וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כוח בלתי סביר": משפחת טקה הגישה תביעת מיליונים נגד הקצין היורה

18.5.2020 / 11:39

אביו ואמו של סלומון טקה בן ה-18, שנורה למוות בקריית חיים לפני כשנה, הגישו תביעה אזרחית נגד השוטר הנאשם שגרם לכך, במקביל להליך הפלילי המתנהל נגדו. "איש משטרה האמור לשמש דוגמא ומופת בכל הנוגע לאיפוק ולשמירה על ריסון, חצה את כל הקווים האדומים"

עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

אמו ואביו של סלומון טקה הגישו הבוקר (שני) בבית המשפט המחוזי בחיפה תביעת מיליונים כנגד משטרת ישראל וקצין המשטרה המואשם בגרימת מותו של בנם, "צעיר בראשית חייו, שהותיר מאחוריו משפחה הלומת יגון ומרוסקת מגודל האובדן".

"תביעה זו עוסקת בתקיפתו הבלתי תיאמן בירי חי של סולומון טקה, צעיר על סף הנערות, שבערב קיץ בהיר נורה למוות מאקדחו של הנתבע בליבו של פארק עירוני בחיפה", נפתח כתב התביעה של וובגאג טקה ווורקה טקה מקריית חיים, שבנו בן ה-18 נורה למוות ב-30 ביוני 2019. "צעיר יפה תואר ומלא שמחת חיים שהיה אהוב מאוד על סובביו. הוא עבד לפני מותו בעבודות מזדמנות, תמך בהוריו בהזדמנויות שונות ופילס את דרכו בעקשנות ובנסיבות חיים לא קלות, במטרה להשתלב בחברה הישראלית", נכתב.

את התביעה הגישו בשם ההורים עו"ד אביתר קציר ועו"ד גיורא אבן צור, שאמדו את הנזק בסך של 2.5 מיליון שקלים לפחות, וטענו כי "לפנינו מקרה בו איש משטרה האמור לשמש דוגמא ומופת בכל הנוגע לאיפוק ולשמירה על ריסון, חוצה את כל הקווים האדומים ופועל בהפקרות מתוך כוונה לגרום נזק ולמזער 'בשוויון נפש מוחלט' לאפשרות גרימתו של נזק קטלני. בתוך כך הוא זונח אמות מידה בסיסיות של מקצועיות, אחריות ומידתיות".

דיון הוכחות לשוטר הנאשם בגרימת מוות ברשלנות של סולמון טקה, השלום חיפה, 17 במאי 2020. יואב איתיאל
השוטר הנאשם בדיון הפלילי בבית משפט השלום בחיפה, אתמול/יואב איתיאל

"'בחסות החוק' לכאורה, הפעיל הנתבע פעם אחר פעם כוח בלתי סביר, נטול שיקול דעת ומחשבה תחילה, מה שהוביל בסופו של יום לאובדן חיים כה מיותר של אדם צעיר ולריסוק משפחתו ואוהביו. יריות אקדחו של הנתבע גבו את חייו של המנוח וסיכנו את חייהם של נערים צעירים נוספים שאך באורח נס לא נפגעו גם הם מהאש שנורתה לכיוונם ממרחק של כשלושה מטרים", נטען בתביעה.

ממשטרת ישראל נמסר כי "כתב התביעה אינו מוכר למשטרה ולכשיתקבל אנו נשיב לו ככל שנדרש באמצעות הפרקליטות בבית המשפט כמקובל. אנו מצרים על המשך טענות והכפשות שונות כלפי המשטרה והשוטר המעורב, שעה שההליך המשפטי בעניין מתנהל וטרם הוכרע".

עוד בוואלה!

שלב אחר שלב: הרגעים שהובילו לגרימת מותו של סלומון טקה

לכתבה המלאה

בהליך הפלילי בבית משפט השלום בחיפה, בו מואשם קצין המשטרה בגרימת מוות ברשלנות, החל אתמול שלב ההוכחות בו התברר כי גם למח"ש לא זכור מקרה דומה של אזרח שנורה למוות על ידי שוטר שלא היה בתפקיד. בדיון טען תובע מח"ש כי הקצין פעל כמצופה ממנו כשהחליט לגשת לשוחח עם הצעירים לבירור חשדה של אשתו, "אבל כל הפעולות שלו שבאו אחר כך היו שגויות".

במקביל, בתביעה האזרחית נטען כי הוא "הפר בגסות כל נוהל ו/או נורמה מקצועית, פעל כ'שור מועד' בזירה אזרחית רגישה אל מול ילדים ונערים ונהג בשוויון נפש מוחלט ביחס לאפשרות גרימת נזק פטאלי לאותם נערים והמנוח בראשם". עורכי הדין קציר ואבן צור, העומדים מאחורי התביעה, נוספו עתה לעו"ד ציון אמיר, המייצג את ההורים בהליך הפלילי כמשפחת נפגע העבירה, ועורכי הדין של הקליניקה לקידום שוויון בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן, אריאל בנדור, אלונה קורמן ורינה איילין גורליק.

המשטרה: "מצרים על ההכפשות"

על פי התביעה, הקצין "פעל בפזיזות, באופן משולח רסן, בלא שיקול דעת סביר ובהמשך הפעיל פעם אחר פעם כוח בלתי מידתי ומופרז עד לירי מופקר היישר אל המנוח, מה שגרם לפגיעתו הקשה ולמותו בטרם עת". בהתאם, טענו באי כוחה של משפחת טקה כי קצין המשטרה אחראי למותו של הצעיר בגין רשלנות ו/או חוסר מיומנות ו/או אי אכפתיות ואדישות ו/או פזיזות, ומונים עשרות "מעשים ומחדלים" באירוע בו "השתמש בנשקו רב העצמה בלא כל צורך" וכי "לא בחר באמצעי הרסני פחות מאשר ירי יזום מ-3.5 מטרים היישר למנוח וזאת למרות שלא המנוח ולא איש מחבריו היו חמושים ולמרות שהכשרתו, ניסיונו, גילו, אמצעיו וקטלניות האמצעים הללו היו עדיפים בכל פרמטר הנראה לעין על המנוח או מי מחבריו".

לטענת התביעה, השוטר גם "פעל לאחר מעשה לטייח ולהקטין את מעורבותו תוך מתן עדויות לא מדויקות והדלפות לצדדים שלישיים", "פגע בפרטיות המנוח ובפרטיות בני משפחתו, בכבודם, בגופם וברצונם הטוב והחופשי ולא בחל מהעלאת השמצות כדי למלט את עצמו מאימת הדין" וכן "הסב נזק ראייתי לתובעים בעצם ניסוח המסמכים והעדויות, אי הדיוקים והגרסאות".

סלומון טקה וורקנך צעיר ממוצא אתיופי בן 20 שנורה למוות על ידי שוטר בקריית חיים ב-30.6 2019.. אתר רשמי, אתר רשמי
"צעיר בראשית חייו, שהותיר מאחוריו משפחה הלומת יגון ומרוסקת מגודל האובדן". טקה/אתר רשמי, אתר רשמי

הם טוענים גם כי הוא "לא הפנים לקחים מאירועים קודמים של ירי בלתי חוקי, הפעלת אלימות לא מרוסנת ולא חוקית ואפילו גרימת מוות לאדם חף מפשע למרות שהיה מעורב באירועים כאלה מכלי ראשון ולמרות שפיקד על אירוע קודם שבו גרמו שני חבריו וגרמה החוליה שעליה פיקד למוות מיותר וחסר תוחלת". מדובר באירוע שאך נרמז עליו בתקשורת בימים בהם געשה הארץ בעקבות הירי בסלומון טקה. כנגד המשטרה נטען כי היא "התרשלה באי הפנמת עברו הרלבנטי ועצם מודעתו, באי הכשרתו הראויה ובאי נקיטת אמצעים סבירים למניעת האירוע וממילא היא חבה שלוחית בגין מעשיו".

"השוטר שמע בתקשורת שיש כוונה להגיש נגדו ונגד המשטרה תביעה נזיקית. מעבר לכך הוא אינו יודע על כך דבר", מסר עו"ד נדשי בשם קצין המשטרה. ממשטרת ישראל נמסר כי "כתב התביעה אינו מוכר למשטרה ולכשיתקבל אנו נשיב לו ככל שנדרש באמצעות הפרקליטות בבית המשפט כמקובל. אנו מצרים על המשך טענות והכפשות שונות כלפי המשטרה והשוטר המעורב, שעה שההליך המשפטי בעניין מתנהל וטרם הוכרע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully