וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם משרדים מומצאים ושיא במספר השרים: הושבעה הממשלה ה-35

לראשונה בתולדות הכנסת, שני ראשי ממשלה הושבעו ואחריהם 34 השרים, בממשלה הגדולה מקום המדינה. לוין נבחר לתפקיד יו"ר הכנסת. נתניהו: "בחירות רביעיות היו הבזבוז האמיתי". גנץ: "הגענו להכרעה קשה". לפיד: "הקורונה - תירוץ לשחיתות". 73 ח"כים הביעו אמון, 46 התנגדו

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: אביחי ברוך

השבעת הממשלה ה-35 - כל העדכונים:

  • ממשלת נתניהו-גנץ, שמונה 34 שרים, הושבעה בכנסת
  • נתניהו: "הממשלה הוקמה ברצון רוב אזרחי האזרחים ותשרת את כולם"
  • גנץ: "שום תרגילים פוליטיים לא היו משנים את המציאות"
  • לפיד: "הכנסת איבדה היום סופית את אמונם של אזרחי ישראל"
  • ח"כ יריב לוין נבחר לתפקיד יו"ר הכנסת ה-23

אחרי שלוש מערכות בחירות וכמעט שנה וחצי ללא ממשלת קבע, הושבעה היום (ראשון) הממשלה ה-35 של מדינת ישראל. זאת, לאחר שההשבעה נדחתה מיום חמישי לבקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, על מנת לסיים את סבב המינויים בליכוד. הכנסת הביעה אמון בממשלה החדשה ברוב של 73 תומכים מול 46 מתנגדים, ללא נמנעים.

לראשונה בתולדות הכנסת - שני ראשי ממשלה נשבעו אמונים בו זמנית למדינת ישראל ולחוקיה, ואחריהם הושבעו שאר השרים בממשלת החילופים של נתניהו-גנץ, שתהיה הגדולה בעשור האחרון ותמנה 34 שרים. לפני ההצבעה על השבעת הממשלה, נבחר ח"כ יריב לוין מהליכוד לתפקיד יו"ר הכנסת ה-23. לאחר שהממשלה החדשה קיבלה את אמון הכנסת, לוין הכריז כי "לאחר יותר מ-500 ימים של משבר בישראל, יש ממשלה נבחרת - בשעה טובה".

את הדיון במליאת הכנסת פתח ראש הממשלה הנבחר נתניהו, שהציג את ממשלתו ואת קווי היסוד שלה. בפתח דבריו, פנה נתניהו לראש הממשלה החליפי המיועד, בני גנץ: "בני, פעלנו יחד במבצע צוק איתן, אני כראש ממשלה ואתה כרמטכ"ל, אני משוכנע שנפעל יחד בהצלחה להקמת הממשלת האחדות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
17 במאי 2020. עדינה ולמן, אתר רשמי
נתניהו וגנץ במליאת הכנסת/אתר רשמי, עדינה ולמן

נתניהו הוסיף כי "זהו יום חשוב למדינת ישראל. הממשלה החדשה הוקמה ברצונם של רוב אזרחי ישראל והיא תשרת את כל אזרחי ישראל - יהודים ולא יהודים כאחד. מתוך אחריות כבדה בחרנו לפעול להקמת ממשלת חירום ואחדות לאומית כדי למנוע בחירות נוספות".

"עברנו שלוש מערכות בחירות, הן העמיקו את הקיטוב בעם, גרמו לגרעון בקופת המדינה", המשיך ראש הממשלה. "לעומת זאת, עלות נוספת של ממשלת האחדות היא 85 מיליון שקלים בשנה, זו עלות נמוכה מאוד לעומת בחירות רביעיות. אם היינו הולכים לבחירות - זה היה הבזבוז האמיתי. לכן אין פלא שרוב מוחלט בציבור מקבל בברכה את ממשלת האחדות".

על שיבוץ התיקים בליכוד אמר כי "מעשה המרכבה, איך היה הגשש החיוור אומר, כשמו כן הוא - היה מורכב מאוד. כל השותפים בממשלה, אבל בראש ובראשונה, חברי מפלגת הליכוד, כל השותפים נדרשו לפשרות וויתורים כואבים וכואבים מאוד". בהמשך דבריו הודיע על מינויה של ציפי חוטובלי לתפקיד השרה לענייני ההתיישבות, כשבעוד שנה וחצי צפוי להחליף אותה בתפקיד צחי הנגבי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהשבעת הממשלה ה-35, 17 במאי 2020. דוברות הכנסת, קובי גדעון, אתר רשמי
"משוכנע שנפעל יחד בהצלחה להקמת הממשלת האחדות". נתניהו, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, קובי גדעון
"הממשלה החדשה תעשה הכול להחזיר את המצב הכלכלי לקדמותו ככל שניתן"

"ראינו את המגיפה, החלטנו להסיט הצדה את המחלוקות ולהתייצב כתף לכתף עם האתגרים שהקורונה מציבה בפנינו", הוסיף נתניהו. דבריו נקטעו לקול קריאות "שוחד, מרמה והפרת אמונים". ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) צעק: "מה זה לא יהודים? אנחנו ערבים". ראש הממשלה המשיך כי "נצטרך להעביר תקציב מושכל ואחראי. זה יהיה תקציב מורכב מאוד, תקציב שישמור על מסגרת סבירה, שיבטיח יציבות, יחזיר את הצמיחה וייתן לאזרחי ישראל אופק ותקווה על ידי זה שנחזיר שלושה דברים: מקומות עבודה, מקומות עבודה ומקומות עבודה".

נתניהו התחייב כי "הממשלה החדשה תעשה הכול להחזיר את המצב הכלכלי לקדמותו ככל שניתן. נמשיך לסכל איומים ממדינת ישראל, כולל בימים האחרונים, איומים אלה לא נפסקו ליום אחד בתקופת הקורונה. בכל זירה שבה נזהה איום - נפעל ללא היסוס, סמוך והרחק מגבולותינו. נמשיך להיאבק ללא פשרות בהתבססות איראן בסוריה, וניאבק בניסיון של בית הדין הבינלאומי בהאג להאשים את חיילי צה"ל בפשעי מלחמה, כמו גם את מדינת ישראל".

ראש הממשלה התייחס להחלת הריבונות ביהודה ושומרון. לדבריו, "את השלום אפשר לבסס רק על האמת, וכולנו יודעים אותה. מאות אלפי מתיישבים ביו"ש יישארו תמיד במקומותיהם במסגרת כל הסדר קבע לשלום. עם כל הערכתי העצומה לארצות הברית, והתמיכה האדירה שהיא נותנת לנו, אני חוזר על עקרון היסוד - ביטחון ישראל נשען לפני הכול על היכולת שלנו עצמנו להגן עלינו". על מפלגת ימינה, אמר: "מקווים שמפלגה נוספת תצטרף אלינו".

"בפעם החמישית שאני עומד פה בשליחות ציבורית עם תמיכה גדולה מאוד, זו הפעם החמישית שבה ניתנות לי הזכות הכבירה והאחריות הכבירה להקים ממשלה בישראל", אמר נתניהו בנימה אישית. "אני מקבל זאת ביראת כבוד עמוקה כלפיכם אזרחי ישראל. אנשים רבים שואלים אותי - מהיכן אתה שואב את הכוחות לעשייה בתנאים הלא פשוטים בלשון המעטה שאני ומשפחתי ניצבים מולם יום יום, שעה שעה, שנה שנה. עברנו עכשיו ימים של קושי אבל גם ימים של ערבות הדדית. ראינו את הרוח של עם ישראל במיטבו. מול הדיבורים הריקים - אמשיך לעסוק בעשייה סביב השעון למען המדינה שלנו".

השבעת הממשלה ה-35, 17 במאי 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
הנשיא ריבלין במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן
"העם אמר את דברו והותיר לנו המנהיגים משני צדי הבית - אחדות או מלחמת אחים"

עם סיום דברי נתניהו עלה לנאום ראש הממשלה החליפי, גנץ. "אכן דרך רבה עברנו יחד, ועוד דרך מורכבת ורבה לפנינו", השיב לנתניהו. "בעוד כמה שעות נוכל להגיד - יש ממשלה בישראל. תם המשבר הפוליטי הגדול בתולדות המדינה. הגיע הזמן לסיים את עידן הפילוג והשיסוי ולהתחיל בעידן של פיוס". הוא הבהיר כי "שלוש מערכות בחירות עברנו בשנה וחצי, העם אמר את דברו והותיר לנו המנהיגים משני צדי הבית - אחדות או מלחמת אחים. העם אמר תפסיקו לריב בינכים, ותתחילו לעבוד בשבילנו".

"אני, ראש הממשלה נתניהו ו-70 נציגי ציבור נוספים הגענו להכרעה קשה ולקחנו אחריות לאומית", הדגיש ראש הממשלה החליפי. "מעולם לא פחדתי לקחת אחריות אישית ולאומית. תמיד התגייסתי למען ישראל והייתי מוכן להגן על אזרחיה מפני איובים חיצונים, מרים, מסוכנים ורצחניים. אני וחבריי בחרנו לקחת אחריות עבור העצמאים, עבור השכירים, עבור הנוער שלנו שאמור לצאת מהמשבר מחוזק ולחזור למערכת חינוך מתפקדת, עבור דור הצעירים שחייבים להבטיח להם אופק של חיים בפרנסה ויכולת להתפתח, עבור מערכת הבריאות שחייבת לקבל אוויר לנשימה וכלים להיערך לחזרת הנגיף".

גנץ הדגיש כי "תם עידן ממשלת חצי העם. אנחנו כאן גם כשליחיהם של אלה שהרגישו שאין להם כל בהנהגת המדינה. בעת הזו - טובה שתהיה בממשלה גם ויתורים כואבים". ראש הממשלה החליפי המיועד הוסיף: "בחרנו באחדות בתקופה שבה פקידי ציבור, ובהם היועמ"ש, מאוימים וגבולות נחצים. בחרנו כדי לעמוד כחומה בצורה נגד כל מי שיבקש לעבור את הגבולות, כדי לתת גב לשלטון החוק בישראל. אני מאמין שזה צו השעה".

"אדוני ראש הממשלה, בכנות, כל אחד מאיתנו היה מעדיף להרכיב ממשלה אחרת ואולי היה קל ללכת לבחירות נוספות", המשיך גנץ. "שנינו בחרנו בהחלטה קשה ונכונה עבור אזרחי ישראל. יודע היטב שגם לך לא היה קל להגיע לרגע הזה. קבעת תאריך ליום שבו נתחלף - זו החלטה מנהיגותית, אמיצה וחשובה. אפשר להגיד החלטה הגונה שמבינה שאחרי שהלכנו לשלוש מערכות בחירות - למען מדינת ישראל, ראוי שנבנה את האמון בינינו. לא רק בין ביבי לבני, אלא גם בין מחנות שיצטרכו לדבר במקום לריב, להתחבר במקום להתרחק, להבין שבבסיס כולנו רוצים מדינת ישראל חזקה, אבל יהודית ודמוקרטית".

יו"ר כחול לבן בני גנץ בהשבעת הממשלה ה-35, כנסת, ירושלים, 17 במאי 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
"הגענו להכרעה קשה ולקחנו אחריות לאומית". גנץ, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן
גלנט וארדן בהשבעת הממשלה ה-35, 17 במאי 2020. דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום, אתר רשמי
שר החינוך המיועד יואב גלנט והשגריר בוושינגטון ובאו"ם גלעד ארדן, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום

יו"ר כחול לבן פנה לשותפיו לשעבר - חברי הכנסת יאיר לפיד, משה יעלון וחברי מפלגותיהם. "אתם יודעים שרציתי שתהיו חלק מהמסע הזה לאחדות פוליטית בישראל, שיחד איתכם יכולנו להיות חזקים יותר. שום תרגילים פוליטיים לא היו משנים את המציאות שהחברה בישראל חיה בכלל, ואת המציאות של הקורונה בפרט", אמר. "שומע את המתקפות שלכם אבל עדיין מכבד אתכם. עצוב לי שברגעי האמת לא ידעתם לשמר את השותפות ובחרתם לפרק אותנו".

במהלך דבריו החל ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) למחות מהיציע. אחרי שצעק לעברו קריאות ביניים והוצא מהמליאה, גנץ טען שלוי אמר לו בשיחה סגורה ש"צריך אחדות". מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם) הגיב: "לא עושים דברים כאלה".

בנאומו הראשון כיו"ר האופוזיציה אמר יו"ר יש עתיד-תל"ם יאיר לפיד כי "הבניין הזה איבד היום סופית את אמונם של אזרחי ישראל. אנשים שונאים פוליטיקאים. שונאים פוליטיקה. לא חושבים שהיא מייצגת ערכים. בטח לא חושבים שהיא רלוונטית לחיים שלהם. הם צודקים במיליון אחוז. הפוליטיקה לוקחת את הכסף שלהם, ולא נותנת כלום בתמורה".

לפיד: "יש יותר שרים ממונשמים"

"אין כבר שום קשר בין הפוליטיקה לבין החיים האמיתיים של אנשים אמיתיים"

"אין כבר שום קשר בין הפוליטיקה לבין החיים האמיתיים של אנשים אמיתיים", המשיך לפיד בנאומו. "בחיים האמיתיים אם העסק שלך בצרות - אתה חוסך. אם ההוצאות שלך עולות על ההכנסות, יצלצלו לך מהבנק ויודיעו לך שהם סגרו את הברז".

"בבניין הזה, בפוליטיקה, הקורונה היא תירוץ לעשות מסיבה מושחתת על חשבון משלמי המסים", תקף לפיד. "אחרי כל הדיבורים הריקים על 'ממשלת חירום' מקימים היום את הממשלה הגדולה ביותר, הבזבזנית ביותר, בתולדות המדינה. 36 שרים, 16 סגני שרים. לזה אתם קוראים ממשלת חירום? 52 משרדים. יש בישראל נכון להיום פחות מ-50 מונשמים מקורונה. יש יותר שרים וסגני שרים ממונשמים. אפשר לשים שר ליד המיטה של כל חולה קורונה, יישארו שניים עודף".

לפיד מחה על "הזלזול המוחלט במצוקה של הישראלים". לדבריו, "במקום לעזור להם - מקימים היום על חשבונם משרדים מיותרים, רכבים, נהגים, לשכות, תקציבים, מקורבים. חגיגה במאות מיליונים. חייהם האמיתיים של אנשים אמיתיים, אדם עם שלושה כתבי אישום לא יכול להיות סגן מנהל בית ספר, רופא במחלקה פנימית. הוא לא יכול להיות נהג של שר. הוא לא יכול להיות קצין בצה"ל. אף אחד לא יפקיד כיתת חיילים בידי אדם עם כתבי אישום".

יאיר לפיד בהשבעת הממשלה ה-35, 17 במאי 2020. דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום, אתר רשמי
יו"ר האופוזיציה המיועד. לפיד/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום

יו"ר האופוזיציה מתח ביקורת חריפה על חבריו לשעבר להנהגת כחול לבן - גנץ וגבי אשכנזי - ואמר כי "שני רמטכ"לים של צה"ל נכנעו היום לאדם עם שלושה כתבי אישום פליליים חמורים. בחיים האמיתיים יש ערך למילה של בן אדם. להבטחה שנתת. זה משהו שאנשים אמיתיים לוקחים ברצינות. אם עמדת מול אנשים ונשבעת להם, לא תחזור בך. יש מושג כזה: כבוד עצמי".

השבעת הממשלה ה-35, 17 במאי 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
מליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

"הייתי כבר בהשבעת ממשלות. גם מהצד של הקואליציה, גם מהצד של האופוזיציה. זה תמיד היה אירוע חגיגי. המשפחות ישבו נרגשות ביציע. השרים ישבו נרגשים סביב השולחן", המשיך לפיד. "לא הפעם. אנחנו יודעים בדיוק מה אתם חושבים אחד על השני. אין דבר שאני יכול להגיד פה על הדוכן שיהיה גרוע ואלים ומכוער, כמו הדברים שאמרתם אחד על השני. שאתם עדיין אומרים אחד על השני מאחורי הגב. זה לא יחזיק מעמד כי זה עקום".

לאחר לפיד, עלה נציג מכל סיעה לשאת דברים במליאה במשך תשע דקות. שר הביטחון היוצא, יו"ר ימינה נפתלי בנט, תקף בחריפות את ראש הממשלה. "נתניהו מעדיף לידו גמדים וחלשים", אמר. "יוצאים לאופוזיציה עם גב זקוף. רבים שאלו אותנו למה אנחנו לא נכנסים, כי המטרה הייתה להכניס אותנו נטולי כוח ונטולי מצפן. אנחנו מציגים תקווה, אנחנו מציגים דרך ולאורך כל העשור האחרון כשהיינו, היינו המצפן, העוצמה והעמוד השדרה של הממשלה, וכשלא - הממשלה הייתה נטולת עמוד שדרה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
17 במאי 2020. עדינה ולמן - דוברות הכנסת, אתר רשמי
נתניהו וגנץ/אתר רשמי, עדינה ולמן - דוברות הכנסת

"נתניהו בלי עמוד שדרה ערכי - משחרר אלף מחבלים אבל כשאנחנו בפנים מנענו שחרור מחבלים", הוסיף בנט. "נתניהו בלי עמוד שדרה - דוהר לכיוון מדינה פלסטינית. נתניהו בלעדינו מינה מאות שופטים אקטיביסטים, התגאה כמה הוא עומד על משמר בית המשפט העליון אבל כשנכנסנו שרת המשפטים איילת שקד מינתה שופטים שמרניים. הדיל היה - תמכרו את הנשמה שלכם, תקבלו ג'וב אבל אז לא תוכלו להילחם".

גם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מתח ביקורת קשה על הממשלה. בנאום ציני פירט את כל ההבטחות של נתניהו שהופרו. "לאחר משבר פוליטי ממושך, קמה ממשלה. ממשלת פארסה. זו לא ממשלה, זו בדיחה גרועה ועלובה", תקף.

"זו הממשלה הכי גרועה שקמה לעם היהודי אי פעם. חיביים בכל זאת לברך על משהו - אברך את השר הכלכלי המיועד - משה פייגלין. אדוני, מציע לך למסגר את ההסכם שחתמת עם נתניהו ותנסה למכור אותו ב-ebay. זה הדבר היחידי שתוכל להרוויח מראש ממשלתנו, יהיו הרבה קונים לחתימה מקורית של נתניהו. אני רוצה לברך את שר החינוך המיועד - רפי פרץ ששבר את ההסכם עם בן גביר וחבר למפלגת ימינה ברגע האחרון ונתניהו הבטיח לו שישמור לו את תפקיד. אני רוצה לברך את שר האוצר המיועד - ניר ברקת. רוצה לברך גם את חברי ימינה שנתניהו השתמש בהם וזרק".

מיקי זוהר דוד ביטן השבעת הממשלה ה-35, 17 במאי 2020. דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום, אתר רשמי
חברי הכנסת מיקי זוהר ודוד ביטן, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום

ההשבעה התקיימה בצל הקורונה, ובשל כך חברי הכנסת לא התכנסו יחד במליאת הכנסת, אלא ישבו כל אחד במקומו בשלושה מפלסים שונים - מליאת הכנסת, יציע העיתונאים ויציע הציבור. בנוסף לכך, שולחן הממשלה שהיה אמור להתרחב משמעותית, נשאר בשלב זה באותו גודל עם מספר מושבים דומה לממשלה הקודמת, וחלק מהשרים ישבו במקומות המיועדים בשגרה לחברי הכנסת.

בשונה מהשבעות ממשלה קודמות, בשל מגבלות הקורונה, לא התקיים הצילום המסורתי של הממשלה החדשה בבית הנשיא מיד אחרי השבעת הממשלה, אלא הוא יידחה למועד אחר. בבית הנשיא שוקלים עדיין אם לערוך את הצילום של הממשלה הגדולה באוויר הפתוח או בכמה מקבצים שיחוברו בפוטושופ.

השבעה בצל הנגיף

לא ברור גם כיצד הממשלה החדשה, שתמנה 34 שרים, תקיים את ישיבותיה העתידיות בחדר ישיבות הממשלה במשרד ראש הממשלה. בשלב זה ישיבות הממשלה יכונסו ככל הנראה טלפונית או בשיחות וידיאו, אך בהמשך עם הסרת מגבלות הקורונה עשויה להיווצר מגבלת מקום. לאחר ההשבעה, תתקיים ישיבת ממשלה ראשונה של הממשלה ה-35 בכנסת.

לאחר הטקס במליאה, אמר נתניהו כי בכוונתו להתקדם עם החלת הריבונות. כמו כן, הוא הצטער על החלטה של ימינה שלא להיכנס לממשלה. הצענו להם את משרד החינוך, ירושלים ומורשת, החטיבה להתיישבות, שירות לאומי. לא טרקתי את הדלת בפניהם", אמר בהצהרה לכתבים. הוא נשאל האם ירצה להשביע גם את הממשלה ה-36 והגיב בציניות: " לא יותר מה-37".

(עדכון ראשון: 12:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully