וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפחות 16 הרוגים בקרבות עזים בין ארמניה לאזרבייג'ן בנגורנו-קרבאך

עודכן לאחרונה: 28.9.2020 / 10:38

בירבאן הכריזו ממשל צבאי אחרי הפגזות נרחבות על המובלעת שבשליטת בדלנים ארמנים. בבאקו מאשימים את הארמנים בחילופי האש, שבהם נהרגו אזרחים, והכריזו מצב חירום בכמה אזורים. ארדואן הבטיח לעזור לאזרים, רוסיה, צרפת וארה"ב קוראות להפסקת אש מידית מחשש להתלקחות הסכסוך

טנק של צבא אזרבייג'ן עולה באש במהלך עימותים עם צבא ארמניה באזור נגורנו-קרבאך, 27 בספטמבר 2020. AP
טנק אזרי עולה באש באזור הגבול בנגורנו-קרבאך, אתמול/AP

כוחות ארמניים ואזריים מנהלים היום (שני) קרבות עזים בשטח המחלוקת בנגורנו-קרבאך, עם חילופי אש ארטילרית שנמשכה לאורך הלילה. משרד ההגנה של אזרבייג'ן אמר כי כוחות ארמנים הפגיזו את העיר טרטר במהלך הלחימה, שהביאה עד כה ללפחות 16 הרוגים, כולל אזרחים, בשתי המדינות.

הסכסוך הממושך ביניהן התלקח מחדש בחודשים האחרונים, ובקהילה הבינלאומית מודאגים מערעור היציבות בקווקז. אזור נגורנו-קרבאך הוא מובלעת בשטח אזרבייג'ן הנשלט על ידי בדלנים ארמנים הנתמכים על ידי ירבאן.

אתמול ארמניה הכריזה על ממשל צבאי ועל גיוס כללי, אחרי שלטענתה אזרבייג'ן פתחה במתקפה אווירית וארטילרית. משרד ההגנה במחוז אמר כי הוא השמיד ארבעה מסוקים, 15 מל"טים ועשרה טנקים אזריים. הרשויות בנגורנו-קרבאך אמרו כי 16 חיילים נהרגו ויותר ממאה נפצעו בקרבות, וכמה אזרחים נפגעו גם כן.

אזרבייג'ן, שאישרה צעדי חירום דומים בחלק ממחוזות הגבול, אמרה כי היא הגיבה להפגזות לכל אורך החזית, אך הצבא אמר כי אין הוא זקוק לגיוס כללי משום שהוא ערוך דיו. הרשויות אמרו כי חמישה בני משפחה אחת נהרגו בהפגזות של ארמניה. בנגורנו-קרבאך הודו כי איבדו "כמה עמדות" לכוחות האזריים אחרי שהכחישה תחילתה את טענות באקו על כיבוש לפחות שבעה כפרים. פעילי זכויות ארמנים אמרו כי אישה וילד היו בין ההרוגים.

מפת הסכסוך

רוסיה, בעלת ברית של שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר, קראה להפסקת אש מידית ולניהול שיחות להרגעת המצב. הקרמלין אמר כי הנשיא ולדימיר פוטין שוחח עם ראש ממשלת ארמניה. טורקיה, בעלת בריתה המרכזית של אזרבייג'ן שאינה מקיימת יחסים רשמיים עם ארמניה בשל סירובה להכיר ברצח העם הארמני, הבטיחה לעמוד לצדה של באקו ואמרה כי הארמנים מסכנים את יציבות האזור.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן קרא לאזרחי ארמניה לצאת נגד ההנהגה "הגוררת אותם לאסון" ונגד "אלו שמשתמשים בה כבובות". בדבריו שכתב בחשבון הטוויטר שלו, קרא נשיא ארדואן לעולם "לעמוד לצד אזרבייג'ן במלחמתה נגד הפלישה והאכזריות". הוא הוסיף כי טורקיה "תמשיך להגביר" את הסולידריות שלה עם באקו.

צרפת, שבה מתגוררת קהילה ארמנית גדולה, קראה להפסקת אש ולדיאלוג מידי. גם איראן, שלה גבולות הן עם אזרבייג'ן והן עם ארמניה, הציעה לתווך שיחות שלום. ארצות הברית גינתה את האלימות וקראה לשכנות לנצור את האש.

הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC) מסר כי הוא מודאג מההשלכות ההומניטריות של הסלמת הסכסוך, וקרא לצדדים "לנקוט בכל האמצעים הדרושים בכדי להבטיח הגנה לחייהם של האזרחים והתשתיות".

גם בוותיקן קראו לשלום בין הצדדים. האפיפיור פרנציסקוס אמר כי הוא מתפלל עבור שתי המדינות, ודוחק בהן "לבצע פעולות קונקרטיות של רצון, טוב ואחווה", על מנת להגיע לפתרון של שלום באמצעות דיאלוג.

מתיחות היסטורית

העימותים אמגיעים כחודשיים אחרי חילופי אש בני כמה ימים לאורך הגבול, שבהם נהרגו לפחות 16 איש. אלפים הפגינו אז באזרבייג'ן בקריאה לפתוח במלחמה ולכבוש מחדש את המחוז הבדלני.

נגורנו-קרבאך הכריזה על עצמאות במהלך מלחמה שפרצה עם התפוררות ברית המועצות ב-1991. על אף הפסקת אש שהושגה ב-1994, אזרבייג'ן וארמניה ממשיכות להאשים אחת את השנייה בתקריות ירי בנגורנו-קרבאך ולאורך הגבול הנפרד. שתיהן ניהלו עימות בן ארבעה ימים ב-2016, והסכסוך הממושך גורם לדאגה בקרב הקהילה הבינלאומית, בין היתר בשל איום על היציבות באזור המשמש מסדרון לצינורות המובילים נפט וגז לשווקים בעולם.

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב בהצהרה על העימותים עם ארמניה, 27 בספטמבר 2020. AP
מקבל תמיכה מארדואן. נשיא אזרבייג'ן בנאום לאומה, אתמול/AP

לפי משרד ההגנה של ארמניה, המתקפה על יישובים אזרחיים, כולל על בירת החבל הבדלני סטפנקרט, החלה בשעה 8:10 לפי שעון מקומי. "התגובה שלנו תהיה מדודה, וההנהגה הצבאית-פוליטית של אזרבייג'ן נושאת במלוא האחריות למצב", נמסר. הרשויות אמרו כי אישה וילד נהרגו בהפגזות האזריות.

ממשלת ארמניה הכריזה על משטר צבאי ועל גיוס כללי של אזרחיה הגברים, זמן קצר אחרי הודעה דומה של הרשויות במחוז הבדלני. "תהיו מוכנים להגן על המולדת הקדושה שלנו", אמר ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן בהצהרה. פשיניאן קרא לקהילה הבינלאומית להבטיח שטורקיה לא תתערב בסכסוך, והזהיר כי למדיניות הטורקית עלולות להיות השלכות הרסניות על דרום הקווקז והאזורים הסמוכים. הוא האשים מוקדם יותר את אזרבייג'ן "בתוקפנות מתוכננת".

תיעוד של צבא אזרבייג'ן מהקרבות

אזרבייג'ן האשימה מצדה את ארמניה באחריות לתחילת סבב הלחימה. משרד ההגנה שלה אמר כי כמה כפרים הופגזו באינטנסיביות, ואזרחים נהרגו ונפצעו לצד נזק חמור לתשתיות. המדינה המוסלמית הכריזה על "מתקפת נגד לאורך כל החזית כדי למחוץ את פעילות הקרב של הכוחות המזוינים של ארמניה ולהבטיח את שלום האוכלוסייה האזרחית".

משרד ההגנה האזרי אישר כי מסוק אחד אבד בקרבות, אך ציין כי הצוות שלו שרד. הוא טען כי 12 מערכות הגנה אוויריות של ארמניה הושמדו, והכחיש את הצהרות ארמניה בדבר האבידות שספג. דובר משרד ההגנה אמר אמש כי כמה כפרים "שהיו תחת כיבוש במשך שנים שוחררו", אך בנגורנו-קרבאך הכחישו.

בנאום לאומה, אמר נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב כי ארמניה רוצה ב"מלחמה חדשה על שטחים חדשים". השליט הוותיק אמר כי "ארמניה מתגרה במכוון באזרבייג'ן, והם יחזו בתוצאה המרה". אלייב אמר כי ארמניה היא "מדינה כובשת, וצריך לשים סוף לכיבוש הזה - ויהיה סוף לזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully