וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החינוך תציג מתווה לימודים חלופי: פחות בגרויות, וצמצום למידה בזום

בהיעדר תכנית ממשלתית מוסכמת, ועדת החינוך קוראת להעביר את האחריות בנושא לרשויות המקומיות. במקביל, תלמידי כיתות ה'-ו', שאמורים לפי תכנית היציאה מהסגר לשוב לבתי הספר בראשון הקרוב, נתונים בחוסר ודאות לנוכח העלייה בתחלואה, שהעמידה זאת בסימן שאלה

בווידאו: גמזו מתייחס למתווה ההקלות ולכך שאין פיתרון לכיתות ה' ומעלה/צילום: לע"מ, עריכה: טל רזניק

בהיעדר תכנית ממשלתית ברורה, יו"ר ועדת החינוך, ח"כ רם שפע (כחול לבן), הציג היום (שני) מתווה תחת השם "יוצאים מהריבוע" בשיתוף גורמים רבים. מלבדו חתומים על המתווה חברי כנסת החברים בוועדת החינוך, בשותפות עם רשויות מקומיות, מועצות אזוריות, ארגון המורים העל-יסודי, התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים, הנהגת ההורים הארצית וארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים".

העיקרון המרכזי עליו מבוסס המתווה הוא העברת האחריות על תחום החינוך לרשויות מקומיות. בנוסף, הוא כולל את צמצום מספר הבגרויות וחומר הלימוד, הקמת קבינט חינוך מקומי בכל רשות ועוד.

עיקרי המתווה לחזרה ללימודים בבתי הספר שניסח יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ רם שפע, עם הנהגת ההורים הארצית ואנשי חינוך. 09 בנובמבר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
עיקרי המתווה "האלטרנטיבי" לחזרה ללימודים/אתר רשמי, אתר רשמי

אותו "קבינט חינוך מקומי" האמור לקום בכל רשות מקומית, יורכב מצוות בסיס של ראש הרשות, מנהל אגף חינוך, נציג פיקוד העורף, נציגי מנהלי בתי ספר ונציגי הורים, ויקשר בין "השטח" לבין השלטון המרכזי. הקבינט יתכנן ויוציא לפועל תכנית חינוכית רשותית, בכפוף להגדרת "כללי המסגרת" שיקבעו משרדי הממשלה.

לפי המתווה, יוגדר "בנק שעות" לכל תלמיד - מכסת שעות שבועיות מינימלית עם דמות חינוכית קבועה, לה זכאי כל תלמיד. "אופן המפגש, פריסת השעות על פני השבוע ומאפייני הדמות החינוכית יתבצעו בהתאם לבחירתו של קבינט החינוך המקומי".

בנוסף, על פי המתווה יצומצמו מספר הבגרויות החיצוניות והפנימיות לשנה"ל הנוכחית, עם אפשרות להארכת המתכונת הזאת לשנה"ל תשפ"ב. כמו כן, הבגרויות ייפרסו לאורך השנה בכדי לאפשר לתלמידים להיערך וללמוד בצורה מיטבית. לצידן יתקיימו קבוצות קטנות לתגבור ותרגול ייעודי למקצועות הבגרות, עם מלווה מקצועי חינוכי.

חזרה ללימודים בית הספר צליל, חדרה 1 בנובמבר 2020. שלומי גבאי
חזרה ללימודים בבית ספר בחדרה, החודש/שלומי גבאי

התכנית כוללת גם הגדרות למסגרת שעות בלמידה מקוונת. "שיטת הזום אינה יעילה כגורם לימוד מרכזי. הלימוד מרחוק גורם לבעיות רגשיות עקב חוסר במפגש", נכתב. "יש לקצר את שעות הלמידה בזום ולהגדיר מסגרת שעות מקסימלית ללמידה בזום ביום, לרבות הפסקות". עקרונות נוספים של המתווה כוללים "העדפת איכות על פני כמות" - הפחתת חומר לימודי ומיקוד השיעורים במענה רגשי ו"ניצול מיטבי של צוותי חינוך והוראה הקיימים במערכת".

מחברי המתווה לא מציגים את העלויות, אך יש להניח שמדובר בהשקעה כספית לא-מבוטלת, שכן הוא כולל בתוכו "מנגנון סיוע לרשויות מוחלשות", הכנת תשתיות אינטרנט, תגבור כוח אדם חינוכי, הסדרת ביטוח מבני מורחב ועוד" - כל אלה בסמכות הרשויות המקומיות.

"לחינוך אין תג מחיר שניתן לפצות עליו בכסף. זוהי השקעה בעתיד ילדינו, בעתידנו כחברה ובעתיד המדינה שלנו. אנחנו לא יכולים לחזור על אותה טעות שוב, עלינו להכיר בשונות האדירה שיש בין הרשויות ובהיכרות העמוקה שלהן עם הציבור בתחומן. זאת, לצד החובה של המדינה להבטיח שוויון בחינוך ובהזדמנות לחינוך לכל ילד וילדה. הצורך האדיר שלנו בעת הזו, כמדינה ובמערכת החינוך בפרט, הוא להיות יצירתיים בתקופת חירום חינוכית זו", כותב ח"כ שפע בפתח המתווה.

תלמידי כיתות ה'-ו' מחכים להחלטה

תלמידי כיתות ה'-ו', הוריהם ומוריהם, עדיין אינם יודעים אם ישובו לכיתות ביום ראשון הקרוב - או יוסיפו להישאר בבתיהם. לפי תוכנית היציאה מהסגר, הילדים שלומדים כיום מרחוק אמורים לשוב לבית הספר, אך כעת, בעקבות העלייה ברמת התחלואה, הדבר כלל לא בטוח - ובממשלה בוחנים חידוש חלקי הלימודים בכיתות אלה לצד עוצר לילי.

גם אם יחודשו הלימודים בכיתות אלו בתחילת השבוע הבא, במשרד החינוך כרגע עדיין לא יודעים באיזה מתכונת הדבר יתממש, בכמה ימים בשבוע מדובר, והאם יהיה שינוי במבנה הלימודים של תלמידי הכיתות הנמוכות - קפסולות או כיתות מלאות. לכל היבט כזה יש השפעה עצומה על תזמון מערכת השעות של המורים בהתחשב באילוצי עובדי ההוראה, המגבלות השונות, מספר כיתות לימוד בכל בית ספר וכמובן הקפסולות.

על כן, בעוד אי-ודאות מרחפת מעל הנושא, מנהלי בית הספר ייאלצו ככל הנראה להתמודד עם מתווה שיתקבל, במקרה האופטימלי, ימים ספורים לפני חידוש הלימודים בכיתות ה'-ו'.

אם כיתות ה'-ו' יחזרו ללימודים באופן חלקי, בתי ספר מרווחים יותר יוכלו להרשות לעצמם יותר ימי לימוד. כיום כיתות א'-ד' לומדות בקפסולות במשך חמישה ימים בשבוע - וכדי לאפשר זאת בתי הספר משתמשים גם בכיתות של שכבות ה'-ו'. אם יבוטלו הקפסולות בכיתות א'-ב', כפי שמסתמן בשלב זה, יתפנה יותר מקום לימוד גם לשכבות ה'-ו'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully