וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתמיכת כחול לבן: הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה אושרה בקריאה טרומית

ההצעה הקובעת כי ייאסר על פסיכולוגים לבצע טיפולים לשינוי נטייה מינית אושרה בניגוד לעמדת הקואליציה. אחרי התלבטות, גנץ הצהיר: "מקומם של טיפולי ההמרה מחוץ לחוק". גם אוחנה ושיר הצביעו בעד. בש"ס נטשו את המליאה, ביהדות התורה זועמים: "לא נשתף פעולה עם כחול לבן"

מצעדי הגאווה בירושלים תל אביב וחיפה_28.06.2/צילום: רוני כנפו, יותם רונן

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה, שיזמו חברי הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ) ומרב מיכאלי (העבודה). ההצבעה, שהסתיימה עם רוב של 42 תומכים מול 36 מתנגדים, עוררה חילוקי דעות בתוך הקואליציה, לאור החלטתה של כחול לבן לתמוך בה - בניגוד לעמדת הממשלה.

גם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה (הליכוד) וח"כ מיכל שיר ממפלגתו נמנו עם התומכים בהצעת החוק. בנוסף להם, יותר מעשרה חברי כנסת מהליכוד נעדרו מההצבעה, אף שנכחו במשכן הכנסת. למרות אישור הצעת החוק בקריאה טרומית, הסיכוי שהחוק יקודם בשלוש קריאות - נמוך ביותר.

אחרי ההצבעה, נשמעו במליאה קריאות של ח"כים חרדים לעבר יו"ר כחול לבן בני גנץ, ולפיהם "לא תהיה ראש ממשלה". כמו כן, הח"כים של ש"ס נטשו את מליאת הכנסת, והחליטו יחד שלא להשתתף בהצבעות עד להודעה חדשה.

הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה אושרה בקריאה טרומית, 22 ביולי 2020
בני גנץ, אבי ניסנקורן. עדינה וולמן/ דוברות הכנסת, אתר רשמי
"מקומם של טיפולי ההמרה - מחוץ לחוק". גנץ וניסנקורן במליאה, היום/אתר רשמי, עדינה וולמן/ דוברות הכנסת

ביהדות התורה הודיעו כי יעצרו כל שיתוף פעולה עם כחול לבן. המפלגה מסרה כי "החוק שעבר פוגע בקדושת המשפחה ומהווה הפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני. תמיכת חברי כחול לבן בחוק פגעה באמון שנתנה יהדות התורה לכחול לבן. אנחנו עוצרים מרגע זה כל שיתוף פעולה עם כחול לבן, וקוראים לראשי הציבור וראשי הרשויות החרדיות להימנע גם הם משיתופי פעולה והזמנות של נציגי כחול לבן לסיורי ראווה".

יו"ר סיעת דגל התורה, ח"כ משה גפני, הפנה את החיצים גם כלפי הליכוד. "לא נשתף פעולה עם כחול לבן. אבל גם שלטון הליכוד שווה לכפרות, איפה היה ראש הממשלה נתניהו? למה אמיר אוחנה הצביע בעד?".

הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה אושרה בקריאה טרומית, 22 ביולי 2020
בני גנץ, גבי אשכנזי, משה גפני. עדינה וולמן/ דוברות הכנסת, אתר רשמי
סערה במליאה. גפני לצד גנץ ואשכנזי בהצבעה על הצעת החוק, היום/אתר רשמי, עדינה וולמן/ דוברות הכנסת

מה קובעת הצעת החוק?

  • אסור לפסיכולוגים לבצע טיפולי המרה (טיפולים שמטרתם לשנות נטייה מינית)
  • הפרת הוראה זו תהווה עבירה פלילית
  • לפסיכולוג שיפר אותה תירשם עבירת משמעת; רישומו יותנה בפנקס הפסיכולוגים לתקופה של לפחות חמש שנים

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן יצא גם הוא במתקפה. "ההתנהלות הקלוקלת של כחול לבן, בניגוד למשמעת הקואליציונית, היא קריאת תיגר על השותפות הפוליטית איתם בצורה הזו. על הליכוד להחליט אם הוא יודע לנהל קואליציה או שהוא מאבד עצמו פוליטית".

סגן השר מאיר פרוש הוסיף כי "אם הליכוד לא מסוגל בנושא כה עקרוני לציבור החרדי לגייס את הרוב נגד, הוא מאבד את עצמו לדעת". כמו כן, ח"כ ישראל אייכלר אמר כי "הממשלה מתה במגיפת חוקי התועבה".

הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה אושרה בקריאה טרומית, 22 ביולי 2020. ., צילום מסך
מי הצביע בעד ומי התנגד? הרשימה המלאה/צילום מסך, .

הצעת החוק קובעת כי ייאסר על פסיכולוגים לבצע טיפולי המרה וטיפולים שמטרתם לשנות נטייה מינית, וכן לקבוע עבירת משמעת בשל הפרת הוראה זו. החוק מתייחס לפסיכולוגים מורשים, וקובע כי "מי שרשאי לעסוק בפסיכולוגיה לא יבצע טיפולי המרה או יציע לבני אדם טיפול מסוג טיפולי המרה".

עוד נכתב בהצעה כי פסיכולוג שימצא אשם בעבירת משמעת זו, יותנה רישומו בפנקס הפסיכולוגים לתקופה שלא תפחת מחמש שנים. כמו כן, לפי הצעת החוק, הפרת הוראה זו תהווה עבירה פלילית.

ההצבעה בקריאה טרומית הייתה אמורה לעלות למליאה בשבוע שעבר, אך נדחתה להיום בהתאם לסיכום של כחול לבן עם יוזם ההצעה הורוביץ. בכחול לבן אמרו אז כי יחליטו עד היום באופן סופי אם לאפשר חופש הצבעה לחברי המפלגה כדי שיוכלו להצביע "על פי צו מצפונם", כלשונם, ולא על פי עמדת הקואליציה, עד שלבסוף התקבלה היום ההחלטה לתמוך בהצעת החוק.

ניצן הורוביץ במליאת הכנסת, 1 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
יוזם הצעת החוק. ח"כ הורוביץ/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בכחול לבן עדכנו בהחלטה את הליכוד, וגנץ כתב לאחר מכן לחברי הכנסת של מפגלתו כי "לתפיסתי וגם לפי רבים מכם טיפולי המרה נולדו בחטא, ומקומם מחוץ לחוק. לכן נצביע היום בעד החוק ונגד טיפולי המרה. זכרו, לשם כך הגענו. את זה הבטחנו ונקיים. מדובר בעניין ערכי מהמעלה הראשונה וזהו הדבר הנכון לעשותו. סומך עליכם".

לפני ההצבעה, שר המשפטים אבי ניסנקורן צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי ‏"אף אדם לא זקוק להמרה. סטרייטים ולהט"בים, אתם טובים בדיוק כפי שאתם".

הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה אושרה בקריאה טרומית, 22 ביולי 2020. עדינה וולמן/ דוברות הכנסת, אתר רשמי
הסערה במליאה במהלך אישור הצעת החוק/אתר רשמי, עדינה וולמן/ דוברות הכנסת

לא רק החרדים זעמו על החלטתה של כחול לבן, וגם השר דוד אמסלם מהליכוד יצא במתקפה על בכירי כחול לבן במליאה. הוא הטיח בגנץ כי "אתה אומר כל הזמן בטלוויזיה שאתה לא רוצה בחירות, מה שאתה עשית, לשם זה הולך".

לניסנקורן אמר אמסלם: "אני מתבייש במה שעשיתם, אתם נוהגים בחוסר יושר והגינות. סיכמנו שזו הצעה שלא תעלה, ודחינו את זה. אתה צריך להתבייש. על מה יצא הזעם? על כך שהצבענו על ניגודי העניינים לשופטים. לכנסת אסור לדון בזה? אתה ישבת פה ואמרת 'לא יעלה על הדעת', אתה כנראה לא יודע מה זו דמוקרטיה. הכנסת צריכה לפקח גם על בית המשפט העליון".

הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה אושרה בקריאה טרומית, 22 ביולי 2020
אמיר אוחנה. עדינה וולמן/ דוברות הכנסת, אתר רשמי
גם הוא הצביע בעד. השר לביטחון פנים אמיר אוחנה במליאה, היום/אתר רשמי, עדינה וולמן/ דוברות הכנסת

ארגוני הלהט"ב: "הוכחנו שאפשר לנצח נגד כל הסיכויים"

בארגוני הלהט"ב, שקראו לחברי הכנסת לתמוך בהצעת החוק, בירכו על תוצאות ההצבעה. יו"ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר מסרה כי "חברי וחברות הכנסת עשו את הדבר המתבקש והנכון ואמרו 'לא' להתעללות באלפי נערים ונערות. זאת התשובה לכל מי שחושב שאפשר להמיר אותנו. הדרך לאישור החוק עוד ארוכה אבל הוכחנו שאפשר לנצח נגד הסיכויים".

היא הוסיפה כי "אנחנו מודים ומודות לכל חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה מכל הסיעות שתמכו בהצעת החוק של ח"כ הורוביץ ומבהירים שנמשיך להיאבק עם הרוב המוחלט של הציבור עד לאישורו הסופי של החוק".

יו"ר נעמ"ת חגית פאר מסרה כי "טיפולי המרה הם פשע מתועב - יידע כל אדם שעליו להיות גאה במי שהוא ללא שום קשר לנטייתו המינית. ה'טיפולים' הללו הם בבחינת התעללות נפשית המכוונת פעמים רבות כלפי צעירים וצעירות אשר נשארים מצולקים כל חייהם. הכנסת העבירה היום מסר ערכי חשוב של קבלה ושוויון אל מול כוחות אפלים וחשוכים".

הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה אושרה בקריאה טרומית, 22 ביולי 2020. עדינה וולמן/ דוברות הכנסת, אתר רשמי
הצעת החוק מאושרת במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, עדינה וולמן/ דוברות הכנסת

בעמותת רופאים לזכויות אדם בירכו על אישור החוק, שלדבריהם "נוגע באחד הנושאים הכאובים ביותר שיש לתקן בחברה שלנו, בה חיים אנשים שלא רק מתעקשים להגדיר מיהו האדם הנורמטיבי ומהי הנטייה המינית הנורמטיבית, אלא כופים אותה על אחרים. לקהילה מקצועית טיפולית אסור לשתף פעולה עם פרקטיקות שברור שהן גורמות נזק חמור ומסכנות חיים".

יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בהסתדרות הרפואית, ד"ר צבי פישל, מסר כי "הכנסת הצילה חייהם של שבויים בידי מטפלים פגאניים". לדבריו, "הכנסת התעלתה מעל כל שיקול פוליטי, למען הצלת חייהם של 'מטופלים' רבים שנלקחו בשבי של 'מטפלים' פגאניים, שעברו על הכלל הראשון באתיקה הרפואית: ראשית אל תזיק. יש כאן קביעה חברתית וערכית שנותנת משנה תוקף לקביעה רפואית לפיה "טיפולי המרה" חייבים להיעלם מהעולם".

(עדכון ראשון: 13:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully