וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מח"ש על הקצין שנאשם בגרימת מותו של סלומון טקה: "התרשל בכל הפעולות"

17.5.2020 / 11:52

התובע מטעם המחלקה לחקירות שוטרים טען במהלך שלב ההוכחות במשפטו של הקצין כי פעל באופן נכון כשהחליט לגשת אל הנערים בפארק בקריית חיים. ואולם החל מאותו הרגע כשל במהלכיו: "לכל היותר היה מותר לו לבצע ירי באוויר". סנגורו של היורה: "הלחצים השפיעו על ניהול החקירה"

עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בבית משפט השלום בחיפה נפתח היום (ראשון) שלב ההוכחות במשפטו של הקצין שירה למוות בסלומון טקה. הדיון מתנהל בראשות השופט ד"ר זאיד פלאח. זהותו של הקצין אסורה עדיין לפרסום. סנגורו, עו"ד יאיר נדשי מכחיש בשמו את המיוחס לו, מאז ליל האירוע הטראגי. את המדינה מייצגת המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות, שגם חקרה את האירוע והגישה את כתב האישום.

בדברי הפתיחה אמר התובע מטעם המחלקת לחקירות שוטרים (מח"ש) כי "מדובר באירוע של לילה מר ונמהר, שהתרחש דקות בודדות והסתיים בדיווח למוקד 100 של הנאשם. אירוע שהוא טרגדיה גדולה לכל הצדדים ובמיוחד כמובן למנוח ומשפחתו". הוא ציין כי "יריעת המחלוקת מצומצמת מאוד".

בחודש פברואר האחרון נפתח משפטו של קצין המשטרה שנאשם בגרימת מותו ברשלנות של טקה בן ה-19 בקריית חיים ביוני אשתקד. הקצין משרת במשטרת ישראל כ-13 שנים בתפקידים מבצעיים שונים, לרבות כלוחם ביס"מ, ובתקופה הנדונה שימש כקצין סיור בתחנת זבולון. האירוע התרחש כשהוא לא היה בתפקיד ולא במדים.

דיון הוכחות לשוטר הנאשם בגרימת מוות ברשלנות של סולמון טקה, השלום חיפה, 17 במאי 2020. יואב איתיאל
קצין המשטרה שנאשם בגרימת מותו של סלומון טקה, היום/יואב איתיאל

על פי כתב האישום, ביום המקרה הגיע קצין המשטרה יחד עם אשתו ושלושת ילדיהם לפארק ציבורי בקריית חיים. באותו מקום היו גם ארבעה נערים, בגילאי 13-16. אשתו של הקצין הבחינה שהצעיר מביניהם העביר שטר כסף לשלושת האחרים, ושמעה שיחה על תשלום נוסף, לכאורה תוך איום על הנער הצעיר. הקצין החשוד הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב סמוך, בעוד הוא ניגש לזירה במטרה לבדוק את החשד.

לדברי התובע, הקצין פעל כמצופה ממנו כשהחליט לגשת לשוחח עם הצעירים לבירור חשדה של אשתו. "אבל כל הפעולות שלו שבאו אחר כך היו שגויות", טען. "עולה שאחד הנערים צילם סרטון קצר של הנערים בעוד הקצין יוצא מהפארק ונסוג. הקצין התקשר למוקד 100 ועולה שהתלונן על 'איומים'. אזרח לא יורה לכיוון הרגליים, אנחנו לא נמצאים בסרט מערבון".

"השוטר דיווח פחות משתי דקות אחר כך", המשיך התובע מטעם מח"ש. "בתחילה אמר יריתי בברך, בשיחה שלישית אומר יריתי לכיוון הרגליים. שתי אבנים פגעו בקצין. המנוח זרק אבן שפגעה בקצין. מח"ש לא טוענת שלא היה בסכנה. לא בסכנת חיים. בסכנה מסוימת. הוא התרשל בכל הפעולות כולל בלשלוף, וכשדרך, וכמעט לא השאיר שהות לנערים להגיב. לכל היותר היה מותר לו לבצע ירי אזהרה על פי הפקודות, והמשמעות היא ירי באוויר".

עוד בוואלה!

ביהמ"ש: השוטר שירה בסולומון טקה לא יוכל לבסס טענות על בסיס "עבר פלילי"

לכתבה המלאה

חוקרת מח"ש, מעין לוי כהנא, סיפרה כי הגיע לזירת הירי תוך זמן קצר. בעדותה סיפרה כי "הקצין הועבר לבית החולים, ובבית החולים העברתי אותו לסטטוס מעוכב. אחר כך הוא סירב למסור את הטלפון ועצרתי אותו". סנגורו של הקצין התפרץ לדברים ואמר: "הוא בסך הכול רצה לדבר עם עורך הדין שלו. הם עיכבו היוועצות עם סנגור במשך שעות". לוי כהנא הוסיפה כי "זה מה קרה חריג ורגיש של שוטר שירה באדם שלא בתפקיד. לי לא זכור מקרה כזה".

הסנגור: "את בטח לא זוכרת גם ששר המשפטים אוחנה הבטיח לח"כ יברקן שיקים ועדה לחקירת התנהלות מח"ש ושוועדה כזו אכן קמה. הלחצים העצומים שהופעלו על מח"ש השפיעו על אופן ניהול החקירה. כתב האישום הוגש מטעמים מוטים. היו איומים שהופנו כלפי ראשת מח"ש". בתגובה השיבה החוקרת: "שמעתי על שמירה שהוצבה על ראשת מח"ש מהתקשורת. אני עשיתי חקירה באופן מקצועי לא התחשבתי בשום דבר".

אביו של סלומון טקה במשפט השוטר שירה בבנו, בימ"ש השלום חיפה, 12 במרץ 2020. יואב איתיאל
אביו של סלומון טקה בבית המשפט, מרץ/יואב איתיאל

בדיון צד למשפטו של קצין המשטרה שהתקיים בשבוע שעבר, דחה בית המשפט את בקשת הסנגור לקבל מידע מהמרשם הפלילי אודות טקה המנוח ושניים מחבריו הצפויים להעיד במשפט, ושהיו בחבורה שהתכנסה בגינה הציבורית "בית העם" בקרית חיים, שם החל האירוע להתגלגל. הסנגור רצה לטעון לעבר פלילי של המנוח וחבריו אבל בית המשפט קבע כי אין במרשם הפלילי דבר בעברם שרלוונטי לאירוע הירי הקטלני. השופטת מריה פיקוס בוגדאנוב דנה בבקשה, כדי לא לחשוף את השופט פלאח הדן בתיק, לרישומים שאינם קבילים במשפט. עו"ד רונן יצחק ועו"ד ליאת יונניאן ייצגו את מח"ש בדיון.

הקליניקה לקידום שוויון בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן, המייצגת את המשפחה, בחרה שלא להתייחס היום להליך המתנהל. עם הגשת כתב האישום נמסר מטעמה כי "השאלה שיש להשיב עליה היא, מה הייתה רמת המודעות של הקצין בזמן הירי ביחס לאפשרות גרימת מותו של סולומון טקה" וכי הקצין היורה הסביר את הירי בניגוד לנהלים, לכיוון הרצפה, בכך ששקל את הסיכון לחיי התושבים שחיים בבניינים הסמוכים, ועל מנת שלא לסכן אותם בחר לירות לכיוון הקרקע, מרחק שני מטרים מסולומון טקה, אשר חייו לא הצדיקו את השיקול הזה".

במקביל להליך הפלילי מתכוונת משפחת טקה להגיש השבוע תביעת נזיקין אזרחית נגד השוטר וכנגד משטרת ישראל. "השוטר שמע בתקשורת שיש כוונה להגיש נגדו ונגד המשטרה תביעה נזיקית. מעבר לכך הוא אינו יודע על כך דבר", מסר עו"ד נדשי בשם קצין המשטרה. ממשטרת ישראל נמסר כי "כתב התביעה אינו מוכר למשטרה ולכשיתקבל אנו נשיב לו ככל שנדרש באמצעות הפרקליטות בבית המשפט כמקובל. אנו מצרים על המשך טענות והכפשות שונות כלפי המשטרה והשוטר המעורב, שעה שההליך המשפטי בעניין מתנהל וטרם הוכרע".

(עדכון ראשון: 11:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully