וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת אפגניסטן וטליבאן פתחו בשיחות שלום היסטוריות

עודכן לאחרונה: 12.9.2020 / 20:40

הצדדים המתכנסים בקטאר אופטימיים חרף האתגרים הרבים. נציג הממשל בקאבול: "הסבל יגיע לקצו". טליבאן: "רוצים שלטון אסלאמי שלא יפלה איש". פומפאו קרא "להגן על הנשים". טראמפ, שחתם על הסכם עם טליבאן בפברואר, רוצה להשאיר רק 4,000 חיילים במדינה עד נובמבר

פתיחת שיחות השלום בין ממשלת אפגניסטן לטליבאן/צילום: רויטרס

נציגי ממשלת אפגניסטן וטליבאן החלו הבוקר (שבת) בשיחות שלום היסטוריות בטקס רשמי בירת קטאר, במטרה לשים סוף לשני עשורים של מלחמה שגבתה את חייהם של עשרות אלפי בני אדם. לפני תחילת השיחות הישירות שיימשכו בימים הקרובים, שורת מדינות וארגונים קראו לצדדים להכריז על הפסקת אש מידית ולשמור על זכויותיהן של הנשים בכל הסכם שיגבשו ביניהם.

השיחות הישירות בין הממשלה בקאבול, שבה אינה מכיר הארגון הקיצוני באופן רשמי, נכללו בהסכם שנחתם בין ארצות הברית וטליבאן בפברואר. לאחר כמה חודשי עיכוב, המחלוקת סביב דרישת טליבאן לשחרור 5,000 אסירים נפתרה השבוע.

ראש מועצת השלום באפגניסטן, עבדאללה עבדאללה, אמר כי אם שני הצדדים ישתפו פעולה למען השלום, "הסבל המתמשך במדינה יגיע לקצו". לדבריו, אפילו אם שני הצדדים לא יכולים להסכים על הכול, הם צריכים להגיע לפשרות. הוא אמר לרויטרס כי במהלך הדיונים מחר, הצדדים ידונו בהפחתת האלימות ובהשגת הפסקת אש קבועה.

ראש הלשכה המדינית של טליבאן, מולה ברדאר אחונד, אמר כי אפגניסטן זקוקה ל"מערכת אסלאמית, שבה כל השבטים והקבוצות האתניות במדינה יחיו ללא אפליה ויחי את חייהם באהבה ובאחווה". "לצדדים במשא ומתן עשויות להיות בעיות, אבל צריך להתקדם בסבלנות", הוא הוסיף.

שיחות השלום בין ממשלת אפגניסטן לטליבאן בדוחא, קטאר. 12 בספטמבר 2020. רויטרס
"הסבל המתמשך יגיע לקצו". שיחות השלום בקטאר, היום/רויטרס

טקס הפתיחה, שבו משתתף גם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, מתקיים יום אחרי ציון 19 השנים למתקפות 11 בספטמבר, והנשיא דונלד טראמפ מנסה להחזיר חיילים נוספים הביתה לפני הבחירות בנובמבר, כחלק מהבטחתו לסיים את המלחמות של ארצות הברית מעבר לים. זאת המלחמה הארוכה בהיסטוריה האמריקנית וטראמפ אמר השבוע כי עד נובמבר, הוא רוצה שרק 4,000 חיילים יישארו במדינה.

פומפאו אמר במהלך הטקס כי התהליך ידרוש עבודה קשה והקרבה, אך כי באמצעות "ניתן להגיע לשלום בר קיימא". פומפאו פנה לטליבאן ולממשלת אפגניסטן והוסיף כי "אתם לא פועלים רק בשביל הדור הנוכחי - אלא גם למען הדורות הבאים".

בהמשך, אמר פומפאו כי השלום יוכל להפסיק את האלימות במדינה והוא קרא לממשלת אפגניסטן ולטליבאן לנצל את ההזדמנות. לדבריו, "אתם אלו שתבחרו את המערכת הפוליטית שלכם".

"אנחנו באמת מאמינים שהגנה על הזכויות של כל האפגנים היא הדרך הטובה ביותר עבורכם לשבור את מעגל האלימות. כמובן שאני יכול רק לעודד את הצעדים, אתם אלה תכתבו את הפרק הבא בהיסטוריה של אפגניסטן".

פומפאו הדגיש כי הסיוע האמריקני לאפגניסטן, שמסתמכת על עזרה בינלאומית, יהיה תלוי "בבחירות ובהתנהגות" שלה. "אנחנו מקווים שהפרק יהיה של פיוס והתקדמות, ולא עוד רצף של דמעות ושפיכת דמים. אנחנו מפצירים בכם לקבל החלטות שמתרחקות מהאלימות והשחיתות אל עבר שלום, התפתחות ושגשוג", הוסיף שר החוץ האמריקני.

השליח האמריקני המיוחד, זלמאי חלילזאד, אמר לכתבים כי המאבק בטרור יהיה התנאי העיקרי, אך הוסיף כי הגנה על זכויותיהם של מיעוטים ושל נשים תשפיע על החלטות עתידיות של הקונגרס. "אין צ'ק פתוח", הדגיש.

עוד בוואלה!

ארה"ב וטליבאן חתמו על הסכם לסיום המלחמה באפגניסטן אחרי 18 שנה

לכתבה המלאה
נציגי ממשלת אפגניסטן וטליבאן בשיחות השלום בדוחא, 12 בספטמבר 2020. רויטרס
שום אישה לא נכללה במשלחת של טליבאן. השיחות בדוחא, היום/רויטרס

שר החוץ הקטארי, מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני, אמר כי על הצדדים שנמצאים במלחמה זמן כה רב, "להגיע להסכמות לצד האתגרים הנוכחיים, ולהתעלות מעל כלל המחלוקות". לדבריו, הסכם השלום בין אפגניסטן לטליבאן צריך להתבסס על כך ש"אין מנצחים ואין מפסידים".

עבדאללה עבדאללה, שעומד בראש המשלחת של ממשלת אפגניסטן, הדגיש את חשיבות ההגעה להסכם שייטיב עם כלל האזרחים. "אני מבקש ומקווה ששני הצדדים ישימו לב שהם פועלים לפי הדת הקדושה של האסלאם, ולהשגת המטרה החשובה במיוחד אנחנו צריכים לראות שכולם מרוויחים, ולא רק חלק מהאנשים".

פומפאו ציין כי ארבע נשים נכללות במשלחת האפגנית, ואמר כי הן מדגימות את ההישגים של נשים בחיים הציבוריים באפגניסטן. הוא קרא לשמור על ההתקדמות שנעשתה ביחס לזכויות נשים, שדוכאו בצורה קיצונית תחת משטר טליבאן. ואולם, רבים חוששים מפגיע בזכויות הנשים לטובת התהליך, כשהם מציינים שטליבאן לא הכליל אפילו אישה אחת בצוות המשא ומתן שלו.

"בזמן שצפיתי היום בטקס, ראיתי שאין אישה אחת בקרב טליבאן, וזה מדאיג אותי", אמרה פריווש פרקיש, מורה בקאבול, שצפתה בשידור השיחות בטלוויזיה.

גורמים רשמיים, דיפלומטים ומומחים אומרים שהבאת שני הצדדים לשולחן המשא ומתן היא הישג, אך אין זה אומר שהדרך לשלום תהיה פשוטה, במיוחד עם התגברות האלימות ברחבי המדינה. לדברי נציגת האו"ם באפגניסטן, דבורה ליונס, "כחלק מהמשא ומתן תהיה התמודדות עם מגוון שאלות עמוקות הנוגעות למאפייניה של אפגניסטן".

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בשיחות על שלום באפגניסטן, קטאר, 12 בספטמבר 2020. רויטרס
"פועלים למען הדורות הבאים". פומפאו בדוחא, היום/רויטרס

הכוחות האמריקניים פלשו לאפגניסטן באוקטובר 2001 בהוראת הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש, בעקבות מתן המקלט למנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן על ידי מנהיגי טליבאן. תחילה, הכוחות הציעו בעיקר תגבורת אווירית לאויבים המקומיים של הארגון. על אף שמשטר הטליבאן הופל במהירות, הם התאחדו מחדש והובילו מאז התקוממות ששאבה לתוכה את המדינות השכנות וחיילים מעשרות מדינות, כמו גם כוחות נאט"ו.

לפי ההסכם שנחתם בפברואר, ארצות הברית הציבה לוח זמנים לנסיגת כל הכוחות הזרים מהמדינה, בתמורה להבטחה של טליבאן כי אפגניסטן לא תשמש שוב מקלט בטוח לטרוריסטים ולתכנון מתקפות נגד ארצות הברית ובעלות בריתה. כל הכוחות אמורים לעזוב את המדינה עד אפריל הקרוב, וארצות הברית גם הסכימה להסיר סנקציות נגד מנהיגי הארגון וכן לעבוד עם האו"ם כדי לבטל את העיצומים הנפרדים שהוטלו על טליבאן. מאז החתימה על ההסכם, צומצם היקף הכוחות האמריקני ל-8,600 חיילים מ-12 אלף, וכמה בסיסים נסגרו.

ראש מועצת השלום באפגניסטן עבדאללה עבדאללה בשיחות על שלום במדינה, קטאר, 12 בספטמבר 2020. רויטרס
עבדאללה עבדאללה בשיחות בקטאר, היום/רויטרס

מומחים הסבירו שהכללת טליבאן, שסירב להכיר בממשלה הנתמכת על ידי המערב, בכל הסכם ממשלתי, והגנת זכויותיהן של נשים ומיעוטים שסבלו תחת חוקי הארגון יהוו אתגרים גדולים.

עם זאת, דיפלומטים רבים, קורבנות אלימות וחברים בארגוני חברה אזרחית טוענים שהשיחות הן הדרך המציאותית היחידה להגעה לסיום הסכסוך, שהביא למותם של יותר ממאה אלף אזרחים ועיכב את התפתחות אפגניסטן כשהוא מותיר מיליוני עניים במדינה.

הקואליציה הבינלאומית שפעלה במדינה סיימה את משימתה ב-2014. מספר ההרוגים הכולל לכוחות הקואליציה היה אז היה קרוב ל-3,500, מהם יותר מ -2,400 משורות צבא ארצות הברית. בריטניה איבדה יותר מ -450 מחייליה.

מנהיג הטליבאן באפגניסטן מולה עבדול גאני ברדר בשיחות על שלום במדינה, קטאר, 12 בספטמבר 2020. רויטרס
מנהיג הטליבאן מולה עבדול גאני בשיחות בקטאר, היום/רויטרס

בנובמבר 2019, העריך מכון ווטסון באוניברסיטת בראון כי יותר מ-43 אלף אזרחים נהרגו בסכסוך, וכן 64 אלף מכוחות הביטחון של אפגניסטן וכ-42 אלף מכוחות המורדים נגד הממשלה. אולם, המספרים האמיתיים לעולם לא יהיו ידועים.

לאחר נסיגת כוחות הקואליציה, המשיכה ארצות הברית במבצע משלה, מצומצם יותר, הכולל תקיפות אוויריות. בינתיים, בטליבאן המשיכו לקצור הישגים וכעת הם שולטים ביותר שטח מאשר בכל נקודת זמן מאז 2001.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully