וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות מתים בשבוע: הקורונה משתוללת בתימן ההרוסה

17.5.2020 / 9:44

מערכת הבריאות במדינה קרסה במהלך מלחמת האזרחים במדינה, שנותרה מפולגת ומפוצלת. בעיר עדן, שבה נלחמים בדלנים בממשלה, נרשם גל של מתים עם תסמינים של הנגיף. בצפון, שם שולטים החות'ים הפרו-איראנים, הם אוסרים לדווח על מקרים חשודים. "סביר להניח שתמות בבית"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

יותר מ-500 בני אדם מתו בשבוע האחרון בעדן, העיר המרכזית בדרום תימן, עם תסמינים של נגיף הקורונה - כך מסרו גורמי בריאות מקומיים. הגורמים מסרו כי הם חוששים שהמצב הולך רק להחמיר, לאור היכולת הנמוכה של תימן לבדוק את אלו שקיים חשש שנדבקו בווירוס, בעוד שמלחמת האזרחים במדינה, שנמשכת מזה חמש שנים, הותירה את מערכת הבריאות בקריסה.

חופר קברים בעיר אמר לסוכנות הידיעות אי-פי שהוא מעולם לא ראה שטף כזה של מתים, אפילו בעיר שידעה סבבים רבים של קרבות רחוב עקובים מדם. רשמית, מניין הנדבקים בווירוס הקורונה בתימן הוא נמוך - 106 נדבקים ו-15 מתים בדרום המדינה.

הרשויות בצפון המדינה, שנשלט בידי המורדים החות'ים, הכריזו על המקרה הראשון שאובחן ב-5 במאי ואמרו שמדובר בשני נדבקים בלבד וכי אחד מהם, מהגר סומלי, מת. ואולם, רופאים וגורמים אחרים אומרים שהחות'ים הנתמכים בידי איראן מסתירים את מניין הנדבקים האמיתי, שעולה בקביעות, כדי לשמור על הכלכלה והצבא שלהם. הם מסרבים לפרסם תוצאות חיוביות של בדיקות ומשתיקים צוותים רפואיים, עיתונאים ומשפחות שמנסים לדבר על המקרים.

מטופל בבית חולים בעיר עדן, תימן, 12 במאי 2020. AP
שטף חריג של מתים. מטופל בבית חולים בעדן, בשבוע שעבר/AP

גל המתים בעדן עורר את תרחיש האימים שלפיו הווירוס מתפשט במהירות במדינה חסרת היכולת לעצור אותו. קהילת הבריאות העולמית חוששת מהתפשטות הווירוס כמו אש בשדה קוצים בקרב האוכלוסיות הפגיעות ביותר, כמו פליטים או כאלו שחייהם מושפעים מהמלחמה.

ארגון הבריאות העולמי אומר כי על פי המודלים שלו, בכמה תרחישים, מחצית מהאוכלוסייה בתימן עשויה להידבק ו-40 אלף בני אדם עלולים למות. חצי ממתקני הבריאות בתימן אינם מתפקדים יותר ובכ-18% ממחוזות המדינה אין רופאים, מערכות המים והתברואה במדינה קרסו ומשפחות רבות בקושי יכולות להרשות לעצמן ארוחה אחת ביום.

במדינה כולה יש לכל היותר 500 מכונות הנשמה ו-700 מיטות לטיפול נמרץ ויש מכל חמצן אחד על כל שני מיליון וחצי תושבים. ארגון הבריאות העולמי סיפק לתימן 6,700 ערכות בדיקות, ואמר כי 32 אלף ערכות נוספות נמצאות בדרכן למדינה. בסוכנות הבריאות אמרו כי הם מנסים להשיג עוד אמצעי מיגון וציוד חיוני למלחמה בווירוס, אך מאמצים אלו נתקלו עד כה בקשיים בשל מגבלות הנסיעה והתחרות עם מדינות אחרות.

עוד בוואלה!

הקואליציה הסעודית החלה בהפסקת אש בתימן, אך החות'ים דחו אותה

לכתבה המלאה

מלחמת האזרחים המתמשכת במדינה מציבה את החות'ים, ששולטים בצפון, נגד הממשלה בדרום הזוכה לגיבוי הקואליציה הסעודית וזוכה להכרה בינלאומית. כעת הקואליציה הזאת מתפרקת: בדלנים שנתמכים על ידי איחוד האמירויות הערביות התקוממו בקיץ האחרון, גירשו את הממשלה מהבירה הדרומית עדן והכריזו על ממשל עצמי בחודש שעבר. שני הפלגים נלחמים כעת זה בזה במחוז אביאן הסמוך לעיר.

המלחמה גבתה עד כה את חייהם של יותר ממאה אלף בני אדם והביאה לעקירה של מיליוני אזרחים מבתיהם. שני הצדדים במלחמה נקטו שיטות שונות להתמודדות עם המגיפה, כל אחת בדרכה תורמת להתפשטות אפשרית של הווירוס.

צוותים רפואיים חובשים מסיכות וציוד מגן בבית חולים בעיר עדן, תימן, 12 במאי 2020. AP
התמוטטות מוחלטת בדרום המדינה. בית חולים בעדן/AP

בדרום, תמונת המצב היא של התמוטטות מוחלטת: פלגים יריבים נלחמים זה בזה. אף אחד מהם לא מצליח להשיג שליטה ובתוך כך, נראה שמערכת הבריאות ההרוסה ממילא במדינה קרסה לחלוטין. כשהם מצוידים במעט אמצעי מיגון, אנשי הצוות הרפואי מפחדים לטפל בכל מי שקיים חשש שנדבק. מתקני רפואה רבים בעדן נסגרו תוך כדי שעובדיהם נסים מהם או לא מקבלים מטופלים. בקו החם לבדיקת מקרים חשודים מהבית של צוותי התגובה המהירה שהקים האו"ם - אין מענה.

מוחמד רובייד, סגן ראש משרד הבריאות של עדן, אמר כי "אם קיים חשש שנדבקת בקורונה ואתה נמצא בעדן, סביר להניח שתמתין בבית עד למותך". ראש המשרד אמר שבין 7 במאי עד יום חמישי האחרון, תועדו 527 מקרי מוות בעיר. סיבות המוות לא צוינו, אך פעמים רבות השיעור היה גבוה מהממוצע של עשרה מתים ביום. רופאים רבים אמרו שהם משוכנעים שמקרי המוות קשורים לנגיף. בהצהרה שפרסם ביום חמישי, ארגון "שמרו על הילדים" אמר שמספר המתים עם תסמינים של קורונה בשבוע האחרון בעדן הוא 385.

בינתיים בצפון, המורדים החות'ים מנהלים קמפיין לדיכוי אגרסיבי של פרסום מידע על היקף ההתפרצות, אפילו בזמן שרופאים דיווחו לסוכנות הידיעות אי-פי על המספר העולה של נדבקים ומתים. רופאים משלושה מחוזות בצפון, כולל בבירה צנעא, אמרו שהם ראו עלייה במספר המקרים החשודים ובמספר מקרי המוות. בשל החשש מתגובת המורדים, הם דיברו בעילום שם. בעקבות החשש מפני התפשטות הנגיף, אנשי צבא חות'ים סגרו כמה שווקים ורחובות בעשרה רבעים בצנעא תוך שהם מונעים ממשפחות לעזוב את בתיהן. עובדי רפואה אמרו שהם נמצאים תחת מעקב ואינם יכולים לדבר על מה שראו בתוך מרכזי הבריאות.

לפי גורמים המעורים בפרטי הדיונים, גם משרד הבריאות המקומי וגם גורמי סיוע בינלאומיים הוזהרו שלא לדון על מקרי הדבקה או האפשרות של הדבקה מקומית, מאחר שהמורדים מתעקשים שכל החולים בשטחיהם הגיעו מחוץ למדינה

צוותים רפואיים מקימים מחלקת בידוד לנגיף הקורונה בבית חולים בצנעא, תימן, 15 במרץ 2020. AP
משפחות החולים נותרות באפילה. צוותים רפואיים בצנעא, מרץ/AP

בשבוע הראשון של מאי, זרם של חולים שטף את בית החולים "כווית" בעיר, המרכז הרפואי היחידי לטיפול בקורונה בבירה. גורם אחד אמר ש-50 מהם כנראה נדבקו בנגיף וש-15 מהם מתו. עובדים במקום אמרו כי הם מאמינים שהמטופלים נדבקו בגלל שהרשויות מעולם לא חשפו את תוצאות הבדיקות שלהם. "רק כשזה שלילי, הם נותנים לנו את התוצאות", העיד אחד הגורמים.

מסמך פנימי עם תוצאות בדיקות בבית החולים מ-4 במאי הצביע על שלושה מקרים חיוביים. באחד העמודים נרשם שמה של אישה שמתה. עותק של המסמך הופץ ברשתות החברתיות ושני גורמים אישרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי המסמך אינו מזויף. משפחות של אנשים שמתו עם חשש לקורונה אומרות שהן נותרות באפלה. קרובי משפחה של אדם שמת לאחרונה בצנעא סיפרו שהרשויות החות'יות סירבו לשחרר את גופתו מחדר המתים, בטענה שהן מחכות לתוצאות הבדיקה. הם מאמינים כי הרשויות רצו לקבור אותו ולהימנע מהלוויה המונית והתפשטות אפשרית של הנגיף.

צוותים רפואים עם ציוד מגן מדברים עם חולים בבית חולים בעדן, תימן, 12 במאי 2020. AP
"קונים יריעות פלסטיק כדי לייצר מסיכות וחלוקים"/AP

אחרי שלושה ימים, בלחץ כבד של המשפחה, שחררו הרשויות את הגופה, אך לא את תוצאות הבדיקה. שתי משפחות נוספות סיפרו לסוכנות הידיעות על חוויות דומות. גורם מקומי במחוז איב שגם נמצא תחת שליטת החות'ים, דיווח שלפחות 17 בני אדם מתו עד כה. "המצב מסוכן מאוד ולא בשליטה", אמר. רופא מהמחוז אמר כי בדיקות נשלחות לצנעא אך התוצאות אף פעם לא נחשפות. "יש מקרים, אבל אסור לי לדבר", הוסיף.

גורם רפואה מקומי במחוז דאמאר אמר כי לפחות עשרה מטופלים עם חשד לקורונה אושפזו ולפחות שניים מתו. אחד מהם הגיע מצנעא, מה שמעיד על הדבקה קהילתית. גורם אחר העיד: "אנחנו קונים יריעות פלסטיק ותופרים אותן זו לזו כדי לייצר מסיכות וחלוקי הגנה. אין דרך אחרת".

בכירים באו"ם אמרו שהשליטה של החות'ים במידע על התפשטות של מקרים חשודים פגעה בתגובה שלהם להתפרצות. כל עוד החות'ים לא מכירים רשמית במקרים, האו"ם לא יכול לגייס תורמים מן העולם כדי לשלוח אספקה להתמודדות עם הנגיף.

עשרות מקרי מוות ביום

בדרום המדינה, הרשויות הכריזו ב-10 באפריל על המקרה המאומת הראשון של הידבקות בקורונה, אדם בשנות ה-70 לחייו שעובד בנמל במחוז חדרמוות. משפחות רבות שחוששות מההתפרצות נמלטו מן המחוז לעדן. 20 יום לאחר מכן הודיעו הרשויות על שורת מקרים ברובע מנסורה הצפוף של עדן.
עד תחילת מאי, דיווחו גורמים בעיר על עשרות מקרי מוות ביום.

בשל הלחימה הפנימית, רשויות הבריאות בעדן נחלקות בין שני מחנות: אלה הנאמנים לממשלה בדרום שזוכה להכרה בינלאומית, ואלו שנאמנים לבדלנים, כך שעובדים אינם מושגים למי להתייצב, ואיש אינו בטוח מי מקבל את ההחלטות.

בנוסף לכך, מתקני בריאות רבים סוגרים את שעריהם. לפי גורם במשרד הבריאות במדינה, לפחות חמישה רופאים החשודים שנדבקו בנגיף הקורונה מתו. גורם בכיר אמר כי כתוצאה מכך, אף אחד לא מבצע בדיקות והרשויות לא שואפות לראות מספרים גבוהים יותר בכל מקרה. הוא הוסיף כי "כל השרשרת אינה מתפקדת".

גבר עם מסכיה על אופניו בשוק בצנעא, תימן - ה-16 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
הנגיף מתפשט בתימן מאז מרץ. רוכב אופניים עם מסיכה בשוק בצנעא/רויטרס, רויטרס

סוכנויות סיוע בינלאומיות מאמינות כי נגיף הקורונה מתפשט בתימן מאז מרץ, אך ייתכן שרופאים החמיצו זאת בחלקו בגלל שיטפונות שפקדו את העיר עדן באפריל והותירו חלקים שלמים שקועים בביוב ומים במשך שבועות. שלושה גרומי סיוע אמרו כי השיטפונות תרמו להתפרצות של מחלות אחרות, כולל קדחת דנגי. אך משרדי הבריאות מסרו כי התפרצויות של מחלות אלה בעבר לא דמו למגמה הנוכחית.

זכריה אל-קעיטי, המנהל היוצא של מרכז הבידוד היחיד של בית החולים אל-עמל בעדן, אמר כי אין לו ספק בדבר התפרצות הקורונה. "אני יכול לאשר שנגיף הקורונה התפרץ בעדן", העיד. גורמים רשמיים אמרו שמחלקת הבידוד קיבלה עד כה 60 מטופלים, 20 מהם מתו.

המתקן חשוך בדרך כלל משום שהדלק לגנרטורים נגמר. במשך שבועות לא הייתה בו מעבדה מצוידת לבדיקות קורונה או אמבולנס מיוחד להעברת חולים. לפי אל-קעיטי, הממשלה אף ביטלה את התקצוב של המקום לאחר השתלטות הבדלנים. מאה עובדים לא קיבלו את שכרם ו-15 פוטרו. הארגון ההומניטרי הבינלאומי "רופאים ללא גבולות" מנהל כעת את בית החולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully