וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני ילדים מתו בארה"ב לאחר שנדבקו באמבה אוכלת מוח

דאגה בארה"ב בעקבות צבר מקרים של הדבקה באמבה אוכלת מוח שמזהמת מקווי מים מתוקים כמו אגמים, נהרות ואפילו בריכות שחייה. הידבקות באמבה הזאת כמעט תמיד מסתיימת במוות מהיר וטראגי

ShutterStock

בסרטון: ילדה בת 11 בארה"ב מתה לאחר שנדבקה באמבה אוכלת מוח בשחייה באגם

שני מקרים טראגיים של ילדים שמתו בעקבות הידבקות באמבה אוכלת מוח אירעו לאחרונה בארצות הברית: ג'וזיה מקינטייר בן ה-6 מטקסס מת כשבוע לאחר שחלה, וטאנר לייק וול בן ה-13 מפלורידה מת ימים ספורים לאחר ששחה באגם, שבו ככל הנראה נדבק באמבה.

שני המקרים הללו דווחו מעט אחרי מקרה נוסף של גבר בן 44 שחלה אנושות לאחר שנדבק באותה אמבה בעקבות שחייה בבריכה מקורה. הדיווח התקבל מרופאים במרכז הרפואי סנטה קלרה ואלי, אך לא צויין בו היכן אובחן המקרה של אותו גבר או היכן הוא מטופל.

בכל שלושת המקרים נמצא שהאמבה היא מסוג Naegleria fowleri. מדובר באורגניזם חד-תאי שלרוב חי במקווי מים מתוקים, כמו אגמים, נהרות ומעיינות חמים. לעתים הוא נמצא גם בבריכות שחייה שרמת הכלור והתחזוקה בהן אינן נשמרות בצורה נאותה, או במי ברז מזוהמים. לרוב ההדבקה באמבה הזאת מתרחשת דרך האף, משם היא נודדת אל המוח, שם היא יוצרת דלקת קרום המוח.

עוד בוואלה!

מחקר: נגיף הקורונה יכול לשרוד על סלמון למשך שבוע

לכתבה המלאה
ילד קופץ לתוך אגם. ShutterStock
ההדבקה מתרחשת דרך האף, משם האמבה נודדת אל המוח. ילד קופץ לאגם/ShutterStock

הדלקת פוגעת במערכת העצבים המרכזית וגורמת לדלקתיות והרס של המוח והרקמות שעוטפות אותו. ההתדרדרות בעקבות הידבקות באמבה מהירה וקשה מאוד. לרוב, החולים מתים כחמישה ימים בממוצע לאחר ההדבקה.

אף שמדובר בתרחיש מחריד למדי, בוודאי כאשר מדווח על מקבץ קרוב יחסית של 3 מקרים שונים כאלה, דו"ח של המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) משנת 2018 קובע שמדובר בעניין די נדיר. להערכת ה-CDC מדי שנה מתים בארה"ב כ-16 בני אדם בעקבות הידבקות באמבה מסוג N. fowleri, ורובם בכלל לא מאובחנים עד לאחר מותם.

בן 44 נדבק בבריכת שחייה

במקרה של הגבר בן ה-44, הוא הגיע לחדר המיון כשהוא סובל משיעול ובלבול. התסמינים שלו החלו יום אחד לפני כן, ומתשאול עלה שהוא שחה 5 ימים לפני הופעת התסמינים. החום שנמדד לו עמד על 39.8 מעלות וקצב הלב שלו היה 120 פעימות בדקה. "הוא לא הגיב לשאלות שנשאל על ידי הרופאים וגם לא מצמץ כאשר נבדקו האינסטינקטים שלו. עם זאת, רפלקסים שמקורם בגזע המוח לא נפגעו אצלו - הוא הגיב לגירוי של כאב בגפיים", כך נכתב בדו"ח.

בתחילה, הרופאים טיפלו בו בעזרת אנטיביוטיקה שמתאימה לטיפול בדלקת קרום המוח חיידקית, אך בעוד שחום הגוף שלו השתפר, מצבו הקוגניטיבי נותר ללא שינוי. בדיקות נוספות שנערכו לו גילו שמקור הזיהום הוא באמבה N. fowleri. "מצב זה הוא כמעט תמיד קטלני, אם כי תוארו כמה מקרים נדירים של חולים ששרדו אותו", כתבו הרופאים בתיאור המקרה. אולם, זה לא היה המקרה עבור אותו חולה, שמת בבית החולים 5 ימים לאחר שאושפז בו.

יד של מבוגר מחזיקה יד של ילד חולה עם אינפוזיה. ShutterStock
הידבקות באמבה הזאת היא כמעט תמיד קטלנית, ידוע רק על 5 אנשים ששרדו אותה. יד של מבוגר אוחזת יד של ילד מאושפז/ShutterStock

במקרה של טאנר לייק וול בן ה-13 מפלורידה, הוא נדבק עקב שחייה באגם. הוריו סיפרו לרשת חדשות מקומית שהוא שחה באגם סמוך לאתר מחנאות ימים ספורים לפני שחלה. טאנר סבל מבחילה, הקאות וכאבי ראש וכן מקשיון בצוואר. בתחילה, הרופאים חשבו שיש לו דלקת גרון שנגרמת מסטרפטוקוק. הוריו, שלא היו שקטים עם האבחנה הזאת, לקחו אותו למרפאה נוספת, שם הוא חובר למכונת הנשמה ומאוחר יותר גם אבחנו שהוא נדבק באמבה N. fowleri.

"הם אמרו לנו: אנחנו מצטערים להודיע לכם את זה, אבל לבן שלכם אין דלקת קרום המוח חיידקית, אלא אמבה טפילית שאין לה תרופה", נזכר אביו של טאנר, טראוויס וול. טאנר נותק ממכשירי ההנשמה לאחר שלא הראה סימנים לפעילות מוחית.

ג'וזיה בן ה-6 מיוסטון חלה בתחילת ספטמבר, היה לו חום ובחילה. אמו מריה סיפרה שהרופאים סברו בתחילה שמדובר בזיהום ויראלי כלשהו. אך בשלב מאוחר יותר הם הודיעו לה שבנה נדבק באמבה אוכלת מוח. "היה רק סיכוי קלוש, שואף לאפס, שהוא ישרוד. והלוואי שהוא היה בסטטיסטיקה הזאת. זה היה קשה מאוד", היא אמרה בריאיון לחדשות abc13.

אמבה אוכלת מוח מסוג N. fowleri  Naegleria fowleri שחיה במים מתוקים. ShutterStock
התחממות מקורות המים גורמת להתפשטות של האמבה אוכלת המוח למקווי מים צפוניים יותר. אמבה מסוג N. fowleri/ShutterStock

מנתוני ה-CDC עולה שהידבקות באמבה N. fowleri היא כמעט תמיד קטלנית. ככל הידוע, רק 5 אנשים בצפון אמריקה הצליחו לשרוד הידבקות באמבה הזאת. המקרה האחרון שלא הסתיים במוות היה בשנת 2016 בארה"ב. באותו מקרה החולה, נער בן 16, אובחן במהירות, שעות ספורות לאחר שהגיע לבית החולים.

מוקדם יותר השנה דווח כי הנוכחות של האמבה N. fowleri במקווי מים בארה"ב נמצאת במגמת עליה. האפידמיולוג ג'ונתן יודר מה-CDC התראיין בחודש יוני לאתר Insider ואמר כי בעשורים הראשונים מאז שהחלו לנטר את האמבה הזאת היא נמצאה רק במקווי מים באזורה הדרומי של ארה"ב, "אולם בעשור האחרון זיהינו מקרים של הדבקה באמבה גם בכמה מדינות בצפון ארה"ב כמו מינסוטה, אינדיאנה, מיזורי. אלה אזורים שלא ראינו בהם מקרים של האמבה הזאת בעבר". הוא הוסיף כי הסיכון להימצאות האמבה הזאת במקווי מים נוספים יעלה ככל שטמפרטורת המים תמשיך לטפס גם במדינות הצפוניות.

  • עוד באותו נושא:
  • אמבה
  • מוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully