וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רובוטים, לוחמים וטייסים: פריצת הדרך של היחידה שתשנה את עתיד הלחימה בצה"ל

23.7.2020 / 17:00

היחידה הרב-ממדית ערכה לראשונה אימון ראווה, שהוכיח את יכולותיה להוביל לשינוי שלא נראה זה שני עשורים בשדה הקרב. התרגיל כלל שילוב של רובוטים וכוחות מהאוויר והקרקע על מנת לתקוף מחבלים שמסתתרים בשטח בנוי. בצה"ל בירכו: "פריצת דרך בקנה מידה בינלאומי"

בווידאו: אימון יחידת "רפאים" - היחידה הרב ממדית של צה"ל/צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל אביב כוכבי וחברי פורום מטכ"ל צפו השבוע לראשונה באימון יחידת "רפאים", היחידה הרב-ממדית שהוקמה במטרה לגבש תפיסה חדשה לקיצור טווח הזמן מרגע זיהוי המטרה ועד הפגיעה, תוך שיתוף פעולה בין-זרועי ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות. האימון נערך בפיקוד מפקד היחידה, סגן-אלוף ע', ובהובלת אוגדת עוצבת האש בפיקודו של תת-אלוף ירון פינקלמן.

בתרגיל השתתפו לוחמים היחידה שהפעילו מטוסי ומסוקי קרב ומל"טים של חיל האוויר והתותחנים. באימון בוצעה ראשונה תקיפת מטרות באש חיה לפי השיטה שפותחה ביחידה, במסגרתה תקיפת המטרות נערכת באמצעות מטוס קרב שמופעל על ידי לוחמים בשטח בזמן קצר. כמו כן תורגלו יכולות לחימה המבוססות על כוחות הנדסה ושריון.

יחידת "רפאים", שהוקמה לפני כשנה במסגרת התכנית הרב-שנתית "תנופה", נמצאת בדרכה להפוך למבצעית. היא עתידה להילחם בכל הזירות ותוואי השטח, תוך שהיא משמשת ככוח מתמרן רב-זרועי, בעל כושר לאיתור, חשיפה והשמדת אויב. הקמת היחידה הובלה על ידי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, חטיבת הלוגיסטיקה ומחלקת שוה"ם ותשתיות.

אימון  יחידת ״רפאים״ - היחידה הרב-ממדית, 
 בפיקוד מפקד היחידה, סגן-אלוף ע׳, בהובלת ״עוצבת האש״ בפיקודו של תת-אלוף ירון פינקלמן וזרוע היבשה בפיקודו של אלוף יואל סטריק.. דובר צה"ל
לוחמים לצד כלי טיס. אימון יחידת "רפאים"/דובר צה"ל

היא הוקמה בשני שלבים: בשלב הראשוני על בסיס התארגנות מהירה, ובשלב השני על בסיס מבנה קבע. שיטת הבנייה שנבחרה היא ייחודית, ומבוססת על שימוש במכולות שזוכות לבידוד חיצוני ופנימי בגימור גבוה, תוך יצירת וורסטיליות וגמישות.

הבנייה כוללת את המעטפת הלוגיסטית עם תקשורת רב-זרועית. המבנים והיחידה מוקמים בצורה המאפשרת גידול אורגני בעתיד, בהתאם להשתנות היחידה ולצרכים המבצעיים המתפתחים. המיזם בכל שלביו, משלב אמצעים טכנולוגיים חדשניים שונים לצרכי היחידה.

טרם כניסתו לתפקיד, ניתח כוכבי את התורפות של כוחות היבשה בשדה הקרב. בראייתו, נדרש שינוי שיגיע מיצירת שפה משותפת בין כוחות האוויר, הים, היבשה והמודיעין שיקצרו תהליכים ושינו את שדה הקרב. בהתאם לתובנות אלו, החליט הרמטכ"ל על הקמת היחידה החדשה, שתהווה מקור ידע עבור הצבא כולו.

אימון  יחידת ״רפאים״ - היחידה הרב-ממדית, 
 בפיקוד מפקד היחידה, סגן-אלוף ע׳, בהובלת ״עוצבת האש״ בפיקודו של תת-אלוף ירון פינקלמן וזרוע היבשה בפיקודו של אלוף יואל סטריק.. דובר צה"ל
אמונים על גיבוש שיטת לחימה חדשה בצה"ל. אימון יחידת "רפאים"/דובר צה"ל

המשימה הוטלה בראשית שנת 2019 על מפקד אוגדה 98 תא"ל פינקלמן, מהמפקדים המובחרים בצה"ל המתמחה גם בשיטות לחימה. לפיקוד על היחידה נבחר סא"ל ע', עתיר ניסיון מבצעי והבנה עמוקה בציד מטרות ותמרון קרקעי באזורים בנויים, ולצדו סא"ל נוסף מיחידת שלדג של חיל האוויר, שמתמחה בקישוריות בין כוחות האוויר ליבשה והשמדת אויב מהאוויר.

במסגרת תהליך ההקמה נבחרו בקפידה מצטיינים בקרב אנשי צוות אוויר בעלי ידע וניסיון בפעילות עם כוחות יבשה, לוחמים מיחידת עוקץ ויהל"ם ופלוגות הסיור של חטיבות החי"ר. בשלב הבא שולבו אמצעי לחימה, רובוטים מסווגים על הקרקע ובאוויר ואמצעי פיקוד ושליטה מהמתקדמים ביותר בצה"ל שפותחו בהתאם לצורכי היחידה.

בין היעדים שהציב פינקלמן עם יציאתה לדרך של היחידה: כתיבת תפיסה מתקדמת ומתפתחת בהתאם לאיומים בקרקע, התארגנות מהירה כדי לעמוד ביעדים ובלוחות הזמנים שהציב הרמטכ"ל, יכולות מתקדמות ואפקטיביות מול האויב, שיטות לחימה לייעול הלחימה וקיצור לוחות הזמנים בפגיעה קטלנית באויב, וכן פיתוח תרבות מבצעית שמבוססת על תחקירים ודיווחים מדויקים בזמן אמת.

יכולות שלא נראו בשני העשורים האחרונים

אחרי סדרה ארוכה של ניסויים בשטח ובמעבדות יצאו לוחמי היחידה לסדרת תרגילים כדי להציג לבכירי המטה הכללי את ההתקדמות בכתיבת התפיסות, פיתוח השיטות ויישום. אלופי המטכ"ל התרשמו מאוד מביצועי היחידה וההתקדמות שנרשמה בטווח של כשנה וחצי. חלקם חיזק את ההחלטה לפיה נכון היה להקים יחידה חדשה ולא לשלב את פיתוח התפיסות ביחידה קיימת, שהייתה מעכבת תהליכים חדשים. מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין תחקר את המפקדים באופן אישי כדי להתעמק בתהליך ובעתיד לאשר אותו לפני שיהפוך למבצעי.

מפקדי היחידה הצליחו להוכיח כי ניתן לאחד מערכות פיקוד ושליטה והעברת נתונים בין טייסי הקרב, המודיעין והכוחות על הקרקע באופן שיביא לאיתור מחבלים ותקיפה מהירה ומדויקת בהיקף שלא נראה כמותו בצה"ל בשני העשורים האחרונים. אחד ההישגים הוא "צוות סופה" של היחידה שהצליח להוכיח תהליך במסגרתו מאתר הצוות מחבל בלב שטח בנוי, ממקד את המודיעין סביבו ומנחה טייס קרב ולתקוף אותו.

אימון  יחידת ״רפאים״ - היחידה הרב-ממדית, 
 בפיקוד מפקד היחידה, סגן-אלוף ע׳, בהובלת ״עוצבת האש״ בפיקודו של תת-אלוף ירון פינקלמן וזרוע היבשה בפיקודו של אלוף יואל סטריק.. דובר צה"ל
מאיתור המטרה ועד לפגיעה. אימון יחידת "רפאים"/דובר צה"ל

"היחידה הצליחה לפתח שיטות שיסייעו לצה"ל לחשוף מטרות בשטח האויב ולתקוף אותן בלוחות זמנים קצרים ופורצי דרך בקנה מידה בינלאומי", סיפר גורם צבאי בכיר שנחשף ליכולות היחידה. "המטרה היא לא להשאיר את ההישגים בתוך היחידה הרב-ממדית כיכולות בוטיק, להפיץ את הידע לשאר הצבא ולהפוך את היכולת לתעשייתיות באופן שישנה את פני הקרב ובהתאם לחזון ויעדי הרמטכ"ל".

אימון  יחידת ״רפאים״ - היחידה הרב-ממדית, 
 בפיקוד מפקד היחידה, סגן-אלוף ע׳, בהובלת ״עוצבת האש״ בפיקודו של תת-אלוף ירון פינקלמן וזרוע היבשה בפיקודו של אלוף יואל סטריק.. דובר צה"ל
חברי פורום מטכ"ל צופים בתרגיל. אימון יחידת "רפאים"/דובר צה"ל

מפקד עוצבת האש, תא"ל פינקלמן, סיפר כי "במהלך השנה האחרונה, התבצעה עבודה מעמיקה במטרה לוודא כי היחידה תממש את ייעודה. אימון זה מהווה אבן דרך משמעותית בהליך מבצוע היחידה ומציג התקדמות בפיתוח יכולות ושיטות לחימה חדשניות לצד שילוב כוחות יבשה, אוויר, מודיעין ותקשוב. נמשיך ללמוד, להשתנות, להשתפר ולהגביר את מוכנות כוחות היבשה למלחמה הבאה".

ראש להק השתתפות ומסוקים, תא"ל נעם ריף, הדגיש את שותפות חיל האוויר ביחידה. "ביחידה משולבים צוותי אוויר, מפעילי כטמ"ם ולוחמי כוחות אוויר מיוחדים יחד עם הטייסות המובילות המייצגות את מגוון הכלים שעומדים ברשות חיל האוויר", אמר ריף. "באימון השתתפו קצינים רבים מהיחידה לשיתוף פעולה, יחד עם הטייסות החוברות וקציני אוויר שהוצבו ביחידה הרב-ממדית, והביאו לידי ביטוי את כלל היכולות שחיל האוויר מספק ללחימה במתאר אורבני, זה שצה"ל צפוי להיתקל בו במערכה הבאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully