וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ הגרמני: "הסיפוח מנוגד לחוק הבינלאומי", אשכנזי: "חכו להחלטת ישראל"

10.6.2020 / 13:37

הייקו מאס, המבקר בישראל, הביע בתום פגישתו עם שר החוץ את דאגתו מתכנית החלת הריבונות והצהיר כי ארצו תומכת בפתרון שתי המדינות. אשכנזי הבהיר כי "חשוב שישראל תקשיב לעמדות ותביאן בחשבון" וציין כי אין עדיין מפות ליישום התכנית

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

שר החוץ גבי אשכנזי נפגש היום (רביעי) עם שר החוץ של גרמניה הייקו מאס, במסגרת ביקור בן יממה בישראל ובירדן. בתום המפגש, הצהיר אשכנזי כי תכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והחלת הריבונות תיושם באחריות ובתיאום מלא עם הממשל האמריקני, ואף הדגיש כי חשוב ש"ישראל תקשיב לעמדות גרמניה ותביא אותן בחשבון". מנגד, מאס הביע את דאגת גרמניה בנושא, ואמר כי הדבר מנוגד לחוק הבינלאומי.

אשכנזי בירך את מאס, שזו יציאתו הראשונה מאירופה מאז פרוץ משבר הקורונה, על הגעתו לישראל. "אירוח שר החוץ הגרמני הוא סמל ליחסים המיוחדים בין המדינות", אמר אשכנזי. "תחת הקנצלרית מרקל גרמניה היא אור בוהק ומנהיגה בעולם". הוא הביע את הערכתו למאס ולקנצלרית אנגלה מרקל, וציין כי בתום המפגש נחתמו הסכמים לתמיכה במחקר וחינוך משותף בנוגע לשימור זכרון השואה. לאחר מכן הודה לגרמניה על הכרתה בחיזבאללה כארגון טרור וקרא לאיחוד האירופי לנהוג באופן דומה.

"ביולי גרמניה תהיה נשיאת האיחוד האירופי ואני מברך על כך", אמר אשכנזי על רקע תכנית הסיפוח. "אנחנו רואים בכך הזדמנות לחזק את יחסינו עם האיחוד האירופי, אנחנו רוצים דיאלוג פתוח ושקוף. גרמניה היא אחת מחברותינו הקרובות, וחשוב שנקשיב לעמדותיכם בנושא השלום והיציבות באזור וניקח אותן בחשבון. יש כעת הזדמנויות באזור. במיוחד תכנית השלום של טראמפ, היא מייצגת הזדמנות משמעותית. התכנית תקודם באחריות ובתיאום מלא עם ארצות תוך שמירה על הסכמי השלום הקיימים והעתידיים והאינטרסים האסטרטגיים. אנחנו מתכוונים לעשות זאת בדיאלוג עם שכנותינו".

שר החוץ גבי אשכנזי ושר החוץ הגרמני הייקו מאס לאחר הצהרתם לתקשורת במשרד החוץ בירושלים 10 ביוני 2020. רויטרס
"מצפים לדיאלוג". אשכנזי ומאס, היום/רויטרס

אשכנזי הוסיף כי "ישראל רוצה שלום וביטחון, אנחנו מצפים שהקהילה הבינלאומית תבהיר לפלסטינים שסרבנות למשא ומתן לא תקדם את האינטרסים שלהם".

במענה לשאלת עיתונאים, הסביר אשכנזי כי עדיין אין מפות ליישום התכנית. "בתכנית של הנשיא טראמפ צורפה מפה קונספטואלית ויש הסכמה והבנה בין הצוות האמריקני והישראלי שצריך לתרגם את המפה הזאת לשטח. כשהיא תאושר. זה יהיה בסיס, אולם כרגע אין החלטה, אנחנו חלק מזה".

בנייה שטחים התנחלות אבני חפץ. ראובן קסטרו
"תמימות דעים באיחוד". ההתנחלות אבני חפץ/ראובן קסטרו

מאס מצדו, ביקש להביע את דאגת גרמניה מהתכנית והתריע: "כידיד ישראל - הסיפוח אינו עומד בחוק הבינלאומי". הוא שב על עמדת ארצו לפיה גרמניה תומכת בפתרון שתי המדינות, ואף פנה לאשכנזי: "אמרת שאתה מוכן למו"מ אבל צריך להבין שזה הכרחי מבחינתנו. אם האזור מוכן לזה אנחנו מוכנים לתרום בנושא הזה ובנושאים אחרים".

לאחר מכן, כשנשאל על ידי עיתונאים בנוגע למחיר שישראל תשלם בעקבות תכנית הסיפוח, השיב כי ארצו מחפשת אחר דיאלוג, וכי לא הציג מחיר כלשהו. "יש תמימות דעים גם בתוך האיחוד", הסביר. "הגעתי כדי להבין מה התכניות של הממשלה החדשה. ביולי תעבור אלינו נשיאות האיחוד ומועצת הביטחון, ולכן זה מאוד חשוב לנו בעקבות התפקיד שלנו. זה הזמן לדיאלוג ודיפלומטיה. על כך דיברנו והבהרתי את עמדתנו ועמדת האיחוד. אני מברך על דברי אשכנזי על החיפוש אחר דיאלוג. זו הדרך היחידה לפתרון".

על האפשרות שיוטלו סנקציות על ישראל אמר מאס כי "ההחלטות לא התקבלו - אך אנחנו לא צריכים לאיים, לא לעשות פוליטיקה כזו". הוא הוסיף: "הגעתי לכאן כדי להעמיק ולפתח את היחסים בין ישראל לגרמניה, ואני משוכנע שנמשיך בדרך הזו ונעשה כל מה שנחוץ כדי לחזק את החברות שלנו". בהקשר זה אמר אשכנזי שלישראל "חשוב לשמוע את עמדת גרמניה". לדבריו, הצדדים לא שוחחו על צעדים אפשריים שיינקטו, אך הוא מעריך שגרמניה תמתין להחלטה ישראלית לפני שתגבשם.

הדילמה של ברלין

ביקורו של מאס מתרחש כשלושה שבועות לפני תאריך היעד להחלת הריבונות עליו הכריז ראש הממשלה. בהמשך ביקורו הוא צפוי להיפגש עם נתניהו ועם שר הביטחון בני גנץ. לאחר מכן הוא ידון עם בכירים בירדן. לאור מגבלות הנגיף הוחלט שמאס לא יבקר ברשות הפלסטינית, והוא יקיים שיחת וידיאו עם בכירים ברשות במהלך הביקור.

אף שסוגיית הריבונות עומדת במרכז הביקור, בברלין ניסו לעטוף את הביקורת האירופית בנימה חיובית לקראת הגעתו של מאס לישראל ולהדגיש את הידידות והקרבה בין המדינות. "העובדה ששר החוץ הגרמני מאס הינו האורח האירופי הראשון מאז פרוץ המגיפה משקפת את ייחוד היחסים הבילטרליים ההדוקים והמגוונים", נמסר בהודעת משרד החוץ הגרמני לקראת הביקור.

לכשתהפוך בתחילת החודש הבא לנשיאת האיחוד לחצי שנה ולנשיאה התורנית של מועצת הביטחון לחודש, גרמניה תוביל למעשה את הפורומים הבינלאומיים, שצפויים להתנגד להחלת הריבונות ואף לדרוש לנקוט צעדי תגובה נגדה. ברלין, שדוגלת במחויבותה ההיסטורית לישראל ולעם היהודי ונוטה בדרך כלל להגן על ישראל בפורומים בינלאומיים, עשויה למצוא את עצמה בדילמה ותתקשה להבליג ולא לנקוט עמדה ביקורתית כלפי ישראל, אם אכן יקודמו מהלכי סיפוח כפי שנתניהו מתכנן.

(עדכון ראשון: 13:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully