וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: סין הסתירה את חומרת הקורונה כדי לאגור ציוד רפואי

4.5.2020 / 3:15

ממסמך של המודיעין האמריקני שהגיע לידי סוכנות הידיעות אי-פי עולה כי בייג'ינג העלימה ממדינות העולם את נתוני היקף התפרצות הווירוס, כמו גם נתונים על עוצמת ההידבקות, כדי להספיק ולהצטייד באופן הדרוש כדי להיאבק במגיפה. פומפאו: "הווירוס הגיע ממעבדה בווהאן"

צילום: רויטרס, עריכה: אביחי ברוך

סין הסתירה את חומרת היקף התפשטות נגיף הקורונה והעלימה נתונים כדי לאגור ציוד רפואי לקראת המאבק בווירוס - כך עולה מדוח של המודיעין האמריקני שפרטיו פורסמו אמש (ראשון) בסוכנות הידיעות אי-פי.

במסמך מודיעיני בן ארבעה עמודים שהוציא המשרד לביטחון המולדת של ארצות הברית נכתב כי ההנהגה בסין "הסתירה במכוון" את חומרת המגיפה מהעולם בתחילת ינואר. המסמך נחשף ברקע ביקורת שהטיח לאחרונה הממשל האמריקני בסין, כשרק אתמול אמר שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו כי בייג'ינג אחראית להתפשטות הווירוס ועליה לתת את הדין.

המסמך אינו מסווג, אך סומן תחת הכותרת "לשימוש ממשלתי בלבד", ועולה ממנו כי בעוד סין ניסתה לצמצם כלפי חוץ בהיקף המגיפה, היא הגדילה את הייבוא והקטינה את הייצוא של ציוד רפואי. בייג'ינג ניסתה לכסות בכך "שהכחישה שהגבילה ייצוא, וטשטשה את נתוני הסחר שלה", נכתב בדוח.

עובדי ממשל רפואיים בסין בעיר ווהאן, קורונה, 15 אפריל 2020. AP
אגרה ציוד רפואי והסתירה זאת מהעולם. צוותי רפואה סינים בווהאן/AP

עוד עולה מהדוח כי סין לא עדכנה את ארגון הבריאות העולמי כי נגיף הקורונה "היה מדבק" במשך רוב חודש ינואר, כך שהארגון המשמש כזרוע של האו"ם יכול היה להיערך ולהזמין ציוד רפואי מחו"ל. כמו כן, בייג'ינג לא עדכנה את הארגון כי היא הגדילה משמעותית את הייבוא של מסיכות מגן, כפפות וחליפות רפואיות, במסגרת היערכותה למאבק במגיפה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה כי המודיעין האמריקני אישר טענותיו כי סין הסתירה את התפשטות הקורונה עד סוף חודש ינואר. בציוץ בטוויטר טראמפ כתב כי "המודיעין דיווח לי שצדקתי, והם (סין) לא העלו את נושא הקורונה עד מאוחר בחודש ינואר, רגע לפני שהוריתי לאסור כניסה מסין לארצות הברית", אמר טראמפ. הוא הוסיף כי בייג'ינג "דיברה על הווירוס באופן מאד לא מאיים".

לאחרונה ספג הנשיא ביקורת על התנהלות הממשל בתגובה למגיפה, בטענה כי בעוד הווירוס התפשט במדינות אירופה לא ננקטו צעדי מניעה משמעותיים, ולבסוף המגיפה הכתה במהירות ובעוצמה בארצות הברית. טראמפ מצדו, נוהג להשתלח בסין ולאחרונה העלה השערה לפיה סין הפיצה את הנגיף כחלק מ"טעות" איומה. בסוכנויות הביון אמרו כי הן עדיין בוחנים את התפיסה שהציע הנשיא ועוזריו, כי ייתכן שהמגיפה נבעה מתאונה במעבדה סינית.

עוד בוואלה!

דיווח: דוח מודיעיני מערבי מאשים את סין בהסתרת סכנת הקורונה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באנדרטה לזכר אברהם לינקולן, קורונה, 4 מאי 2020. רויטרס
"המודיעין דיווח כי צדקתי". טראמפ, הלילה/רויטרס

בריאיון לרשת ABC אמר שר החוץ פומפאו כי ישנן הוכחות מובהקות לכך שנגיף הקורונה התפתח במעבדה בסין. עם זאת, פומפאו לא חלק על מסקנות סוכנויות הביון האמריקניות שטענו כי הווירוס הוא אינו מעשי ידי אדם.

"אלה לא הפעמים הראשונות שהעולם נחשף לנגיפים כתוצאה מכישלונות במעבדה סינית", אמר פומפאו. "וכך, בעוד שקהילת המודיעין ממשיכה לבצע את עבודתה, הם צריכים להמשיך לעשות את זה ולוודא שאנו בטוחים. אני יכול לומר לכם שיש כמות משמעותית של הוכחות לכך שזה הגיע ממעבדה בווהאן".

לדבריו, אין סיבה להאמין שהנגיף התפשט בכוונה, אך הוא הוסיף כי "יש לזכור כי לסין יש היסטוריה של הדבקה בעולם, ויש לה היסטוריה של ניהול מעבדות תת-תקניות".

בדבריו, שחלקם עשויים לפגוע בהנהגה הסינית, התייחס שר החוץ להתפרצויות קודמות של נגיפים בסין, כמו לדוגמה ווירוס הסארס. שעות לאחר הביקורת הנוקבת שהעלה בריאיון, הוא שב וצייץ את הדברים בחשבון הטוויטר שלו.

שר החוץ, מייק פומפאו במהלך הצהרתו בנושא נגיף הקורונה בבית הלבן 8 באפריל 2020. רויטרס
"הווירוס הגיע ממעבדה בווהאן". פומפאו בבית הלבן/רויטרס

הסנאטור הרפובליקני טד קרוז התיישר עם הביקורת שהטיח הממשל ובריאיון לרשת פוקס הדהד את דבריו של שר החוץ, תקף בחריפות את סין. "סין היא האיום הגיאו-פוליטי המשמעותי ביותר על ארצות הברית למאה השנים הבאות", אמר קרוז.

"הממשלה הקומוניסטית בסין נושאת באחריות עצומה, ובאחריות ישירה לפנדמיה הזו", הוסיף הסנאטור הטקסאני. "אנחנו יודעים שהם הסתירו את זה. אילו היו נוהגים באחריות, היו שולחים מומחים רפואיים ומבודדים את אלה שנדבקו, ישנה אפשרות אמתית שהכל היה מסתכם בהתפרצות אזורית, ולא כלל עולמית", אמר.

(עדכון ראשון: 01:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully