וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנתק ילדים מהורים: מאחורי הקלעים של המרד המטלטל בחסידות גור

22.6.2020 / 17:00

פרוטוקול ישיבה שנערכה באחרונה בהשתתפות בכירים בחסידות חושף כיצד תכננו להתמודד עם הפיצול בתוכה בעקבות הקרע בהנהגתה. על הפרק: מתי להורות על גירושים, סילוק ילדים ממוסדות חינוך ואסטרטגיה תקשורתית. "אנחנו במלחמה עם הסטרא אחרא"

עריכה: טל רזניק

(בווידאו: מנהיג הפורשים מחסידות גור: "אין הסכם שלום, ממילא לא יהיה")





.

הפיצול בחסידות גור, מהגדולות והחזקות בישראל, הגיע לשיאו בסוף השנה הקודמת. זה היה אחד האירועים הכי דרמטיים ומטלטלים במגזר החרדי. מנהיג רוחני, שאלפי משפחות סרות למרותו במשך שנים, נאלץ להתמודד לראשונה בחייו עם אופוזיציה מבית שהציבה מולו הנהגה אלטרנטיבית ובית חדש למורדים. בחסידות ניסו לשמור על איפוק ולשדר עסקים כרגיל, אבל מסמך שנחשף היום (שני) מלמד על הלחץ מאחורי הקלעים גם בימים אלה, תקופה ארוכה אחרי שהכריזו על דיכוי המרד.

המסמך כולל פרוטוקול של ישיבה בהשתתפות בכירים בחסידות - שבה יותר מעשרת אלפים משפחות. בישיבה, שנערכה לפני יותר משבועיים, דנו בהרחבה בדרכי ההתמודדות עם הפיצול. עלו בה שאלות כמו אם יש לדרוש מבני זוג להתגרש כשאין להם ילדים אבל הבעל או האישה הלכו לחצרו של מנהיג המורדים, איך לסלק את ילדי המורדים ממוסדות החינוך, אם משפחה שאחד מבניה הלך לחצר המורדים צריכה לנתק עמו את הקשר ואם על החסידות לשכור יועצי תקשורת ואסטרטגיה לטובת המאבק.

לעיון במסמך המלא

רבי שאול אלתר, בהקפות שניות בירושלים. חיים גולדברג, כיכר השבת, אתר רשמי
החליט לפרוש. הרב שאול אלתר/אתר רשמי, חיים גולדברג, כיכר השבת

בתחילת הישיבה דיווחו חלק מהחברים בה על אסיפה שהתקיימה יממה קודם שבה השתתפו מנהלות בתי ספר וסמינרים לבנות, ולפי הדוברים "הוצג להם יפה מאוד מדוע לא ניתן ללמוד איתם (עם המורדים - י"א) וחייבים למצוא את הדרך להוציא אותם מבתי הספר שלנו". מהפרוטוקול עולה כי "לא ניתן היה לתת מענה מקצועי לשאלות בהיות והדבר כרוך בייעוץ משפטי". הוועדה סיכמה את האסיפה הזו בין היתר בכך שיש לברר "איך לדבר עם הבנות, איך להפריד חברויות ללא נזקים נלווים" ואיך להגיב "לתלמידות באירועים שונים מזדמנים, מתגלגלים ובטראומות וחששות נולדות".

בישיבה התפתח דיון על הקו סביב "שמירת הקשר עם בן משפחה שעזב". לדבריו של מזכיר הוועדה שהתכנסה, "יש על כך הרבה שאלות. נקודת הקושי היא הורים שאחד הילדים הלך, הם ממשיכים להחזיק איתו קשר, ודורשים מהילדים האחרים שגם כן יחזיקו קשר". המציאות הזו, כך הסביר, יוצרת "מתחים כבדים בתוך המשפחה". בין היתר, בכירי החסידות המליצו "לבנות את מערכת היחסים על כך שיש כאן פגיעה אישית וכאובה וההתנהגות היא בהתאם", והוסיף כי במקרה כזה "חייבים לשמור על הנכדים מהשפעה שלילית".

"הניתוק חייב להיות מלא"

במקרה אחר שבו חברי החסידות הבכירים שאלו איך אב ובן צריכים להתנהל אחד עם השני במקרה שאחד מהם עזב לחסידות של מנהיג המורדים, המסקנה הייתה כי "ברור שההכוונה שניתנת היא כי הניתוק חייב להיות מלא. אסור ומסוכן כל קשר עמם". במקרה שאין אפשרות למעט בקשר, טענו, "על הבן להתנות עם אביו שלא מדברים מטוב ועד רע" על הפיצול בחסידות.

זו אינה הישיבה היחידה שבה התכנסו בכירים בחסידות כדי לדון באסטרטגיה איך להתמודד עם "המורדים". בחסידות ירדו לפרטים הקטנים, כמו למשל סביב חסידים שעובדים ברשת המזון הגדולה "אושר עד" שנמצאת בבעלות חסידי גור, שראשיה מזוהים עם מנהיג המורדים, ועל כך אמרו "אם אין ערבי גיבוש עם ההנהלה הראשית לא אמורה להיות בעיה".

אחד הדברים הכי משמעותיים שעלה בישיבה, והעסיק את חסידות גור, הוא העיסוק התקשורתי בפילוג. במהלך הישיבה דנו אם לשכור את שירותיו של יועץ אסטרטגי חרדי או חילוני. אחד הדוברים טען כי יש לשמור על כך בחשאיות גדולה. "צריך מאד לשמור שלא להוציא כי אנו עובדים עם אנשי מקצוע", זאת בטענה שיש להציג "שזה אמת, גופי תורה ויסודות החסידות. מאוד לא מתאים להתנהל בזה כחברה מסחרית לפי עולם השקר". דובר אחר טען כי "כאן לא עובדים עם אמת. אנחנו חיים בעולם השקר ובמלחמה עם הסטרא אחרא".

המסמך שגרם למבוכה גדולה בתוך חסידות גור, בין השאר בשל החשיבות המופרזת שמייחסים למתפלגים ממנה, הוא לא היחיד. מסמכים נוספים, בהם מיילים, מגלים את השאלות שהוועדה מתמודדת ומכריעה בהן. אם לקיים מחאות מתחת לבתיהם של מתנגדים לאדמו"ר, השתתפות בחתונות של קרובי משפחה מדרגה ראשונה שנטשו את החצר המרכזית ואם לנדות אדם שבמסגרת עבודתו נותן מענה לאנשים המזוהים עם המורדים.

הפיצול בחסידות גור הוא חסר תקדים גם בשל העובדה כי מדובר בחסידות גדולה וחזקה. שמעבר לגודלה, גם השפעתה על העולם הפוליטי היא הדומיננטית ביותר במגזר החרדי. המרד הוא המרד האקטיבי הראשון בתולדות החצר הגדולה בישראל נגד אדמו"ר מכהן, שבה בין היתר קראו תיגר על מנהיגותו.

האדמור מגור, רבי יעקב אריה אלתר בעצרת בחירות ליהדות התורה. שוקי לרר, בחדרי חרדים, אתר רשמי
האדמו"ר מגור/אתר רשמי, שוקי לרר, בחדרי חרדים

מי שהוביל אותו הוא הרב שאול אלתר, דמות מרכזית בגור ובן דודו של האדמו"ר, רבי יעקב אריה אלתר. הרב שאול אלתר המכונה "ראש הישיבה" החליט לפרוש בהפגנתיות מחגיגות שמחת תורה בבית המדרש של החסידות בירושלים ולקיים תפילות בהנהגתו למאות תומכים, באולם חלופי.

גור הרשמית, מצדה, הזהירה מבעוד מועד כי אדם שישתתף באירוע, בתפילה או יילך לשיעוריו של הרב שאול יסולק עם משפחתו מהקהילה. במקביל, ובהתעלמות די מופגנת מהאיומים של החסידות הגדולה, מנהיג המורדים הקים בערים מסוימות ברחבי הארץ מוסדות חינוך, אבל הצליח לסחוף אחריו רק מאות משפחות מתוך למעלה מעשרת אלפים. לצעדי המורדים לווה גם סיקור תקשורתי אינטנסיבי ובחסידות גור הרשמית ניסו לשמור על שקט תעשייתי.

המסמכים שנחשפים לראשונה מלמדים כי למרות הניסיון לשמור על איפוק ושקט, מאחורי הקלעים בחסידות לחוצים מאוד מהמתפלגים, ואף שהם נחשבים קבוצה קטנה בגודלה, מוקדשים ל"טיפול" בה ישיבות ארוכות, שעות של דיונים, יועצים אסטרטגיים ותקשורת ועוד.

בחסידות גור נמנעו מלהגיב לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully