וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בקרן היסוד: מינוי המנכ"לית החדשה בוטל יום לפני כניסתה לתפקיד

1.6.2020 / 19:49

לוואלה! NEWS נודע כי דירקטוריון הקרן החליט ברגע האחרון לבטל את מינויה של פולי ברונשטיין, ששימשה בעבר מנכ"לית ומייסדת ארגוני השמאל דרכנו ו-V15. הנימוק הרשמי שניתן הוא חסכון תקציבי, אך גורמים פוליטיים אומרים: המינוי עורר זעם בליכוד ובלשכת רה"מ מלכתחילה

צילום: אבי כהן, עריכה: תום זואילי

(בווידאו: נתניהו בוועידה העולמית השנתית של קרן היסוד, 2018)

דירקטוריון קרן היסוד החליט לבטל את מינויה של המנכ"לית החדשה של הארגון - חודשיים אחרי ההודעה על המינוי ויום לפני הכניסה לתפקיד - כך נודע לוואלה! NEWS היום (שני). פולי ברונשטיין, ששימשה בעבר כמנכ"לית ארגון השמאל "דרכנו", הייתה אמורה להיכנס לתפקיד מנכ"לית קרן היסוד בתחילת יוני. לדברי מקורות המעורבים בנושא, יו"ר הקרן, סם גרונדוורג, בישר לה ברגע האחרון כי הוא נאלץ להודיע לדירקטוריון על ביטול המינוי, והיום צפויה להתקיים ישיבה של דירקטוריון הקרן בנושא.

הנימוק הרשמי לביטול המינוי היה תקציבי, לנוכח הקשיים הצפויים בגיוס תרומות לאור משבר הקורונה. עם זאת, גורמים פוליטיים אמרו לוואלה! NEWS כי ברקע המהלך היה גם זעם גדול בליכוד ובלשכת ראש הממשלה על מינויה של ברונשטיין, המזוהה עם השמאל, לתפקיד מלכתחילה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שימשה כמנכ"לית ומייסדת של ארגוני שמאל. ברונשטיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

קרן היסוד היא אחד מהמוסדות הלאומיים, זרוע גיוס הכספים של הסוכנות וההסתדרות הציונית, שאחראית על מגביות ותרומות לישראל במדינות העולם למימון קליטת עליה וצרכים חברתיים נוספים. יו"ר הקרן, גרונדוורג, שנחשב למינוי של ראש הממשלה לתפקיד, שימש בעבר כקונסול ישראל בלוס אנג'לס והוא מקורב לשגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר.

לפני כחודשיים הודיע גרונדוורג על מינויה של ברונשטיין, ממייסדות ארגון "דרכנו" וארגון V15, גלגולו הקודם שפעל בבחירות 2015 להעלאת אחוזי ההצבעה. ברונשטיין, ששימשה בעבר גם בכירה בתנועת הצופים ושליחה של הסוכנות היהודית בלונדון, סיימה את תפקידה בדרכנו בינואר, ובמרץ נבחרה לתפקיד מנכ"לית קרן היסוד במקום המנהל הקודם, גרג מייזל, שכיהן במשך 15 שנה ועזב באחרונה את תפקידו. היא הייתה אמורה להיות האישה הראשונה אי פעם לכהן בתפקיד.

סם גרונדוורג, יו"ר קרן היסוד. הדס פרוש, פלאש 90
נחשב למינוי של נתניהו. גרונדוורג/פלאש 90, הדס פרוש

בפוסט בפייסבוק שכתבה בחודש מרץ, הודיעה ברונשטיין כי החל מחודש יוני תיכנס לתפקיד מנכ"לית קרן היסוד. "אחרי שש שנים בהם התרכזתי בישראל פנימה, אני חוזרת אל עולם השליחות והקשר של ישראל עם הקהילות בעולם היהודי. הרבה השתנה מאז שחזרתי מהשליחות בבריטניה לפני שש שנים. אני מתכוונת ללמוד את המגמות והאתגרים ולנסות - עם שותפיי המרשימים להנהגת הקרן - להתאים את הארגון ל-100 השנים הבאות שלו, ובראש ובראשונה, להיות שותפים מרכזיים בשיקום שיידרש בעולם היהודי ובישראל ביום שאחרי משבר הקורונה", כתבה.

ברונשטיין הייתה אמורה להתחיל בחפיפה בימים אלה, אך גרונדוורג הודיע לה שהוא נאלץ לבטל את המינוי. בקרן היסוד אומרים כי לנוכח הפגיעה בפילנתרופיה וגיוס תרומות כתוצאה ממשבר הקורונה, הוחלט לצמצם ולקצץ מיליוני שקלים בהיקף הפעילות, וכי עובדים רבים הוצאו בחודשים האחרונים לחל"ת. ברקע המשבר הפילנתרופי, החליטו לקצץ גם במשרת המנכ"ל, בה ישמש גרונדוורג במקביל לכהונתו כיו"ר הקרן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
גורמים פוליטיים טענו כי בליכוד זעמו על המינוי. נתניהו/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

רק שהמינוי של ברונשטיין, המזוהה עם ארגוני שמאל שהליכוד נאבק בהם בשנים האחרונות, עורר גם זעם בקרב אנשי הימין במוסדות הלאומיים. שני הארגונים שבהם ברונשטיין עבדה היו בחזית מאבקים פוליטיים של הליכוד בשנים האחרונות; בבחירות 2015 ובבחירות 2019-2020 הליכוד ניסה למנוע את פעילות V15 ודרכנו בטענה שמדובר בהפרה של חוקי מימון מפלגות.

לדברי גורמים פוליטיים, הזעם בליכוד גבר לנוכח העובדה שמי שמינה את ברונשטיין הוא גרונדוורג, שמונה לתפקיד יו"ר הקרן כמועמד של נתניהו. המסורת היא שמינויים בכירים במוסדות הלאומיים נעשים בהתייעצות עם לשכת ראש הממשלה.

קרן היסוד: "צמצנו בהיקף הפעילות כדי לעמוד במחויבותינו"

ברונשטיין ביקשה לא להגיב לכתבה.

מקרן היסוד נמסר בתגובה: "קרן היסוד מחויבת לגיוס כספים לפרוייקטים חברתיים בישראל, בתחומים כגון עליה וקליטה, נוער בסיכון ותמיכה בפריפריה. האוכלוסיות החלשות בישראל נפגעות באופן מיוחד ממשבר הקורונה, ולכן האחריות של קרן היסוד כלפיהן גדולה אף יותר. לאור הפגיעה בהכנסות מפילנתרופיה בכל העולם, קרן היסוד צמצמה עד כמה שניתן בהיקף הפעילות וכן הוציאה עובדים רבים לחל"ת, כדי לעמוד במחויבויותיה לחברה בישראל. בצער, הארגון נאלץ לעצור גם תהליכי קליטה מתוכננים של כוח אדם חדש, בתוכו גם תפקיד המנכ"לית, שעמה קיוותה קרן היסוד לעבוד. אנו שואפים לעמוד ביעדים למען הפרויקטים ולחזור לשגרת פעילות בהקדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully