וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי הארמון: "המלכה לא ידעה שנציגה הדיח את ר"מ אוסטרליה"

14.7.2020 / 17:59

מכתב ששלח המושל הכללי ב-1975 למזכירה של אליזבת חשף כי הוא לא יידע אותה על הדחת מנהיג השמאל גוף וויטלם: "זאת הייתה סמכותי". המסמכים, שנחשפו בהוראת בית המשפט, שופכים אור על הפרשה הפוליטית המסעירה בתולדות המדינה. היא עשויה לחזק את הדרישה להתנתקות מהכתר

רויטרס

נציגה של המלכה אליזבת באוסטרליה פיטר את ראש הממשלה בשנות ה-70 מבלי להזהיר את הארמון - או את ראש הממשלה - כך עולה ממסמכים ארכיוניים שפורסמו היום (שלישי) במדינה. זאת, לטענת המושל הכללי דאז ג'ון קר, מכיוון ש"בכפוף לחוקה, האחריות היא שלי".

במכתב ששלח ב-11 בנובמבר 1975, כתב המושל הכללי למזכירה הפרטי של המלכה כי הוא נקט בצעד חסר התקדים והדיח את ראש הממשלה גוף וויטלם, שפעל לסיום מאבק בן חודשים על התקציב, דרך קיום בחירות חלקיות לסנאט.

"החלטתי לעשות זאת מבלי ליידע את הארמון מראש", כתב קר למזכיר הפרטי לשעבר מרטין צ'רטריס ביום פיטוריו של וויטלם. "היה עדיף שהוד מלכותה לא תדע מראש, אם כי זו מחובתי לספר לה על כך מיד", הוסיף קר, לפי המסמכים שאת פרסומם דרשו היסטוריונים וחלקים בציבור שביקשו לדעת את האמת על המהלך השנוי במחלוקת.

ראש ממשלת אוסטרליה לשעבר גוף ויטלם אוחז במכתב הפיטורים שקיבל ב-1975, 7 בנובמבר 2005. AP
נותר פופולרי גם אחרי הדחתו. וויטלם מציג את מכתב הפיטורים, 2005 (צילום: אי-פי)/AP

שחרור 211 "מכתבי ארמון", כפי שהם מכונים, שופך אור על אחת התעלומות הגדולות ביותר בפוליטיקה האוסטרלית, וזה יכול להצית מחדש את הדיון אם המדינה צריכה לנתק את קשריה הממסדיים עם בריטניה ולהפוך לרפובליקה.

פיטוריו של ראש הממשלה נותרו אחד מהאירועים הפוליטיים המפלגים ביותר אי-פעם באוסטרליה, מכיוון שהייתה זו התערבות חסרת תקדים של חבר העמים בענייניה.

קר פיטר את ויטלם, שהיה מנהיג פופולארי מטעם מפלגת הלייבור, שלוש שנים לאחר שנבחר לראשות הממשלה. הפיטורים גרמו למשבר החוקתי החמור בתולדות אוסטרליה, ועדיין קיימת מחלוקת לגבי הסיבות לפיטוריו של ויטלם. תומכיו טוענים כי בריטניה ואף ארצות הברית ניסו לעצור אותו מלקדם רפורמות סוציאליות שונות, בזמן המלחמה הקרה.

המכתבים מראים שקר וארמון בקינגהאם שוחחו על המשבר הפוליטי במדינה ועל תפקידו של קר בו, במשך חודשיים לפני הדחת ראש הממשלה, שניסה להעביר את התקציב בפרלמנט. הארמון תמך בהחלטתו, ויום לאחר הפיטורים של וויטלם בירך מזכירה של המלכה אליזבת את המושל על שיקול דעתו. "כשלא עדכנת את המלכה על מה שאתה מתכנן לעשות לפני שעשית זאת, לא פעלת רק בצורה מושלמת בהתאם לחוקה, אלא גם לקחת בחשבון את עמדתה של הוד מעלתה", כתב.

מלכת בריטניה אליזבת השנייה עם חבר העמים הבריטי בלונדון ב-9 במרץ 2020. רויטרס
אוסטרליה נותרה מושבת כתר. המלכה אליזבת (צילום: רויטרס)/רויטרס

נציגי המלכה טענו כי ההתכתבויות, שאוחסנו בארכיון הלאומי באוסטרליה, הן פרטיות ונשמרו בהצלחה במשך עשרות שנים. אולם טענה זו נדחתה על ידי בית המשפט העליון של אוסטרליה בחודש שעבר, שקבע כי התכתובות הן "רכושה של האומה, או של מוסדות האומה", ועל כן מדובר במסמך ציבורי.

ויטלם, שהלך לעולמו בשנת 2014, נותר אהוד מאוד בקרב תומכי השמאל באוסטרליה. במהלך השנים הוא התנגד למעורבות המדינה במלחמת וייטנאם, ביקש לבסס את ריבונותה של אוסטרליה וכן לסיים את מה שכינה "שרידים קולוניאליים" של מערכת היחסים עם בריטניה.

ראש הממשלה לשעבר אף ביטל את גיוס החובה, ניסה לנרמל את היחסים עם סין, הקים שירותי בריאות ציבוריים בחינם, ביטל את התשלום על השכלה גבוהה, ואף החליף את המשפט "אלוהים נצור את המלכה" בהמנון הלאומי של אוסטרליה. עם זאת, מתנגדיו האשימו אותו בערעור היציבות הכלכלית של המדינה.

ב-11 בנובמבר 1975, קר פיטר את וילטם, לאחר מאבק פוליטי ממושך ותכסיסים פרלמנטריים שהחלישו את ממשלתו של נציג מפלגת הלייבור. לאחר מכן, קר מינה את יושב ראש האופוזיציה מלקולם פרייזר כראש ממשלה זמני, ללא קיום הצבעת אמון בפרלמנט. בהמשך אותה השנה, פרייזר מהמרכז-ימין ניצח בבחירות ברוב גדול.

אוסטרליה הפכה לאוטונומית בשנת 1901, אך מלכת בריטניה היא עדיין ראשת המדינה באופן רשמי. בשנת 1999 נערך משאל עם בנוגע להפיכתה של אוסטרליה לרפובליקה, כלומר ביטול המלוכה במדינה, אך המהלך נכשל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully