וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שגברים חולים יותר בקורונה מאשר נשים

מחקר הולנדי שהתחיל טרם תקופת הקורונה בחן את אחד המרכיבים הביולוגיים שמעורבים בהדבקה במחלה. הממצאים מתחילים להסביר מדוע יותר גברים חולים ומתים מנגיף הקורונה מאשר נשים

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

בוודיאו: הסינים עדיין לא מספרים את כל מה שהם יודעים על הקורונה?

שבועות ספורים מאז התפרץ נגיף הקורונה במחוז חוביי בסין בתחילת השנה ועד שהחלו להיאסף מספיק נתונים לגבי אופי החולים והאוכלוסיות הפגיעות ביותר למחלת ה-COVID-19. מהר מאוד הבינו שם שמרבית החולים והמתים הם אנשים מבוגרים בעלי מחלות רקע. נתון נוסף שהיה ברור היה שגברים חולים ומתים יותר מנשים מנגיף הקורונה - למעלה מ-60 אחוזים. הסיבה לכך הייתה פחות ברורה.

כעת מחקר אירופאי שהתחיל בכלל טרם התפרצות הנגיף, מצא ממצא שיכול להסביר מדוע גברים חשופים יותר למחלת ה- COVID-19. החוקרים מצאו כי בדם של גברים יש רמות גבוהות יותר מאשר אצל נשים של אנזים מפתח המשמש את נגיף הקורונה כדי להדביק תאים. האנזים, ACE2, נמצא על פני מגוון תאים בגוף שלנו ובאיברים רבים כמו הלב, הכליות והריאות, משמש כשער הכניסה של נגיף הקורונה לתאים והוא בעל חשיבות להתקדמות הזיהום בריאות אצל חולי הקורונה.

המחקר, שפורסם בכתב העת European Heart Journal, מצא גם כי תרופות מרשם נפוצות המכונות מעכבי ACE או חוסמי הקולטן לאנגיוטנסין 2 (ARB) לא הובילו לריכוזים גבוהים יותר של ACE2 ועל כן הן לא מעלות את הסיכון ל-COVID-19 עבור אנשים הנוטלים אותם. מעכבי ACE ו-ARB נרשמים באופן נרחב לחולים עם אי ספיקת לב, סוכרת או מחלת כליות. אדריאן פורס, פרופסור לקרדיולוגיה במרכז הרפואי האוניברסיטאי (UMC) חרונינגן בהולנד ואחד מעורכי המחקר, אמר כי "הממצאים שלנו לא תומכים בהפסקת התרופות הללו בקרב חולי COVID-19".

עוד בוואלה!

עד כמה מחלות רקע מעלות את הסיכון למות מקורונה?

לכתבה המלאה
אדם מגיע לעשות בדיקת קורונה במתחם בדיקות בוושינגטון, ארה"ב. 11 באפריל 2020. רויטרס
אדם נכנס לביצוע בדיקת קורונה בוושינגטון שבארה"ב/רויטרס

הצוות של פורס בדק מדד ריכוזי ACE2 בדגימות דם שנלקחו מיותר מ-3,500 חולי אי ספיקת לב מ-11 מדינות אירופאיות. החוקרים אמרו כי המחקר החל לפני מגפת הקורונה, ולכן לא כלל חולים עם COVID-19. אך כאשר מחקרים אחרים החלו להצביע על ACE2 כמפתח לאופן בו נגיף הנגיף החדש נכנס לתאים, פורס וצוותו ראו חפיפה חשובה במחקרם.

"כשגילינו שאחד הסימנים הביולוגיים החזקים ביותר, ACE2, היה הרבה יותר גבוה אצל גברים מאשר אצל נשים, הבנו שיש לזה פוטנציאל להסביר מדוע גברים נוטים יותר למות מ-COVID-19 מאשר נשים", הסבירו הרופאים.

ACE2 נמצא כאמור בלב, בכליות, ברקמות המצפות כלי דם, וברמות גבוהות במיוחד באשכים. נוכחותו באשכים עשויה להסביר חלקית ריכוזי ACE2 גבוהים יותר אצל גברים, ומדוע גברים פגיעים יותר למחלת הקורונה.

ביולוגיה והתנהגות

הסברים אחרים לפער המגדרי שנראה במחלת הקורונה, וגם נצפה בהתפרצויות הקודמות של נגיפי ה-SARS וה-MERS, יכולים להיות תוצר של התנהגות, ביולוגיה או של שניהם.

נתונים דמוגרפיים למשל מראים שלגברים רבים יש סיכונים בריאותיים יותר מלכתחילה. בסין ואיטליה למשל, נשים נוטות לחיות זמן רב יותר מגברים, על פי ארגון הבריאות העולמי. גברים גם שותים ומעשנים יותר במדינות הללו, במיוחד בסין, שם 48 אחוזים מהגברים מעל גיל 15 מעשנים, לעומת שני אחוזים בלבד מהנשים. ועם הנתונים האלה לא מפתיע שגברים במדינות אלה נוטים למות לעתים קרובות יותר ממחלות לב, סרטן, סוכרת ומחלות נשימה בין הגילאים 30-70.

אולם ישנם גם הבדלים ביולוגיים, כמו זה הנמצא במחקר הנוכחי, שעשויים להחמיר את המחלה בקרב גברים. אחד מהם מראה כי לנשים בדרך כלל יש מערכות חיסון חזקות יותר מגברים והן מסוגלות להגן על עצמן טוב יותר מפני זיהומים ומחלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully