וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאומן או ריאליסט? "הנסיך" שרצה להשיב את יפן לקדמת הבמה העולמית

עמדותיו הנציות של שינזו אבה פילגו את הציבור, והוא נכשל בשינוי החוקה הפציפיסטית. המדיניות הכלכלית שלו, "אבנומיקס", הובילה תחילה לצמיחה, אך בהמשך נקלעה המדינה למיתון, גם בשל הקורונה. עם פרישתו בשל מחלה, מותיר ראש הממשלה הוותיק ביותר ביפן ואקום שלטוני

בווידאו: ראש ממשלת יפן התפטר מתפקידו בשל החמרה במצבו הבריאותי/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

שינזו אבה, ראש ממשלת יפן עם הכהונה הרצופה הארוכה ביותר, היה ידוע בשל המדיניות הנצית שלו והאסטרטגיה הכלכלית שלו, שכונתה "אבנומיקס", אך הוא לא הצליח להשלים את יעדיו בשל מחלת המעיים שלו. הוא הודיע אתמול (שישי) על התפטרותו בשל החמרה במצבו, ועזיבתו פותחת קרב ירושה על הנהגת המפלגה הליברלית-דמוקרטית בזמנים רגישים מבחינתה של הכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

אבה בן ה-65 זכה לכינוי "הנסיך" לאור העבר הפוליטי העשיר של משפחתו. אביו, שינטרו אבה, היה שר החוץ, וסבו, נובוסוקה קישי, ראש ממשלה בעצמו. הוא נבחר לראשונה לפרלמנט ב-1993 וב-2005 הצטרף לקבינט של ג'וניצ'ירו קויזומי, שמינה אותו לתפקיד הבכיר של מזכיר הקבינט.

עלייתו המטאורית הגיעה לשיא ב-2006, כשהיה לראש הממשלה הצעיר ביותר של יפן לאחר מלחמת העולם השנייה. עם זאת, שורת שערוריות, בהן אובדן רישומי פנסיות ממשלתיות שהשפיעו על כ-50 מיליון איש, פגעו בממשלתו. ביולי 2007 ספגה מפלגתו מפלה בבחירות לבית העליון של הפרלמנט, ובספטמר הוא כבר התפטר בשל מחלת הקוליטיס הכיבית שממנה סבל.

הקאמבק שלו החל ב-2012, עם שובו לראשות הממשלה. אבה אמר אז שהוא התגבר על המחלה בזכות תרופות חדשות. הוא נבחר שוב ב-2014 וב-2017 והפך לראש הממשלה הוותיק ביותר של יפן אי-פעם. הפופולריות שלו צנחה, אך הוא נותר ללא יריבים של ממש בזכות שליטתו על המפלגה, ששינתה את התקנון שלה כדי לאפשר לו לכהן פעם שלישית ברציפות בתור מנהיגה.

ראש ממשלת יפן שינזה אבה במסיבת העיתונאים בה הודיע על התפטרותו מהתפקיד בשל מצבו הבריאותי. 28 באוגוסט 2020. רויטרס
מורשת במחלוקת. שינזו אבה מכריז על התפטרותו, אתמול/רויטרס

אבה היה ידוע בשל עמדותיו הנציות בנושאי חוץ וביטחון, והוא ניסה במשך זמן רב לשנות את החוקה הפציפיסטית של יפן, שאותה כפתה עליה ארצות הברית אחרי כניעתה.

מתנגדיו של אבה רואים בו לאומן רוויזיוניסטי, המייצג את הגישה של הדור הוותיק והשמרני יותר, תוך ניסיון לטשטש את פשעיה של יפן במלחמת העולם השנייה. תומכיו של אבה סבורים שהוא היה ריאליסט פרגמטי, והם מציינים את חיזוק מעמדה של יפן בעולם וקידום האינטרסים הלאומיים שלה תוך שילוב בין השאיפות הלגיטימיות שלה להיותה הכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

השקפותיו הלאומניות של אבה עוררו לא פעם מתחים עם סין ועם קוריאה הדרומית, במיוחד לאחר ביקורו ב-2013 במקדש יאסוקוני בטוקיו, שבו מונצחים פושעי מלחמה יפנים.

ב-2015 הוא קידם את הזכות להגנה עצמית קולקטיבית, מה שאפשר ליפן לשלוח חיילים מעבר לים כדי להגן על עצמה ועל בעלי בריתה במקרה של מתקפה. למרות התנגדות שכנותיה של יפן ושל חלקים מהציבור היפני, הפרלמנט של יפן אישר את הצעד השנוי במחלוקת.

ואולם, הוא לא הצליח להגשים את מטרתו הגדולה יותר, לשנות את החוקה לטובת הכרה רשמית בצבא יפן, והיא ממשיכה לפלג את אזרחי המדינה.

עוד בוואלה!

טלטלה ביפן: רה"מ שינזו אבה התפטר אחרי כ-8 שנים בשל מחלה

לכתבה המלאה
חלוקת עיתון בטוקיו, יפן, עם דיווח על כוונת ראש הממשלה שינזו אבה להתפטר, 28 באוגוסט 2020. AP
בדרך לתקופה של חוסר יציבות. חלוקת עיתון עם דיווח על התפטרות אבה, אתמול/AP

מדיניותו הכלכלית התבססה על הקלות פיננסיות, תמריצים פיסקליים ורפורמות מבניות. כהונתו הראשונה אופיינה בצמיחה כלכלית, אולם ההאטה שבאה לאחר מכן העלתה שאלות בנוגע ליעילותה. במאי, יפן נכנסה רשמית למיתון לראשונה מאז 2015.

הפופולריות של אבה נפגעה לאחרונה בשל טיפולו במגיפת הקורונה, כשמסיכות מבד רחיץ שהפיצה הממשלה ספגו ביקורת על היותן קטנות מדי ועל חלוקתן באיחור. בנוסף לכך, היו חששות מכך שקמפיין "לכו לטייל", שנועד לעודד את תיירות הפנים, יוביל לגידול במספר הנדבקים בקורונה.

השמועות על מצבו של אבה החלו להתפשט בתחילת החודש, אחרי שדווח על כך שהוא הקיא דם במשרדו בחודש יולי. מזכיר הקבינט, יושידה סוגה, הכחיש זאת, אך הספקולציות גברו אחרי שאבה עבר בדיקות בבית חולים בטוקיו ב-17 באוגוסט.

קרבות הירושה

בממשלה אמרו כי ייתכן שהוא "עייף" בשל הטיפול בקורונה, וסגנו טארו אסו אמר כי ראש הממשלה עבד במשך 147 ימים רצופים עד חודש יוני. באופוזיציה תהו אם מצבו הבריאותי של אבה לא מפריע לתפקודו.

ב-24 באוגוסט, באותו יום שבו הפך לראש הממשלה הוותיק ביותר של יפן, עבר אבה בדיקות נוספות בבית החולים, והעיסוק בעתידו רק גדל.

אתמול הוא שם קץ לשמועות, אך הוא גם לא ציין יורש אפשרי ובכך נסללה הדרך לקרבות ירושה על הנהגת המפלגה. מחליפו של אבה אמור להיבחר בחודש הבא, ולכהן עד ספטמבר 2021, ועד אז ימשיך ראש ממשלת יפן בתפקידו. ראש הממשלה הבא יעמוד בפני שורת אתגרים, בהם גיבוש מעמדו במפלגה ושיקום המדינה מנזקי הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully