וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באופן חריג, נתניהו השתתף בדיון בפשיעה בחברה הערבית: "נדרש שיתוף פעולה"

עודכן לאחרונה: 9.11.2020 / 19:40

ראש הממשלה הציג בדיון את התכנית למלחמה בפשיעה במגזר, ואמר כי לערבים "מגיעים אותם שירותים כמו לכולם". התכנית תעבור בעוד כשבועיים להחלטת ממשלה. במהלך הדיון נרשם עימות בין מ"מ המפכ"ל לח"כים. עודה: "רה"מ מבטיח את אותן הבטחות כבר 11 שנים, אנחנו לא מאמינים"

בווידאו: נתניהו בוועדה למיגור הפשיעה במגזר הערבי קורא לשיתוף פעולה/צילום: ערוץ הכנסת

הוועדה המיוחדת של הכנסת למיגור הפשיעה בחברה הערבית דנה היום (שני) בתכנית חדשה למיגור האלימות בחברה הערבית. במהלך הדיון הוצג מתווה לפעולה, כשבעוד שבועיים תעלה ההצעה בישיבת הממשלה, ואז יוחלט אם וכיצד לאמץ אותה. מדובר בתכנית חומש לשנים 2025-2021 למאבק משולב בפשיעה. ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף בדיון באופן חריג אותו ניהל יו"ר רע"ם, מנסור עבאס.

במסגרת התכנית, צפויים מהלכים להרחקת גורמי פשע מהשלטון המקומי, פעולות לעידוד השתלבות ומניעת הדרדרות לפשע ותוך שותפות עם הרשויות המקומיות. התכנית אף אמורה לכלול מדדי תוצאה מפורטים לכל מרכיביה, חלוקת אחריות ברורה בין הממשלה לרשויות המקומית והקמת מנגנון ממשלתי למעקב אחר יישום התכנית, הסרת חסמים ודיווח קבוע לממשלה.

"אני רואה את עצמי כראש הממשלה של כולם", אמר נתניהו בפתח דבריו. "זה יכול להישמע כקלישאה, אבל בדקתי מה עשו הממשלות בראשותי, ומצאתי כי מ-2010 ההשקעות בחברה הערבית עולות על כל מה שהשקיעו ממשלות קודמות ב-60 שנה". לדבריו, "בתפיסת העולם שירשתי מהרצל וז'בוטינסקי, כולנו אזרחי המדינה ומגיעים לנו אותם שירותים - זה מחייב סגירת פערים". הוא הוסיף כי "עשינו לא מעט ויש שיפור גדול. אני שומע את זה גם מראשי הישובים".

דיוון הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית של הכנסת בראשות חה"כ מנסור עבאס, 25 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה - דוברות הכנסת, אתר רשמי
"מצפה שנתחיל לעבור מדיבורים למעשים". ישיבת הוועדה, באוגוסט/אתר רשמי, יהונתן סמייה - דוברות הכנסת

התכנית תכלול את הרחבת פעילות האכיפה המשולבת והכלכלית נגד גורמי הפשיעה המאורגנת, המשך בניין הכוח המשטרתי עם עוד תחנות משטרה, עוד יחידות מרחביות וארציות וגיוס עוד שוטרים ערבים. כמו כן, תיכלל בתכנית ייעול השימוש באמצעים טכנולוגיים, צעדים משפטיים לחיזוק האכיפה נגד עבירות אמל"ח, מאמץ אכיפתי נגד סחיטת דמי חסות ומענים חדשים להגנה על מתלוננים ועדים.

נתניהו סיפר על פגישה עם אישה מאום אל פחם שבעלה ושני בניה נרצחו, "זה קרע את לבי", הבהיר נתניהו. "היא חיה בפחד. היא חיה בטרור. צריך לקדם את התכנית שצריך להזניק אותה מחדש, צריך גישה הוליסטית כוללת המטפלת גם בצעירים". הוא הוסיף כי "אני צריך את שיתוף הפעולה שלכם ואתם צריכים את שלי, אנחנו משנים את פניה של ישראל ואנחנו משנים את פני המזרח התיכון בשיתוף פעולה בין יהודים לערבים. את מה שאנחנו עושים מחוץ לגבולות המדינה, צריכים לעשות גם בתוכה".

הוא פירט את דרכי הפעולה הנחוצות לטעמו. "בראש וראשונה מיגור הפשע, הפחד, הפרוטקשן - בצורה כוללת. לא רק מיגור הפשע, שהשר לביטחון הפנים ידבר עליו, נצטרך גם חקיקות ואני צריך אתכם", הבהיר ראש הממשלה. "אני מאמין שבכוחות משותפים ניתן להשיג דברים".

עיקרי התכנית למיגור הפשיעה בחברה הערבית

  • הרחבת פעילות האכיפה המשולבת והכלכלית נגד גורמי פשיעה מאורגנת
  • בניית תחנות משטרה נוספות ביישובים ערביים ומעורבים, וכן פתיחת יחידות חדשות
  • גיוס של שוטרים ערבים נוספים
  • ייעול השימוש באמצעים טכנולוגיים
  • נקיטה בצעדים משפטיים לחיזוק האכיפה נגד עבירות אמל"ח
  • מאמץ אכיפתי נגד סחיטת דמי חסות ומענים חדשים להגנה על מתלוננים ועדים
  • שיפור ההגנה על נבחרי ציבור ובעלי תפקידים ברשויות ערביות
  • ניטור תחושת הביטחון האישי במנגנוני הרשויות המקומיות
  • הרחבת מערך השיטור העירוני ביישובים הערביים
  • צמצום האלימות בבתי הספר הערביים
  • תכניות שיקומיות בקהילה כתחליף לתקופות מאסר קצרות
דיון בנהלי עבודת משטרת ישראל במהלך הפגנות בהשתתפות השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה בועדת הפנים והגנת הסביבה, 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
פתח את דבריו בערבית במהלך הדיון. השר אוחנה/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

נתניהו התייחס גם לנתוני התחלואה הקשים בקורונה בחברה הערבית, ואמר כי "היה שיתוף פעולה בגל הראשון, הציבור הערבי הקדים ציבורים אחרים והצלחנו לשטח את העקומה ביישובים ערבים". הוא הוסיף כי "עכשיו רואים תופעה הפוכה, שאני חושב שנובעת מריבוי חתונות, וגם כאן אני מבקש את שיתוף הפעולה שלכם". לדבריו, "כשאנחנו אומרים כל ישראל חברים זה לזה, מתכוונים לכל אזרחי ישראל".

הבשורה לרשויות הערביות הנסחטות תהיה שיפור ההגנה על נבחרי ציבור ובעלי תפקידים ברשויות ערביות, ניטור תחושת הביטחון האישי במנגנוני הרשויות המקומיות ואף העמקת הבקרה בזמן אמת של משרד הפנים על הרשויות המקומיות. כמו כן, תיכלל בתכנית הרחקת גורמי פשיעה ממכרזים ברשויות מקומיות והידוק הפיקוח והבקרה על מקורות מימון למתמודדים בבחירות מקומיות.

התכנית תכלול גם פעולות לצמצום תופעת חוסר המעש בקרב גברים ערבים צעירים (18-24), הרחבת מערך השיטור העירוני ביישובים ערביים, צמצום אלימות בבתי הספר הערביים, תכניות שיקומיות בקהילה כתחליף לתקופות מאסר קצרות, הרחבת מענה הרווחה שפועל לצמצום אלימות וצעדים להמרת מלאי המזומן בחברה הערבית בשירותים פיננסיים נגישים.

ח"כ מנסור עבאס. דוברות הכנסת, אתר רשמי
"חייבים לצאת משגרת הטיפול היומיומי בפשיעה". יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס/אתר רשמי, דוברות הכנסת

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה דיבר מיד לאחר ראש הממשלה, ופתח את דבריו בערבית. לאחר מכן אמר כי "האלימות והפשיעה המאורגנת והלא מאורגנת, הם הטרגדיה של החברה הערבית. זה חורג בהרבה ממידותיה של החברה הערבית בקרב החברה הכללית". לדבריו, "יש החלטות שמומשו ויצאו לפועל. גויסו שוטרים והוקמו תחנות בערים ערביות ומעורבות כאחד, אך עדיין לא הגענו ליעד של צמצום הפער, וכמובן להוריד את האלימות למינימום בכל החברה".

"אין ספק שהנוכחות המשטרתית בשטח, ואנחנו רואים יותר ויותר, תביא לירידה בפשיעה", הבהיר אוחנה. "זה לא זבנג וגמרנו, זו מערכה מתמשכת שצריכה לבוא עם עוד שוטרים שיגבירו את האמון בין הציבור הערבי למפקדים בשטח".

השר אוחנה הדגיש כי "החלק שלנו מרכזי, אבל הייתי רוצה לראות עוד שיתוף פעולה. המשטרה מגיעה אחרי שהיה פשע, יש מקרים שמעורבות המשטרה חסכה חיי אדם, אבל החינוך והרווחה של הרשות המקומית והמשפחה צריכים להיות חלק מזה". הוא הוסיף כי "רואים בקרב ההנהגה יותר מעורבות מאשר אי פעם להיכנס ולמנוע אלימות, ואני בטוח ומשוכנע שנראה ירידה בפשיעה בקרוב".

גרף תיקי רצח לפי מגזר, 9 בנובמבר 2020. דוברות משטרת ישראל
המצב הולך ומחמיר, תיקי רצח לפי דת הקורבן/דוברות משטרת ישראל

עימות בין ח"כים מהמשותפת למ"מ המפכ"ל

לאחר דבריו של אוחנה דיבר מ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, ובמקום התפתחה מהומה בשל התבטאות של כהן, שרמז לאלימות בתרבות הערבית. "תחזור בך מהמילה תרבות", צעק יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה. מ"מ המפכ"ל אמר כי הוקמו תחנות ויחידות משטרה ביישובי המגזר, וטען כי "אני יכול לומר בביטחון שהיכן שהוקמו תחנות גדל אמון הציבור". לדבריו, "ככל שנראה את המערכה כלאומית ולא אכיפתית, הפתרון יהיה יותר טוב".

ראש ועד ראשי הרשויות מודר יונס הסכים עם הדוברים לפניו, כי נדרש שיתוף פעולה בין הרשויות לציבור הערבי על מנת לפתור הבעיה. "הדרך היחידה היא שיתוף פעולה ולקיחת אחריות", אמר יונס. "למרבה הצער, הוקם צוות מומחים והיה שם שיח, אבל לא שיתוף פעולה בהחלטה, והתוצאה היא מתווה לא ישים ועם בעיות".

אחת הבעיות שאותן מנה יונס היא גיוס שוטרים מוסלמים. "זה בעייתי, אוכף חוק צריך לתת את השירות. יש לנו הרבה הערות על הדוח, יש גם דברים טובים", הסביר. לדבריו, יש צורך בנטילת אחריות של הממשלה למצב.

הרשימה המשותפת -אחמד טיבי, איימן עודה, יוסף ג'בארין, מטאנס שחאדה, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"לטעון שזה הישג של מישהו זה לא נכון. זה של כל הרשימה". הרשימה המשותפת/ראובן קסטרו

ניצב ג'מאל חכרוש, שנכח בדיון אף הוא כמייצג של שני הצדדים, אמר כי "צריך לדבר על מחר ולא על אתמול. לא עשינו מספיק עד עכשיו וצריך לעשות יותר, אבל עם האמצעים שהיו בידינו עשינו את המקסימום". לדבריו, צריך יותר שמירה על שלטון החוק ויותר כוח משטרתי. "אני גאה בזה שמאות שוטרים ערבים גויסו. ערבי נותן שירות בראשון לציון ויהודי נותן באום אל פחם, כדי שתהיה הבנה", הוסיף חכרוש.

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה האשים את ראש הממשלה במצב האלימות, ופקפק ברצינות כוונותיו לפתור אותה. "ראש הממשלה שמאחוריו אותה מפה שהיתה כשאמר שערבים נוהרים, מבטיח את אותן הבטחות כבר 11 שנים", אמר ח"כ עודה. "היו מקרים שערבים רצחו יהודים, ומצאתם את הרוצח ב-100%. עכשיו אתם פונים אלינו ואומרים שחסר לכם, אנחנו לא מאמינים לכם".

מ"מ המפכ"ל, מוטי כהן במהלך סיור בת"א 29 בספטמבר 2020. -, דוברות משטרת ישראל
עימות התפתח במהלך הדיון. מ"מ המפכ"ל, מוטי כהן במהלך סיור בת"א/דוברות משטרת ישראל, -

ח"כ אחמד טיבי הצטרף לדיון אחריו, ואמר כי "יש יחס משטרתי עויין בין הכוח המשטרתי לאזרח". לדבריו, "החברה שלנו שותתת דם. אין מישהו בחברה הערבית שאינו רוצה שמשטרה תאכוף". השר אוחנה ענה לטיבי כי "בשבוע שעבר המדינה הרסה מבנה לא חוקי של משפחת פשע, ואני לא יכול להגיד כמה אזרחים הודו למשטרה, אבל מי שהתנגד לכך זה אתה". טיבי השיב: "אנחנו רוצים יחס שיוויוני. אין 'תרבות ערבית אלימה', ההתבטאות הזו לא במקום".

יו"ר בל"ד ברשימה המשותפת, ח"כ מטאנס שחאדה, אמר כי קיים קונצנזוס בקרב נציגי החברה הערבית כי "התכנית הזו לא תשיג את השאיפה שלנו למגר את האלימות והפשיעה". לדבריו, "הפערים הכלכליים התרחבו ב-10 השנים האחרונות. הפתרון היעיל הוא להפסיק את האפלייה".

נתניהו השיב כי "החוק צריך להיות עיוור לגבי זהות העבריין והקורבן, ובמידה רבה זה כך אבל אפשר להטמיע את זה יותר". הוא הסביר כי "אחרי 60 שנה של הזנחה של דברים, יש 20 מיליארד שקל ב-10 שנים, רוב הנושאים כבר השתנו בחמש השנים האחרונות".

לאחר כמה צעקות שפרצו בדיון, הוסיף נתניהו: "אני מכיר את הפוליטיקה, מכיר את הטונים. אבל אזרחי ישראל מבינים שיש פה מאמץ אמיתי. אני רואה את זה כאחריות של ראש ממשלה, אבל של כולם גם שלכם. נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה ואני אומר לכם, אין פה שום שיקול אלקטורלי - אפס". עם סיום דבריו, אמרו ח"כים רבים מהרשימה המשותפת כי הם אינם מאינים לו.

ח"כ עאידה תומא-סלימן טענה כי "התפקיד שלנו זה לא לשתף פעולה, אלא לבקר ולהשמיע את קולו של הציבור שבחר בנו. אנחנו מקיזים דם והילדים שלנו לא מעזים לרדת למכולת כי יש יריות ברחוב". ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) כינה את הדיון כחשוב, אך ציין כי לא שמע כל הצעה לגבי "איך מונעים את הרצח הבא".

ח"כ עבאס סגר את הישיבה, והודה לנתניהו על השתתפותו. "יש לנו מסגרת של שבועיים, ויש לנו הזדמנות לתרום את חלקנו, יש גישה חיובית מראש הממשלה, השרים והפקידות הבכירה", אמר עבאס. "אני מתחייב שגם התכנית שלנו, של החברה הערבית, תבוא לידי ביטוי".

התכנית מבוססת על דוח שהכינה ועדת מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רונן פרץ. "אני מצפה שהדיון היום יהווה צומת דרכים בה אנחנו עוברים מדיבורים למעשים בתחום הזה", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ מנסור עבאס לקראת הישיבה. "אני מצפה מראש הממשלה, שאמור להשתתף בדיון הוועדה, להכריז על החלטה ממשלתית שבה הוא מתווה מדיניות חדשה''. לדברי עבאס, "נדרשת תכנית לא שגרתית שתיתן מענה עצמתי, ותטפל במחדלים לאורך השנים בנושאים מגוונים בחברה הערבית".

15 חברי הכנסת של הרשימה המשותפת הוזמנו לדיון, שעורר סערה ודיונים פנימיים נוקבים עוד בטרם החל. בישיבה של ועדת המעקב העליונה של החברה הערבית, שנערכה בשבת בנצרת ביוזמתו של ח"כ עבאס, נשמעה ביקורת קשה על מסמך המדיניות שגיבש צוות המנכ"לים הממשלתי. תנועת בני הכפר החרימה את הדיון וכך גם חלקים מהתנועה האסלאמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully