וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המינוי השמאלני" לא נסלח: כך מקדם רה"מ מקורבת לשרה נתניהו ליו"ר קרן היסוד

22.10.2020 / 18:51

רה"מ מחפש מחליף לסם גרונדוורג, פחות משנתיים בתפקיד, בעקבות זעם על מינוי מייסדת "דרכנו" למנכ"לית הארגון שמגלגל מאות מיליוני דולרים. בין המועמדים לתפקיד: שפרה שחר, מנכ"לית עמותת "בית חם לכל חייל", ששיתפה פעולה עם רעייתו בגיוס כספים לחיילים ונוהגת להגן עליה

צילום: אבי כהן, עריכה: תום זואילי

בשולי הקרבות על הנהגת המוסדות הלאומיים בקונגרס הציוני שמתכנס השבוע בירושלים, יש עלילת משנה נגזרת שנוגעת לזהותו של יו"ר קרן היסוד - הארגון המרכזי לגיוס תרומות בישראל. באופן מסורתי, מי שעומד בראשו - מקורב לראש הממשלה וממונה בהמלצתו. כך היה ב-2010, כשנתניהו בחר לתפקיד יו"ר קרן היסוד את מקורבו השר לשעבר מודי זנדברג. וכך היה ב-2018, אחרי שזנדברג נאלץ להתפטר בעקבות פרשת הצוללות, הוא מינה את סם גרונדוורג, מחבריו הקרובים של שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, אולי היועץ הכי קרוב לנתניהו שיש.

ואולם, השבוע התברר ששנתיים בלבד אחרי שגרונדוורג נכנס לתפקידו, נתניהו החליט להדיח אותו. "ראשית, תודות לסם גרונדוורג על עבודתו המסורה", הוא כתב במכתב לקוני ששיגר לקונגרס הציוני. גרונדוורג, שכאמור מונה על ידי נתניהו בעצמו, הצליח לעורר זעם גדול בלשכת ראש הממשלה ובמעונו בבלפור בשנה האחרונה. הסיבה: החלטתו למנות מנכ"לית לקרן היסוד שמזוהה עם השמאל.

גרונדוורג נענה לדרישה ומוקדם יותר השנה ביטל את המינוי, אך מסתבר שזה לא הספיק בשביל לפוגג את הכעס של נתניהו, שהודיע לקונגרס שהוא מבקש להעמיד לבחירה שני מועמדים במקומו: ח"כ לשעבר מהליכוד, אברהם נגוסה, ושפרה שחר, מנכ"לית עמותת "בית חם לכל חייל", המטפלת בחיילים בודדים ומוכרת כמקורבת לרעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו. מזנדברג עד נגוסה ושחר, המינוי של קרן היסוד נחשב למינוי חשוב מאוד בבלפור, וככזה, מאחורי הקלעים של ניסיון ההדחה מתחוללת דרמה פוליטית-אנושית כמוה לא זוכרים ותיקי המוסדות הלאומיים.

סם גרונדוורג, יו"ר קרן היסוד. הדס פרוש, פלאש 90
הרגיז את בלפור. סם גרונדוורג/פלאש 90, הדס פרוש

קרן היסוד היא אחד מארבעת המוסדות הלאומיים החברים בקונגרס הציוני. העומד בראשה נבחר על ידי ועדה מיוחדת של ההסתדרות הציונית העולמית וחברי דירקטוריון קרן היסוד, המייצגים את התורמים הגדולים בחו"ל, ובהמלצת ראש הממשלה. לפני קום המדינה, מטרתה העיקרית הייתה גיוס כספים למימון עלייה והתיישבות בארץ ישראל. מאז 1948 היא מגייסת תרומות ומגביות ממשפחות יהודיות מבוססות בעשרות סניפים ברחבי העולם, המשמשים למימון תכניות ועמותות בתחומי עליה, קליטה, רווחה וחינוך בישראל ובתפוצות. סכומי ההכנסות של הארגון מתרומות בשנים האחרונות מגיעות למאות מיליוני דולרים.

בעשור האחרון, בתקופת נתניהו וזנדברג, הורחבו שיתופי הפעולה של הקרן עם משרד ראש הממשלה, והקרן גייסה כספי תורמים יהודים לפרויקטים ממשלתיים שונים, בהם גם כאלה שנחשבים לציפור נפשם של נתניהו, וגם כאלה הקרובים ללבה של רעייתו. זנדברג נהג לגייס כספים לפרויקטים ועמותות ספציפיות לפי בקשה או המלצה של שרה נתניהו, שמסייעות לחיילים בודדים ונזקקים, ניצולי שואה, ונפגעי השריפה בכרמל. התרומות הועברו לרוב בטקסים מיוחצנים - בהם זנדברג, נתניהו וראשי העמותה או הארגון הזוכה אחזו במשותף בצ'ק, בעיקר בתקופות חגים כמו ראש השנה ופסח.

מודי זנדברג, בישיבה דחופה בנושא התגייסות התפוצות לשיקום הכרמל. עומר מירון
נאלץ להתפטר בעקבות מעורבותו בפרשת הצוללות. מודי זנדברג/עומר מירון

זנדברג, שהואשם ב-2019 במרמה, הפרת אמונים ועבירות הון במסגרת פרשת הצוללות, נאלץ להתפטר לפני כשנתיים מתפקידו. גרונדוורג, שמונה במקומו, שימש עד אז קונסול כללי בלוס אנג'לס, ונחשב למקורב לדרמר. למרות זאת, במהלך השנה האחרונה סר חינו בליכוד ובלשכת ראש הממשלה, בעקבות פרשה שנחשפה בוואלה! NEWS סביב פיטורי מנכ"לית קרן היסוד.

במרץ האחרון, גרונדוורג הודיע על מינויה של המנכ"לית הראשונה בתולדות הארגון - פולי ברונשטיין, פעילה חברתית וממייסדות ארגון דרכנו ו-15V שפעל להעלאת אחוזי ההצבעה בבחירות 2015. חודשיים אחר כך, יום לפני שהייתה אמורה להיכנס לתפקיד, הוא הודיע לה על ביטול מינויה. ההסבר הרשמי היה נימוק תקציבי, לנוכח הקיצוצים בתרומות לארגון בעקבות מגיפת הקורונה, אבל גורמים פוליטיים אמרו כי מאחורי ביטול המינוי עמד זעם כבד בליכוד ובלשכת ראש הממשלה על מינויה של מי שמזוהה עם השמאל.

ח"כ אברהם נגוסה מהליכוד , 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
עמד בראש ועדת העלייה והקליטה בכנסת. ח"כ לשעבר אברהם נגוסה/ראובן קסטרו

בלשכת נתניהו לא סלחו לגרונדוורג על "המינוי השמאלני". בשבועות האחרונים, לקראת כינוס הקונגרס הציוני, בכירים בליכוד אמרו שזו הסיבה שהוא החליט להחליף אותו. ואכן, עם פתיחת הקונגרס, נתניהו הודיע שהוא מבקש להעמיד כמועמדים לראשות קרן היסוד את נגוסה ושחר. מנגד, מקורות במוסדות הלאומיים אומרים שגרונדוורג זוכה לגיבוי ותמיכה בלתי מתפשרים של התורמים והנגידים של קרן היסוד, המסרבים לדרישה להדיח אותו, ובשלב ראשון, הם צפויים לדחות את המועמדים החלופיים.

בנוסף, לא ברור עדיין מה יהיה גורלו של התפקיד של יו"ר קרן היסוד במגעים הפוליטיים בין המפלגות בקונגרס הציוני. לפי ההסכם לחלוקת הכוח במוסדות הלאומיים, התפקיד הוקצה לכחול לבן, אבל עם כוכבית קטנה שקובעת שבמידה וייבחר לתפקיד מועמד מטעם נתניהו, כחול לבן יקבלו תפקיד בכיר אחר.

שלישיה עם צ'ק גדול

בין אם ייתקעו או בין אם יקודמו, השמות שנתניהו בחר גרמו ללא מעט הרמות גבה במוסדות הלאומיים, שכן מדובר בדמויות זוטרות ולא מוכרות יחסית לפרופיל הגבוה של קודמיהם. נגוסה, ח"כ לשעבר שעמד בראש ועדת העלייה והקליטה של הכנסת, נדחק לאחור בבחירות האחרונות לאחר שריונו של ח"כ גדי יברקן כנציג העדה האתיופית.

שחר מוכרת עוד פחות בזירה הציבורית, למרות שבצה"ל היא מוכרת מאוד. לפני עשור היא הקימה את "בית חם לכל חייל" שנועד לסייע לחיילים בודדים וחיילים במצוקה כלכלית קשה. מאז, היא מקדישה את חייה לרווחתם של חיילי צה"ל, כשגולת הכותרת של הפעילות שלה הייתה המאבק להעלאת שכר החיילים. כיום נושא המאבק המרכזי שלה הוא סיוע להלומי קרב.

דרכיהן של נתניהו ושחר הצטלבו לראשונה ב-2014, בעקבות מכתב ששלחו לוחמים שהשתתפו ב"צוק איתן" לראש הממשלה בו התלוננו על רעב ומחסור בארוחות חג שנגע ללבה. לאחר מכן, נתניהו גייסה תרומה מקרן היסוד בגובה 250 אלף שקלים לעמותה של שפר, לסיוע ללוחמים.

מאז, הקשר המקצועי בין "בית חם לכל חייל" לבין קרן היסוד הלך ופרח וכמעט מדי חג הועברו דרך קרן היסוד תרומות למימון תווי קניה ומזון לסיוע לחיילים נזקקים בחג, שנתרמו בטקסי הרמת כוסית בעמותה בהשתתפות חיילים. נתניהו וזנדברג השתתפו בלפחות שלושה-ארבעה אירועים שכאלה, בהם השלישיה נופפה ביחד בצ'ק על נייר קרטון.

בפסח 2015 - חצי מיליון שקלים גויסו לתווי קנייה לחג לחיילים נזקקים, בראש השנה - עוד חצי מיליון, וכן הלאה. מסך הדיווחים התקשורתיים עולה שבין 2018-2014 קרן היסוד העבירה לעמותה של שחר לפחות 2.3 מיליון שקלים לחלוקה לחיילים בודדים ונזקקים.

במקביל, שחר התייצבה לצד המקורבת לה בעתות צרה. בינואר 2018, אחרי חשיפת וואלה! NEWS על הקלטת הצרחות של רעיית ראש הממשלה, היא התראיינה בשבחה ויצאה להגנתה. בריאיון ב-103FM אמרה כי "הגברת נתניהו מבצעת מלאכה מצוינת בתור רעיית ראש הממשלה גם בעשייה הציבורית וגם בתפקידה הייצוגי בכל הביקורים הממלכתיים בארץ ובחו"ל וחזקה מאוד ועומדת בחוזקה מול כל הדברים הנוראים שהתקשורת אומרת עליה". אחר כך היא הוסיפה גם שהיא מכירה "מהיכרות אישית דברים נוראים של ראשי ממשלה קודמים ונשותיהם והתקשורת בחרה שלא לפרסם מפאת כבודם".

באוגוסט 2019, לקראת הבחירות שהתקיימו חודש אחר כך, היא התארחה עם נתניהו אצל השרה מירי רגב באולפן "מירי לייב בדרכים" בבת ים. היא סיפרה כיצד פנתה לאורך השנים לראשי כחול לבן, הרמטכ"לים לשעבר בני גנץ וגבי אשכנזי, ושר הביטחון לשעבר בוגי יעלון, בדרישה להעלות את שכר החיילים, והם התעלמו וניסו לטרפד את המהלך. רק אחרי שהגברת נתניהו וראש הממשלה התערבו, הוסיפה, "הצדק נעשה עם חיילי צה"ל".

רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו בחלוקת תווים לחג הפסח לחיילים בודדים, ירושלים. אפריל 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
שחר/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בנוסף, מקורות במוסדות הלאומים טוענים ששחר הייתה מעורבת גם בהתנגדות שנבנתה בסביבת ראש הממשלה למינוייה של ברונשטיין למנכ"לית קרן היסוד, הפרשה שבגינה הוחלט להדיח את גרונדוורג מתפקיד היו"ר אליו היא מועמדת כעת. בפסח האחרון דווח בגלי צה"ל על מכתב שנשלח מטעם "פורום העמותות למען חיילי צה"ל", המייצג מנהלי עמותות שמטפלות בחיילים, ליו"ר קרן היסוד, בעניין מינויה של ברונשטיין כמנכ"לית הקרן. "קרן היסוד היא ארגון ממלכתי ומפואר", נכתב במכתב, שהגיע לידי וואלה! NEWS ודרש לבטל את מינויה "ההזוי" של ברונשטיין, לשון המכתב. "כיצד קורה שמכל המועמדים נבחרה מועמדת כל כך שנויה במחלוקת אשר עד לא מכבר כיהנה בתפקידי מנכ"לית בארגונים אשר חותרים תחת הממשלה ופעילותם אל מול אויבינו אף מסכנת את מעמדם וחייהם של חיילי צהל?" עוד נטען שברונשטיין התבטאה בפומבי בעד תנועת בצלם.

הדיווח התפרסם שבוע אחד בלבד אחרי שנודע על המינוי של ברונשטיין, והיא בכלל לא נכנסה עדיין לתפקיד. לדברי מקורות בבמוסדות הלאומיים, שחר היתה מעורבת במכתב. ואולם, שחר מכחישה בתוקף כל קשר שהוא למכתב שנשלח נגד ברונשטיין. כך או אחרת, כמה ימים לאחר מכן, כך לפי המקורות, גרונדוורג "קיבל מסר ברור מבלפור" שהמינוי לא יעבור בשקט ושעליו לפטר אותה. גרונדוורג התמהמה כמה שבועות, אך בסוף, בתחילת יוני, הוא הודיע לה שהיא מחוזל"שת. מסתבר שזה לא פייס את הזעם.

לשכת רה"מ: "דוחה את הניסיון להטיל דופי במועמדים"

לשכת ראש הממשלה מסרה בתגובה כי "ראש הממשלה נתניהו התרשם עמוקות מכישוריהם וניסיונם של ד"ר נגוסה והגברת שחר, ורואה בהם מועמדים מצוינים לתפקיד יו"ר קרן היסוד. כל אחד מהשניים תרם באופן משמעותי בתחומו וסייע לקידום נושאים בעלי חשיבות לאומית. ראש הממשלה דוחה את הניסיון להטיל דופי או לנגח מועמדים מוכשרים שעושים עבודה מקצועית וחשובה למדינה, משיקולים לא ענייניים".

"רעיית רה"מ והגברת שחר אינן חברות אלא מכירות על בסיס מקצועי בלבד והכירו רק לאחר פנייתה של הגברת שחר לתקשורת בבקשה לסיוע לחיילים בודדים שנקלעו למצוקה כלכלית לאחר צוק איתן. פנייתה המרגשת של שחר נוגעת ללב של כל מי שדואג לחיילי צה"ל".

מטעמו של גרונדוורג או קרן היסוד לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully