וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יהודה בארקן היה מגדולי השחקנים בישראל, אדם רגיש ואנושי"

24.10.2020 / 18:40

צער רב בעולם התרבות בעקבות מותו של השחקן, שמת מקורונה בגיל 75. ניצה שאול: "זו אבידה גדולה. היו בו קסם, רגישות וחכמה". יגאל שילון: "הלך מאיתנו אחד משחקני הקולנוע הגדולים ביותר". גילה אלמגור: "כשנודע לי שמת, חטפתי בומבה בבטן". מיכל ינאי: "היה נדיב וקשוב"

אבי כהן

מותו של השחקן והבמאי יהודה בארקן מקורונה בגיל 75 מעורר צער רב בתעשיית התרבות. נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין מסר: "יהודה בארקן, שהלך מאיתנו אתמול, היה באר של שמחה. שחקן ענק ועתיר גוונים, שהיה גם ענק רוח ושפע מנדיבותו אל כל אדם. אנחנו נשוב אל הנכסים שהותיר לתרבות הישראלית שוב ושוב, ונזכור אותו באהבה רבה וחיוך. תנחומיי העמוקים למשפחתו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "בשם כל אזרחי ישראל ויחד עם רעייתי שרה אני מבקש להביע תנחומים מעומק הלב למשפחתו של האיש שכולנו אהבנו יהודה בארקן ז"ל. יהודה אהב את העם ואת המדינה אהבה גדולה, ושימח דורות שלמים של ישראלים בארץ ובעולם עם יכולות המשחק והקולנוע הכל כך מיוחדים ומלאי הכישרון שלו. הוא יחסר לכולנו מאוד. נמשיך לנצור את יצירותיו ואת נכסי התרבות שהשאיר אחריו. עוד רבות ילומד ויסופר על איש התרבות פורץ הדרך הזה. יהי זיכרו ברוך".

"איבדתי חבר יקר", ספדה לו השחקנית ניצה שאול בשיחה עם וואלה! תרבות. שאול שיחקה עם בארקן גם בסרטים "כץ וקרסו" ו"חגיגה בסנוקר" שיצאו בשנות השבעים וגם בסרטו האחרון, "אהבה בשלייקס", שיצא באפריל 2019 והיה הסרט הלא חרדי הראשון מזה שנים רבות שבו שיחק בארקן. "אנחנו מכירים שנים רבות. ב'כץ וקרסו' הייתי עדיין ילדה, ולא היו לי הרבה סצינות איתו. כשנפגשנו זה תמיד היה כיף. ב'חגיגה בסנוקר' היה ממש חגיגה. הוא גילם בכזה כישרון את התאומים. היה כיף לשחק איתו, הוא היה שובב גדול, מלא המצאות, עם הומור מיוחד לו. הוא ידע לווסת את ההומור שלו בהתאם לצרכים. אני זוכרת את הקשר המיוחד שהיה לכולנו שם, גם עם זאב רווח ובועז דוידזון הבמאי, היה שם מצד אחד מקצוענות ופרפקציוניזם ומצד שני חופש יצירתי. בסרט 'אהבה בשלייקס' הדברים האלה בלטו אפילו יותר. הוא היה יפיוף בצעירותו, שובר לבבות. ופתאום, כשזה כבר לא פקטור, בסרט 'אהבה בשלייקס' התגלו דברים אחרים ביהודה - כל כך הרבה קסם ועוצמה. הסרט מצליח ועובר מפסטיבל לפסטיבל, ורק לפני יומיים היה לי זום של שאלות ותשובות עם פסטיבל סרטים בטורונטו, שכלל את הסרט הזה, וביקשתי שיתפללו בשביל יהודה".

"בסרט הזה נקשרה בינינו ידידות עמוקה. עברנו שעות של שיחות נפש. הכרתי את יהודה החדש, בעל תובנות אחרות, גישה שונה לחיים ואדם כל כך מכבד, פתוח ונאור, שלא כופה את דעתו. מדי פעם הייתי נבוכה ולא ידעתי איך להתנהל מולו. הוא אמר שהכול צריך להיות כמו שהיה, הכל פתוח. ואיזה מקצוען ושחקן נפלא הוא היה. פשוט איש עם קשת גוונים של תובנות, יכולת ביטוי וחכמה. החוכמה לא האפילה על הרגישות והאנושיות שלו".

"הספקתי להיות איתו בקשר חם אחרי הסרט, והוא אפילו שלח לי לפני חודשיים-שלושה ברכה מצולמת ליום ההולדת שאני אנצור ואשמור. הייתי כל הזמן בקשר עם המשפחה, היו תקוות, עליות וירידות, חשבתי שעוד שבועיים שלושה ייצא מזה, ויספר לכולם איך היה. אני לא מאמינה שזה לא יקרה. זו אבידה גדולה גדולה".

אהבה בשלייקעס. יונייטד קינג,
"הרבה קסם ועוצמה". יהודה בארקן וניצה שאול בסרט "אהבה בשלייקעס"/יונייטד קינג

הבמאי יגאל שילון, שיצר עם בארקן סרטי מתיחות בהם כיכב בשנות השמונים, ספד לו בכאב: "הלך מאיתנו אחד משחקני הקולנוע הגדולים ביותר שהיו לנו פה. יהודה היה שחקן מדהים שעשה המון תפקידים, גם קומיים וגם דרמטיים. עבדתי איתו המון ביחד, למדנו ביחד את המקצוע בעצם, הוא היה שחקן מצליח ואני מאחורי הקלעים, והשלמנו אחד את השני. מצאנו שפה משותפת, והחזקנו עם זה כשבע שנים פוריות.

"דווקא התפקידים הפחות בכירים שלו היו התפקידים הכי גדולים שלו, בין השאר בסרט 'מלכת הכביש', 'שתי דפיקות לב' וב'לופו', בו עשה תפקיד אגדי. יהודה היה בשנות העשרים שלו ושיחק באופן מדהים אדם זקן. למדתי ממנו המון, ויישמתי את זה. תמיד הייתי אומר ש'יהודה ברקן היה אומר` ככה וככה. יש לי פינה מאוד חמה בלב לידע שלו. הקשרים שלנו לא ממש נמשכו, עם הזמן היינו פחות בקשר. הוא חזר בתשובה אבל זה לא היה מקרה אורי זוהר שהתכחש לעברו".

"זה נורא חבל שצריך להגיע לכזה יום כדי להיזכר בכל הדברים המדהימים שהאיש עשה. איפה היינו כל הזמן הזה בשביל לזכור אותו? והדבר הכי מעצבן זה שהגיעה הקורונה הלא צפויה הזאת וטרפה את כל הקלפים".

עוד בוואלה!

השחקן והבמאי יהודה בארקן מת מקורונה בגיל 75

לכתבה המלאה
יהודה ברקן. יחצנים, רפי דלויה
"דווקא התפקידים הפחות בכירים היו התפקידים הכי גדולים שלו". יהודה בארקן/רפי דלויה, יחצנים

זאב רווח, ששיחק עם יהודה בארקן בין השאר בסרטים "חגיגה בסנוקר" וב"צ'ארלי וחצי", מסר: "הידיעה שיהודה נפטר קשה מאוד עבורי, אני והמשפחה שלי מאוד בצער. אני מרגיש נורא משום שקיוויתי שהוא יעבור את זה. יהודה היה בן אדם, פשוט היה בן אדם. הוא נפטר כצדיק, בשבת. עשינו ביחד כמה סרטים שזכורים וילוו את העם הזה בשמחה, והרבה שמחה, ואנחנו נפרדים ממנו בהרבה צער. תכננו שיעבור את הקורונה ולעבוד שוב ביחד. איזה צער גדול. מעבר לכך שהיה שחקן נפלא ותרם רבות לתרבות הישראלית. הוא היה בן אדם, וזה מעל הכל. היה תענוג גדול לעבוד איתו"

הצגת המועמדים לטקס פרס אופיר 2014. נמרוד סונדרס
יהודה בארקן/נמרוד סונדרס

גם גילה אלמגור, שכתבה את הסרט "מלכת הכביש" בבימויו של מנחם גולן, וכיכבה בו לצד בארקן, ספדה לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "עשיתי עם יהודה סרט אחד, 'מלכת הכביש'. הוא היה שם מקסים, חם ונעים, צבר ישראלי ומלא קסם. זה סרט קשה מאוד והיו סצינות אינטימיות, והוא היה מאוד ג'נטלמן ומתחשב, כל דבר שהיה קשה הוא פתר בהומור. המפגש הזה היה מאוד טוב, מקצועי וחם. היה ברור שמנחם גולן הולך לעשות איתו את הסרט 'לופו'. מנחם מאוד פינק אותו בצילומים ומאוד אהב אותו. היה לי ברור שמנחם בונה את יהודה בארקן".

"כשנודע לי היום על מותו של יהודה חטפתי בומבה בבטן", מוסיפה אלמגור. "זו כזאת מכה, שמאבדים מישהו שאתה מכיר. בשבוע אחד גם אילנה רובינא וגם יהודה בארקן. תודה לאל ששלומי שבת חזר הביתה בשלום. המסר היחידי שצריך להגיד - חברים, תזהרו לנפשותיכם! תיזהרו, זו מגיפה קטלנית. אנשים מבוגרים, אל תצאו מהבית. ובכלל מי שלא צריך, שלא ייצא ולא יתערבב עם אנשים. וללכת עם מסכה ולשמור על מרחק. והשאר בידי אלוהים".

יהודה בארקן, צ'רלי וחצי. יח"צ,
יהודה בארקן בסרט "צ'רלי וחצי"/יח"צ

מיכל ינאי, ששיחקה עם בארקן בסרט "נשיקה במצ"ח", מסרה: "את יהודה הכרתי לפני 30 שנה, כשהייתי בת 18, באודישן שעשה לי 'לנשיקה במצ"ח'. נערה מתלהבת עם קצת ניסיון בתיאטרון ובטלוויזיה אבל מעולם לא השתתפתי בסרט קולנוע. בדיעבד, העבודה לצידו היתה המתנה הכי טובה שיכולתי לבקש. סרט ראשון שלי עם מי שהיה לא רק הפרטנר והשחקן עם הכי הרבה ניסיון שאפשר לבקש לצידך כדי ללמוד ממנו, אלא גם אדם שכולו ענווה ורצון גדול לחלוק וללמד. לשחקן, במאי, מפיק או תסריטאי יש סט כשרונות יחודי, וליהודה היה את כולם. והיה מרתק לראות איך כשיש במאי על הסט הוא לא יפריע לו, גם אם הוא יודע לביים את הסצנה הזאת יותר טוב ממנו. הוא ידע לתת לכולם את הכבוד שלהם. תודה, יהודה, על התרומה המטורפת שלך לתעשיית הקולנוע, על שהיית נדיב וקשוב כשחקן וכאדם, תודה על שהצחקת כל כך, שפרגנת, ושנתת לי את ההזדמנות הראשונה להיות על המסך הגדול. תודה על שהיית מי שהיית עבורי ועבור כל מי שצפה בך".

ינאי סיפרה לוואלה! תרבות על עצה בלתי נשכחת שנתן לה בארקן. "אני חייבת ליהודה הרבה תודות על הטיפים שנתן לי אז. הנה אחד מהם, אולי השווה ביותר שקיבלתי. צילמנו אז בפילם, ובגלל שכל טייק היה סיפור יקר, למרות שהיה לי טייק לא משהו, הבמאי סרב לצלם את הסצנה שוב. יהודה לקח אותי הצידה והסביר לי בשקט שאם לשחקן היה טייק לא טוב אבל הבמאי או המפיק חושבים שהיה בסדר, אין סיכוי שיצלמו עוד טייק. 'אז אם את מרגישה שיוצא לך טייק לא טוב, פשוט תהרסי אותו באמצע... תשתעלי, תשכחי טקסט או כל רעיון יצירתי אחר שעולה לך בראש'. זו ההזדמנות לספר שניצלתי את הטיפ הזה כמה וכמה פעמים, וסליחה לכל הבימאים שהרסתי להם את החיים".

יהודה בארקן, זאב רווח, צ'רלי וחצי. יח"צ,
יהודה בארקן וזאב רווח בסרט "צ'רלי וחצי"/יח"צ

שר התרבות והספורט חילי טרופר מסר: "עם צאת השבת נודע לי על מותו של השחקן, הבמאי והיוצר יהודה בארקן. יהודה היה מהשחקנים הגדולים והמוכשרים שידעה ישראל. הדמויות אותן גילם והסרטים אותם ביים וכתב יישארו לנצח שזורים בתרבות הקולנוע הישראלית. בכישרון רב הצליח בארקן להכניס רגעי הומור ושמחה לכל בית ישראלי במהלך שנים ארוכות. תנחומיי הכנים לרעייתו, ילדיו ומשפחתו, יהי זכרו ברוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully