וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולין: החזרת רכוש היהודים הפכה לסוגיה בקמפיין הבחירות

16.6.2020 / 11:46

הערוץ הציבורי במדינה, הנשלט על ידי הממשלה, רמז כי מועמד האופוזיציה המרכזי בבחירות לנשיאות רפאל טרז'סקווסקי לא יפעל לפי האינטרס הלאומי אחרי שתמך בעבר בשיחות עם הקהילה היהודית. "החשיבה שלו אינה מבוססת על האינטרסים של פולין"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

הטלוויזיה הממלכתית בפולין הכניסה את הסוגיה הרגישה של החזרת רכוש יהודי לתוך קמפיין הנשיאות, כשהאשימה את מועמד האופוזיציה המרכזי בהעדפת אינטרסים זרים על פני אלו של המדינה.

בתכנית ששודרה בשעת פריים-טיים ביום ראשון בערב, הערוץ הציבורי TVP, רמז כי רפאל טרז'סקווסקי, מועמד מפלגת המרכז "הפלטפורמה המרכזית", ישתמש בכספי ציבור כדי לפצות את היהודים, ולא יגן על האינטרס הלאומי, אם הוא ינצח את הנשיא המכהן אנדז'יי דודה ב-28 ביוני. דודה הוא בעל ברית של מפלגת השלטון הלאומנית "חוק וצדק" (PiS).

הערוץ ציטט שלו מ-2015, שבו אמר כי פולין "צריכה לדבר עם הקהילה היהודית ולנסות ולפתור את הבעיה". בערוץ רמזו כי "המחשבה שלו אינה מבוססת על האינטרסים של פולין". בעבר אמרו בתכנית כי יש לו קשרים לג'ורג' סורוס, המיליארד היהודי התומך בקידום ליברליזם במזרח אירופה וסומן כאויב של הגורמים הלאומניים באזור, כולל בהונגריה מולדתו.

מועמד האופוזיציה לנשיאות פולין בעצרת בוורשה, 14 ביוני 2020. רויטרס
הערוץ הציבורי רמז שהוא קשור לסורוס. טרז'סקווסקי/רויטרס

"הוא אדם שמייצגת אינטרסים זרים במדינה שלנו", אמר חבר מפלגת השלטון, ארקדיוש מולרז'יק. הוא הוסיף כי מועמד האופוזיציה לקח את "המנדט" שלו מברלין או מבריסל, וכי הוא לא יגן על האינטרסים של פולין.

דובר המפלגה אמר כי קשה להגיב על טענות כה "אבסודריות". הדובר, יאן גרביץ', אמר כי "הערוץ הציבורי בפולין דומה יותר לזה שברוסיה או בבלארוס מאשר לאחד במדינה דמוקרטית". טרז'סקווסקי הבטיח לערוך שינויים בערוץ אם הוא יזכה בבחירות.

יהודים שרכושם הוחרם מהם במהלך מלחמת העולם השנייה, או צאצאיהם, החלו לפעול להשגת פיצויים מאז נפילת הקומוניזם ב-1989. עם זאת, מפלגת השלטון בפולין מציגה את המדינה כקורבן בעצמה לגרמניה הנאצית וטוענת כי על ברלין לפצות אותם. מרבית הקהילה היהודית בפולין, שהייתה אחת הגדולות ביותר בעולם, הושמדה כמעט כולה במהלך השואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully