וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתמיכת 80 ח"כים: הכנסת אישרה את חוזה השלום עם איחוד האמירויות

עודכן לאחרונה: 15.10.2020 / 21:25

13 חברי הרשימה המשותפת התנגדו להסכם, שאושר בתום דיון במהלכו נשאו דברים כמאה ח"כים. יעלון החרים את ההצבעה בטענה כי לא הוצגה תכליתו המלאה. נתניהו הבהיר: "אין בחוזה נספחים עלומים". לפיד: "הגיע הזמן שהמנהיג יעשה הסכם שלום פה בבית"

בווידאו: אישור הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בכנסת/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

מליאת הכנסת אישרה הערב (חמישי) את חוזה השלום עם איחוד האמירויות הערביות, בתמיכת 80 ח"כים מול 13 מתנגדים. לאחר שאושר בכנסת, הוא יחזור לממשלה לצורך אישרור. ההסכם ייכנס לתוקף רק בסיומו של תהליך האישרור גם באיחוד האמירויות הערביות.

במהלך הדיון, שנמשך שמונה שעות וחצי, נאמו יותר ממאה חברי כנסת. לכל דובר הוקצו ארבע דקות, כשבאופן חריג, על פי החלטת ועדת הכנסת, בדיון יכולים להשתתף גם שרים וסגני שרים שאינם חברי כנסת. ח"כ משה יעלון (יש עתיד-תל"ם) החרים את ההצבעה על ההסכם בטענה כי לא הוצגה תכליתו המלאה לחברי הכנסת, למרות בקשותיו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הדגיש בנאומו בכנסת כי חוזה השלום אינו כולל הסכמות סמויות. "זהו יום שמעטים כמוהו היו בתולדות מדינת ישראל. אנו מביאים הסכם שלום, אין בו מכתבי צד סודיים, אין בו נספחים עלומים. אנחנו מהדקים היום את יחסינו עם איחוד האמירויות", אמר.

רה"מ, בנימין נתניהו במהלך נאומו במליאת הכנסת 15 באוקטבור 2020. דוברות הכנסת – גדעון שרון, אתר רשמי
"מדינות ערביות ומוסלמיות משנות את הגישה כלפינו". נתניהו/אתר רשמי, דוברות הכנסת – גדעון שרון

"מאז ראשית ימי הציונות, ידינו האחת אוחזת ברשת המגן וידינו השניה מושטת לשלום עם כל מי שרוצה בשלום", המשיך נתניהו. "שלום עושים עם מי שחדל להיות אויב, עם מי שרוצה בשלום ולא עם מי שנשאר מחויב להשמדתך". בהתייחס ללבנון, עמה מתקיים בימים אלה משא ומתן על הגבול הימי בין המדינות, אמר ראש הממשלה כי למרות שעם חיזבאללה "לא ייתכן שלום", הוא אמר כי ייתכן שהשיחות הללו עשויות להוביל לשם בעתיד.

הוא קרא למדינות הערביות להגיע "לכלל הכרה שישראל כאן לעד". לדבריו, "ישראל בהנהגתי איננה מתפתה לנסיגות, והודות לכך מתפתח בשנים האחרונות דבר ענק. מדינות ערביות ומוסלמיות מבקשות את קרבתנו, הן משנות את גישתן כלפינו. ישראל שנתפסה כאויב, נתפסת כבת ברית איתנה ואפילו חיונית".

במהלך נאומו התעמת נתניהו עם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, בעקבות קריאות ביניים מצידם. "לא אמרתי שכל העולם הערבי תומך בשלום או כל העולם המוסלמי. איראן, חיזבאללה, חמאס והרשות הפלסטינית מתנגדים להסכם הזה והנה גם חברי הכנסת כאן. מדהים שיהיה פה אנשים בכנסת שיצביעו נגד השלום כי זה לא מה שאתם רוצים באמת. אתם לא רוצים שלום אמת, אתם רוצים בבואה של שלום שישראל מתרסקת ונעלמת בה", אמר נתניהו, וציין כי "לפלסטינים הוצעו במהלך השנים הצעות נדיבות ביותר, והם דחו אותן פעם אחר פעם. אם נחכה להסרת הווטו הפלסטיני, נחכה עוד זמן רב".

נתניהו הודה למוסד, וכן "לגורמים אחרים כמו יצחק מולכו וטוני בלייר שעסקו בקידום השלום הזה שקורם עור לנגד עינינו", כלשונו. הוא ציין בהתרגשות את הילדה שניגנה בכינור את המנון "התקווה" באיחוד האמירויות. לדבריו, "פירות השלום הם כאן ועכשיו, לא בעתיד", והדגיש כי "ההסכם אינו מותנה במשא ומתן עם הפלסטינים", וכי הוא עשוי להוביל בהישגים כלכליים "אדירים", כלשונו.

הכנסת אישרה את חוזה השלום עם איחוד האמירויות. -, אתר רשמי
הכנסת אישרה את חוזה השלום ברוב של 80 ח"כים/אתר רשמי, -

יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין אמר בנאום הפתיחה של הישיבה כי "ההיסטוריה נכתבת לנגד עינינו, והיא אינה מקרית. היא תולדה של דרך ברורה. של אמונה עמוקה. של נחישות ושל חזון מדיני". לדברי לוין, "ארץ ישראל שייכת כולה לעם ישראל. כך היה, כך הווה, וכך יהיה".

לוין בנאומו תקף את "תהליך השלום", שלדבריו נכשל "פעם אחר פעם, משום שהוא התבסס על משוואה מעוותת מיסודה - שטחים תמורת שלום. שלום אמת ייכון רק כאשר האינטרס ההדדי של הצדדים הוא בשלום. רק כאשר הרצון והשאיפה הכנים של הצדדים, הם לחיות זה עם זה בשלום". הוא הוסיף לדבר בשיבחו של נתניהו, פנה לעברו ואמר כי "הנחישות, האמונה בצדקת הדרך והדבקות באדמת המולדת, שכנעו יותר מכל נסיגה ומכל ויתור. זהו ניצחון היסטורי עצום, שלך ושל הדרך בה מאמינים רבים מאוד מאזרחי ישראל".

יושב ראש הכנסת יריב לוין במהלך פתיחת מושב החורף של הכנסת 12 באוקטובר 2020. יניב נדב/דוברות הכנסת, אתר רשמי
"ההיסטוריה נכתבת לנגד עינינו". לוין/אתר רשמי, יניב נדב/דוברות הכנסת

שלישי נאם יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד-תל"ם), שבירך את נתניהו על ההסכם, ואמר כי "ההסכם עם איחוד האמירויות הוא הסכם מצוין". לפיד אמר כי "זה הסכם טוב, נכון ומדובר בהישג ראוי". עם זאת, הוא מתח ביקורת על נתניהו, והאשים אותו באריכות בכישלון בבריאות, בכלכלה ואת הבקשה של נתניהו לקבל הטבות מס בסך מאות אלפי שקלים בשיא המגיפה.

לפיד פנה לנתניהו תוך קריאות ביניים של חברי כנסת מהליכוד. "אתה רוצה שיפרגנו לך על הישגים, קבל את הביקורת על הכישלונות. מנהיגות אמיתית מקבלת את העובדה שזה הולך יחד", אמר. "מה שאתה עושה זה כל היום מתלונן למה לא מפרגנים לך. מאשים אחרים, בורח מאחריות, לא מפסיק להתקרבן ולהתבכיין".

"היית פעם ראש ממשלה ראוי", סיכם לפיד, "חלק מהדברים שעשית אז, משתלמים לנו היום. אז כן, ההסכם עם האמירויות הוא הישג יפה, זוהי האמת. אבל אנחנו חיים כאן, לא במפרץ הפרסי. יש לנו משבר כאן, בבית. ופה הכישלון שלך בניהול המשבר הוא מחדל שהמדינה לא ידעה כמותו. הגיע הזמן למנהיג שיעשה הסכם שלום פה בבית, בין הישראלים. אדוני, הגיע זמנך ללכת".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נואם ב מליאת הכנסת | אישור הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות. כנסת, ירושלים , 15 באוקטובר 2020. לשכת העיתונות הממשלתית
"ההסכם הוא הישג יפה, אך יש לנו משבר כאן". ח"כ לפיד, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ בירך את נתניהו על "שבחרת לצעוד בנתיב הנכון, בדרך השלום, שהכרת במגבלות האי-אפשר והלכת למהלך שיש בו להשפיע על המציאות של המזרח התיכון והעולם כולו". בהמשך בירך על כך שהסיפוח הוקפא כחלק מההסכם. "כפי שכולנו יודעים, הבחירה בדרך השלום נעשתה בצל חלופות אחרות שהיו על הפרק - צעדים חד-צדדיים שיכלו להכניס אותנו לסחרור מסוכן בעת משבר מהגדולים שידענו. לשמחתי, ובעקבות שורת פעולות, צעדנו בנתיב השלום", אמר.

הוא התחייב, ברקע הדיווחים על עסקה של מכירת מטוסי F-35 מארצות הברית לאמירויות, כי "כל עוד אני שר הביטחון - אדאג לכך, ביחד עם הדרגים הביטחוניים והמקצועיים, שעוצמתה ועליונותה הצבאית של ישראל באזור יישמרו, יתחזקו ויתבססו".

גנץ קרא לחזק את הקשר עם השכנות מצרים וירדן, "שהוזנח בשנים האחרונות באופן שפגע באינטרסים האסטרטגיים של מדינת ישראל". לצד זאת, קרא לחידוש התהליך המדיני עם ההנהגה הפלסטינית. "אני קורא לאבו מאזן ובעיקר לדור הצעיר של הפלסטינים - ידנו מושטת, הגיעה העת שתצטרפו למסע השלום, במקום לשקוע בביצת הסרבנות". ביחס להתנגדות הח"כים מהרשימה המשותפת להסכם, אמר גנץ כי "הצטער לשמוע כי יש חברי כנסת שבכוונתם להצביע נגדו. זהו הרגע להתעלות מעל לפוליטיקה. הרגע להבטיח גם חינוך לשלום, ופתח לעתיד טוב יותר לילדי המזרח התיכון, כולל הפלסטינים".

בני גנץ נואם ב מליאת הכנסת | אישור הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות. כנסת, ירושלים , 15 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת - גדעון שרון, אתר רשמי
"מהלך שיש בו להשפיע על המציאות של המזרח התיכון והעולם כולו". גנץ, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - גדעון שרון

בסיום דבריו פנה שר הביטחון לנתניהו ולחברי הכנסת מהליכוד, ברקע העימותים האחרונים בינם לבין מערכת אכיפת החוק, וקרא להם לחדול מכך ולקדם את המינויים הבכירים ואת אישור התקציב. "אני קורא לך ולחבריך לחדול מעיסוק אובססיבי במערכות השלטון ששנינו מופקדים עליהן ולהתייחס אליהן כאילו יושבים בהן אויבי העם", אמר.

"תפקידנו לבנות את הדמוקרטיה הישראלית. לעשות שלום בתוכנו, ולא רק עם שכנינו", הוסיף גנץ. "למנות את האנשים שיובילו את המדינה ביחד איתנו - במשטרה, בפרקליטות, במשרד האוצר, לתת להם לשרת את הציבור - ולהפסיק את ההסתה נגדם".

לדברי יו"ר כחול לבן, "תפקידנו להביא לאזרחי ישראל תוכנית כלכלית שתוציא אותנו מהמשבר הכלכלי העמוק בתולדותינו - ולא להחזיקה נצורה כתוכנית מילוט פוליטית. להיאבק בצורה עניינית ונחושה בנגיף הקורונה, וגם בנגיף השנאה והפלגנות. לשמש דוגמה אישית לאזרחי ישראל ולעולם כולו".

יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט ברך במליאה על ההסכם, אך מתח עליו ביקורת מסויגת. "אני רוצה לומר לראש הממשלה כל הכבוד על ההישג ההיסטורי. עם ישראל מודה לך", אמר בפתח דבריו, אך הוסיף: "ביטול הריבונות קשה לי מאוד, צריך לומר את האמת. כאן יש לי ביקורת".

בנט פנה לנתניהו ואמר: "תגיד את האמת. האמריקנים והאמירויות אומרים שוויתרת על הריבונות למען ההסכם. זאת האמת. ריבונות על ארץ ישראל היא דבר לדורות, הסכמים ככל שיהיו - הם נייר. חזרתנו למולדת היא דבר נצחי. גם אם ראש הממשלה לא יעשה את זה אנחנו נעשה את זה".

הרשימה המשותפת התנגדה להסכם

הסיעות המרכיבות את הרשימה המשותפת הצביעו נגד ההסכם במליאה. מוקדם יותר מסרה המפלגה כי הם מאמינים ששלום צודק עם העולם הערבי יגיע מתוך פתרון השאלה הפלסטינית, ולא להיפך. "אנו מדגישים את זכותו של הציבור הערבי בישראל לפיתוח וקיום יחסים עם העולם הערבי, אך מתנגדים לעסקת המאה של הנשיא טראמפ, שמוזכרת בהקדמה של ההסכם המובא להצבעה בכנסת", נמסר בהודעה. לדבריהם, "עסקה זו מהווה נדבך בתכנית ברורה לחיסול זכויותיו של העם הפלסטיני", מנציחה את הכיבוש וכוללת טרנספר בפועל.

לעומת זאת, הבהירו, "אנו תומכים בשלום צודק, אמיתי וכולל כפי שבא לידי ביטוי ביוזמת השלום הערבית, המבוססת על שלום ונורמליזציה תמורת סיום הכיבוש ופתרון השאלה הפלסטינית ולא להיפך. החלפת העיקרון של שלום תמורת שטחים בחזון המתעתע של נתניהו של שלום תמורת שלום, ימיט אסון על הארץ וכל יושביה. גישה זו מבטיחה את המשך הסכסוך, הסבל ושפיכות הדמים".

בסיעת דרך ארץ תקפו: "הרשימה המשותפת הצביעה עכשיו פה אחד נגד הסכם שלום. חברי הכנסת של המשותפת לא מתנגדים להסכם שלום עם האמירויות, הם מתנגדים להסכם שלום עם ישראל. הם לא מייצגים את ערביי ישראל אלא בדלנות לאומית עקבית. הצבעתם היא אות קלון לכל מי שניסה לאחרונה להכשירם כשותפים לגיטימיים".

פעם שלישית בהיסטוריה

מוקדם יותר השבוע אישרה הממשלה פה אחד את חוזה השלום שנחתם עם איחוד האמירויות הערביות. "ההסכמים מבטאים את השינוי הדרמטי שחוללנו במעמדה של ישראל באזור", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "אין לי ספק שבקרוב נראה הסכמים עם מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות".

זו הפעם השלישית שחוזה שלום מובא לדיון במליאת הכנסת. חוזה השלום עם מצרים נדון במליאת הכנסת במרץ 1979 במשך שני ימי דיונים, שהאחרון בהם הסתיים בשעה 04:10 לפנות בוקר. ראש הממשלה דאז מנחם בגין הציג את החוזה, בנוכחות נשיא המדינה לשעבר יצחק נבון. בדיון עצמו היה ראשון הנואמים ח"כ שמעון פרס, ואילו בגין גם חתם את הדיון. בתום 28 השעות, הכנסת אישרה את החוזה בתמיכתם של 95 ח"כים לעומת 18 מתנגדים ושני נמנעים. שלושה ח"כים לא השתתפו בהצבעה.

חוזה השלום בין מדינת ישראל לבין ירדן נדון במליאה ערב חתימת ההסכם, ב-25 באוקטובר 1994, ביום דיונים שנמשך מהבוקר ועד 22:25 בלילה. 95 ח"כים נאמו בדיון על החוזה, שהוצג על ידי ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין. ראשון הנואמים בדיון היה ח"כ משה קצב (הליכוד), ואחרון הנואמים היה פרס. לבסוף ההסכם אושר בתמיכתם של 105 חברי כנסת, מול שלושה מתנגדים ושישה נמנעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully