וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה כתבי קודש טוען שיש עדויות בירושלים לסיפור התנ"כי של יונה והלווייתן

27.8.2020 / 0:01

מומחה כתבי קודש טוען כי התגליות הארכאולוגיות שנמצאו בארץ הקודש עשויות להוכיח את הסיפור התנ"כי על יונה ששרד בקיבתו של לוויתן במשך שלושה ימים

קשה לצפייה: תיעוד נדיר של צוללן נפלט מפיו של לווייתן ענק/צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של Barcroft TV, עריכה: טל רזניק

הסיפור המקראי על גורלו של יונה הנביא היה מאז ומתמיד שנוי במחלוקת, ללא שום הוכחות מוצקות לגיבוי סיפורו. יונה היה נביא עברי שחי במאה השמינית לפני הספירה, בתקופת שלטונו של המלך ירבעם השני. אף על פי שסיפורו של יונה נחשב בעיני רבים למשל שנועד ללמד על חמלה ואמון באלוהים, ישנם אנשים המאמינים שיש בסיפורו יותר ממה שנראה לעין. להזכירכם, על פי ספר יונה, יונה נשלח למשימה לעיר נינוה האשורית כדי לנבא את חורבנה. הוא סירב לשליחות האל וניסה לברוח באנייה לתרשיש. כנקמה האל יצר סערה בים ויונה הושלך מהסיפון כדי להציל את כלי השיט מטביעה. על פי הכתוב במקרא, יונה נבלע בידי דג גדול או לוויתן, בו הוא שהה במשך שלושה ימים ולילות. בבטן הלוויתן פנה יונה אל האל בתחינה לסליחה והאל מחל לו והוציא אותו ממעי הלוויתן בחיים - רק כדי לדרוש ממנו שוב ללכת ולמלא אחר בקשתו.

על אף שישנם רבים מאמינים שמדובר בסיפור בדוי שנועד להאדיר את כוחו של האל, טום מאייר, תיאולוג ממכללת התנ"ך שאסטה, מאמין שיש עדויות ארכאולוגיות שעשויות לאשש את הסיפור. הוא אמר ל- Express.co.uk: "ביחס לראיות ארכאולוגיות המדגימות את ההיסטוריה של סיפור יונה, הרעיון של יונה שקם לתחייה מהקבר המימי זכה לכל כך הרבה מאמינים ולתהודה כה חזקה במחשבה ובמנהגים היהודיים שהוא הפך למוטיב חוזר על גלוסקמות וקברים של היהדות הנוצרית הקדומה". הוא הוסיף: "גלוסקמה או קופסת עצמות מהמאה הראשונה התגלתה בירושלים עם כיתוב לא רק של שמו של יונה אלא גם שרטוט גס שלו יוצא מפה הלוויתן. במאות מאוחרות יותר הפך 'הסימן' של יונה לביטוי המובהק של האמונה הנוצרית בתחיית המתים עם יותר ממאה דוגמאות לדימויים חזותיים של יונה בקטקומבות הנוצריות ברומא".

עדויות חרותות של יונה הנביא יוצא מבטן הלווייתן. GettyImages
עדויות חרותות של יונה הנביא יוצא מבטן הלווייתן/GettyImages

ישנו גם תיאור ממקור ראשון של אדם שטוען שהוא נבלע על ידי לוויתן - ושרד. פרופסור מאייר אמר: "ביחס לסיפור ממקור ראשון הדומה לסיפורו של יונה, בסקירה תיאולוגית של אוניברסיטת פרינסטון מאוקטובר 1927 מדווח על סיפורו של ג'יימס בארטלי, שבשנת 1891 נבלע על ידי לוויתן זרע וחולץ בחיים יומיים לאחר מכן על ידי חבריו הדייגים בסמוך לאיי פוקלנד. על פי הדיווח, הלוויתן תקף את הסירה של בארטלי והוא נחת הישר לתוך פיו של הלוויתן. יומיים לאחר מכן הבחינו הדייגים באותו לוויתן מת וצף על פני המים. הם הפשיטו את עורו ומצאו שם את בארטלי מחוסר הכרה. למרות שעל פי הדיווחים עורו של בארטלי נאכל על ידי מיצי הקיבה, הוא חי 18 שנים נוספות וסייר בעולם כשהוא מספר על חוויותיו כיונה המודרני. האדם היחיד שדחה את דבריו של בארטלי הייתה אשתו של קברניט הסירה, שלא הייתה עדת ראייה".

עם זאת, היסטוריונים רבים אינם משוכנעים מסיפורו של בארטלי וגילו בו אי עקביות. זאת כמובן מלבד העובדה שרבים אינם מאמינים ביכולתו של האדם להיבלע בשלמותו (וושט של כריש לווייתני, לדוגמא, נמדדת רק בכמה ס"מ) ועל אחת כמה וכמה לשרוד בתוך בטן של לווייתן.

עדויות חרותות של יונה הנביא יוצא מבטן הלווייתן. GettyImages
עדויות חרותות של יונה הנביא יוצא מבטן הלווייתן/GettyImages
האם סיפורו של יונה הנביא אמיתי?. GettyImages
האם סיפורו של יונה הנביא אמיתי?/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully