וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בדומא: שלושה מאסרי עולם נגזרו על רוצח בני משפחת דוואבשה

עודכן לאחרונה: 14.9.2020 / 16:21

ביהמ"ש המחוזי בלוד גזר את עונשו של עמירם בן אוליאל, שהורשע ברצח סעד, ריהאם ובנם הפעוט עלי ב-2015. בנוסף למאסרי העולם הוטלו עליו 17 שנות מאסר על ניסיון רצח ועוד 10 שנים בגין הצתת הבית. "מעשיו נבעו מאידאולוגיה קיצונית וגזענות, הוא רצה במותם כי היו ערבים"

בווידאו: גזר הדין לעמירם בן אוליאל בפרשת הרצח בדומא/עריכה: ניר חן

בית המשפט המחוזי בלוד גזר היום (שני) שלושה מאסרי עולם על עמירם בן אוליאל, שהורשע ברצח בני הזוג סעד וריהאם דוואבשה ובנם הפעוט עלי ב-2015 בדומא. בנוסף, נגזרו עליו 17 שנות מאסר בגין ניסיון לרצח, ועשר שנים נוספות בגין הצתה, אותן ירצה בן אוליאל בחפיפה חלקית. בסך הכול הוא ירצה 20 שנים בנוסף לשלושת מאסרי העולם. כמו כן, הוטל עליו תשלום פיצויים של 258 אלף שקלים לכל אחד.

השופטת רות לורך אמרה כי בן אוליאל "נותן את הדין על מעשים חמורים שביצע, שגרמו לתוצאה קשה מנשוא - אובדן חייהם של בני משפחה אחת ופציעתו הקשה של אחמד. מעשיו נבעו מאידאולוגיה קיצונית וגזענות. הוא רצה במותם אך בשל היותם ערבים".

הכרעת דין לעמירם בן אוליאל, מחוזי מרכז (לוד)  18 במאי 2020. אבשלום שושני, אתר רשמי
ירצה שלושה מאסרי עולם ו-20 שנים נוספות בגין רצח משפחת דוואבשה. בן אוליאל, יוני/אתר רשמי, אבשלום שושני

ההגנה סברה כי יש להטיל על הנאשם עונש מאסר עולם בלבד. השופטת אמרה כי "תהיה זו תוצאה לא מוסרית בנסיבות המקרה לראות בפעולתו כמעשה אחד לצורך גזירת הדין". בדיון הטיעונים לעונש שנערך ביוני האחרון, הפרקליטות ביקשה לגזור על בן אוליאל שלושה מאסרי עולם, 40 שנות מאסר וכן תשלום פיצויים מקסימלי.

לאחר הקראת גזר הדין, בני משפחתו של בן אוליאל צעקו על הפרקליטות. מנגד, סב המשפחה חוסאן דוואבשה טען כי גזר הדין לא יחזיר את הנרצחים. הוא סיפר כי אתמול הכין את נכדו אחמד, שנפצע בפיגוע, לבית הספר. "הוא חייב לעטות מסכה נגד הקורונה, ושמתי את זה על האוזן שלו. בגלל שאין לו אוזן אחת, זה לא נתפס", תיאר. "הוא שאל 'למה עשו לי את זה? איך אלך ככה לבית הספר? למה אני לא כמו כל הילדים? גזר הדין לא יחזיר כלום".

אשתו של עמירם, אוריאן, מחתה כי "השופטים לא חיפשו צדק ואמת, הם החליטו להרשיע את בעלי בכל מחיר, למרות כל ההוכחות שמראות שבעלי לא עשה את זה. אנחנו לא מתייאשים, מתכוננים עכשיו לעליון, אני לא יודעת איך השופטים ישנים בלילה, איך אפשר לקרוא להם שופטים. הרוצחים מסתובבים חופשי".

עו"ד עומר חמאיסי, שליווה את המשפחה, אמר כי שום עונש לא יחזיר את בני המשפחה. "המשפט הזה חשף את המסוכנות בהיקף הבלתי נתפס של הפשע מצד המתנחלים, שהקורבנות הם האוכלוסיה המחולשת שם", מסר. "אנחנו בידיעה שצדק לא מחפשים בבתי משפט, שום גזר דין לא יחזיר את בני המשפחה".

בפתח הדיון אמר סב המשפחה כי "אני מקווה שהוא יישב כל החיים בכלא, ויש לי תקווה שייעשה צדק. הלוואי שהדבר הזה לא היה קורה ולא היינו פה היום".

פרשת דומא | גז"ד לנאשם המרכזי, עמירם בן אוליאל. המחוזי מרכז, לוד 14 בסםטמבר 2020. יוסי זליגר, אתר רשמי
"הוא רצה במותם אך בשל היותם ערבים". בית המשפט המחוזי בלוד, היום/אתר רשמי, יוסי זליגר

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה בירך על ההכרעה במשפט, ואמר כי "גזר הדין לרוצחי משפחת דוואבשה הוא צדק חלקי לנרצחים ועלי הקטן ששרד את אותו הלילה הנוראי. הצדק המלא יעשה בסיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל".

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) אמר כי קיימים רבים כמו בן אוליאל שאינם נמצאים מאחורי סורג ובריח. "מדובר ברגע חשוב מאוד עבור המשפחה, תושבי דומא והעם הפלסטיני", מסר. "אנו יודעים שיש עוד הרבה רוצחים בקרב מתנחלים שמסתובבים חופשי, ומרבית הרציחות לא נחקרות ולא מגיעות לבית המשפט. זה לא מנקה את מי שמסית ומעמיק את פרויקט ההתנחלויות. הניצחון האמיתי יהיה רק עם סיום הכיבוש".

ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) מסר כי אף עונש לא ירפא את המקרה. "מבחינת החוק זה המקסימום שבית המשפט יכול לתת, אך אף עונש לא יכול לרפא את הרצח הנתעב של משפחת דוואבשה, שנשרפה בחיים", אמר. "אנחנו לא יכולים להפריד את זה מהגזענות והכיבוש. זה יצא מתוך הביצה של הכיבוש, הגזענות והטרור".

פרשת דומא | גז"ד לנאשם המרכזי, עמירם בן אוליאל. המחוזי מרכז, לוד 14 בסםטמבר 2020. יוסי זליגר, אתר רשמי
"זה לא יחזיר לי את המשפחה". חוסאן דוואבשה, היום/אתר רשמי, יוסי זליגר

בן אוליאל הורשע בחודש מאי האחרון ברצח שלושת בני המשפחה בפרשת הפיגוע בדומא. הוא אף הורשע בשתי עבירות ניסיון רצח, שתי עבירות הצתה וקשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני. עם זאת, הוא זוכה מסעיף המייחס לו חברות בעבירות טרור. עו"ד יצחק בם, המייצג את בן אוליאל יחד עם עו"ד אשר אוחיון, הבהירו בעבר כי יערערו לבית המשפט העליון על ההרשעה.

לפי כתב האישום, בן אוליאל והקטין א' תכננו לבצע פיגוע בעקבות הרצח של מלאכי רוזנפלד ב-2015 בצומת שבות רחל. השניים תצפתו על כפרים פלסטינים והחליטו להרוג אנשים בדומא ולאחר מכן בכפר סמוך. השניים סיכמו להיפגש ביום הפיגוע במערה במאחז חוות יישוב הדעת. בן אוליאל הכין את הציוד לפיגוע: שני בקבוקים מלאים בנוזל דליק, סמרטוטים, מצית, קופסת גפרורים, כפפות ותרסיס צבע שחור.

פרשת דומא | גז"ד לנאשם המרכזי, עמירם בן אוליאל. המחוזי מרכז, לוד 14 בסםטמבר 2020. יוסי זליגר, אתר רשמי
צעקו על נציגי הפרקליטות לאחר הקראת גזר הדין. משפחתו של בן אוליאל/אתר רשמי, יוסי זליגר

א', שהיה קטין בזמן ביצוע העבירה, היה באותה העת עם צעירים אחרים במאחז גבעת הבלאדים. בסביבות חצות עזב א' את המקום, אך הגיע למערה אחרי שבן אוליאל כבר יצא לעבר דומא. כשבן אוליאל הגיע לפאתי הכפר, הוא כיסה את פניו ועטה כפפות וחיפש בית שאינו נטוש.

על פי כתב האישום, בן אוליאל הצית תחילה בית ריק ולאחר מכן השליך בקבוק תבערה דרך חלון בבית משפחת דוואבשה ונמלט. הפעוט עלי נהרג במקום, ומותם של בני הזוג סעד וריהאם נקבע מאוחר יותר בבית החולים. הילד אחמד, שהיה בן ארבע, הצליח להימלט ואושפז במצב קשה.

הבית בו נרצחו בני משפחת דוואבשה שנה לאחר הפיגוע בדומא, יולי 2016. ניב אהרונסון
הבית בדומא בו נרצחו בני המשפחה, 2016/ניב אהרונסון

השניים הודו בחקירותיהם במעשה אך חזרו בהם. במשפט הזוטא שהתנהל בעניינם פסלו השופטים את הודאות בן אוליאל שנגבו תחת הפעלת לחץ פיזי וכן את הודאות א', שנמסרו תוך כדי חקירות פיזיות ואחריהן. עם זאת נקבע כי הודאות אחרות של בן אוליאל והשחזור קבילים.

ביום רביעי הקרוב יגזור בית המשפט המחוזי בלוד את דינו של א', שהיה קטין בזמן ביצוע המעשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully