וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתמורה לעצירת הסיפוח: ישראל ואיחוד האמירויות חתמו על הסכם לנירמול היחסים

עודכן לאחרונה: 13.8.2020 / 23:44

משלחות מישראל ואיחוד האמירויות ייפגשו בימים הקרובים כדי לחתום על הסכמים בתחומי הביטחון, הטיסות הישירות, ההשקעות, התרבות והבריאות, בתיווך ארה"ב. שתי המדינות יסכימו על פתיחת שגרירויות. נתניהו ימסור הצהרה לתקשורת ובירך: "יום היסטורי"

בווידאו: נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מכריז על הסכם נירמול היחסים בין ישראל ואיחוד האמירויות/מערכת וואלה! NEWS

ישראל ואיחוד האמירויות הכריזו היום (חמישי) על כינון יחסים דיפלומטיים ונורמליזציה מלאה, בתיווכו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בתמורה, הסכימה ישראל שלא לקדם צעדי סיפוח בגדה המערבית. הצדדים הצהירו על ההסכם, שקיבל את השם "אברהם", לאחר שיחת טלפון משולשת בין טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר של המדינה הערבית ושליטה בפועל מוחמד בן זאיד א-נהיאן. ראש הממשלה יישא הצהרה בנושא בשעה 20:00.

בין ישראל לאיחוד האמירויות מתקיימים יחסים חשאיים מזה 25 שנה. במוקד הברית בין המדינות עומדת ההתמודדות עם האיום האיראני. ההסכם עליו הוכרז ימסד את הקשרים החשאיים ויעלה אותם על פני השטח.

בהודעה המשותפת נמסר כי משלחות מישראל ואיחוד האמירויות ייפגשו בימים הקרובים כדי לחתום על הסכמי שיתוף פעולה בתחומי הביטחון, הטיסות הישירות, ההשקעות, התרבות, הבריאות, התיירות, התקשורת, הטכנולוגיה, האנרגיה ואיכות הסביבה. שתי המדינות יסכימו על פתיחת שגרירויות. בכיר בבית הלבן אמר לוואלה! NEWS כי מתוכנן להתקיים בשבועות הקרובות טקס חתימה על ההסכם, בהשתתפות נתניהו ובכיר באיחוד האמירויות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלך שיחת טלפון בלשכתו עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ויורש העצר של איחוד האמירויות, השייח מוחמד בן- זיאד 13 באוגוסט 2020. קובי גדעון / לע"מ, אתר רשמי
יישא הצהרה ב-20:00. נתניהו בשיחת הטלפון עם נשיא ארה"ב ובן זאיד/אתר רשמי, קובי גדעון / לע"מ

עוד נמסר בהודעה כי בתמורה לנכונות איחוד האמירויות לכונן נורמליזציה מלאה ולבקשת הנשיא טראמפ הסכימה ישראל להשעות את ההכרזה על צעדי סיפוח בגדה המערבית ולרכז את מאמציה על הרחבת הקרים עם העולם הערבי והמוסלמי. "ארצות הברית, ישראל ואיחוד האמירויות משוכנעות שפריצות דרך דיפלומטיות נוספות עם מדינות אחרות אפשריות והן יפעלו יחדיו כדי לקדם זאת", נמסר בהודעה.

לפי ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות, שתי המדינות יגבירו את פעילותן המשותפת לפיתוח חיסון למגיפת הקורונה.

מוחמד בן זאיד א-נהיאן, יורש העצר של איחוד האמירויות הערביות, בפגישה בבית הלבן, מאי 2017. AP
"ניצור מפת דרכים שתוביל ליחסים עם ישראל". מוחמד בן זאיד/AP

יורש העצר של איחוד האמירויות אמר כי בשיחה עם טראמפ ועם נתניהו סוכם על מפת דרכים שתוביל ליחסים עם ישראל.

נתניהו בירך על ההסכם בטוויטר וכתב: "יום היסטורי". ראש הממשלה עדכן את ראש הממשלה החליפי בני גנץ בנושא ובהמשך יקיים מסיבת עיתונאים.

טראמפ בירך בציוץ בטוויטר לאחר הפרסום בדבר ההסכם: "הסכם שלום היסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות", כתב. הוא אמר לכתבים בבית הלבן כי "אני מצפה מעוד מדינות מוסלמיות ללכת בעקבותיהן".

גנץ בירך על ההסכם, ואמר כי הוא מדגיש את שאיפתה הנצחית של ישראל לשלום עם שכנותיה. "אני מברך על ההסכם החשוב והמשמעותי ומודה בראש ובראשונה, לנשיא דונאלד טראמפ, ידיד אמת של ישראל יחד עם ראש הממשלה נתניהו ומוחמד בן זאיד". הוא הוסיף: "אני בטוח שלהסכם יהיו השלכות חיוביות רבות על עתיד המזרח התיכון כולו ועל מעמדה של ישראל בעולם ובאזור".

נשיא המדינה ראובן ריבלין הזמין את יורש העצר של איחוד האמירויות להגיע לביקור בירושלים. "ההסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות הוא אבן דרך חשובה ואסטרטגית לקראת תהליכים חדשים באזורנו. אני מלא תקווה שצעד זה יוביל גם לחיזוק האמון הנדרש בינינו לבין עמי האזור על מנת להגיע אל הסכמה רחבה ויציבה בין כולנו", בירך.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מכריז על הסכם היסטורי לנירמול היחסים בין ישראל והאיחוד האימרויות13 באוגוסט 2020. AP
טראמפ בבית הלבן לאחר ההכרזה ההיסטורית, היום/AP

שר החוץ גבי אשכנזי בירך גם כן על המהלך, ואמר: "היציבות במזרח התיכון, הרחקת איומים בטחוניים ובקרוב הסכמים עם עמי האזור - אלו הם היעדים שלי ושל כחול לבן. הבשורה על נרמול היחסים עם איחוד האמירויות היא חשובה ומהווה פתח להסכמים נוספים. אני מברך את ראש הממשלה נתניהו על ההסכם".

עוד אמר אשכנזי כי "אני מודה לנשיא טראמפ ולעמיתי מזכיר המדינה פומפאו על תרומתם למהלך זה. אני מברך גם על ההמנעות מתכנית הסיפוח החד צדדית ומתחייב כי תכנית טראמפ המלאה והמאוזנת תידון בהמשך בהרחבה ובהתייעצות עם מדינות האזור".

שר החוץ של האמירויות, אנוואר קרקאש, אמר כי אילו הסיפוח הישראלי, שלו הסכימה וושינגטון במסגרת "עסקת המאה", היה יוצא לפועל, לא היה סיכוי לשלום באזור.

שגרירות האמירויות בוושינגטון מסרה אחרי ההודעה כי "ההחלטה של היום היא ניצחון הדיפלומטיה והאזור והתקדמות בקשרים בין הערבים לבין הישראלים". בריאיון לרשת סקיי ניוז בשפה הערבית, שבבעלות האמירויות, אמר הבכיר כי מניעת הסיפוח "נטרלה פצצה מתקתקת" שהייתה שמה קץ לרעיון שתי המדינות.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בירך על ההסכם ואמר כי הוא יביא שלום למזרח התיכון. "אני מעריך את המאמץ של האחראים להסכם להשגת שגשוג ויציבות באזור", הוסיף.

חמאס תקף את המהלך, וטען כי הוא לא ישרת את העם הפלסטיני ויעודד את ישראל להתנכר לזכויותיו. "פרס חינמי לישראל על פשעיה נגד הפלסטינים", אמרו. גם באש"ף התנגדו להסכם, וטענו כי "ישראל קיבלה פרס מאיחוד האמירויות דרך משא ומתן סודי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully