וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממלכת הקניות של הצפון הפכה לכפר רפאים, והשמועה מאיימת לחסל עסקים

14.8.2020 / 18:10

ירכא אמנם פתוחה לציבור, אך נותרה שוממה לאחר אזהרת משרד הבריאות שלא להגיע בעקבות התחלואה בקורונה. התושבים מעריכים כי המקור להתפרצות הוא קשישה שהתפללה בעיד אל אדחא. ביישוב נעלבו מהקריאה, ומציבים יעד: לספור את החולים על יד אחת עד פתיחת שנת הלימודים

בווידאו: בעקבות התחלואה בקורונה משרד הבריאות קרא להימנע מלהגיע לירכא/צילום: יואב איתיאל

ירכא מזכירה היום (שישי) עיר רפאים. ההרגשה היא כבתקופת כוננות לקראת מלחמה. מאזינים לחדשות, מדברים עם שכנים וחברים, מנסים להבין את גודל האיום. בלב ההיסטורי של הכפר שהחנויות הקטנות בו משרתות בעיקר את המקומיים, הפעילות דומה לפעילות המופחתת של ימי קורונה, אבל באיזור המסחר והתעשייה עם חנויות הענק והמרכזים המסחריים המתפרנסים מהמוני בית ישראל מרחבי הארץ, התחושה היא של שיתוק כמעט מוחלט. מגרשי החנייה במרכולי הענק עומדים ריקים, זבניות משועממות וטורי קופאיות חסרות מעש.

בכניסות לכפר ניצבים שוטרים במחסומים. גם במשטרה למדו משהו מהסבב הראשון. אלה לא המחסומים הקשוחים הזכורים מאז למשל בג'סר א-זרקא. כאן מחליפים דברים עם הנהגים, מסבירים את המצב ושולחים את הרכב להמשיך. בסוף שבוע רגיל רגיל היו מארחים פה עשרות אלפים. אבל היום חוץ מהתושבים המקומיים, לא הרבה מגיעים. הפקקים הרגילים של יום שישי לא פה. ההודעה של משרד הבריאות מהבוקר עשתה את שלה. גם המקומיים נמנעים מלפקוד את החנויות, למעט צרכים חיוניים.

שוטרים מבצעים אכיפה למגבלות הקורונה בכניסה לירכא. 14 באוגוסט 2020.. יואב איתיאל
"מי שרוצה נכנס". שוטרים בכניסה לירכא, היום/יואב איתיאל

"הקורונה זו מגיפה עולמית ואם לא יתייחסו אליה ברצינות יהיו לזה השלכות חמורות, אנחנו מבינים את זה", אומר וג'די חטאר, תושב ירכא העובד בתחום הפיננסים בתל אביב בהתייחס להודעת משרד הבריאות מהבוקר. יחד עם זאת, הוא תוקף: "ההחלטה של גמזו לקרוא לאנשים לא לבקר בירכא היא החלטה טפשית והיא מעליבה. כן, זה פגע בנו גם רגשית. יש עוד ישובים עם תחלואה ולא אומרים לאנשים לא להגיע".

השמועה היא שלא "סתם" פרצה פה המגיפה לפני יומיים-שלושה בעוצמה שכזו. "אנחנו שבועיים אחרי עיד אל אדחא, אז כל אחד יכול לעשות את החשבון", אומרים בכפר. "בתי התפילה של הגברים נותרו סגורים בשל הקורונה, אבל בימים שלפני החג הקלו מעט ופתחו את בתי התפילה לנשים". גורם במועצה אישר כי "קשישה הגיעה מטיול בלי שידעה כנראה שהיא חולה והדביקה את הסובבות אותה. משם הייתה הדרך קצה להדבקת בני משפחה אחרים והיום אנחנו רואים את התוצאה".

התוצאה היא שנכון להיום עשרה מאושפזים, חמישה במצב קשה ושני מונשמים. כ-70-60% מהחולים הן נשים. כמו כן, שיעור הנדבקים מעל לגיל 60 כפול משיעורם באוכלוסיה. וזה רק חלק מהסיפור. עד כה נמצאו כבר 270 מתושבי הכפר חיוביים לקורונה. שיעור של כאחוז וחצי מכ-17 אלף תושבי הישוב, נתון גבוה למדי. 137 בדיקות נערכו אתמול, 12 חזרו חיוביות. אם זה אינדיקטיבי, זה אומר ש-9% מהאוכלוסיה חולה.

רשמית יש 294 שנדרשים לבידוד בשל מגע קרוב לחולים מאומתים אבל ההערכה היא שלפחות 1,400 יידרשו לבידוד באם יעמיקו בחקירות האפידיומולוגית. מתחם דרייב אין לבדיקות קורונה ייפתח מחר, והוא ייפעל כבר בשבוע הבא.

עוד בוואלה!

משרד הבריאות: "להימנע מכניסה לירכא בשל שיעור תחלואה גבוה"

לכתבה המלאה
הכניסה לכפר ירכא ברקע העלייה החמורה בתחלואת נגיף הקורונה בעיר. 14 באוגוסט 2020.. יואב איתיאל
"כבר לא התורים של ימי שישי". הכניסה לכפר ירכא, היום/יואב איתיאל

היום צפויות שתי חתונות בכפר, עוד כאב ראש לפרנסי הכפר ולממונים על האכיפה. באחת החצרות הפונות לרחוב הראשי ניתן היה לראות עשרות בני משפחה וחברים מצטופפים למסיבה של "הכנסת כלה", טרם החתונה.

המסגד לא נסגר מעולם

אלי רגב, ראש הועדה הממונה בירכא, הציב יעד: "עד שנת הלימודים ניתן יהיה לספור על יד אחת את מספר החולים". הוא מתנגד לסגר על הישוב, "זה היה פוגע פגיעה אנושה בעסקים". אולם, מניסיונו כראש מנהל החירום במשרד הפנים הוא זוכר שבדיר אל אסד בסופו של דבר לא היתה ברירה. יש לו בעיות ייחודיות להן הוא צריך למצוא פתרונות יצירתיים. "איך אני יכול לבוא ולבקש שייסגרו זמנית בית תפילה כשהשיח מספר לי שלא סגרו אותו מעולם", הסביר.

בינתיים גם השיח וואיל, מנכבדי היישוב, אומר כי אנשי הדת רתומים למשימה. הוא מודה כי יש בעיה בחתונות ואומר כי הוא עובד בשוטף בשיתוף פעולה מלא עם פיקוד העורף ורשויות המדינה. "אנחנו שותפים למאמץ", אמר השיח של ירכא.

מרכז קניות ריק בירכא בשל העלייה החמורה בתחלואת נגיף הקורונה בעיר. 14 באוגוסט 2020.. יואב איתיאל
"בפועל סגרו לנו את הכפר". מרכז קניות בירכא, היום/יואב איתיאל

אחרי הבריאות, החשש הגדול ביותר ברחוב בירכא הוא לעסקים. בישיבת חירום בצהריים בחפ"ק שפתח רגב בבניין המועצה המקומית, הפציר ג'ס (גסאן) כנעאן, הבעלים של "מיי בייבי", ממפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, כי החסימות יחריגו את איזור התעשייה והמסחר של הישוב, החמצן הכלכלי של מרבית התושבים. כנעאן, איש העסקים הבולט בישוב ומה מוכרים בישראל, מעסיק מאות מתושבי הכפר.

בצהריים התקיימה ישיבת חירום בחפ"ק ירכא עם אלוף אורי גורדין מפקד פיקוד העורף ובנוכחות סגן השר ממשרד ראש הממשלה, ח"כ פטין מולא, שהודה כי המצב "קשה" והבטיח כל עזרה. אחוז וחצי מהתושבים אומתו כחולים אך מי שרוצה להיכנס ליישוב - יכול לעשות זאת. תת-ניצב שועאע "שוקי" תחאוכה, סגן מפקד מחוז חוף הדגיש בישיבה שמחסומי המשטרה נועדו להסברה בלבד. לא מונעים מעבר. התושבים, ובעיקר הסוחרים, עדיין לא רגועים.

אלוף גורדין הבטיח בפגישה כי פיקוד העורף יחד עם כלל הגופים המסייעים הנוספים נותרים בכפר עבור המועצה ותושביה. "כל הכלים שניתן לסייע עבור המועצה ינתנו", אמר גורדין. "החל ממחר יפתח מתחם דרייב אין לבדיקות קורונה בירכא עבור התושבים". הוא הדגיש כי "ההצלחה בהתמודדות עם הנגיף ובלימת ההתפשטות תלויה בתושבים והם נדרשים לאחריות אישית ומשפחתית".

אלוף אורי גורדין מפיקוד העורף בחפק הקורונה בכפר ירכא. 14 באוגוסט 2020. יואב איתיאל, אתר רשמי
"כל הכלים שניתן לסייע עבור המועצה ינתנו". האלוף גורדין בחפק בירכא, היום/אתר רשמי, יואב איתיאל
מרכז קניות ריק בירכא בשל העלייה החמורה בתחלואת נגיף הקורונה בעיר. 14 באוגוסט 2020.. יואב איתיאל
"זה היה פוגע פגיעה אנושה בעסקים". מרכז הקניות שומם בכפר ירכא/יואב איתיאל

"שיגידו מה שיגידו, כך או אחרת המליצו לאנשים לא להגיע ירכא ובפועל סגרו לנו את הכפר", אומר באדי אבו ריש, מנכ"ל חברת כוח אדם ולשעבר מ"מ ראש המועצה המקומית ירכא. "לא יודע מאיפה זה הגיע, אבל אני יכול לחשוב על מניע אחד, לפגוע בכלכלה של המעצמה הצפונית שנקראת ירכא לטובת הערים שמסביב, עכו, נהריה, כרמיאל, הקריות. את זה אומר אדם שמכיר את המערכת מבפנים ויודע איך חושבים בה. אין לנו הרבה מה לעשות עם זה. אין מחלוקת שיש נגיף שמשתולל".

נסרין בדלפק שירות הלקוחות של "מיי בייבי", מעריכה ב-80-50% את הירידה הכללית במספר הלקוחות, בהשוואה לימים שלפני המגיפה. "בכלל אנחנו מוגבלים לפי התו הסגול, אז את כמות הלקוחות שהיינו רגילים לה לפני הקורונה אי אפשר בכלל להכניס", היא אומרת.

ובכל זאת כמובן יש את אלה שמגיעים, עם או בלי חשש. "אנחנו באים לירכא באופן קבוע כי בחיפה אין מתחם כזה", אומרים סטס ונטלי, זוג תושבי חיפה כבני 30 המעמיסים בחנייה ג'יפ חשמלי לילדים ואת שאר הקניות על הרכב שלהם. "שמענו את האזהרה כשכבר היינו כאן", מודה נטלי, אבל סטס מוסיף, "השאלה הגדולה לא איפה הקורונה עכשיו אלא לאן היא הולכת - בינתיים צריך לחיות". בסמוך, חבורה של ארבעה תושבי שדרות, שני גברים ושתי נשים ששום דבר כבר לא מפחיד אותם, "יש מחסום בכניסה, אבל לא בודקים".

היבא והדיל, מוכרות בחנות, אומרות שזה כשבוע-שבועיים, מאז פשטו השמועות על שיעור התלונה בכפר, חברות מחוץ לישוב נמנעות מלבוא ולבקר. "על בילויים בכפר כבר הרבה זמן אין מה לדבר", הוסיפו השתיים, "מאז תחילת הקורונה לא באים".

קונים בודדים במרכז קניות בירכא בשל העלייה החמורה בתחלואת נגיף הקורונה בעיר. 14 באוגוסט 2020.. יואב איתיאל
מובן יש את אלה שמגיעים, עם או בלי חשש. קונים בודדים במרכז המסחרי בירכא/יואב איתיאל

בקניון "ביג" העצום יש לקוחות ספורים. בניגוד לימים כתיקונם היום מעט קונים שכבר מגיעים הם מירכא או מכפרי הסביבה. בקפה "ארומה" יושבת לקוחה אחת, מהכפר השכן ג'וליס שמעדיפה שלא להזדהות בשמה. "שמעתי את האזהרות, הגעתי לסידורים, שותה קפה ואני כבר יוצאת", היא חצי מתנצלת. בני זוג בני 65, הוא מקרית מלאכי, היא מתל אביב, אף הם בין באי הקניון. הוא אומר: "אם צריך למות אז צריך למות. אבל צריך לחיות ואנחנו באים לפה שנים ונמשיך לבוא לפה".

"עצוב לראות ככה את הקניון, כנראה אין מנוס גם מסגר מלא על הישוב", אומר מנהל חנות בקניון ביג שנכנס גם הוא לקפה זריז ושהרשת לה שייכת החנות בה הוא עובד אסרה עליו להתראיין. "המחסום בכניסה הוא טמטום. אומרים לאנשים שאם הם נכנסים זה על אחריותם. נראה לי מפחדים להכריז על סגר בירכא".

"עם כל הכבוד לכלכלה, אם זה הפתרון אז שיהיה", מגלה הבנה סלים אבו גנב, מנכ"ל המועצה המקומית ירכא, "אנחנו כרשות מקומית עובדים בכל הערוצים כדי לעזור ולחסל את התפשטות הנגיף הזה תוך פגיעה מינימלית בתושבים ובסוחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully