וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדרן ניצחה בבחירות בניו זילנד עם 49% מהקולות: "אפעל למען כל האזרחים"

עודכן לאחרונה: 17.10.2020 / 21:16

ראש הממשלה המכהנת זכתה למספיק קולות כדי להקים קואליציה ללא מפלגות נוספות, עם 64 מ-120 מושבים בפרלמנט ה-53 - תוצאה כפולה מזו של יריבתה מהמפלגה הלאומית. הניצחון מגיע בעקבות ניהול מוצלח של משבר הקורונה במדינה וקידום נושאים חברתיים, שזכו לשבחים ברחבי העולם

בווידאו: ג'סינדה ארדרן ניצחה בבחירות בניו זילנד/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

מפלגת הלייבור של ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן ניצחה בבחירות בניו זילנד ברוב מוחץ - כך עולה היום (שבת) מספירת מרבית הקלפיות במדינה. ארדרן, בת 40, תוכל להקים ממשלה בה חברה המפלגה שלה בלבד עם 64 מ-120 המושבים בפרלמנט, הפעם הראשונה שהדבר קורה מאז שאימצה ניו זילנד את שיטת הבחירות היחסית ב-1996.

"ניו זילנד הראתה את התמיכה הרחבה ביותר בלייבור זה 50 שנה", הכריזה על ניצחונה. "אנחנו לא ניקח את התמיכה שלכם כמובנת מאליה. אני יכולה להבטיחו לכם שנהיה מפלגה ששולטת עבור כל אזרח ניו זילנדי".

לפי ועדת הבחירות, עד כה נספרו 95% מהקלפיות, בהם 49% מהקולות היו שייכים ללייבור ו-27% למפלגה הלאומית. בין השותפות של הלייבור לקואליציה, מפלגת "ניו זילנד תחילה" הלאומנית קיבלה 2.3% מהקולות ולמפלגה הירוקה הצביעו 8.3%. סקרי דעת קהל שנערכו יום לפני הבחירות הראו פער גדול לטובת מפלגת השלטון.

ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן בנאום ניצחון הבחירות באוקלנד. 17 באוקטובר 2020. AP
התנהלות מוצלחת במשבר הקורונה. ארדרן בנאום הניצחון, היום/AP

הניצחון מגיע לאחר קמפיין שהדגיש את התנהלותה המוצלחת במשבר הקורונה. ארדרן התמודדה מול ג'ודית קולינס בת ה-61, מובילת המפלגה הלאומית, בבחירות להקמת הפרלמנט ה-53 של המדינה, בסיום שלוש שנות כהונה של ראש הממשלה הנוכחית. קולינס בירכה את ארדרן על "התוצאה היוצאת מן הכלל" שהשיגה.

ממשלת הלייבור תהיה ממשלת השמאל הראשונה בעשורים האחרונים, תרחיש שקולינס הזהירה שיוביל להעלאת מסים ולאווירה עוינת כלפי עסקים. ארדרן התחייבה להעלות את המסים לבעלי משכורות גבוהות, בעוד קולינס הבטיחה קיצוץ במסים לטווח קצר, אך מעבר לכך לא נראו הבדלים משמעותיים רבים במדיניות שהציגו.

ארדרן הבטיחה לתומכיה שהיא תבנה כלכלה שעובדת למען כולם, תיצור מקומות עבודה, תגן על הסביבה ותיאבק במשבר האקלים ובאי-השוויון החברתי. "אנחנו חיים בעולם עם קיטוב הולך וגדל", אמרה לאחר ניצחונה. "מקום שבו יותר ויותר איבדו את היכולת להביט בעמדתו של השני. אני מקווה שאחרי הבחירות האלו, ניו זילנד הראתה שזה לא מי שאנחנו".

עוד בוואלה!

אחרי שבלמה שני גלי קורונה, ארדרן בדרך לניצחון גדול בבחירות בניו זילנד

לכתבה המלאה
חגיגות הניצחון בבחירות של תומכי הלייבור באוקלנד. 17 באוקטובר 2020. AP
חגיגות הניצחון באוקלנד, היום/AP
תומכי מפלגת הלייבור חוגגים את התוצאות הראשוניות בבחירות בניו זילנד, 17 באוקטובר 2020. רויטרס
תומכי מפלגת הלייבור, היום/רויטרס

ראש הממשלה זכתה לשבחים ברחבי העולם על התנהלותה לאחר הטבח שהתבצע בשנה שעברה במסגדים בקרייסטצ'רץ', עם המשפט "היו חזקים, היו טובי לב" שחזרה עליו שוב ושוב והפעולה המהירה לאיסור על אחזקת ומכירת רובים.

במהלך השנה האחרונה ארדרן העלתה את מניותיה עוד יותר באמצעות גישת "תפעלו חזק, תפעלו מהר" בתקופת הקורונה, שהביאה לעצירת התפשטות הנגיף במדינה.

עם זאת, בזמן שיצרה לעצמה תדמית בינלאומית של ראש ממשלה שמקדמת נושאים כמו זכויות נשים וצדק חברתי, בביתה ארדרן עמדה בפני ביקורת על כך שנכשלה בהבטחה להקים ממשלה שתביא עמה שינוי.

יו"ר המפלגה השמרנית בניו זילנד, ג'ודית קולינס, במהלך עימות לפני הבחירות עם ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן באוקלנד. 11 באוקטובר 2020. רויטרס
הזהירה מהעלאת המסים. קולינס/רויטרס

הבחירות נדחו בחודש בעקבות התפרצות קורונה מחודשת באוקלנד, שהובילה לסגר שני בעיר הגדולה במדינה.

האזרחים הצביעו היום גם במשאל עם על לגליזציה של המתות חסד וצריכת מריחואנה למטרות הנאה, והתוצאות יוכרזו בסוף החודש. ההצבעה השנייה מביניהן עשויה להפוך את ניו זילנד למדינה השלישית בלבד שמתירה לבגירים לצרוך ולמכור קנאביס בכל שטחה, אחרי אורוגוואי וקנדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully