וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתמחים הפגינו בת"א ובחיפה: "לא חוזרים לתורנויות של 26 שעות"

אלפים השתתפו בעצרת מחאה בכיכר הבימה ובחיפה בדרישה לקיצור התורנויות, מציאת פתרונות לילדי הצוותים והוספת תנאי קבע לאחר משבר הקורונה. "הציבור הבין מזמן עייפות זה מסוכן", קראו המפגינים. יו"ר ארגון "מרשם" פנתה לנתניהו וגנץ: "אם לא ניפגש - נפגין בכל יום"

צילום: פייסבוק "מרשם", יואב איתיאל, בועז אפרת

רופאים מתמחים הפגינו הערב (שבת) בתל אביב וחיפה בדרישה לשיפור תנאיהם. 2,500 איש התאספו בכיכר הבימה בתל אביב, וקראו "רופאים דורשים קיצור תורנויות", "לא חוזרים ולא חוזרות ל-26 שעות" ו"הציבור הבין מזמן - עייפות זה מסוכן".

יו"ר ארגון "מרשם", ד"ר ריי ביטון, נשאה דברים בכיכר הבימה ואמרה כי "כמוני, אתם בטח נשאלים שוב ושוב, מי לעזאזל הגה את הרעיון המופרך של תורנות באורך של 26 שעות? לא שמונה כמו האחיות, ולא 12 כמו טייסים או נהגי משאיות, אלא 26 שעות ברצף ללא מנוחה. שעות קריטיות, לאורכן אנו אחראים ישירים לחיי אדם". לדבריה, "בזמן שאנחנו נשארנו מאחור, ברוב מדינות העולם השכילו לקצר את התורנויות לטווח שבין שמונה ל-14 שעות. כיום המחקרים מוכיחים ללא ספק - התורנויות האלה פוגעות בבריאות שלנו!".

ביטון הסבירה כי בשנת 2011 הוחלט על קיצור תורנויות מידי, אך התכנית לא יצאה לפועל. "בינתיים ראינו חברים שלנו נשחקים ונוטשים את המקצוע, ראינו חברים שהקריבו את הבריאות הפיזית והנפשית שלהם ואף את חייהם על המזבח הקדוש של תורנויות 26 השעות הבלתי ניתנות לשינוי, כאילו הייתה זו גזירת גורל. אבל אז הגיעה הקורונה", אמרה. "מיד עם פרוץ המגיפה, ללא היסוס ומתוך תחושת שליחות ומחויבות לבריאות הציבור, נרתמנו כולנו לאתגר, תוך שאני מסכנים את בריאותנו האישית ובריאותם של בני משפחותינו. הוקמו מחלקות חדשות, נרכש ציוד מיגון, נבחנו ויושמו הנחיות טיפול מעודכנות וגם - הפלא ופלא - קוצרו התורנויות ל-12 שעות".

הפגנת הרופאים המתמחים: לא חוזרים ל-26 שעות, כיכר הבימה תל אביב, 9 במאי 2020. ראובן קסטרו
הפגנת הרופאים המתמחים בת"א, הערב/ראובן קסטרו

"הגיע הזמן להביא בשורה, לעשות היסטוריה ולהוביל לקיצור התורנויות של המתמחים", הוסיפה ביטון. "אנחנו לא נפסיק ולא נרפה עד שיהיה שינוי. אני רוצה להדגיש את הקריאה שלי לכבוד ראש הממשלה נתניהו ומחליפו גנץ - כל עוד לא ניפגש, וכל עוד ולא נתחיל את עשרת הפיילוטים, החל מיום ראשון הבא, נמשיך להפגין בכל יום בבית חולים אחר. אם צריך, נצא מגבולות בתי החולים, בהמונינו, כמו שעשינו היום. אנחנו לא חוזרים ולא חוזרות למשמרות של 26 שעות".

פרופ' ורדה שלו, רופאת משפחה ומומחית לביג דאטה, הפצירה במוחים "לא להיבהל". שלו קראה למתמחים "אל תבהלו כשיגידו ש'אין מספיק מתמחים', לכו ללשכת התעסוקה ותראו כמה מסיימי סטאז' חותמים אבטלה. אל תבהלו כשיגידו ש'אין מספיק תקנים' כי בדקתי שוב בדרך לכאן את עשרת הדיברות ולא כתוב על לוחות הברית כמה תקנים יש במחלקה".

"אתם נדרשים לשלם בבריאותכם ובבריאות מטופליכם בגלל הנהגה שנרדמה בשמירה", מחתה. "שכחנו דווקא אתכם, שבחרתם במסלול לימודים ארוך, מאתגר, עם תנאי קבלה קשים. אתכם, אנשים מוכשרים, שבאתם עם המון מרץ, חמלה ורצון אמיתי לעזור לחולים".

הפגנת הרופאים מתמחים: לא חוזרים ל-26 שעות, כיכר הבימה תל אביב, 9 במאי 2020. ראובן קסטרו
מפגינה בכיכר הבימה, הערב/ראובן קסטרו

"אנו יודעים מעל לכל ספק שמחסור מתמשך בשעות שינה, שחיקה וסטרס גורמים לתחלואה נפשית ופיזית", אמר יו"ר ארגון "מרשם" לשעבר, ד"ר אראל בוצינסקי. "הם גורמים להתקפי לב, לדיכאון לחרדה, לתאונות דרכים. וזאת רק רשימה חלקית. אנחנו גם יודעות ויודעים שתורנות של 26 שעות פוגעת בבריאות של המטופלים שלנו. חסכו עלינו בציוד הגנה, חסכו עלינו בתקנים, חסכו עלינו באורך התורנויות - כל זה נגמר. אתם הולכים לכתוב מחדש פרק ענק בתולדות מערכת הבריאות בישראל. אתם תראו לכולם שקבוצה של אנשים שהצדק מאחוריה יכולה לעשות שינוי בשביל כולם".

הפגנת הרופאים המתמחים: לא חוזרים ל-26 שעות, כיכר הבימה תל אביב, 9 במאי 2020. ראובן קסטרו
מחאת המתמחים בכיכר הבימה בת"א, הערב/ראובן קסטרו
ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון מרשם בהפגנת הרופאים המתמחים: לא חוזרים ל-26 שעות, כיכר הבימה תל אביב, 9 במאי 2020. ראובן קסטרו
ד"ר ריי ביטון, הערב/ראובן קסטרו

בחיפה, כמה מאות הגיעו לשכונת בת גלים, סמוך לבית החולים רמב"ם. הם הניפו שלטים בעברית ובערבית. "לא חוזרים ולא חוזרות ל-26 שעות. דורשים משמרות של 12 שעות כמו שהיה בעת משבר הקורונה וכן 500 תקנים", אמר למפגינים רפי קמחי, מנהל פרויקטים במכללה החברתית כלכלית ואחד הפעילים במחאה.

רופא בכיר בבית החולים, ד"ר יונה וויסבוך בן ה-40 שהוביל בעבר מחאת מתמחים, בא להפגין עמם ואמר לוואלה! NEWS: "רופא עייף משול לשיכור, ואף אחד לא היה רוצה להיות מטופל על ידי שיכור. עייפות גורמת לטעויות שעולות בחיי אדם".

"מתמחים מעורבים בפי ארבעה תאונות דרכים מהאזרח הממוצע אבל היינו צריכים את מגיפת הקורונה כדי שיבינו בציבור שהמערכת מתוקצבת בחסר. מי שהחליט שתעבדו תורנות 26 שעות הוא אותו אחד שהשכיב את סבתא שלכם במסדרון. ההסתדרות הרפואית לא תילחם את מאבק המתמחים ואת מאבק אזרחי ישראל. זה המשך המאבק של 2011", זעק וויסבוך.

הפגנת הרופאים מתמחים: לא חוזרים ל-26 שעות, כיכר הבימה תל אביב, 9 במאי 2020. ראובן קסטרו
אמורים לשוב לתנאי תעסוקתם הקודמים, הפגנת המתמחים בתל אביב, הערב/ראובן קסטרו
הפגנת הרופאים מתמחים: לא חוזרים ל-26 שעות, כיכר הבימה תל אביב, 9 במאי 2020. ראובן קסטרו
"לא חוזרים ל-26 שעות". מפגינה בתל אביב, הערב/ראובן קסטרו

לדברי המוחים, בתקופת הקורונה קוצרו התורנויות מ-26 ל-12 שעות ונוספו תקנים, וכעת, הם אמורים לשוב לתנאי תעסוקתם הקודמים. המתמחים דורשים החלת פיילוט קיצור תורנויות על ידי הוספת תקנים, מציאת פתרון לילדי הצוותים הרפואיים בהתאם לשעות עבודתם והעברת כלל התקנים הזמניים שניתנו במהלך משבר הקורונה לתקנים קבועים.

"ספגנו אלפי מקרי אלימות כלפינו. ספגנו את זה שמכריחים אותנו לעבוד 300 שעות בחודש, במשך שנים, כדי לסיים התמחות - הרי אין מסלול אחר בשביל לסיים התמחות. סיפרו לנו שזה בלתי אפשרי", נרשם בפוסט מטעם ארגון "מרשם". "שנים שאנחנו עובדים בתורנויות של 26 שעות, תורנויות שעושות נזק לבריאות שלנו, ופוגעות בבריאות של הציבור כולו".

הפגנת המתמחים בשכונת בת גלים בחיפה, סמוך לבית החולים רמב"ם. 9 במאי 2020. יואב איתיאל, אתר רשמי
"ספגנו אלפי מקרי אלימות כלפינו". ההפגנה בחיפה, הערב/אתר רשמי, יואב איתיאל
הפגנת המתמחים בשכונת בת גלים בחיפה, סמוך לבית החולים רמב"ם. 9 במאי 2020. יואב איתיאל, אתר רשמי
"תורנויות שפוגעות בבריאות של הציבור כולו". ההפגנה בחיפה/אתר רשמי, יואב איתיאל

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, הביע תמיכה בדרישותיהם של המוחים. "אני מתכוון להמשיך ולהוביל את תהליך הבחינה העמוקה של סוגיית משך התורנות", אמר חגי. "בקרוב אודיע על צעדים נוספים שבכוונתנו לנקוט ואני משוכנע שציבור הרופאים כולו יהיה מאחורינו - מומחים ומתמחים, בכירים ומנהלים".

(עדכון ראשון: 20:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully