וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חצי שנה של שיתוק: ראש ממשלה חדש בעיראק

7.5.2020 / 9:18

מוסטפא אל-כאזימי, לשעבר ראש המודיעין ועיתונאי, זכה לתמיכת הפרלמנט אחרי דיונים שנמשכו עד הרגע האחרון. הוא מקובל הן על איראן והן על ארה"ב. "הביטחון, היציבות והשגשוג של עיראק הם הדרך שלנו", הבטיח

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן
ראש ממשלת עיראק הנכנס, מוסטפא אל-כאזימי במהלך נאומו במסגרת כינוס הפרלמנט לאישור  מינויו לתפקיד 6 במאי 2020. רויטרס
הבטיח להעמיד לדין את האחראים להרג המפגינים. אל-כאזימי, הלילה/רויטרס

הפרלמנט של עיראק אישר הלילה (חמישי) הקמת ממשלה חדשה אחרי שישה חודשים, אחרי שהסיעות השונות התעמתו עד הרגע האחרון סביב תפקידי השרים שנסגרו בחדרים סגורים. ראש הממשלה החדש הוא מוסטפא אל-כאזימי, לשעבר ראש המודיעין ועיתונאי, אך הוא ייאלץ להתחיל את כהונתו ללא קבינט מלא, אחרי שכמה מועמדים נדחו.

"הביטחון, היציבות והשגשוג של עיראק הם הדרך שלנו", כתב ראש הממשלה החדש בטוויטר אחרי אישור ממשלתו. הוא אמר שישים בראש סדר העדיפות את המאבק בנגיף הקורונה, שממנו נדבקו יותר מ-2,000 איש ויותר ממאה מתו, ואת העמדתם לדין את אלו שאחראים להרג מאות המפגינים בימי המחאה שהחלה באוקטובר אשתקד.

גורמים עיראקיים אמרו כי ראש הממשלה החדש מקובל הן על איראן והן על ארצות הברית, שכמעט שפתחו במלחמה מוקדם יותר השנה על אדמת המדינה.

מחלקת המדינה בוושינגטון מסרה כי שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בירך על הקמת הממשלה בשיחת טלפון עם כאזימי. עוד נמסר כי וושינגטון צפויה לחדש את הפטור של 120 יום, המאפשר לעיראק לייבא חשמל מאיראן "על מנת לספק את התנאים המתאימים" לממשלה החדשה, כדי שזו תצליח במשימתה.

כינוס הפרלמנט בעיראק לצורך אישור ממשלתו של ראש הממשלה המיועד, מוסטפא אל-קדימי 6 במאי 2020. רויטרס
משימות רבות בפני הממשלה החדשה/רויטרס

בחצי השנה האחרונה עמד ראש הממשלה לשעבר עאדל עבד אל-מהדי בממשלת מעבר, אחרי שהתפטר בשל מחאה אנטי-ממשלתית חסרת תקדים מצד מפגינים שמחו על האבטלה ונגד האליטה השלטונית וההשפעה האיראנית. הם האשימו את הפוליטיקאים ששולטים במדינה מאז פלישת ארצות הברית ב-2003, שהפילה את משטרו של סדאם חוסיין, בשחיתות ששיתקה את המדינה והחריבה את הכלכלה.

המחלוקות סביב איוש תפקידי הממשלה מאז פרישתו של אל-מהדי בנובמבר מנעו משני המועמדים הקודמים לתפקיד ראש הממשלה להצליח ולהקים ממשלה. המחוקקים אישרו את מועמדי אל-כאזימי לתפקיד שרי הפנים, ההגנה, האוצר והחשמל, אך ההצבעה על שרי הנפט והחוץ נדחתה. חברי הפרלמנט דחו את המועמדים לתפקידי משרד המשפטים, החלקאות והמסחר.

בין איראן לארה"ב

עיראק משמשת זירת התגוששות בין איראן לבין ארצות הברית, שהיו קרובות למלחמה בתחילת השנה אחרי שמל"ט אמריקני חיסל את מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בבגדאד. כמה ימים לאחר מכן, איראן הגיבה במתקפת הטילים הישירה הראשונה שלה אי-פעם נגד כוחות אמריקניים שהיו מוצבים בבסיס במערב עיראק. אף אחד לא נהרג, אבל חיילים אמריקנים רבים סבלו מפגיעות מוחיות.

ההסלמה הייתה שיאה של מתיחות בין ארצות הברית לבין איראן, שהתבטאה במתקפות רקטות על כוחות אמריקניים בעיראק מאז דצמבר. הן נמשכו גם אחרי חיסול סולימאני, ולאחרונה נהרגו שלושה חיילים משורות הקואליציה האמריקנית. רק אתמול הודיע צבא עיראק ששלוש קטיושות שוגרו לעבר נמל התעופה בבגדאד, מבלי שנגרם נזק או שהיו נפגעים. שום מיליציה שיעית המגובה על ידי איראן לא קיבלה אחריות על המתקפות הללו.

הממשלה החדשה תיאלץ להתמודד עם משבר כלכלי שהחריף בשל מגיפת הקורונה, שגרמה לצניחה במחירי הנפט - מקור ההכנה העיקרי של עיראק. בנוסף לכך, היא נאבקת עם התחזקות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully