וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחברון מתנגדים להנגשת מערת המכפלה לנכים: "תקדים לעתיד"

25.6.2020 / 10:00

ארגון "עמק שווה" ותושבים פלסטינים הגישו התנגדות לתכנית לבניית מעלית למערת המכפלה, שתסייע לבעלי מוגבלויות. הם טענו כי התכנית "מקדמת שינויים חד-צדדיים באתר שבמחלוקת פוליטית". שר הביטחון לשעבר בנט, שאישר את הפרויקט, תקף: "ארגון הזוי ומנותק מהשורשים ומהחמלה"

עריכה: אסף דרורי

(בווידאו: ניסיון פיגוע דקירה במערת המכפלה, בחודש פברואר)

ארגון "עמק שווה" הגיש לפני כמה ימים התנגדות לתכנית המנהל האזרחי לבנות מעלית למערת המכפלה, לשימוש בעלי מוגבלויות. לטענת הארגון, שהגיש את ההתנגדות לתכנית יחד עם תושבים פלסטינים מחברון, אישור התכנית לא נעשה כדין על ידי ממשלת המעבר, והתכנית מנוגדת להסכמים בינלאומיים שעליהם חתומה ישראל.

בנוסף לכך, בארגון טענו כי מדובר ב"פגיעה חסרת תקדים באופיו של המבנה". בהודעת ההתנגדות ציטטו בארגון את כמאל עבאדין, נכה פלסטיני שמתנגד לתכנית, ואמר כי "אם ישראל רוצה להנגיש את המבנה לנכים, קודם שתאפשר לי להגיע לתפילה במתחם במכונית שלי".

שיפוץ שביל הגישה למערת המכפלה והקמת המעלית נמצאים כרגע בשלבי תכנון במנהל האזרחי, כשמי שנתן אישור סופי להקמת המעלית לנכים היה שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט. בארגון "עמק שווה" טענו כי "התכנית מתחזה לתכנית הומניטרית, שמטרתה להנגיש את האתר לנכים, אך בפועל מקדמת שינויים באופן חד-צדדי באתר, השנוי במחלוקת פוליטית עמוקה".

מערת המכפלה, לאייטם סופ"ש בוחבוט. אמיר בוחבוט
"התכנית מתחזה לתכנית הומניטרית". מערת המכפלה בחברון/אמיר בוחבוט

עוד טוענים המתנגדים, כי במשך שנים ארוכות מנסים המתנחלים לקדם את התכנית ללא הצלחה, עד שהגיע שר הביטחון הקודם בנט, שאישר אותה ימים ספורים לפני הבחירות. "לצערנו, אפילו כשהמחיר הוא פגיעה במבנה קדוש ליהדות ולאסלאם בן כאלפיים שנה, מוכנה ישראל להיגרר אחרי המתנחלים ותכניותיהם, ובדרך להפר הסכמים בינלאומיים עליהם היא חתומה", כתבו בארגון.

עוד נטען בכתב ההתנגדות שהוגש לידי המנהל האזרחי כי "המתנחלים הצליחו להפוך את הצרכים של בעלי המוגבלויות לסוגיה פוליטית ולאמצעי להעמיק את הסכסוך עם הפלסטינים". לדברי הארגון, "כולנו יודעים שמה שמתחיל בחברון לא נשאר רק בחברון, והצעדים החד צדדיים במערת המכפלה הם תקדים עתידי לצעדים חד צדדיים נוספים במקום שקדוש ליהדות והאסלם".

עוד בוואלה!

גורם אמריקני: השיחות בבית הלבן על הסיפוח הסתיימו ללא החלטה

לכתבה המלאה

שר הביטחון לשעבר ויו"ר ימינה נפתלי בנט תקף היום בחריפות את הארגון על רקע ההתנגדות וטען כי "אחרי שנים רבות של הססנות, אישרתי מתוקף סמכותי כשר הביטחון את הנגשת מערת המכפלה לאנשים עם מוגבלויות. ארגון השמאל הקיצוני הזה מוכיח שהוא לא רק מנותק משורשים יהודיים, אלא גם מחמלה אנושית. שום ארגון הזוי לא יעצור אותנו".

בחודש שעבר הודיעה היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים על פרסום צו ההפקעה, שיאפשר את פרויקט הנגשת מערת המכפלה לנכים, שעתיד לכלול בניית מעלית ושביל גישה חדש לאתר. בהודעת היחידה נכתב כי "מדובר בפרויקט הומניטארי בעל חשיבות, שמטרתו לאפשר לאנשים עם מוגבלות להגיע למערת המכפלה".

במנהל האזרחי טענו כי מבין כל החלופות שנבחנו, נבחרה התכנית הטובה ביותר "שתבטיח פגיעה מינימלית בקרקע". עוד טענו במנהל האזרחי כי אנשיהם הודיעו לרשות הפלסטינית, וכן לגורמים הרשמיים בחברון כי בכוונתם להתחיל בהליך תכנוני להנגשת המקום הקדוש, והציעו כמה חלופות ומתווים, שכללו בין היתר סיוע ישראלי לביצוע עבודות ההנגשה גם בכניסה המשמשת את המתפללים המוסלמים במערת המכפלה.

טקס חילופי שרים במשרד הביטחון, 18 במאי 2020. עודד קרני, לשכת העיתונות הממשלתית
"שום ארגון הזוי לא יעצור אותנו". שר הביטחון לשעבר בנט, בטקס חילופי שרים/לשכת העיתונות הממשלתית, עודד קרני

"ההצעות להנגשת הכניסה המשמשת את המוסלמים נדחו על ידי הגורמים הפלסטינים הרשמיים עקב שיקולים פנימיים", הבהירו במנהל האזרחי.

מהישוב היהודי בחברון נמסר בתגובה להגשת ההתנגדות כי "כרגיל, ארגוני 'זכויות אדם' מתמקדים רק בזכויות המחבלים, ועושים כל מאמץ למנוע זכויות אדם מיהודים, ישראלים ומבקרים מכל העולם, שרוצים לבוא למערת המכפלה". לדבריהם, "אנשים בעלי מוגבלויות שמצפים לבוא לביקור ותפילה במקום הקדוש, מייחלים בכיליון עיניים להקמת המעלית. אנו קוראים לכל הרשויות לדחות בשאט נפש את התערבות ארגון השמאל הקיצוני, ולהתחיל מיד בבניית המעלית. זהו צורך הומניטרי מידי ודחוף למען כולם".

מארגון "בצלמו" נמסר כי "שנאת השמאל הקיצוני נחשפת. הם יפגעו במאות אלפי נכים מישראל ומחו"ל, העיקר לפגוע במדינת ישראל. אנחנו קוראים למנהל לדחות את טענתם של הארגון הממומן מחו"ל. ולתת לאזרחי ישראל ולתיירים הרבים בעלי מוגבלויות והקשישים את הזכות לבקר ולהתפלל במערה בכבוד".

לביא נאור, דובר המטה המשותף של ארגוני הנכים, אמר כי "ארגון 'בצלמו' ו'הארגון לקידום זכויות הנכים בישראל' מקבוצת 'הנכים הופכים לפנתרים' הגישו לשר הביטחון תוכנית מסודרת להנגשת מערת המכפלה והתוכנית אושרה. אין טעם להתנגד לתוכנית שבעבר אושרה וכעת יוצאת לפועל. ארגוני הנכים ימשיכו בפעילות שוטפת למען כלל הנכים שמגיעים לפקוד את מערכת המכפלה ולתת מענה הולם לבאי המקום מכל המגזרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully