וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן מרכיב צוות למאבק בקורונה, טראמפ חזר למגרש הגולף

הנשיא הדמוקרטי הנבחר מתחיל לגבש רכב המומחים למאבק במגיפה, בעוד הנשיא היוצא ממשיך לטעון לזיוף התוצאות. לפי דיווחים, רעייתו לוחצת עליו לקבל את ההפסד, אך לדבריה "לאזרחים מגיעות בחירות הוגנות", ובמפלגה הקולות חצויים. "הוא גורילה במשקל חצי טון", אמר מיט רומני

בווידאו: טראמפ משחק גולף בזמן ההכרזה על ניצחון ביידן/צילום: רויטרס

הנשיא הנבחר של ארצות הברית ג'ו ביידן מתחיל לגבש את צוות המומחים שלו למאבק במגיפת הקורונה, בזמן שהנשיא דונלד טראמפ ממשיך לסרב לקבל את ההפסד, יממה אחרי שרשתות הטלוויזיה במדינה העניקו ליריבו הדמוקרטי יותר מ-270 אלקטורים הדרושים לניצחון. לפי דיווחים בכלי התקשורת בארצות הברית, חלק מבני משפחתו של הנשיא הרפובליקני דוחקים בו להכיר בהפסד, ואילו אחרים דוחקים בו להמשיך במאבק המשפטי והתודעתי.

הדוברת של קמפיין ביידן, קייט בדינגפילד, אמרה היום (ראשון) לרשת NBC כי ביידן, שיהיה הנשיא ה-46 כשיושבע לתפקיד בינואר, מתכנן לבחור ברופא האשי לשעבר ד"ר וויוק מורת'י וראש ה-FDA לשעבר דייוויד קסלר בתור מי שיובילו את כוח המשימה. השניים היו חלק מהצוות של המומחים והרופאים שיעצו לביידן במהלך חודשי הקמפיין, שהתמקד רובו במגיפה שגבתה את חייהם של יותר מ-230 אלף איש.

ביידן בן ה-78 אמר במהלך נאום הניצחון שלו הלילה כי הוא עשוי לחשוף את כל חברי הצוות מחר. ביממה האחרונה נשבר שיא נוסף, עם יותר מ-126 אלף מקרים חדשים, היממה הרביעית ברציפות שבה המספרים חוצים את המאה אלף. ובסך הכול כ-9.9 מיליון מקרים מאז תחילת המגפה. יותר מאלף איש מתו ב-24 השעות האחרונות בארצות הברית, ומניין המתים הכללי התקרב ל-237 אלף.

היום ביקר הנשיא הנבחר בכנסייה קתולית בעיר מגוריו ווילמינגטון, דלוואר. ביידן יהיה בסך הכול הנשיא הקתולי השני בהיסטוריה של ארצות הברית, אחרי ג'ון קנדי. הוא וסגניתו קמלה האריס, האישה הראשונה בתפקיד והאישה בעלת התפקיד הבכיר ביותר בארצות הברית אי-פעם, עדכנו את אתר המעבר שלהם וכן השיקו חשבון טוויטר מיוחד.

נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ בדרכו למגרש גולף, 8 בנובמבר 2020. רויטרס
ממשיך לטעון שהדמוקרטים "גנבו" את הבחירות. טראמפ, היום/רויטרס

טראמפ שב היום למועדון הגולף שלו בסטרלינג, וירג'יניה, יממה אחרי שביקורו שם הופסק עם הדיווחים ברשתות הטלוויזיה על הניצחון המסתמן של ביידן. הנשיא הרפובליקני ממשיך לטעון ללא ביסוס והוכחות כי הדמוקרטים "גונבים" את הבחירות ומזייפים קולות, על אף שאנשיו לא הציגו שום ראיות לכך עד עתה. קבוצה קטנה של אנשים, תומכים ומתנגדים, המתינה מחוץ למועדון הגולף, יום אחרי שברחבי ארצות הברית יצאו תומכי ביידן לחגוג מצד אחד, ותומכי טראמפ, חלקם חמושים, להפגין.

לפי רשת CNN, הגברת הראשונה מלניה טראמפ הצטרפה לקולות הגוברים בסביבתו של טראמפ, המייעצים לו לקבל את ההפסד. לפי גורם המעורה בנושא, על אף שהיא לא הגיבה באופן פומבי על הנושא, בשיחות פרטיות היא הביעה את דעתה. "היא הביעה אותה, כפי שהיא עושה לעתים קרובות", אמר המקור.

עם זאת, מלניה פרסמה מאוחר יותר ציוץ בטוויטר שהדהד את טענותיו של הנשיא היוצא. "לעם האמריקני מגיעות בחירות הוגנות", כתבה. "כל קול חוקי - ולא בלתי חוקי - צריך להיספר. אנחנו חייבים להגן על הדמוקרטיה שלנו עם שקיפות מלאה".

מוקדם יותר דווח ברשת כי גם חתנו ויועצו הקרוב ג'ארד קושנר פנה אליו כדי לקבל את ההפסד, אך נראה שהנשיא הרפובליקני בשלו - היום הוא המשיך בציוציו שמסרבים להכיר בניצחון סגן הנשיא לשעבר.

בסוכנות הידיעות אי-פי דווח כי בניו הגדולים, דונלד ג'וניור ואריק, לוחצים עליו להמשיך להילחם ושהוא צפוי להמשיך במיצוי ההליכים המשפטיים, על אף שאין להם היתכנות ממשית. מקורביו ובעלי בריתו העריכו כי הוא לעולם לא יכיר בהפסד, אך ייאלץ לעזוב בסופו של דבר את הבית הלבן במרירות.

עוד בוואלה!

התכנית של טראמפ עד ינואר: סחבת משפטית והכחשת ההפסד

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן בביקור בקברי המשפחה לאחר ביקור בכנסיה בדלאוור, 8 בנובמבר 2020. רויטרס
מתחיל לגבש צוות מומחים. ביידן/רויטרס

בתוך המפלגה הרפובליקנית, הקולות עדיין חצויים. שני סנאטורים רפובליקנים - מיט רומני מיוטה וליסה מרקאוסקי מאלסקה - הכירו בניצחון של ביידן, בעוד שאחרים במפלגה מהדהדים את הנרטיב של הנשיא.

רומני, מועמד המפלגה לנשיאות ב-2008 ומבקר תכוף של טראמפ, אמר ל-CNN שהוא לא ראה עדויות לזיופים ברחבי ארצות הברית.

"אני אכן מאמין שזה הרסני לדמוקרטיה לטעון לזיופים נרחבים או לשחיתות. אין לכך הוכחות בשלב זה, ואני חושב שזה חשוב שנדע שהעולם צופה בנו", אמר רומני. "הייתי מעדיף שהעולם יצפה בעזיבה חלקה יותר, אבל זה לא האופי של האיש הזה. אל תצפו ממנו לעזוב בשקט בלילה".

הסנאטור, שנבחר לפני שנתיים לתפקיד, אמר כי למפלגה הרפובליקנית לא תהיה "ברירה" אלא לעבוד עם ממשל ביידן. "האם אנחנו יכולים למצוא מכנה משותף. כן. ואם ג'ו ביידן יעבוד עם הרפובליקנים בסנאט, אנחנו נמצא מכנה משותף".

הוא תיאר את טראמפ, שלפי ההערכות עשוי לנסות ולהתמודד שוב ב-2024, בתור "גורילה במשקל של חצי טון" במפלגה הרפובליקנית. לדבריו, תהיה לו "השפעה אדירה על המפלגה שלנו בעתיד".

מלניה טראמפ. splash
ייעצה לנשיא היוצא לקבל את ההפסד. מלניה ודונלד טראמפ/splash

מנגד, מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים קווין מקארתי הצטרף לטענתו של טראמפ שלא נספרו קולות "חוקיים" וכי הבחירות טרם הוכרעו. "מה שאנחנו צריכים במרוץ לנשיאות הוא לוודא שכל קול חוקי נספר, כל ספירה מחודשת מסתיימת, ועל כל עתירה להישמע", טען. "אז, ורק אז, אמריקה תחליט מי ניצח במרוץ".

מקארתי הוסיף כי האפשרות לרוב רפובליקני בבית הנבחרים עדיין קיימת. "אנחנו במרחק של פחות מ-21 אלף קולות", אמר. הוא ציין את חוסר ההצלחה של הדמוקרטים להשיג רוב בסנאט, איבוד המושבים בבית הנבחרים והפסד בבחירות לבתי המחוקקים בשלוש מדינות כבסיס לדרישה לספירה חוזרת וערעור על תוצאות הבחירות.

בוש: "הבחירות היו הוגנות לחלוטין, התוצאות ברורות"

הנשיא הרפובליקני לשעבר ג'ורג' בוש אמר כי שוחח עם ביידן ובירך אותו על ניצחונו. "למרות שיש לנו חילוקי דעות פוליטיים, אני יודע שג'ו ביידן הוא אדם טוב, שזכה בהזדמנות להוביל ולאחד את המדינה שלנו", אמר. "האזרחים האמריקנים יכולים להיות בטוחים שהבחירות היו הוגנות לחלוטין, היושרה שלהן תעמוד במבחן והתוצאות ברורות".

עם זאת, ציין כי לטראמפ יש את הזכות לבקש ספירה חוזרת ולעתור לבית המשפט על אי-סדרים. בוש סיפר כי בירך גם את הנשיא היוצא על "הישג פוליטי יוצא דופן", בעקבות השגת קולותיהם של יותר מ-70 מיליון מצביעים, המספר השני בגובהו בהיסטוריה האמריקנית, אחרי ביידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully