וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג המסיכות: מהכי טובה להכי גרועה בהגנה מהידבקות

חוקרים דירגו את המסיכות השונות הזמינות לכלל הציבור לפי מידת היעילות שלהן במניעת הדבקה בחשיפה קצרה וארוכה לסביבה עם זיהום נגיפי גבוה. איזו מסיכה פופולרית נמצאה יעילה כמעט כמו N95? התשובה בפנים

בסרטון: לראשונה מאז פרוץ המגיפה, הנשיא טראמפ נראה כשהוא עוטה מסיכה/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מסיכות מונעות הדבקה והפצה של נגיף הקורונה, ובכך הן מצילות חיים. על זה אין ויכוח. ניתוח ראשוני של נתונים שנאספו מ-194 מדינות, מצא שבמקומות שבהם לא ניתנה המלצה גורפת או מחייבת לציבור לעטות מסיכות היה גידול שבועי של 55 אחוזים בשיעור התמותה לראש, החל מזיהוי המקרה המאומת הראשון במדינה. זאת, בניגוד לגידול של 7 אחוזים בלבד במדינות שבהן האזרחים הקפידו על מסיכות.

מודל שיצרו חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון גורס שבארה"ב לבדה ניתן יהיה למנוע 45 אלף מקרי מוות מקורונה עד לחודש נובמבר, בתנאי ש-95 אחוזים מהאוכלוסייה יעטו מסיכות. אולם, לא כל המסיכות מספקות הגנה זהה ביעילותה. המסיכה האידיאלית צריכה לחסום ביעילות רסיסים טיפתיים גדולים יחסית, כמו אלה שנפלטים בשיעול ובעיטוש - דרך ההדבקה הנפוצה ביותר של נגיף הקורונה, וגם רסיסים אירוסוליים קטנים שנישאים באוויר, שנפלטים בזמן נשימה ודיבור.

המלצות ארגון הבריאות מורות שעובדי מערכת הבריאות, קשישים, אנשים עם מחלות רקע ואנשים שנמצאו חיוביים לנגיף יעטו מסיכות בתקן רפואי. עבור שאר האוכלוסייה, ההמלצה של ה-WHO היא לעטות מסיכות בד. גם ה-CDC (המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן) ממליץ לכלל האוכלוסייה הבריאה על מסיכות בד.

מסיכות N95 ומסיכות כירורגיות חד פעמיות. ShutterStock
הבחירות הכי בטוחות. מסיכות N95 ומסיכות כירורגיות חד-פעמיות/ShutterStock

אבל גם כאן יכולים להיות הבדלים גדולים ביעילות בין מסיכה למסיכה, בהתאם לסוג הבד ממנו היא עשויה. "זה מאוד תלוי באיכות הבד. אם המסיכה עשויה מבד כותנה מצרית בצפיפות של 600 חוטים, זה מאוד שונה ממסיכה שעשויה מבד של חולצת טריקו פשוטה, שאינו ארוג בצפיפות", אמר ד"ר רמזי עספור, מומחה למחלות מדבקות, בראיון לאתר Business Insider.

במהלך החודשים האחרונים, חוקרים ביצעו הערכה של יעילותן של מסיכות מסוגים שונים ומחומרים שונים, והמסקנות שלהם פורסמו לא מזמן בכתב העת Journal of Hospital Infection. להלן דירוג המסיכות שלהם, על פי יעילות במניעת הדבקה בנגיף הקורונה:

במקום הראשון: מסיכות בתקן רפואי N95 ו-N99

המסיכות הללו הן היעילות ביותר בסינון חלקיקים נגיפיים. הן יוצרות איטום טוב ביותר סביב הפה והאף וכמעט לא מאפשרות דליפה (פנימה או החוצה) של חלקיקים ויראליים. כמו כן, הן מכילות גם סיבים מפותלים שמונעים מעבר של פתוגנים הנישאים באוויר. זו גם הסיבה שסוכנויות הבריאות ברחבי העולם המליצו שמלאי המסיכות הללו יישמרו עבור עובדי רפואה, שנמצאים בחזית המאבק בקורונה וחשופים לחולים רבים. הניתוח של החוקרים העלה שמסיכת N99 מפחיתה את סיכויי ההידבקות ב-94-99 אחוזים, לאחר חשיפה של 20 דקות בסביבה בדרגת זיהום גבוהה. מסיכת N95 מספקת הגנה כמעט זהה.

צוות רפואי עם מסיכות פנים במרכז רפואי בפריז, צרפת - ה-27 למרץ 2020. רויטרס, רויטרס
את המסיכות היעילות ביותר יש להשאיר לצוותים רפואיים ואוכלוסיות בסיכון גבוה. אשת סגל בבית חולים בצרפת עם מסיכת N95/רויטרס, רויטרס

במקום השני: מסיכות כירורגיות חד פעמיות

מסיכות כירורגיות עשויות מבד לא ארוג, והן החלופה הבטוחה ביותר עבור עובדי מערכת הבריאות שאין להם גישה למסיכות N99 או N95. מחקר שפורסם באפריל מצא שמסיכות כירורגיות הפחיתו הדבקה של וירוסים ממשפחת הקורונה (אם כי המחקר לא כלל את וירוס הקורונה החדש) הן בהדבקה טיפתית והן בהדבקה ארוסולית. מחקר משנת 2013 חישב שבאופן כללי מסיכות כירורגיות יעילות פי שלושה ממסיכות בד ביתיות בעצירת חלקיקים נישאים באוויר. ולכן, גם במקרה הזה לעובדי בריאות צריכה להיות עדיפות על פני האוכלוסייה הכללית והבריאה בגישה אליהן.

במקום השלישי: מסיכות בד היברידיות

מחקר בריטי שנערך לאחרונה מצא שמסיכות בד ביתיות שעשויות משתי שכבות של בד כותנה בצפיפות של 600 חוטים ובד נוסף כמו משי, שיפון או פלנל - הצליחו לסנן יותר מ-80 אחוזים מהחלקיקים הקטנים (שגודלם פחות מ-300 ננומטר) ויותר מ-90 אחוזים מהחלקיקים הגדולים (300 ננומטר ומעלה). המסקנות שלהם העלו ששילוב של כותנה ושיפון סיפק את ההגנה היעילה ביותר, ואחריו בסדר יורד: כותנה + פלאנל, כותנה + משי, ו-4 שכבות של משי.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ באופן רשמי על מסיכות בד תלת שכבתיות: שכבה פנימית סופגת, שכבה אמצעית מסננת, ושכבה חיצונית מחומר לא סופג כמו פוליאסטר. מחקר טרי של אוניברסיטת אילינוי (שטרם עבר ביקורת עמיתים) קבע שמסיכה שעשויה משלוש שכבות משי או מחולצת טי שעשויה 100 אחוזי כותנה יכולה להיות יעילה כמו מסיכה בתקן רפואי. למשי באופן ספציפי יש תכונות אלקטרוסטטיות שיכולות לסייע ללכוד חלקיקים ויראליים.

אנשים עוטים מסיכות ברחובות בייג'ינג, סין, 4 במאי 2020. רויטרס
המסיכה הכירורגית החד פעמית מספקת הגנה טובה מאוד. אנשים ברחוב בבייג'ינג עוטים מסיכות כירורגיות/רויטרס

מקום רביעי: פילטר ביתי מאולתר משקית של שואב אבק

שקיות או פילטרים של שואב אבק שהוכנסו לתוך מסיכת בד, כשכבה מסננת, עשויות להיות יעילות כמעט כמו מסיכות כירורגיות - גם טוענים במחקר שפורסם ב- Journal of Hospital Infection. מסיכות מאולתרות אלה הצליחו להפחית את הסיכון להדבקה ב-83 אחוזים לאחר חשיפה של 30 שניות לנגיף הקורונה, וב-58 אחוזים לאחר חשיפה של 20 דקות בתנאי זיהום גבוהים.

מקום חמישי: מסיכות ממגבות מטבח ומצעים אנטי-בקטריאליים

על פי הבדיקה של החוקרים, האופציה הבאה בתור מבחינת יעילות היא מסיכות מאולתרות ממגבות מטבח או מציפיות אנטי-בקטריאליות. הם לא הבחירה האידיאלית להכנת מסיכות (כאמור, ישנם חומרים שנמצאו יעילים יותר), אבל בהיעדר אפשרות טובה יותר, זה עדיף על כלום. מגבות מטבח צריכות להיות מהסוג הארוג בצפיפות. ציפיות אנטי-בקטריאליות עשויות לרוב מבדי במבוק, משי או סאטן, והן יעשו עבודה טובה יותר בסינון מאשר ציפיות מבדי כותנה סטנדרטיים.

דונלד טראמפ נראה עוטה מסיכה לראשונה מאז פרוץ המגיפה בביקור בבית חולים בוושינגטון - ה-12 ליולי 2020. רויטרס, רויטרס
מסיכות בד הן המומלצות ביותר לכלל האוכלוסייה הבריאה. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוטה מסיכת בד/רויטרס, רויטרס

מקום שישי: צעיף או חולצת כותנה

הסתרת הפה והאף בעזרת צעיף או חולצה אינה יעילה במיוחד בהגנה מפני הדבקה, מצאו החוקרים. ועדיין, גם זה יותר טוב מכלום. החוקרים חישבו שכיסוי של שכבה אחת של בד כותנה בצפיפות של 80 חוטים הוא אחד הפחות יעילים בהגנה מפני חלקיקים ויראליים, גדולים וקטנים כאחד. כיסוי הפנים בחולצה או צעיף הפחיתו את סיכון ההדבקה בכ-44 אחוזים בחשיפה קצרה של 30 שניות לסביבה מזוהמת בנגיף. אולם בחשיפה ארוכה יותר של 20 דקות בסביבה דומה, הם הפחיתו את הסיכון להדבקה רק ב-24 אחוזים.

גבר עוטה מסיכת בד מבנדנה. ShutterStock
הסתרת הפנים בצעיף או חולצה אינה יעילה במיוחד, אבל אפילו זה יותר טוב מכלום. מסיכה מבנדנה/ShutterStock

היעילות תלויה מאוד באופן לבישת המסיכה

גם במקרה של מסיכות בתקן רפואי כמו N95 וגם במקרה של מסיכת בד ביתית - אם יש רווח בינה ובין הפנים והיא אינה מהודקת היטב, היעילות שלה נפגעת משמעותית. "הכל תלוי באיטום של המסיכה. חובה לוודא שאין דליפה של אוויר מהצדדים", חידד ד"ר עספור.

למרות ההשפעה שיש לחומרים שמהם עשויות המסיכות ולאופן הלבישה שלהן על יעילותן, ישנו קונצנזוס בקרב רוב החוקרים, הרופאים ורשויות הבריאות, שגם חבישה מרושלת או חלקית של מסיכות על ידי רוב מוחלט של האוכלוסיה מפחיתה במשהו את התפשטות הנגיף ויכולה למתן התפרצויות.

במאמר מערכת שפירסם השבוע רוברט רדפילד, שעומד בראש ה-CDC בארה"ב, הוא העריך ששיתוף פעולה אוניברסלי בסוגיית המסיכות יכולה להוביל להשתלטות על ההתפרצות של המגיפה בארה"ב כולה בתוך ארבעה שבועות בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully