וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נטפל בכם": ארגון הפשיעה שמסכל מיזמי בנייה ביישובים הדרוזיים

4.5.2020 / 16:19

גורמים שפעלו למען משפחת אבו לטיף, מארגוני הפשיעה הבולטים בצפון, הצליחו בסחיטה ואיומים למנוע מאזרחים להגיש את מועמדותם במספר רב של מכרזים לעבודות בעשרות מיליוני שקלים. לאור יום, הגיעו הגורמים לסיורי הרשויות ופיזרו את המסיירים. סנגורם: מסתייגים מכתב אישום

בווידאו: טקס הנחת אבן הפינה להקמת מרכז מורשת הדרוזים/מערכת וואלה! NEWS

סחיטות ואיומים על תקציבים של עשרות מיליוני שקלים ביישובי המגזר הדרוזי הפכו לשגרה, גם באור יום, בפומבי וללא מורא. כך למשל זה היה בינואר השנה, במהלך סיור קבלנים שהתכוונו להתמודד על מכרז לעבודות בסך 31 מיליון שקלים, לבניית "מרכז למורשת הדרוזים בישראל", העומד לקום בצפון, פרויקט דגל של השרה לתרבות וספורט מירי רגב, שאף השתתפה בהנחת אבן הפינה של המבנה כמה חדשים קודם לכן.

הסיור היה תנאי חובה למתמודדי המכרז להקמת המרכז, באתר הפרויקט שבתחום המועצה המקומית יאנוח-ג'ת. לקראת הסיור הגיעו כ-30 קבלנים לפגישה, במשרדים הזמניים של המרכז למורשת הדרוזים בכפר יאנוח, ובה השתתפו יו"ר דירקטוריון המרכז, ד"ר כמאל שופאניה; המנכ"ל עו"ד מחמוד שנאן; מתכנן ומלווה הפרויקט האדריכל אילן צבי והמהנדס לואי רבאח, שנשכר לנהל את הפרוייקט. בתום המפגש במשרדים, בסביבות השעה 13:00 בצהריים, יצאו המשתתפים לשטח והתכנסו באתר המיועד להקמת המבנה.

משטרת מעונה. ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי, אתר רשמי
משטרת מחוז צפון/אתר רשמי, ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי

חוקרי היחידה המרכזית של מחוז צפון במשטרה טוענים כי אז, ממש תוך שהאדריכל נותן הסברים והמהנדס מוודא שכל המשתתפים נוכחים, הופיע ג'יפ יוקרתי מדגם פולקסוואגן טוארג ובו תושב מכסרא-סמיע, מלחם עבאס בן ה-26. הצעיר נעמד סמוך אליהם, והודיע בקול רם: "המכרז הזה שייך למשפחת אבו-לטיף, ומי שיתקרב למכרז מתקרב למשפחת אבו-לטיף". באותם רגעים הסיור הסתיים, הקבלנים עזבו את המקום ומספר קבלנים וחברות בנייה החליטו לא להשתתף, מחשש שיבולע להם. עבאס מכחיש את המיוחס לו. בסופו של דבר, עד 12 במרץ, היום האחרון להגשת הצעות, ניגשו רק שלוש חברות למכרז.

במשטרה אומרים שמדובר בתופעה. גם לפני וגם אחרי סיור הקבלנים הבלתי נשכח הזה שהופרע בצורה כה נועזת, התרחשו אירועים דומים במקומות שונים בגליל ובעיקר בכפרים ובמועצות מקומיות במגזר הערבי, במסגרתם גורמים עברייניים איימו כך או אחרת על קבלנים, נציגי חברות בנייה ועבודות תשתית, וגורמים שונים במועצות מקומיות ובחברות הפיקוח שנשכרו. ברוב התקריות, הודיעו אותם גורמים כי במכרז או בעבודה אמורים לזכות אנשים המקורבים לגורמים ממשפחת אבו-לטיף מכפר ראמה - משפחה מהעדה הדרוזית שבמשטרת ישראל מתייחסים אל אליה כאחד משני ארגוני הפשיעה החזקים בצפון, לצד משפחת חרירי. אחרים קיבלו שיחות טלפון מאלמונים שאיימו עליהם שלא לגשת למכרזים ועבודות שונות מאותה הסיבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הדמיית מרכז המורשת הדרוזית. -, אתר רשמי
הדמיית מרכז המורשת הדרוזית/אתר רשמי, -

גורמים במערכות אכיפת החוק אומרים שאותם גורמים בני משפחת אבו לטיף מחזיקים בנשק רב ואמל"ח, גם תקני, כזה שנגנב מצה"ל, ובו רובי 16-M, רימוני רסס, רימוני הלם ולבנות חבלה וכי הם עוסקים בייבוא סמים מלבנון, סוריה וירדן, ומלבינים את ההון שנצבר באמצעות חנויות "צ'יינג'" להמרת מטבע, שיווק דלק וסחר ברכבי יוקרה.

בדוח משטרתי שחובר כבר לפני שנים הזהירו מיכולת החדירה של משפחת אבו לטיף למוסדות השלטון ועל קשרים הדוקים עם ארגוני הפשיעה ממרכז הארץ. על פי החשד, הם מקושרים גם לגורמים בתוך המשטרה שנאלצת למדר מאד את החקירות בעניינם, לא בהצלחה מלאה. המשטרה מחזיקה כוח משימה מיוחד המונה שמונה חוקרים בפיקודו של רב-פקד ארז נבון, היושב מבודד בתחנה שביישוב מעונה והעוסק יומם ולילה במשפחה. החקירה הסמויה בפרשייה זו החלה בדצמבר.

אחד הקבלנים שהשתתפו בסיור המדובר יטען לאחר מכן בפני חוקרי הימ"ר כי עבאס מלחם ניסה לגייס אותו לגשת למכרז מטעמו. לחוקרים יש הקלטות משיחות שעשה עמו מלחם, הם האזינו לטלפונים של מלחם תקופה ארוכה.

זירת רצח הנערה בת ה-17 בכסרא סמיע, 21 בדצמבר 2016. אדריאן הרבשטיין
"איימו גם על מהנדס המועצה". כסרא-סמיע/אדריאן הרבשטיין

בכתב אישום שהוגש ביום שישי בצנעה רבה בבית המשפט המחוזי בחיפה מייחסת פרקליטות מחוז חיפה לעבאס מלחם עבירה של סחיטה באיומים בגין האירוע הזה. זה לא האירוע היחיד המוזכר בכתב האישום.

"הוא הרהיב-עוז לאיים בשיחת טלפון על מהנדס מועצת כסרא-סמיע, אדם אשר ממלא תפקיד ציבורי, ובמטרה להרתיעו מלמלא את תפקידו באופן חופשי וללא מורא ולפגוע בכללי מינהל תקין", תואר בכתב האישום, בהתייחסות לאירוע שהתרחש בדצמבר אשתקד, בנושא פרויקט פיתוח וסלילה בשכונת חיילים משוחררים בכסרא-סמיע. נהאד ח'טיב, מהנדס המועצה, ערך ב-9 בדצמבר מפגש קבלנים בסמוך לבניין המועצה, אבל אז הגיע למקום אלמוני ואיים עליהם שלא ייגשו למכרז. וכך היה.

קבלנים שהשתתפו במפגש עזבו את המקום, איש לא הציע הצעות, המועד האחרון להגשת הצעות נדחה עד ל-17 בדצמבר אבל גם אז לא הוגשה אף לא הצעה אחת ובסופו של דבר המכרז בוטל. על פי כתב האישום, באותו יום התקשר מלחם למהנדס המועצה חטיב, ואיים עליו במילים: "אני מראמה. המכרז הזה שלנו ואם תעשה משהו אנחנו נטפל בכך".

זירת רצח הנערה בת ה-17 בכסרא סמיע, 21 בדצמבר 2016. אדריאן הרבשטיין
אירוע חמור. כסרא-סמיע/אדריאן הרבשטיין

כתב האישום הוגש נגד עבאס, אחסן פארס בן ה-29, ווסאם פארס בן ה-23. האחרונים מהכפר ראמה. זאת בשל אירוע חמור נוסף המיוחס לשלושתם יחד.

ב-30 במרץ נערך סיור קבלנים אחר בכסרא-סמיע, לקראת מכרז לעבודות תשתית ופיתוח בשכונת "גן הסלעים המזרחית", בהיקף של 26 מיליון שקלים. ראש המועצה המקומית, יאסר גדבאן, כמו גם בכירים נוספים בעירייה, החליטו להשתתף בסיור על רקע התופעה של הופעת אותם גורמים מאיימים בסיור הקבלנים. גם המשטרה נערכה. הכל תועד. על פי כתב האישום, אחסן פארס ווסאם פארס הגיעו למקום ברכב יונדאי אחרי שזייפו את מספר הרכב באמצעות סרט דביק שחור ומלחם עבאס הגיע לשם בג'יפ האמר. ואז, בעוד הוא ממתין ליד הג'יפ, ניגשו השניים מראמה אל כ-30 האנשים שהגיעו למפגש הקבלנים, בהם ראש המועצה, מהנדס המועצה, מפקח מטעם משרד הבינוי והשיכון ומפקח מטעם החברה הקבלנית שנשכרה על ידי המשרד.

על פי המסמך הפלילי הם הסתובבו בין המשתתפים פארס פנה לכ-15 מהמשתתפים באופן אישי ואמר להם באיומים ובתקיפות שלא יעזו להתקרב או לגשת למכרז, כשלחלק מהם הודיע במפורש כי המכרז והעבודה "שייכים למשפחת אבו לטיף". לפי הנטען, לידו עמד וסאם פארס ומלחם עבאס השקיף מרחוק. ראש המועצה, גדבאן, שמע את הנאמר ואמר בקול רם שהוא יטפל במקרה ויגבה את כל מי שיבחר להשתתף, ואז הסתלקו השלושה ברכביהם וע"פ עובדות כתב האישום לא לפני שאחסן הודיע בקול רם: "אל תיגשו למכרז, המכרז לאנשי ראמה".

"אין להם שום אינטרס לסחוט"

המשטרה, שישבה לשלושה על הזנב, עצרה אותם בהמשך אותו יום והם עצורים מאז. בתחילה ייחסו להם החוקרים שמונה אירועים אבל בסופו של דבר נותרו אישומים בגין שלושה. בחקירותיהם הם שתקו. לפרקליטות יש 140 עדי תביעה בתיק. התובע, עו"ד בני פסקל, מבקש להחזיק אותם במעצר מאחורי סורג ובריח עד תום ההליכים המשפטיים נגדם. דיון בבקשה עוד יתקיים. הוא כבר הודיע שאם יורשעו, הוא יבקש לחלט את ההאמר. בינתיים, תוך שהסניגור עו"ד באסל פלאח, המייצג את השלושה, לומד את תיק החקירה עב הכרס המונה 40 קלסרים ומאה דיסקים. בהסכמתו, האריך השופט אריה נאמן את מעצרם עד החלטה אחרת.

"הם כלל אינם קשורים לעניין", אמר בפסקנות עו"ד פלאח לוואלה! NEWS. "אף אחד מהעדים לא קשר אותם לאירועים ואין להם שום אינטרס לסחוט, לאף אחד מהם אין חברת בנייה וגם למשפחה אין חברת בנייה. כך שהטענה שיש להם אינטרס שמישהו זה או אחר יזכה בהטיית המכרז היא מופרכת בעליל". לדבריו, "ההגיון היחידי בעניין הוא שאנשים אחרים השתמשו בשם המשפחה כדי להטיל מורא על אנשים אחרים. אני סומך ידי על בית המשפט ומשוכנע שהאמת תצא לאור".

עו"ד ציון שמעון, המייצג את משפחת אבו לטיף מסר בשמה לוואלה! NEWS בתגובה: "מסתייגים באופן גורף מהאמור בכתב האישום בכל הנוגע למשפחת אבו לטיף. העובדה כי אף אדם ממשפחת אבו לטיף לא הואשם בכתב האישום מעידה יותר מכל כי אין למשפחה יד ורגל בנעשה לכאורה ואף לא ברמת הידיעה".

(עדכון ראשון: 09:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully