וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הרשות הפלסטינית הודיעה לישראל על הפסקת התיאום הביטחוני

יפעת רוזנברג ואמיר בוחבוט

21.5.2020 / 22:30

בכלי תקשורת ערביים דווח כי שיתוף הפעולה הביטחוני אינו בתוקף בעקבות ההצהרות על סיפוח חלקים מהגדה המערבית. בכיר ברשות הכריז כי היא תפסיק גם את התיאום עם ה-CIA בעקבות תמיכת טראמפ בהחלת הריבונות. בחמאס איימו: "אנחנו על סף פרוץ אינתיפאדה חדשה"

צילום: מתוך עמוד הטוויטר של פת"ח

הרשות הפלסטינית הודיעה לישראל על הפסקת התיאום הביטחוני - כך דווח הערב (חמישי) באל-ג'זירה ובאל-מיאדין. זאת, במחאה על סיפוח חלקים מהגדה המערבית במסגרת תכנית השלום של ממשל טראמפ. בנוסף, לפי דיווחים, גורמי ביטחון פלסטיניים העבירו מסר למקביליהם בצה"ל על הקפאת התיאום בין הצדדים עד להודעה חדשה, אך התיאום האזרחי והמודיעיני לא ייפגע.

בכיר הרשות הפלסטינית, סעיב עריקאת, אמר מוקדם יותר כי הרשות תפסיק לשתף מידע עם ארגון ה-CIA בשל תמיכתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בהחלת הריבונות. "חלפו 48 מאז קיבל שירות המודיעין האמריקני כי ההסכמים עמם אינם בתוקף. אין יותר שיתוף פעולה ביטחוני עם ארצות הברית ואין יותר שיתוף פעולה ביטחוני עם ישראל", הכריז.

הרשות הפלסטינית גדעה את קשריה עם ממשל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עוד ב-2017, תוך שהיא מאשימה את טראמפ בהטיה פרו-ישראלית. עם זאת, שמרו על יחסים א-פוליטיים, לרבות עם ה-CIA. הפרטים המדויקים של שיתוף המידע אינם פומביים, אך ככל הנראה נוגעים לחמאס.

שוטרים פלסטינים בא-ראם. רויטרס
הפסקת תיאום במחאה על כוונת הסיפוח/רויטרס

סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל-עארורי, איים כי "אנחנו עומדים על סף שלב שבו תפרוץ אינתיפאדה חדשה". לדבריו, "וושינגטון ותל אביב מנצלות את המצב הנוכחי כדי להשתלט על הגדה המערבית. אנחנו משקיעים את כל המאמצים למניעת סיפוח הגדה. הסיפוח יקרב אותנו לאינתיפאדה שתשנה את המציאות הזאת".

בחמאס בירכו על ההחלטה לבטל את התיאום הביטחוני עם ישראל. "נישא בהשלכות יחד עם גורמים נוספים", אמרו.

בכיר הרשות הפלסטינית וחבר צוות המשא ומתן הפלסטיני ד"ר סאיב עריקאת. נמרוד סונדרס
"אין יותר שיתוף פעולה ביטחוני עם ארצות הברית". עריקאת/נמרוד סונדרס

גם ראש ממשלת ירדן, עומר א-רזאז, הזהיר כי מדינתו לא תקבל את הצעדים הישראליים החד-צדדים לסיפוח, ותהיה "חייבת לבחון מחדש את הקשר עם ישראל". לדבריו, "המלך (עבדאללה) מזכיר תמיד לקהילה הבינלאומית שללא פתרון צודק לבעיה הפלסטינית שישמור על זכויות העם הפלסטיני לא ניתן לדבר על שלום באזור". ביום שישי האחרון הבהיר מלך ירדן כי אם ישראל תספח חלקים מהגדה המערבית, הדבר יוביל להתנגשות גדולה בין שתי המדינות.

בריאיון לסוכנות הידיעות "פטרה" הוסיף ראש ממשלת ירדן כי "מילותיו של המלך ברורות - לא נקבל את זה וזו תהיה הזדמנות עבורנו לבחון מחדש את הקשר עם ישראל על כל אופניו, אולם מבלי למהר ולצפות לדברים".

מניעת כניסת כוחות ישראליים לחברון על-ידי המנגנונים הפלסטיניים. -, אתר רשמי
כוחות הביטחון הפלסטיני מונעים כניסת מג"ב לחברון, מתוך הסרטון שפורסם בעמוד הטוויטר של פתח/אתר רשמי, -

בתוך כך, ארגון פתח צייץ מוקדם יותר היום בחשבון הטוויטר הרשמי שלו סרטון בו נראים כוחות הביטחון הפלסטיניים מונעים מכוח מג"ב להיכנס אל חברון, כשהם כותבים: "הביטחון הפלסטיני מונע את כניסת הכיבוש לעיר חברון".

במקביל, לאחרונה עולים דיווחים על הפסקת התיאום ביטחוני באזורים מסוימים ברחבי יהודה ושומרון. בשלב הזה מערכת הביטחון לא הגיבה.

לפני יומיים הודיע יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, על סיום כל ההסכמים עם ישראל וארצות הברית, זאת בשל כוונת ישראל לספח חלקים מהגדה המערבית. לדבריו, "הרשות מטילה על הממשל האמריקני את האחריות לפשע נגד העם הפלסטיני, ורואים בו שותף לתוקפנות ולפגיעה בזכויות עמנו". הוא טען כי "עסקת המאה היא הבסיס להחלטת הסיפוח הישראלי, נתניהו שם את הסיפוח בראש סדר העדיפויות שלו בעקבות התכנית". בנוסף לכך, הוא הבהיר כי "סיפוח חלק משטחי פלסטין על ידי ממשלת הכיבוש הוא ביטול הסכם אוסלו".

"עסקת המאה", תכנית השלום של הממשל האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הוצגה בחודש ינואר האחרון על ידי טראמפ לאחר שהאחרון נפגש עם נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ. התכנית כוללת הקמת מדינה פלסטינית שבירתה תכלול חלקים ממזרח ירושלים, לצד הכרה אמריקנית בגושי ההתנחלויות, כולל בבקעת הירדן. עם זאת, הבית הלבן הבהיר כי הוא מתנגד לצעדים לפני הבחירות ודרש שהחלת הריבונות תתואם דרך צוות משותף.

(עדכון ראשון: 21:32)

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully