וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח בארה"ב: הונגריה חדלה מלהיות דמוקרטיה

ארגון זכויות האדם Freedom House קובע בהערכה השנתית שלו כי אורבן פירק את מערכת האיזונים והבלמים במדינה, שבה שורר עתה "משטר היברידי", בין דמוקרטיה לדיקטטורה. המגמה הכללית מדאיגה גם כן - הדמוקרטיה בירידה בכל המדינות הקומוניסטיות לשעבר

קורונה בהונגרינ/רוייטרס

הונגריה לא צריכה להיחשב עוד דמוקרטיה אחרי ביסוס כוח חסר תקדים של מנהיג המדינה החברה באיחוד האירופי - כך קובע דוח של ארגון זכויות האדם Freedom House, שסוקר מדי שנה את המצב במדינות שהיו בעבר חלק מהגוש הקומוניסטי.

לפי הדוח, פירוק האיזונים והבלמים על ידי ראש הממשלה ויקטור אורבן בעשור האחרון, כולל ההחלטה לשלוט דרך צווים בעקבות מגיפת הקורונה, דחפה את המדינה לעבר קטוגרייה של "משטר היברידי", בין דמוקרטיה לאוטוקרטיה.

בעוד שהונגריה רשמה את הירידה החדה ביותר מאז תחילת גיבוש דוחות "אומות במעבר", המגמה הכללית מצביעה על היחלשות המחויבות לדמוקרטיה ב-29 המדינות הקומוניסטיות לשעבר.

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בברלין, 10 בפברואר 2020. AP
ביסס את כוחו בעשור האחרון. אורבן (צילום: אי-פי)/AP

אורבן דוחה את הביקורת על מצב הדמוקרטיה בארצו ואומר כי השינויים שלו הם בקנה אחד עם רצון העם. הוא נבחר מחדש לכהונה שלישית ברציפות והרביעית בסך הכול ב-2018. ביום שני הוא התלונן כי הונגריה נתונה ל"קמפיין דיסאינפורמציה חסר תקדים" ביחס למהלכיו, במכתב פתוח ששלח לראשי חברי מפלגת העם האירופית, הגוש הפוליטי הגדול ביותר בפרלמנט האירופי.

"כל מי שלא תואם את השקפתם הליברלית, יורד בדירוג", כתב בטוויטר דובר הממשלה ההונגרית זולטן קובאש על הדוח. מבלי שסיפק ביסוס לכך, הוא האשים את המיליארדר היהודי ויליד הונגריה ג'ורג 'סורוס בהשפעה על הדוח. ממשלו של אורבן מיצב את סורוס כאויב של הונגריה.

הדוח של הארגון, שממומן ברובו על ידי ארצות הברית, תיאר עשר מדינות כדמוקרטיות - בהשוואה ל-15 לפני עשור. זאת בעוד שמדינות עם "משטר היברידי" כמו הונגריה עלה משלוש לעשר. מספר הדיקטטורות ירד לתשע מ-11. ה"ציון הדמוקרטי" מבוסס על שבע קטגוריות, כולל בחירות, שחיתות, עצמאות מערכת המשפט וחופש תקשורתי. סרביה ומונטנגרו, שתי מדינות הרוצות להצטרף לאיחוד האירופי בעתיד, הצטרפו השנה להונגריה בקטגוריה.

פולין, חברה נוספת באיחוד האירופי, הורדה מדירוג של "דמוקרטיה מבוססת" ל"דמוקרטיה מבוססת למחצה", אחרי שמפלגת השלטון החריפה את התקפותיה נגד בתי משפט, כולל רדיפת שופטים.

בנוסף ללחץ של רוסיה על המוסדות הדמוקרטיים באזור, גם לעליית סין הייתה השפעה על כך, אף שהיא פחות אגרסיבית, אך עדיין בעלת "השפעה חתרנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully