וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זריף בביירות: לבנון תקבע לבד את עתידה; ה-FBI הצטרף לחקירת הפיצוץ

14.8.2020 / 15:46

שר החוץ של איראן אמר כי טהראן מוכנה לסייע בשיקום מגזר החשמל הקורס במדינה. זאת על רקע הדרישות במערב להקמת ממשלה חדשה ועצמאית, בתמורה לסיוע בינלאומי אחרי האסון בנמל. בכיר אמריקני לנשיא לבנון: "לשים קץ לממשלות לא מתפקדות ולהבטחות ריקות מתוכן"

בווידאו: זריף מתייחס למשבר בלבנון/צילום: רויטרס

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר היום (שישי) במהלך ביקורו בביירות כי רק העם הלבנוני ונציגיו יכולים להחליט לבדם על עתידה של המדינה. זאת, אחרי הפיצוץ האדיר בנמל העיר ששבו נהרגו 172 בני אדם ובעקבותיו התפטרה הממשלה.

זריף אמר את הדברים אחרי שבכירים אמריקנים וצרפתים נפגשו עם הנשיא מישל עאון כחלק מבליץ דיפלומטי מערבי הלוחץ על לבנון להילחם בשחיתות הכרונית ולהעביר רפורמות כלכליות. הרפורמות הן תנאי של הקהילה הבינלאומית עבור הסיוע הנחוץ ללבנון לצורך התאוששותה הכלכלית. מדינות המערב והמפרץ נרתעות מלתמוך בלבנון בשל ההשפעה של איראן, באמצעות חיזבאללה, שהיה עמוד התווך של הממשלה היוצאת.

"זה לא אנושי לנצל את הכאב והסבל של העם למטרות פוליטיות", אמר זריף במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ הזמני של לבנון. "אנו מאמינים כי על הממשלה ועל תושבי לבנון להחליט על עתידה של לבנון". זריף אמר כי טהראן וחברות איראניות פרטיות מוכנות לסייע בשדרוג ושיקום משק החשמל בלבנון, שזקוק נושאות לרפורמה.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף ושר החוץ של לבנון בביירות, 14 באוגוסט 2020. רויטרס
"לא אנושי לנצל את הכאב של העם למטרות פוליטיות". זריף ושר החוץ של לבנון בביירות, היום/רויטרס

בימים האחרונים התקיימו הפגנות זעם בלבנון נגד האליטה השלטונית, שאותה הם מאשימים בצרות הרבות במדינה עוד לפני הפיצוץ ביום שלישי שעבר, שבו נפצעו 6,000 איש. שטחים גדולים מהעיר נהרסו וכ-300,000 תושבים נותרו מחוסרי בית. כ-30 איש עדיין מוגדרים נעדרים.

"אנחנו לא יכולים לחיות ככה. המערב צריך ללחוץ על המנהיגים שלנו כדי להציל אותנו", אמר איאם גאנם, רוקח בביירות. הסיוע ההומניטרי הבינלאומי ללבנון ממשיך לזרום, אך מדינות שונות קשרו כל תמיכה כספית לרפורמות במדינה שפשטה רגל בשל חובותיה העצומים.

בזמן ביקורו של זריף, תת-שר החוץ של ארצות הברית, דייוויד הייל, ושרת ההגנה של צרפת פלורנס פארלי נפגשו בנפרד עם נשיא לבנון. האחרונה מסרה בהמשך כי על לבנון להקים ממשלה המסוגלת לקבל "החלטות אמיצות". צרפת שלחה נושאת מסוקים, שעגנה בנמל החרב.

עוד בוואלה!

ההפגנות בלבנון נמשכות: "לא נשכח עד שחבלי התלייה יורמו"

לכתבה המלאה

הייל אמר אתמול כי ה-FBI יצטרף לחקירת הפיצוץ במחסן בנמל ביירות, שבו הוחזקנו 2,750 טונות של אמוניום חנקתי. הוא קרא לשים קץ ל"ממשלות לא מתפקדות ולהבטחות ריקות מתוכן".

נושאת המסוקים של חיל הים הצרפתי טונר עגנה בנמל, שם טוענים הרשויות כי למעלה מ-2,000 טון אמוניום חנקתי היו מאוחסנים במשך שנים ללא אמצעי בטיחות. הנשיא עאון אמר להייל כי ביירות זקוקה לעזרה "בהבנת הנסיבות" שבמסגרת הובא משלוח האמוניום לנמל ואוחסן במשך שנים רבות ללא אמצעי בטיחות ראויים. נשיא לבנון, בעל ברית של חיזבאללה, אמר כי החקירה תבחן אם הסיבה לפיצוץ העז ביותר שחוותה ביירות מאז ומעולם היה תוצאה של רשלנות, תאונה או "התערבות חיצונית".

כוחות הביטחון במהלך הפגנה בביירות, לבנון, 11 באוגוסט 2020. רויטרס
כ-6,000 איש נפצעו בהפגנות נגד השלטון. מפגינים ביירות/רויטרס

הקורבנות ונציגיהם אמרו לכתבים כי רק חקירה עצמאית תעשה צדק, והם פנו למועצת הביטחון של האו"ם בבקשה לפתוח בחקירה בינלאומית והפנייתה לבית משפט בינלאומי.

"האם יעלה על הדעת שאלו שבתיהם נהרסו, שמשפחותיהם נהרגו, שתקוותיהם וחלומותיהם נמחצו, לא יקבלו צדק?", אמר פול נג'אר, שבתו אלכסנדרה בת השלוש נהרגה בפיצוץ.

היום דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית של לבנון כי תשאולם של כמה מהשרים שהיו אמורים להיערך היום נדחה מכיוון שהשופט החוקר אמר כי אין לו סמכות לחקור את שרי הממשלה.

התפטרות הממשלה בתחילת השבוע רק הגבירה את חוסר הוודאות בלבנון. ההסכמה על הקמת ממשלה חדשה תהיה משימה קשה מאוד במדינה המשוסעת עדית ואתנית.

איש הדת הנוצרי הבכיר, הפטריארך המארוני בוטרוס א-ראי, שקרא להרחיק את ביירות מהסכסוכים האזוריים, אמר היום "לבנון חדשה מתבשלת במטבחים" של מדינות זרות, שבשמן הוא לא נקב, כדי לשרת את האינטרס של פוליטיקאים שונים.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully