וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפתרה התעלומה: זו הסיבה שמוטציות של כרישים אלימים חיים בתוך הרי געש מתפרצים

24.7.2020 / 0:00

מזה עשור חוקרים עסוקים בשאלה מדוע כרישים חיים בתוך הרי געש פעילים וכיצד הם יודעים לברוח רגע לפני התפרצותם. החוקר הימי מייקל הייתאוס טוען שמצא את התשובה וכי יש קשר ברור בין תקיפות כרישים לפעילויות געשיות

קרב בין כריש טיגרסי לכריש פטיש תועד ממש מתחת לסירת דייגים/LIVELEAK

בסרטון - קרב כרישים אכזרי תועד ממש מתחת לסירת דייגים

הר הגעש התת ימי "קאווצ'י", הממוקם באיי שלמה שממזרח לפפואה גינאה החדשה, נחשב לפעיל ביותר מתחת למי האוקיינוס השקט, כשרק במאה ה-20 הוא התפרץ יותר מ-24 פעמים כשהתפרצויות נוספות שלו נרשמו ב-2004, 2007 ו-2014. חוקרים הופתעו לגלות שבלוע הר הגעש המתפרץ חיים מוטציות של כרישים בתנאי ראות קשים שבכל רגע נתון עלולים למות מהתפרצות הר הגעש. חוקר האוקיינוסים ברנן פיליפס סיפר בסרטון שפירסם הנשיונל ג'יאוגרפיק עוד לפני כ-5 שנים כי כשהר הגעש מתפרץ - אין שום סיכוי שיצור חי יכול לשרוד שם. הוא אמר: "לגלות שבעלי חיים גדולים כאלה מחליטים לחיות שם למרות שהם עלולים למות בכל רגע - זה דבר שמעלה הרבה שאלות. האם הם עוזבים לפני התפרצות הר הגעש? האם הר הגעש מסמן להם איכשהו לפני שהוא מתפרץ? או שהם פשוט מחכים שם למות?". כעת מתברר שצוות חוקרים מצא תשובות מאוד הגיוניות לשאלות האלו, שכולן יקבלו מענה מפורט בסרט תיעודי חדש של הנשיונל ג'יאוגרפיק בשם "כרישי הר הגעש", המשודר בערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק WILD.

בעבר נשלחה צוללת למעמקי קאווצ'י שם מצאו החוקרים בתוך לוע הר הגעש פטישניים וכרישי משי. הם הופתעו לגלות שאלה חיים במים עכורים ורעילים, כשהבעיה לא הייתה רק בחום העצום של המים אלא גם במידת החומציות שלהם, המקשה על כל יצור חי לשרוד בה. החוקרים הגיעו למסקנה שהצמחייה הייחודית והכרישים שגדלים וחיים בתנאים האלה הם מוטציות שעברו תהליך אבולוציוני, ולאורך השנים עשו את ההתאמות הגנטיות על מנת לשרוד בסביבה בלתי אפשרית שכזו.

מוטציות של כרישים אלימים חיים בתוך הרי געש מתפרצים. צילום מסך מתוך נשיונל ג'יאוגרפיק, אתר רשמי
כרישים שחיים בהר געש/אתר רשמי, צילום מסך מתוך נשיונל ג'יאוגרפיק

כעת המומחה הימי האמריקאי ד"ר מייקל הייתאוס, יוצא לבדוק סביבה דומה בסמוך לאי ראוניון שבאוקיינוס ההודי וסבור שמי הלבה רק הופכים את הטורפים לקטלניים הרבה יותר. הוא אמר: "ברחבי העולם, היכן שיש הרי געש - יש כרישים. הכרישים משגשגים שם - אבל כשהם חשים בהתפרצות הם עוזבים מיד. סביר להניח שיש כרישים המתגוררים בהרי געש נוספים". ד"ר הייתאוס מאמין שניתן לקשור בין התקפות כרישים לפעילות געשית. הסרט התיעודי מתמקד באי ראוניון שבאוקיאנוס ההודי, שם הותקפו ונהרגו 11 אנשים בידי כרישים בעת שחייה או גלישה מאז 2011. "מרבית ההתקפות בראוניון יוחסו לכרישי שור", אומר ד"ר הייתאוס. "רוב הכרישים ילכו על טרף שהוא בערך 10% ממשקל גופם, ואילו כרישי השור יתקפו מישהו כמעט בגודל שלהם. יש להם גם חוש ריח מדהים והם יכולים אפילו לתפוס טרף במים עכורים מאוד".

אלה המים העכורים שד"ר הייתאוס מתעניין בהם כל כך. משקעים זורמים מהר הגעש של ראוניון היישר לאוקיאנוס ויוצרים ראות אפסית. ד"ר הייתאוס הגיע לברבדוס כדי לעשות ניסוי שמחקה את התנאים סביב האי ראוניון באמצעות משקעים שהוכנסו למים עם מפוח. הוא שיתף פעולה עם הצלם הבריטי דאנקן ברייק כדי לתעד את ממצאיו. "התעסקתי עם כרישים בכל העולם, והזן שאני כנראה הכי נזהר ממנו הוא בהחלט הכריש שורי", אומר דאנקן. "הם יכולים להיות מאוד בלתי צפויים. ראיתי את הטמפרמנט שלהם מתפרץ ברגע - הם יכולים לעבור מרגיעה מוחלטת לכאוס מוחלט מתחת למים".

מתעד הכרישים, הצלם הבריטי דאנקן ברייק. פייסבוק, צילום מסך
מתעד הכרישים, הצלם הבריטי דאנקן ברייק/צילום מסך, פייסבוק
כרישים מוטציות. צילום מסך מתוך נשיונל ג'יאוגרפיק, אתר רשמי
מוטציות של כרישי פטיש שנמצאו בהר הגעש התת ימי "קאווצ'י"/אתר רשמי, צילום מסך מתוך נשיונל ג'יאוגרפיק

הניסוי חייב את דאנקן לשחות בתנאים געשיים כמעט אפלים - והוא אינו יכול היה להשתמש בכלוב כרישים מכיוון שהוא תכנן להביא צילומים ברורים. כפי שחזה ד"ר הייתאוס, כרישי השור מסוגלים לצוד בצורה יעילה במים הגעשיים העכורים ממש כמו במים צלולים. הוא אומר: "הם יכולים למצוא טרף בתנאים געשיים ללא שום בעיה. לכרישים יש חושים מדהימים והם יכולים להסתובב בחינניות ובאותו אופן שהם מסתובבים במים כשהראות טובה".

הוא אפילו מאמין שהרי געש פעילים יכולים ליצור עבורם את שטח הציד המושלם והוסיף: "קל לראות מדוע הם נמצאים במים סביב ראוניון. לכרישים יש את כל החושים שלנו, אבל יש להם חוש שאין לנו. הם מסוגלים לאתר שדות חשמליים שכל יצור חי משחרר. הדבר נעשה באמצעות נקבוביות לרוחב החוטם שלהם, שקולטות שינויים זעירים בשדות אלה. זה כמעט כמו כוח על".

לבה געשית מכילה ברזל, שהוא מגנטי באופן טבעי. "אותן שדות מגנטיים חלשים הנעוצים בסלעים געשיים הם דברים שכרישים יכולים לאתר ולהשתמש בהם כנראה לניווט", אומר ד"ר הייתאוס. "ככל הנראה, כרישים משתמשים בשדה המגנטי של כדור הארץ כדי להסתובב ויכול להיות שהם משתמשים בסלעים הגעשיים כמלכודות מזון".

צפו ברגעי התגלית של הכרישים:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully