וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ"מ פרקליט המדינה למבקר המדינה: בדוק את הטענות נגד היועמ"ש

26.4.2020 / 20:13

ברקע העימות בין השניים, אלדד פנה לאנגלמן בבקשה לבדוק את הטענות הנוגעות לסגירת התיק בעניינו של מנדלבליט בפרשת הרפז. זאת, לאחר שהודיע כי החל לבדוק פרטים הנוגעים ליועמ"ש שמהם עולה "תמונה מדאיגה". גורמים בסביבת אנגלמן: הסיכוי שתיפתח בדיקה בנושא - נמוך מאוד

צילום: יותם רונן

ממלא-מקום פרקליט המדינה דן אלדד פנה היום (ראשון) למבקר המדינה מתניהו אנגלמן בבקשה לבדוק את הטענות הנוגעות לסגירת התיק בעניינו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, במסגרת פרשת הרפז. פנייתו של אלדד מגיעה לאחר שטען כי החל לבדוק פרטים הנוגעים למנדלבליט, שמהם עולה "תמונה מדאיגה", בתגובה לביקורת החריפה שמתח היועץ על תפקודו כממלא-מקום פרקליט המדינה.

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי הפנייה התקבלה, והמבקר אנגלמן "ילמד את הפנייה והפרטים לעומקם וישיב במישרין למ"מ פרקליט המדינה". עם זאת, מקורות בסביבת אנגלמן אמרו כי הסיכוי שתיפתח בדיקה בנושא נמוך מאוד, שכן המבקר כבר פרסם ב-2013 דו"ח נרחב על הפרשה - אף שזה פורסם לפני סגירת התיק נגד מנדלבליט. לדבריהם, פנייתו של אלדד למבקר היא באורך כעמוד, ולא מפורט בה מה המידע החדש שכביכול הגיע אליו. עם זאת, משרד המבקר הבהיר כי "מטבע הדברים הפנייה אינה מכוונת לבחון היבטים פליליים. הפנייה ממוקדת בהיבטים אחרים שנוגעים לטיפול בעניינו של ד"ר מנדלבליט ולא במעשיו שלו".

העימות בין היועמ"ש למ"מ פרקליט המדינה החל ביום חמישי, אז פנה מנדלבליט לנציב שירות המדינה, בטענה כי קיימת מניעה משפטית בהארכת כהונתו של אלדד. זאת, לטענתו, מאחר שכהונתו אמורה להסתיים ב-1 במאי, עת הקמת הממשלה החדשה. בדבריו, מנדלבליט אף מתח ביקורת על התנהלותו, ואמר כי בשלושת החודשים האחרונים "התגלו כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים בעבודתו (של אלדד), שלעמדתי, אינם מותירים ספק באשר לכך שהוא אינו מתאים לכהן בתפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה, ושאין מקום כי ימשיך את כהונתו בתפקיד זה".

עו"ד דן אלדד ימונה לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
דורש לבדוק את הטענות נגד מנדלבליט. אלדד/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

בנוסף לכך, מנדלבליט טען כי אלדד "הסתיר ממני נושאים מקצועיים וארגוניים שבהם עסק ופגישות שקיים עם שר המשפטים, וזאת על אף שהנחיתי אותו למסור לי עדכון מלא על נושאים אלה, בשים לב לחשיבות עצמאות התביעה הכללית ולמורכבות הקשר של ממלא-מקום פרקליט מדינה עם הגורם הפוליטי המחזיק בידיו את הכוח להאריך את תקופת מילוי המקום".

בתגובה, אלדד חשף כי "לפני החג הגיעה ללשכתי פנייה מעיתונאי, העוסקת בעניינו של אביחי מנדלבליט. כדי שאוכל להשיב לפנייה ביקשתי לבחון את החומר הקיים מהעבר בנושא זה בלשכת פרקליט המדינה. מהחומר עלתה לכאורה תמונה מדאיגה בכל הנוגע לטיפול בעניינו של מנדלבליט. בימים האחרונים עדכנתי את הגורמים הרלוונטיים בדבר כוונתי להעמיק חקר בנושא בטרם אשיב לפנייה".

אלדד אף הוסיף כי "אין לי ספק באשר למניעים לבחירה בניסוח האלים והמסולף כלפי. מהיום הראשון למילוי המקום עשה אביחי מנדלבליט כל דבר אפשרי על מנת לחבל בעבודתי, ולהפריע לתפקודי התקין. כעת הוא מלין על תוצאות התנהלותו שלו. העובדה שנודע לי על המכתב מהתקשורת, אומרת הכול. היא מלמדת מי פועל ביושרה, ענייניות ודרך ארץ, ומי לא. אף גורם לא הרתיע אותי מעולם מלבצע את שליחותי בפרקליטות ללא מורא וללא משוא פנים, וכך יהיה גם בהמשך".

עוד בוואלה!

בעימות בין מנדלבליט ואלדד, המפסידה הגדולה היא מערכת אכיפת החוק

לכתבה המלאה
היעומ"ש אביחי מנדלבליט, במהלך כנס משפט באוניברסיטת חיפה 5 בינואר 2019. שלומי גבאי
טען כי אלדד איננו מתאים לתפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה. מנדלבליט/שלומי גבאי

הנושא מהעבר שנבדק בשנית, בשל פנייה של עיתונאי, הוא סגירת התיק נגד מנדלבליט בפרשת הרפז. לאחר פרסום תגובתו של אלדד, צייץ העיתונאי עקיבא נוביק בטוויטר כי הוא העיתונאי שפנה למשרד המשפטים בנושא. "לפני חודש וחצי פניתי בשאילתא למשרד המשפטים, בקשר לסגירת תיק מנדלבליט בפרשת הרפז", כתב נוביק. "השאילתא הזו הועברה גם למ"מ פרקליט המדינה דן אלדד והוא החל לבדוק אותה. אלדד סבור שבגלל הבדיקה הזו מנדלבליט נלחם בו... אלדד החל לבדוק את הנושא (למה נסגרה חקירת מנדלבליט בלי להחליט על עילת הסגירה. האם בגצ שהכריז שאין אשמה במעשיו נחשף לכל חומרי החקירה). זמן קצר מאד אחרי שהחל בבדיקה, הגיעה המתקפה של מנדלבליט".

ביום שישי בבוקר פרסמו רוב חברי הנהלת הפרקליטות מכתב תמיכה במנדלבליט. עשרים החותמים על המכתב - בהם כמעט כל מנהלי המחלקות, פרקליטי המחוזות והמשנים לפרקליט המדינה - כתבו לאלדד כי הם "מזועזעים מכך שבמקום להתייחס לטענות לגופן, בחרת להטיל רפש ביועץ המשפטי לממשלה ובמניעיו להתנגד להארכת המינוי שלך, תוך פרסום יזום של בדיקה שאתה עורך על פי הודעתך", כתבו. "אף אם מתקיימת בדיקה חשאית כזו הרי שפרסומה לצורך התמודדות עם טענותיו המשפטיות של היועץ המשפטי לממשלה, היא מעשה שלא ייעשה, המעקר מהיסוד את חשאיות הבדיקה והאפקטיביות שלה ומנוגד לכל ערך בסיסי בעבודת הפרקליט". אתמול, במוצאי שבת, פרסו גם עשרות עורכי דין בכירים מהמגזר הפרטי מכתב תמיכה במנדלבליט.

(עדכון ראשון: 19:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully