וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הטיל סנקציות על גורמים בהאג שחוקרים פשעי מלחמה באפגניסטן

רויטרס וטל שלו

11.6.2020 / 23:23

גורם בכיר בממשל אמר כי בית הדין הפלילי הוא גוף עם "יושרה מפוקפקת" והאשים את רוסיה במעורבות בחקירה. הצו יאפשר לוושינגטון להחרים את נכסיהם של הגורמים ולמנוע מהם כניסה לארה"ב. אשכנזי הודה לטראמפ: בית הדין מוטה פוליטית. הולנד: מוטרדים מאוד מהצעדים האמריקניים

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: נציגי ארה"ב וטליבאן חותמים על הסכם שלום, פברואר)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרסם היום (חמישי) צו נשיאותי המורה על הטלת סנקציות כלכליות על גורמים בבית הדין הפלילי הבינלאומי שחוקרים אם ארצות הברית ביצעה פשעי מלחמה באפגניסטן.

גורם בכיר בממשל, שדיבר בעילום שם, אמר כי בית הדין הפלילי הוא גוף עם "יושרה מפוקפקת" והאשים את רוסיה במעורבות בחקירה. הגורם אמר כי הצו מאפשר לשר החוץ מייק פומפאו, בהתייעצות עם שר האוצר סטיב מנוצ'ין, להקפיא את נכסיהם של אותם גורמים בארצות הברית, אם יש להם כאלו. בנוסף לכך, פומפאו יכול למנוע מהם להיכנס לארצות הברית.

טראמפ מרבה לתקוף את בית הדין שבסיסו בהאג, שהוקם כדי להעמיד לדין גורמים המעורבים בפשעי מלחמה, ברצח עם ובפשעים נגד האנושות. יש לו סמכות שיפוטית רק אם מדינה חברה אינה מסוגלת או אינה מוכנה לפעול משפטית במקרים כאלו.

חייל אמריקני באפגניסטן, בסמוך לגבול עם פקיסטן, 2012. רויטרס
ארה"ב פלשה למדינה ב-2001. חייל אמריקני באפגניסטן/רויטרס

אפגניסטן היא חברה בבית הדין, אך הממשל בקאבול טוען שיש להעמיד לדין פושעי מלחמה בבתי משפט מקומיים. ארצות הברית מעולם לא הייתה חברה בבית המשפט, שהוקם בשנת 2002. ממשל טראמפ הטיל מגבלות נסיעות וסנקציות אחרות על עובדי בית הדין לפני שנה.

בית הדין החליט לפתוח בחקירה אחרי שהבדיקה המקדימה של התביעה מצאה ב-2017 ביסוס לחשד סביר שבוצעו פשעי מלחמה באפגניסטן ושלבית הדין יש סמכות שיפוטית. הגורם הבכיר בממשל, שתיאר את הצו בפני קבוצה של כתבים בשיחת ועידה, אמר כי הסנקציות יפגעו בכל מי שמעורב ישירות בכל ניסיון של בית הדין לחקור גורמים אמריקניים ללא אישורה של וושינגטון. לדברי אותו הגורם, החקירה מאיימת לפגוע בריבונות האמריקנית.

הוא אמר כי בעוד שהטריבונל בהאג הוקם כדי לספק דין וחשבון, "בפועל, הוא לא נותן דין וחשבון בעצמו, אינו יעיל והוא גוף בירוקרטי בינלאומי חסר שליטה, המאיים על חייהם של חיילים וגורמי מודיעין אמריקניים ושל אלו של בעלי בריתנו". הצו הנשיאותי נשלח ליו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך פגישה עם תומכים בבית הלבן 10 ביוני 2020. רויטרס
בממשל טוענים שבית הדין מאיים על חיי אמריקנים. טראמפ, אתמול/רויטרס

"לא נעמוד מנגד בעוד שאנשינו מאוימים על ידי בית הדין", אמר שר החוץ פומפאו בעת שהכריז על הטלת הסנקציות ושיגר אזהרה למדינות נוספות. "יש לי מסר לבעלות בריתנו בעולם. האנשים שלכן עשויים להיות הבאים בתור, בייחוד המדינות החברות בנאט"ו שנלחמות בטרור באפגניסטן לצדנו".

התובע הכללי וויליאם בר אמר כי "משרד המשפטים קיבל מידע מהימן שמעלה חשש רציני לגבי היסטוריה ארוכה של שחיתות ועבירות כלכליות ברמות הגבוהות ביותר במשרד התובעת הראשית". בר לא סיפק הוכחות לטענתו, והוסיף כי בית הדין הבינלאומית מושפע מצד רוסיה.

הוא רמז כי ייתכנו צעדים נוספים נגד בית הדין בהאג. "הצעדים שהודענו עליהם היום הם צעד ראשון חשוב בהטלת האחריות על בית הדין בעקבות השימוש המופרז בסמכותו והפרת ריבונותה של ארצות הברית", הוסיף.

התובע הכללי של ארצות הברית וויליאם בר ושר החוץ מייק פומפאו, 11 ביוני 2020. רויטרס
רמזו על צעדים נוספים. בר ופומפאו, היום/רויטרס

פעילי זכויות אדם תקפו בחריפות את פרסום הצו של טראמפ. אנדראה פרסואו, מנהלת משמר זכויות האדם בוושינגטון, אמרה כי המהלך "ממחישה זלזול בחוק הבינלאומי" ומייצגת "ניסיון חבלה בוטה".

שר החוץ של הולנד סטף בלוק אמר כי הוא "מוטרד מאוד מהצעדים האמריקניים". לדבריו, "הולנד תומכת באופן מלא בבית הדין ותמשיך לעשות זאת. בית הדין הכרחי במאבק נגד פטירה מעונש ובתמיכה בחוק הבינלאומי".

מנגד, שר החוץ גבי אשכנזי הודה לממשל טראמפ על ההחלטה "לנקוט צעדים נגד בית הדין על ניסיונותיו הפוליטיים הבלתי-לגיטימיים לטעון לסמכות שיפוט נגד ישראל וארצות הברית".

גם יו"ר הכנסת יריב לוין בירך על הצהרה האמריקנית. "אני מברך את הנשיא טראמפ ומודה לו על החלטתו שהיא בעלת חשיבות אסטרטגית לביטחון ישראל", אמר. "זהו גוף הפועל נגד ישראל באופן מוטה ובצורה בלתי לגיטימית. ההתנהלות בבית הדין נועדה לא רק למנוע מאתנו לממש את זכותנו על הארץ, אלא גם למנוע מאתנו להגן על עצמנו מפני הטרור", הוסיף לוין.

התמיכה הישראלית מגיעה ברקע החלטתה של התביעה בהאג כי קיימת עילה לפתוח בחקירה נגד ישראל בעקבות חשד לביצוע פשעי מלחמה בעזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים.

חשד להרג המוני ועינויים

התובעת הראשית פאטו בנסודה רוצה לחקור חשד לפשעים שבוצעו בין 2003 ל-2014, כולל מעשי הרג המוניים בידי טליבאן, כמו חשד לעינויים על ידי הרשויות האפגניות, ובמידה פחותה, על ידי כוחות אמריקניים וה-CIA.

"יש לנו סיבה להאמין שיש שחיתות ומעשים בלתי-הולמים בדרגים הבכירים ביותר בלשכת התובעת בהאג, מה שמעמיד בספק את יושרת החקירה. אנחנו מודאגים מהאפשרות שרוסיה מנצלת את האג דרך קידום הטענות האלו נגד חיילים אמריקנים", אמר אותו גורם.

טראמפ, שמקדם את מדיניות "אמריקה ראשונה", מרבה לתקוף גופים בינלאומיים ולפרוש מאמנות בינלאומיות. בחודש שעבר הוא הודיע על סיום קשריה של ארצות הברית עם ארגון הבריאות העולמי על רקע התפרצות מגיפת הקורונה.

(עדכון ראשון: 16:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully