וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודאן: לא מוסלמים יוכלו לשתות אלכוהול, חוק "הכפירה" בוטל

12.7.2020 / 20:06

הממשל הזמני העביר שורת רפורמות נוספות שביטלו איסורים שהטיל המשטר האסלאמי של הרודן לשעבר אל-בשיר. איסור מילת נשים נכנס לתוקף, והן לא יידרשו יותר לקבל אישור מבן משפחה כדי לנסוע עם הילדים

"עידן חדש": סודאן ביטלה את חוקי הצניעות האסלאמיים לנשים/רויטרס

(בווידאו: "עידן חדש": סודאן ביטלה את חוקי הצניעות האסלאמיים לנשים)

סודאן הכריזה על רפורמות רחבות היקף במערכת החוק שלה, אחרי יותר מ-30 שנה של שלטון אסלאמיסטי, ובין היתר היא תתיר ללא-מוסלמים לשתות אלכוהול, תבטל את חוק הכפירה ואת ההלקאות הפומביות. שר המשפטים נסר א-דין עבדולברי אמר כי "אנו נבטל את כל החוקים המפרים את זכויות האדם בסודאן".

שורת חוקים חדשים התקבלו בשבוע שעבר, אך אתמול פורט תוכנם בפומבי לראשונה. המדינה אסרה גם על מילת נשים, כשבמקביל הן כבר לא יהיו זקוקות לאישור מבן משפחה גברי כדי לנסוע עם ילדיהן. הרפורמות הועברו אחרי הדחת הרודן עומר אל-בשיר בשנה שעברה בעקבות מחאות ענק נגד משטרו. הממשל הנוכחי הוא שילוב לא טבעי בין אלו שהובילו את ההתנגדות לבשיר לבין בעלי בריתו לשעבר בצבא, שבסופו של דבר ביצעו הפיכה נגדו.

נשים בסודאן משתתפות בעצרת במחוז אומדורמן, מערבית לבירה חרטום,סודאן. 29 ביוני, 2019. AP
לנשים היה תפקיד מפתח במהפכה. מפגינות באום דומראן, יוני 2019/AP

בעוד שמי שאינו מוסלמי יכול לצרוך אלכוהול באופן פרטי, האיסור על מוסלמים נותר על כנו. בנוסף לכך, לא מוסלמים יוכלו להיענש אם הם ייתפסו שותים אלכוהול בחברת מוסלמים. שר המשפטים הסביר כי הממשלה מנסה לשמור על זכויותיהם של המיעוטים הדתיים במדינה, המהווים כ -3% מהאוכלוסייה. כעת מותר להם לשתות, לייבא ולמכור אלכוהול.

"אנו מעוניינים להרוס כל סוג של אפליה של המשטר הישן ולעבור לכיוון של שוויון אזרחי ושינוי דמוקרטי", אמר שר המשפטים. על ביטול חוק הכפירה, שבמסגרתו מי שהורשע בכפירה עמד בפני עונש מוות. המקרה הידוע ביותר היה של מרים יחיא איברהים אישג, אישה הרה שנידונה לתלייה לאחר שהתחתנה עם גבר נוצרי ב-2014, אולם היא הצליחה להימלט מהמדינה.

לדברי שר המשפטים, הכרזות על אדם כלשהו ככופר "הן איום לביטחונה ולבטיחות של החברה". משטרת המוסר שהוקמה בזמן משטרו של בשיר תחדול להלקות אנשים בציבור על עבירות קטנות, כפי שנהגה בעבר.

החוקים האחרונים אושרו באפריל, אך הם נכנסו לתוקף כעת. בחודש נובמבר בוטל חוק הסדר הציבורי שהגביל את התנהגותן של נשים בציבור ואת לבושן.

חוקי השריעה הועברו על ידי הנשיא ג'עפר נימרי ב-1983, אז הושלכו בקבוקי וויסקי לנהר הנילוס בבירה חרטום. בשיר, שעלה לשלטון בהפיכה ב-1989, הרחיב אותם. השתת החוקים תרמה לפרוץ מלחמת האזרחים שנמשכה 22 שנה בין הצפון המוסלמי לבין הדרום, הנוצרי ברובו, וזו הסתיימה בהתפצלות דרום סודאן ב-2011.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully