וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסק הביש: "טהרן" נכשלת היכן ש"פאודה" הצליחה בענק

22.6.2020 / 22:45

הסדרה החדשה של כאן 11 כושלת בפרטים שפוגמים באותנטיות שלה ומקשים להיטמע בה. היינו יכולים לחיות עם זה אילו המתח והאקשן בה היו לוחצים על הדוושה, מעבירים את האימה הטמונה בסיפור על סוכנת שלכודה במדינת אויב, אלא ש"טהרן" מפספסת יותר מדי הזדמנויות. ספוילרים

קטע מהסדרה "טהרן" של כאן 11 בהשתתפות מנשה נוי ולירז צ'רכי/כאן 11

יש לא מעט תכנים ישראליים בנטפליקס, אבל רק סדרה אחת מתוכם הפכה לתופעה בין-לאומית: "פאודה". בשנה שעברה גם המתחרה HBO נכנסה לעסקי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולראשונה בתולדותיה שידרה אצלה בבכורה סדרה ישראלית - "הנערים". יחסיה הנפיצים של המדינה היהודית עם שכניה במזרח התיכון הפכו לסחורה לוהטת. לא פלא אם כן שגם אפל רצתה להצטרף לחגיגה. לראשונה בתולדותיו הקצרים רכש שירות הסטרימינג שלה סדרה נוכרית: "טהרן" של כאן 11, ששני הפרקים הראשונים שלה שודרו היום (שני) בארץ הקודש.

דרמת המתח החדשה עוקבת אחר האקרית צעירה בשם תמר (ניב סולטן העולה ופורחת, "יש לה את זה") שמסופחת למוסד ומוברחת אל איראן במטרה להשיג קודים למערכת המכ"מ שלה, בכך לאפשר למטוסי האויב הציוני לחדור פנימה ולהשמיד מתקני גרעין. כמובן, המשימה מסתבכת ותמר מוצאת את עצמה מבודדת בעיר הזרה והמאיימת, כשאחריה דולק פראז כמאלי, מפקד במשמרות המהפכה (שון טאוב היהודי, "רודף העפיפונים"), שמותיר את אשתו לבדה רגע לפני שהשניים אמורים לטוס לפריז לטובת ניתוח שהיא עוברת - אולי זה יפתח פתח עבור הישראלים לסחוט אותו בהמשך העונה. בה בעת מפעיליה של תמר בישראל (לירז צ'רכי, מנשה נוי) מנסים למצוא דרך לחלץ אותה, בעיקר בעזרתו של משתף פעולה איראני בשטח (נביד נגהבאן, אבו-נזיר מ"הומלנד", "באבא ג'ון").


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

ניב סולטן מתוך הסדרה "טהרן" של כאן 11. באדיבות כאן 11,
עולה ופורחת. ניב סולטן, "טהרן"/באדיבות כאן 11

במילים אחרות, על הנייר "טהרן" היא כמו "פאודה": סיפור מורט עצבים על ישראלי/ת המתחזה לנתינה של מדינת/טריטוריית עוינת ונטמע/ת בה, בעוד אויביו סוגרים עליו. משה זונדר, מיוצרי "טהרן" והכותב שלה לצד עמרי שנהר ("המדובב"), אף היה תסריטאי העונה הראשונה של סדרת הלהיט, כך שקל להבין מדוע גוף כמו אפל ירצה לרכוש את היצירה החדשה. אלא שבמבחן התוצאה "טהרן" רחוקה מ"פאודה" מרחק מילין רבים. 1200 מילין, אפשר לומר, כמרחק שכם מהבירה האיראנית.

מעלתה הגדולה של "פאודה", וזו שללא ספק סייעה לה לשבות את תשומת לבם של מיליוני צופים בעולם, היא האותנטיות היחסית שלה. לפחות בקרב הדיוטות, התחושה היא שמי שיצר אותה יודע על מה הוא מדבר, בין אם אלה פרטים טכניים של המסתערבים ובין אם חיי היום-יום של הפלסטינים. היא עזרה לה להעביר את האימה, את הכאוס המבעבע - זה ממש בשמה, במשמעות המילה פאודה. במקרה של "טהרן" האותנטיות הזו פשוט לא קיימת. הסדרה רצופה רגעים מגוחכים שלא מאפשרים באמת להיטמע בה. אנחנו אמורים לקבל את זה שסוכן חשאי מסתובב בין זירות רצח במכונית חברה שזיהויה יוביל ישירות אליו. אנחנו מצופים להשתכנע שחברותיה לעבודה של ז'ילה, האישה האיראנית שתמר תופסת את מקומה, לא מזהות כי מדובר במתחזה מפני שיש לה תחבושת על האף. נו באמת.

עוד בוואלה!

אפל רכשה את הסדרה "טהרן", אמזון הזמינה גרסה אמריקאית של "על הספקטרום"

לכתבה המלאה
קטע מהסדרה "טהרן" של כאן 11 בהשתתפות מנשה נוי ולירז צ'רכי. כאן 11,
כמיליון דולר לפרק מאפל. מנשה נוי, "טהרן"/כאן 11

יש ערך אנתרופולוגי לא מבוטל בסדרה שעלילתה מתרחשת באיראן, בעיקר מבעד לעיניים ישראליות, אבל בחלקים שקל לנו לזהות, יותר מדי דברים ב"טהרן" אינם נראים אמינים, בהם גם התנהגות אנושית סבירה. זה הופך גם את השאר - החיים בעיר והדמויות האיראניות שהסדרה מתארת - למעשייה שמי יודע מה בה ייתכן ומה לא.

אולי כל זה עשוי היה לעבור, להיות מעניין יותר, אילולא "טהרן" הייתה פשוט נינוחה מדי. נדמה שהסדרה כל כך לכודה בסיפור שהיא מבקשת לספר - הנוגע גם במשפחה של תמר בטהרן, האקר מקומי שהיא מכירה וחבריו הסטודנטים המורדים במשטר - עד שהיא תקועה בהילוך נמוך גם ברגעים שאמורים להיות מותחים. מקרה מייצג במיוחד הוא זה של אותה ז'ילה, האזרחית האיראנית החומקת ממדינתה אחרי שהחליפה את זהותה עם זו הבדויה של תמר. אנשי הביטחון בשדה התעופה כבר מיהרו אל המטוס שעמד לפני המראה לניו דלהי, אך פספסו אותו - הייתה הוראה מגבוה לאפשר לו להמריא. ראשית, למה שיתירו למטוס להמשיך אם יש חשש סביר ומבוסס לחדירת סוכנת ישראלית לאדמת איראן? שנית, מבחינה דרמטית גרידא, כמה מסעיר זה היה לו היו תופסים את האזרחית הנמלטת, מציגים בפנינו את ההשלכות האפשריות הנוראיות במקרה כזה? סוגרים עוד יותר על תמר? מפחידים עוד קצת את צמד הישראלים שנקלע לשם?

מדובר ברגע לא גדול אך מהותי שמעיד על "טהרן", על סמך שלושת הפרקים הראשונים (מתוך שמונה) שנשלחו לביקורת. הקונספט שהיא מתארת אמור להיות מבעית. בפרק הראשון ראינו גבר תלוי על מנוף בלב טהרן ועל כן כנראה אנחנו אמורים לזכור כל הזמן שמדובר במקום מאוד מפחיד. אנחנו אמורים לחשוש כל הזמן לחייה של הגיבורה, לחייהם של מי שמסייע לה. אבל הסכנה לא משכנעת, האימה לא עוברת. היא לא ניכרת בפניה של תמר, לא של המפעילים שלה, אפילו לא של אותם שני ישראלים בשעה שנחקרו. כך, למרבה הצער, מה שאמור להקפיא את הדם בעורקים הופך לסדרה אנמית למדי.

ניב סולטן מתוך הסדרה "טהרן" של כאן 11. באדיבות כאן 11,
פשוט נינוחה מדי. "טהרן"/באדיבות כאן 11

"טהרן" משודרת בימי שני ב-21:15 בכאן 11.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully