וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התיירות אסף זמיר התפטר מהממשלה: "אין לי אמון בנתניהו, אני חרד למדינה"

2.10.2020 / 14:33

זמיר טען כי אינו מרגיש עוד כי הוא יכול להשפיע מבפנים על הממשלה על רקע ההחלטה להגביל את ההפגנות נגד נתניהו. הוא תלה ברה"מ את האחריות למשבר: "הקורונה נמצאת במקרה הטוב במקום השני בסדר העדיפויות שלו". השרה אורית פרקש הכהן תמלא את מקומו

בווידאו: רה"מ נתניהו מתייחס למדדים לסיום הסגר/מערכת וואלה! NEWS

שר התיירות, אסף זמיר, הודיע היום (שישי) ליו"ר כחול לבן על התפטרותו מהממשלה. זמיר טען כי אין לו אמון בראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר "השיקולים האישיים והמשפטיים בראש מעייניו". לדבריו, "משבר הקורונה על השלכותיו הנוראיות נמצא במקרה הטוב במקום השני בסדר העדיפויות של ראש הממשלה".

יו"ר כחול לבן בני גנץ החליט כי השרה אורית פרקש הכהן תמלא את מקומו של זמיר. עוד החליט גנץ, כי השר מיכאל ביטון ימלא בנוסף לתפקידו כשר במשרד הביטחון גם את תפקיד השר לנושאים אסטרטגיים. פרקש הכהן תתפטר מתפקידה כח"כית, ובכך תישאר ח"כ הילה שי וזאן בתפקידה. "קיבלתי בהבנה ובכאב את הודעתו של חברי השר אסף זמיר", אמר גנץ. "בשבועות האחרונים ניהלנו שיחות ארוכות וכנות אשר ביטאו את רחשי הלב המשותפים לרבים בממשלה, בכנסת ובכל בית ובית בישראל. רצינו אחדות אך זו לא הממשלה לה ייחלנו"

זמיר היה מראשוני המצטרפים למפלגת חוסן לישראל של גנץ. בשבועיים האחרונים, ברקע ההחלטה של הממשלה להגביל הפגנות, הוא הביע התנגדות נחרצת לעמדת מפלגתו. הוא הצביע נגד ההחלטה להגביל הפגנות בממשלה והשבוע כשאושרו התקנות המגבילות את ההפגנות הוא הצביע נגד שוב.

בתוך כך, צמרת כחול לבן מקיימת מאתמול התייעצויות קדחתניות על "שינוי גישה", לנוכח הביקורת הקשה על הגבלת ההפגנות וכן העימותים הבלתי פוסקים עם נתניהו והליכוד. לחברי המפלגה נמסר שגנץ צפוי להוציא "הודעה משמעותית" בזמן הקרוב.

אסף זמיר במליאת הכנסת בירושלים. 14 במאי 2019. הדס פרוש, פלאש 90, פלאש 90
"כבר לא מרגיש שתוצאות פעולותיי עושות הבדל". זמיר/פלאש 90, הדס פרוש, פלאש 90

"אני חרד למדינה. חרד שהיא על סף שבר מוחלט. וברור לי שזה לא ישתנה כל זמן שנתניהו הוא ראש הממשלה", מסר זמיר, "תמיד האמנתי בנסיון להשפיע מבפנים, גם במחיר של ביקורת ציבורית, כל עוד האמנתי שתוצאות פעולותיי עושות הבדל, עושות טוב. אני כבר לא מרגיש ככה".

"היו רגעים שהרגשתי על אמת את ההשפעה שלנו ורגעים ששאלתי את עצמי ביושר האם אנחנו מרסנים את נתניהו או מסייעים בעל כורחנו בהנצחת שלטונו", סיכם זמיר בפייסבוק, "‎לפני מספר ימים, כשהממשלה אישרה סופית את התקנות אשר הגבילו בצורה חריפה את זכות המחאה, הפור נפל".

"אני לא יכול עוד לשבת בממשלה שאין לי שמץ של אמון בעומד בראשה. פעמים רבות הצבעתי נגד החלטות הממשלה, אבל אני נושא באחריות קולקטיבית לקיומן הגם כשהתנגדתי", הוסיף ומחה על אופן הטיפול במשבר.

עוד בוואלה!

הקרב על ההפגנות משאיר צלקות אצל כחול לבן, והן לא צפויות להיעלם

לכתבה המלאה

"הקורונה מכה בישראל ואנחנו במשך שבועות עוסקים כמעט רק בהפגנות. ‎למדינת ישראל אין תקציב מאושר בשנה הזאת ואיש לא עובד על תקציב לשנה הבאה. פשע כלכלי ממדרגה ראשונה. ‎פעוטונים סגורים בשעה שתלמודי תורה חרדים פתוחים כרגיל. מינויים תקועים, החלטות לא מתבצעות ואזרחי ישראל משלמים את המחיר מדי יום - והכל, הכל משיקולים פוליטיים בלבד. ‎גם בשעתה הקשה ביותר, האינטרס הפוליטי הנתון של נתניהו מנהל את המדינה".

הוא תלה בנתניהו את האשמה במשבר. "‎לנתניהו אין יכולת לחלץ את המדינה מהמשבר העמוק שהיא נמצאת בו. הרי הוא הוביל אותנו לתוכו. הוא האחראי הראשי למצב הבריאותי, הכלכלי ולשבר החברתי שמאיים על כולנו. אני חרד למדינה. חרד שהיא על סף שבר מוחלט. וברור לי שזה לא ישתנה כל זמן שנתניהו הוא ראש הממשלה", כתב, "צו מצפוני לא מאפשר לי להישאר בממשלה שמונעת דה פקטו הפגנות נגד העומד בראשה. ממשלה שעושה הכל רק כדי לעצור את ההפגנות - גם במחיר של פגיעה אנושה בעסקים הקטנים ובעשרות אלפי האנשים שזהו מקור הפרנסה שלהם".

‎‎אף שציין כי הוא שלם עם ההחלטה "כפי שלא היה מעולם", גיבה זמיר בדבריו את החלטת המפלגה והעומד בראשה להיכנס לממשלה. "‎מפחיד אותי לחשוב איפה היינו עכשיו אלמלא הם (חבריו למפלגה - ט"ש) שם".

בליכוד תקפו בתגובה את זמיר. "בדיוק בשעה שראש הממשלה נתניהו הוביל דיון רב-משתתפים עם ראשי הציבור החרדי כדי להילחם בקורונה, אסף זמיר בורח מהמערכה רק כדי לקושש קולות בבחירות המקומיות בתל אביב. הוא זה שעוסק בפוליטיקה קטנה בשעה שראש הממשלה נתניהו נאבק מסביב לשעון למען הצלת חייהם ופרנסתם של אזרחי ישראל", נמסר. "כחול לבן צריכים להחליט אם הם עובדים באחדות מתוך הממשלה שנלחמת בקורונה או שהם ממשיכים לייצר תוהו ובוהו בתוך הממשלה ובכך פוגעים בפעולות הנדרשות לטובת אזרחי ישראל".

סדקים בכחול לבן

זמיר התפטר מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי אך עם התפטרותו מהממשלה הוא צפוי לחזור אוטומטית לכהן כחבר כנסת. הח"כית האחרונה שנכנסה לכנסת ברשימת כחול לבן היא ח"כ הילה שי וזאן, וחברותה בכנסת ככל הנראה תופסק - אלא אם כן שר נוסף יתפטר מהממשלה במסגרת החוק הנורבגי. גם שר המדע יזהר שי איים להתפטר בשל ההחלטה להגביל את ההפגנות אך אחרי שיחה אישית עם גנץ בשבוע שעבר חזר בו.

השבוע פרץ עימות קולני בין נתניהו וגנץ בישיבת קבינט הקורונה האחרונה, יום אחרי אישור חוק הקורונה המורחב המאפשר להגביל את ההפגנות. בישיבה נתניהו אמר כי הוא רוצה להדק את הסגר ולצמצם את המרחק שאליו יכולים אזרחים להתרחק מבתיהם, גנץ התנגד ואמר כי "אנחנו משגעים את המדינה", ונתניהו השיב: "אתה לא תגיד לי שאנחנו משגעים את הציבור".

יו"ר כחול לבן בני גנץ ישיבת ממשלה 31 במאי 2020. רויטרס
במפלגה מדברים על שינוי גישה. גנץ/רויטרס

ההחלטה שהתקבלה לבסוף להגביל את ההפגנות גרמה לשבר פנימי בכחול לבן. זמיר הוא השר הראשון שמתפטר מהממשלה בעקבותיו, אך יחד איתו שליש מחברי המפלגה הביעו התנגדות עזה לתמיכה של כחול לבן במהלך: בנוסף לשרים זמיר ושי, גם השרה אורית פרקש הכהן וחברי הכנסת מיקי חיימוביץ' ורם שפע הביעו תרעומת קשה על המהלך וסירבו לתמוך בהצבעה על החוק המגביל הפגנות השבוע בכנסת, למרות בקשה מפורשת של יו"ר כחול לבן בני גנץ. חיימוביץ' ושפע הצביעו נגד החוק במליאה, והשרה פרקש הכהן נעדרה.

שרת הקליטה פנינה תמנו שטה, חברת מפלגתו של זמיר הביעה צער על התפטרותו. "אני בטוחה שימשיך לתרום בכנסת", אמרה. "בתקופה קשה זו צריך ממשלה יציבה ומתפקדת נוכח המשבר, וחובתנו לעבוד קשה כדי להוביל את ישראל למקום טוב יותר בריאותית, כלכלית וחברתית. ‏בנוסף, האלימות המתפשטת ברחובות היא פשוט חרפה וחייב למגר אותה. אל לנו להקל ראש בעיתונאים מותקפים או בדריסת אזרחים שמפגינים. המשטרה חייבת לנקוט ביד קשה מאד.הלוואי שנדע לא לקחת מובן מאליו את אשר יש לנו, מדינה ועם אחד. גורלנו בידינו שנזכה לעבוד ולזכות לימים טובים יותר."

יו"ר האופוזציה יאיר לפיד הביע תמיכה בצעד בו נקט זמיר. "הוא לא רק התפטר, אלא גם הציב כתב אישום חמור מול כל מי שנשאר בממשלה הזו רגע אחד נוסף ומחזיק את נתניהו על כסאו", אמר. "גנץ ואשכנזי, אתם לא משרתים את ישראל בממשלה, אתם משרתים את נתניהו. הגיע הזמן שתקומו ותתפטרו".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תלם), שהתמודד יחד עם זמיר במסגרת כחול לבן במערכות הבחירות האחרונות, בירך על הצעד. "הלבנה הראשונה בחומה של ביבי נפלה. התפטרותו של אסף זמיר לא מפתיעה, כי הוא אדם ישר ואנשים ישרים כבר לא יכולים עוד להיות בממשלה הזאת", מסר שלח, "יהיו עוד, כי גנץ ואשכנזי יכולים אולי לרמות את עצמם, אבל לא את האנשים הישרים הרבים בכחול לבן".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אומרת כי לאור התפטרותו של זמיר, היא תגיש מחדש הצעת אי אמון קונסטרוקטיבי להקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית עם שובה של הכנסת לפעילות. זנדברג בירכה את זמיר על הצעד, וקראה לכחול לבן לתמוך בהצעה. "זו ההזדמנות לשלוח את הממשלה המושחתת והמנותקת הביתה, בכנסת הזאת, בלי בחירות חדשות. התובנה של אסף זמיר אולי מאוחרת אבל חשובה וישנה אפשרות לחזור אחורה לרוב הקיים בכנסת נגד נתניהו ובעד ממשלה עם סדר עדיפויות אחר שתדאג לאזרחים ולא לנאשם בשוחד".

גם ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, בירך את זמיר. "אסף יישר כח. לעולם לא מאוחר. מודה ועוזב ירוחם", כתב. זמיר שימש כסגנו של חולדאי, והפסיד לו בבחירות המוקמיות שנערכו בשנת 2018.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully