וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האזהרות מתממשות: זינוק של 43% בכמות חולי הקורונה באפריקה

בארגון הבריאות העולמי התריעו מהפיכתה של היבשת הענייה למוקד ההתפרצות החריף ביותר בעולם. עם קפיצה משמעותית במקרי ההידבקות בתוך שבוע, מומחים מעריכים כי מאות אלפים ימותו מהנגיף ועשרות מיליונים יהיו תחת רעב

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בעוד בכמה מוקדי התפרצות של נגיף הקורונה מסביב לעולם חלה התמתנות בתחלואה, יבשת אפריקה חווה גל הדבקות משמעותי, ובתוך שבוע נרשמה קפיצה של 43% בכמות החולים המאובחנים ביבשת. בכך, אזהרות שהשמיע ארגון הבריאות העולמי מפני הפיכתה של היבשת בה חיים 1.3 מיליארד בני אדם לנקודת התפשטות קטלנית, הולכות ומתממשות.

ג'ון נקנגאסונג, ראש המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן ביבשת, אמר ביום חמישי בתדריך הקורונה השבועי שקיים כי כמות הבדיקות באפריקה "מאוד מאוד מוגבלת". בנוסף, מומחים רפואיים הזהירו כי העלייה הגבוהה בכמות הנדבקים אינה משקפת את המציאות, שכן המצב חמור עוד יותר.

הדוח האחרון של ארגון הבריאות העולמי צייר תמונה עגומה עבור אפריקה, אחת היבשות האחרונות אליהן הגיע הווירוס. הארגון, המשמש כאחת מזרועות האו"ם, הזהיר כי הנגיף יכול להביא למותם של יותר מ-300 אלף בני אדם ביבשת ולהפוך 30 מיליון נוספים לעניים.

מתנדבים עוטים מסכות לקראת חלוקת אוכל לנזקקים בקייפטאון, אפריקה הדרומית, 17 באפריל 2020. רויטרס
מאות אלפי ימותו? מתנדבים עוטים מסיכות לקראת חלוקת אוכל לנזקקים בקייפטאון/רויטרס

באפריקה יש עדיין זמן למנוע אסון שכזה, אמר נקנגאסונג, אולם עריכת בדיקות לאזרחים והתחקות אחר מקרי הידבקויות היא קריטית. "הכל תלוי במה בדיוק אנחנו דנים כאן, כלומר האם אתה בודק? האם אתה מאתר את החולים? האם אתה מבודד ועוקב אחר אלה החשודים כחולים?", אמר נקנגאסונג והוסיף כי דוח ארגון הבריאות העולמי "אינו חיזוי שחייב להתממש".

בחודשיים שחלפו מאז וירוס הקורונה הגיע לאפריקה, נערכו ביבשת פחות מ-500 אלף בדיקות בקרב אוכלוסייה של יותר ממיליארד בני אדם. נתון זה מראה כי רק 325 איש נבדקו לכל מיליון אנשים, אמר נקנגאסונג, והוסיף כי לשם השוואה, זה נמוך בהרבה מאיטליה, אחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר בעולם.

עוד בוואלה!

משבר הקורונה: מניין המתים בישראל עלה ל-198, מספר הנדבקים - 15,148

לכתבה המלאה
כוחות שיטור אוכפים את העוצר בסווטו, אפריקה הדרומית, 23 באפריל 2020. רויטרס
הכל תלוי בבדיקות. כוחות שיטור אוכפים את העוצר בסווטו/רויטרס

"אם אתה לא מבצע בדיקות, אתה לא מאתר חולים. ואם אתה לא בודק, אתה עיוור למציאות. אם אתה לא בודק - אתה לא מקדים את העקומה", אמר ראש המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן ביבשת. בסך הכול דיווחו ממשלות אפריקה על כמעט 26 אלף מקרים של קורונה, על פי המרכז האפריקני לבקרת מחלות ומניעתן, לעומת קצת יותר מ-16 אלף מקרים לפני שבוע. בסביבות 1,200 איש מתו. למרות שהנתונים הללו עדיין קטנים יחסית בתמונה הגלובלית, נקנגאסונג אמר כי הגידול החד במקרים הוא גורם לדאגה. בשבוע הקודם נרשמה עלייה של 29%.

המרכז האפריקני לבקרת מחלות הציב כיעד עריכת מיליון בדיקות נוספות באפריקה בארבעת השבועות הקרובים, ו-10 מיליון בדיקות בסך הכל בארבעת החודשים הקרובים. המאמץ הכללי מוגבל, התלונן נקנגאסונג. לדבריו, המכשול הגדול הוא השבריריות של שירותי הבריאות במדינות רבות באפריקה. "זה קרב שקשה מאוד לבנות מערכות בריאות כשאתה זקוק להן", אמר נקנגאסונג. "זה מה שאנחנו בעצם עושים כרגע. אנחנו רודפים אחרי הזנב של עצמנו וזה דבר שמאוד קשה לעשות".

ילדים מראים למה הם הכי מתגעגעים בהסגר בקייפטאון, אפריקה הדרומית, 19 באפריל 2020. רויטרס
ילדים מציגים ציורים במהלך הסגר בקייפטאון/רויטרס

אלו לא רק חדשות רעות לאפריקה. בדרום אפריקה יש את המספר הגבוה ביותר של הידבקויות שדווחו עם כ-3,300 מקרים, אך הכלכלה המפותחת ביותר באפריקה זוכה לשבחים על תכנית בדיקות אגרסיבית. על פי שר הבריאות במדינה, דרום אפריקה ביצעה יותר מ-130 אלף בדיקות. "הם מתחילים לראות את כיפוף של העקומה שלהם", אמר מטשידיסו מואטי המנהל האזורי של ארגון הבריאות העולמי של אפריקה. עם זאת, סימני ההצלחה המוקדמים בדרום אפריקה - אולי, בעזרת סגר קפדני - מתבלטים "ביחס לגידול" במקרי ההידבקות בנגיף במדינות מסוימות במערב אפריקה ובמזרח אפריקה, אמר מואטי.

ניגריה, המדינה המאוכלסת ביותר באפריקה, עם 200 מיליון תושבים וצפיפות אוכלוסין גבוהה, היא דוגמא מובהקת למגרעות של מערכות הבריאות ברחבי היבשת. המדינה דיווחה על 873 מקרים של קורונה ו-28 מקרי מוות, אך ערכה רק 7,153 בדיקות מיום רביעי, על פי המרכז לבקרת מחלות בניגריה. כ-5,000 מבדיקות אלה התבצעו רק בשבוע האחרון.

צ'יקווה איקוואהזו מנהל המרכז הניגרי לבקרת מחלות, אמר כי "האמת היא שאנחנו צריכים לעבוד עם מה שיש לנו, בהחלט לא התחלנו בקו הבסיס שבו התחילה דרום אפריקה". הוא הסביר כי "שיעורים רבים נלמדים כאן ובעולם, אבל אמצע המשבר הוא לא הזמן בו אתה יכול לפתע לבנות בסיס של תשתית, שלוקח לבנות 20 או 30 שנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully