וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסיון ההדחה של יו"ר קרן היסוד מסתבך: התורמים משיבים לנתניהו מלחמה

25.10.2020 / 8:23

אחרי שרה"מ החליט להדיח את יו"ר קרן היסוד בעקבות מינוי מנכ"לית המזוהה עם השמאל, בכירי התורמים הבהירו כי הם מתנגדים למהלך. במכתב שהגיע לידי וואלה! NEWS ראש מועצת הנגידים של הקרן ביקר את ההתנהלות "השערורייתית" של נתניהו והזהיר: "נשתמש בכל אמצעי להגנת המוסד"

צילום: אבי כהן, עריכה: תום זואילי

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בשבוע שעבר לקונגרס הציוני כי הוא מעוניין להחליף את יו"ר קרן היסוד, הארגון המרכזי שמגייס תרומות בישראל, אך התורמים היהודיים המרכזיים של הארגון מתייצבים מולו ומסרבים לדרישתו. יו"ר מועצת הנגידים של קרן היסוד, סטיבן לואי, שיגר בסוף השבוע מכתב לכל תורמי ועובדי הקרן בו הביע התנגדות נחרצת לניסיון ההדחה של סם גרונדוורג, יו"ר קרן היסוד הנוכחי, והזהיר כי תורמי קרן היסוד "ישתמשו בכל אמצעי ברשותנו כדי להגן על זכויות המוסד". במכתב, שהגיע לידי וואלה! NEWS, לואי מותח ביקורת חריפה על השיח שהתנהל בין נציגי הליכוד בקונגרס הציוני ובין ראשי קרן היסוד בשבוע האחרון סביב ניסיון ההדחה של גרונדוורג וקבע כי מדובר ב"לא פחות משערוריה".

סם גרונדוורג, יו"ר קרן היסוד. הדס פרוש, פלאש 90
ניסיון הדחתו הוא "לא פחות משערוריה". יו"ר קרן היסוד, סם גרונדוורג/פלאש 90, הדס פרוש

קרן היסוד היא אחד מארבעת המוסדות הלאומיים החוסים תחת הקונגרס הציוני, והיו"ר שלה נבחר על ידי ועדה מיוחדת בה יושבים חברי דירקטוריון קרן היסוד, המייצגים את התורמים בחו"ל, ונציגים של ההסתדרות הציונית העולמית. באופן מסורתי, ראש הממשלה הוא שמחליט על זהות יו"ר הקרן, והוועדה נוהגת לאשר את מועמדו לאחר תהליך התייעצות. ואולם, ההתנגדות של תורמי הקרן להחלפתו של גרונדוורג מאותתת שהפעם התהליך הולך ומסתבך. ברקע הסערה, גרונדוורג וראשי התורמים והנגידים בקרן היסוד צפויים להיפגש היום (ראשון) עם נשיא המדינה, ראובן ריבלין.

כפי שנחשף בוואלה! NEWS, נתניהו החליט להדיח מתפקידו את גרונדוורג, אותו מינה לתפקיד יו"ר קרן היסוד רק לפני שנתיים, בעקבות המינוי של מנכ"לית הארגון, פולי ברונשטיין, ששמשה בעבר מנכ"לית דרכנו לשעבר ומזוהה עם השמאל. בשבוע שעבר הוא הודיע לקונגרס הציוני שהוא מבקש להעמיד לבחירה שני מועמדים במקומו: ח"כ לשעבר מהליכוד, אברהם נגוסה ושפרה שחר, יו"ר עמותת "בית חם לחיילים", שמטפלת בחיילים בודדים ומוכרת כמקורבת לרעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון על "הכישלון המחפיר של ראש הממשלה בניהול המשבר הכלכלי והבריאותי",19 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
השמות שבחר גרמו ללא מעט הרמות גבה. נתניהו/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ואולם, בשבוע שעבר, נציגי התורמים והנגידים של קרן היסוד הביעו התנגדות לניסיון ההדחה של גרונדוורג, דרשו להאריך לו את הקדנציה בחמש שנים, ודחו את השמות שהגיש להם נתניהו, באופן חריג ביותר בתולדות הארגון. "בעיצומה של מגפת הקורונה, קרן היסוד ניצבת בפני משבר חסר תקדים. גרונדוורג הפגין מנהיגות במהלך המשבר הזה וגם מתפקד כמנכ"ל הארגון בפועל לעתיד הקרוב. הבענו את עמדתנו שכל שינוי בעמדת היו"ר בעיצומה של מגפת הקורונה תגרום לחוסר יציבות ועשויה להיות קטסטרופלית לארגון ולהנהגה שלו, ושסם הכי מתאים להמשיך בתפקידו", לואי כתב במכתב.

עם זאת, ההתנגדות של ראשי הקרן לא הספיקה כדי לשנות את תוכניותיו של נתניהו לגבי התפקיד, ובסוף הקונגרס הוחלט שכהונתו תוארך בחצי שנה בלבד, עד סוף אפריל. "זוהי תוצאה בלתי מתקבלת על הדעת ולא נכיר או נסכים לכך", לואי כתב במכתב. "נדהמנו והזדעזענו לגלות עד כמה התהליך היה לא מקצועי ושמי שניהל איתנו את המשא ומתן חזר בו ממה שסוכם באופן חד משמעי. העובדה שהקונגרס הציוני בחר לקבל החלטה רק לפי שיקולים פוליטיים משקפת חוסר כבוד ורצינות לתפקיד כה חשוב ובמוסד כה חשוב והיא לא פחות משערוריה".

מכתב קרן היסוד. צילום מסך, צילום מסך
המכתב ששיגר לואי לכל תורמי ועובדי הקרן/צילום מסך, צילום מסך
קרן היסוד. צילום מסך, צילום מסך
קרן היסוד/צילום מסך, צילום מסך

לפי ההסכם הקואליציוני שנחתם בקונגרס הציוני ביום חמישי, יו"ר קרן היסוד הוא בכלל תפקיד שנמסר לידי כחול לבן, בליווי כוכבית שמשאירה את זכות הבחירה הראשונה בידיו של נתניהו, שבהחלט מתכוון לממש אותה. ביום חמישי, אחרי שנחתם ההסכם, נתניהו התקשר לברך את ח"כ מיקי זוהר ואת יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית החדש, על השלמת המגעים לחלוקת הכוח במוסדות הציוניים. "חשוב שיקפידו על סעיפי ההסכם, לרבות קרן היסוד", נתניהו הדגיש ספציפית בפני חגואל, שהשיב כי "נעשה ככל יכולנתו בשביל לשים מועמד שלנו שימשיך את העשיה המבורכת בקרן היסוד". גורמים בליכוד אישרו כי הוחלט להאריך את כהונתו של גרונדוורג בחצי שנה, שבמהלכה יפעלו לאשר מועמד מטעמו של נתניהו.

השמות שנתניהו בחר להציב כמועמדים ליו"ר קרן היסוד גרמו ללא מעט הרמות גבה במוסדות הלאומיים, שכן מדובר בדמויות זוטרות ולא מוכרות יחסית לפרופיל הגבוה יותר של קודמים שכיהנו בתפקיד. נגוסה, ח"כ לשעבר בליכוד שעמד בעבר בראש ועדת העלייה והקליטה של הכנסת, נדחק לאחור בבחירות האחרונות לאחר שריונו של ח"כ גדי יברקן כנציג העדה האתיופית, ונחשב למקורב מאוד לשר דודי אמסלם.

שחר מוכרת עוד פחות. לפני עשור היא הקימה את ארגון "בית חם לכל חייל" שנועד לסייע לחיילים בודדים וחיילים במצוקה כלכלית קשה. מאז, היא מקדישה את חייה לרווחתם של חיילי צה"ל, כשגולת הכותרת של הפעילות שלה היתה המאבק להעלאת שכר החיילים. את שרה נתניהו היא מכירה מאז 2014, אז נתניהו סייעה לגייס תרומה של 250 אלף שקלים מקרן היסוד לעמותה שלה, שנועדה לסיוע ללוחמים נזקקיים ממבצע צוק איתן.

מאז, הקשר המקצועי בין העמותה לבין קרן היסוד התמסד וטקס חלוקת תוי המזון לחיילים הפך לאירוע מסורתי בכל פסח ובכל ראש השנה, בחלק מהפעמים בהשתתפות נתניהו. מסך הדיווחים התקשורתיים עולה שבין 2014-2018 קרן היסוד העבירה לעמותה של שחר לפחות 2.3 מיליון שקלים לחלוקה לחיילים בודדים ונזקקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully