וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרץ: "בחרתי בציבור על פני אמירות הקמפיין, העבודה חייבת להיות בממשלה"

22.4.2020 / 0:52

יו"ר העבודה פרסם לראשונה התייחסות להצטרפות לממשלת נתניהו-גנץ, בה יכהן כשר הכלכלה, ושמולי ימונה לשר הרווחה והעבודה. לדבריו, המבוי הסתום הפוליטי הביא אותו לקבל החלטה שהוא יודע שתעלה לו בביקורת. "בחרנו להיות אנשי הבעד. נשרת את כולם"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: עמית שמחה

יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ, פרסם הלילה (רביעי) התייחסות ראשונה להקמת ממשלת החירום. בחשבון הפייסבוק שלו כתב פרץ כי "מפלגת העבודה חוזרת למנהיגות הלאומית, מצטרפים לממשלת אחדות שיוויונית". פרץ, שצפוי להתמנות לשר הכלכלה בממשלתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, יכנס בימים הקרובים את ועידת מפלגת העבודה על מנת לאשר את ההצטרפות לממשלה שלו ושל ח"כ איציק שמולי, שימונה לשר העבודה והרווחה.

"החלטנו להצטרף לממשלת אחדות שוויונית עם רוטציה, שתביא לחילופי שלטון בין נתניהו לגנץ", כתב פרץ. "בשעת חירום לאומית, בריאותית וכלכלית, החלטנו להיות שוב בצד שפועל להגשים את תפיסת העולם הסוציאל דמוקרטית שלנו, לעמוד שוב במרכז הבמה הפוליטית, ולהשיב את מפלגת העבודה להיות גורם חשוב, משמעותי ומשפיע על מדיניות ממשלת ישראל".

פרץ ציין כי המפלגה עשתה הכל להקמת ממשלה בראשותו של גנץ, אך כי "עלינו להביט על המצב הפוליטי כפי שהוא, ולא כפי שהיינו רוצים שהוא יהיה". לדבריו, "שלוש מערכות בחירות רצופות הסתיימו ללא הכרעה. המצב הזה הביא אותי לקבל החלטה שאני יודע שתעלה לי בביקורת. אך תפקידי הוא להסתכל על מצב המדינה, מצב החברה הישראלית והמציאות הפוליטית, ולהעמיד את האינטרס של הציבור בראש סדר העדיפויות". פרץ הוסיף כי "בסיטואציות בהן ערכים מתנגשים האחד בשני, עליי להכריע איזה ערך גובר: אמירות הקמפיין - או גודל השעה וההזדמנות להיטיב עם הציבור הישראלי ולהיות שם בשבילו".

מפלגת העבודה בחירות 2019 מועד ב, עמיר פרץ   איציק שמולי ואורלי לוי, 28.07.2019. ראובן קסטרו
"מפלגת העבודה חוזרת למנהיגות הלאומית". פרץ ושמולי/ראובן קסטרו

יו"ר העבודה הדגיש כי מדובר ב"ממשלת אחדות שוויונית עם רוטציה, לא ממשלת ימין". הוא אמר כי המפלגה תחזיק בשני משרדים משמעותיים מאוד, דרכם תהיה לה השפעה גדולה על חייהם של כלל אזרחי ישראל. "במסגרת ההסכם הקואליציוני הוקם קבינט על כלכלי עם ארבעה חברים: ראש הממשלה, שר האוצר, ראש הממשלה המיועד ואנוכי, שאכהן כשר הכלכלה. איציק שמולי, שיהיה שר הרווחה והשירותים החברתיים, יהיה חבר בקבינט החברתי כלכלי וחבר בוועדת השרים לחקיקה".

עוד כתב פרץ כי שירות הציבור מתוך האופוזיציה היא "אסטרטגיה שלא הוכיחה את עצמה". הוא טען כי מפלגת העבודה רק הלכה והצטמקה, וכי הדבר חייב את המפלגה לקיים "חשיבה מחודשת". לדבריו, "אינני אומר שצריך להצטרף לכל ממשלה, ממש לא. אך לממשלה כזאת - בה גנץ הוא שר הביטחון וראש הממשלה ברוטציה, גבי אשכנזי הוא שר החוץ, ח"כ אבי ניסנקורן הוא שר המשפטים, אלון שוסטר משיב את משרד החקלאות אל ידיה הנאמנות של ההתיישבות העובדת - בממשלה כזאת מפלגת העבודה חייבת להיות, ואסור לה לברוח מהאחריות הזאת".

"בחרנו להיות אנשי הבעד", הוסיף פרץ. "להיות נכונים לפשרות, ולהגיד גם במה אנחנו תומכים, מבלי להיגרר באופן אוטומטי לעמדת הנגד המסורתית שפוסלת שותפות בכל ממשלה". יו"ר העבודה הוסיף כי "אני שומע את הביקורת מבית ומחוצה לו, אני מכבד את המתנגדים, וגם אם לעיתים אני לא שלם עם ביטויים שחוצים גבולות, אני מבין את הביקורת". עוד כתב כי "מפלגת העבודה תהיה שם בשביל הציבור. אין ספק כי האלטרנטיבה של מערכת בחירות רביעית הייתה חיזיון קשה. אנחנו נשרת את כולם, ונעשה כל שביכולתנו להיות הקול החברתי החזק והמשפיע בתוך הממשלה, לקדם תהליך מדיני, להגן על הדמוקרטיה הישראלית ועל המיעוטים שהם חלק בלתי נפרד ממנה".

עוד בוואלה!

בחבירה לגנץ ולנתניהו, פרץ מפר את הבטחתו וקובר סופית את מפלגת העבודה

לכתבה המלאה
יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ ויו"ר העבודה, ח"כ עמיר פרץ במהלך פגישתם 11 במרץ 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
"העבודה חייבת להיות בממשלה בה גנץ הוא שר ביטחון וראש ממשלה ברוטציה". פרץ וגנץ/אתר רשמי, אלעד מלכה

בין הביקורות על המהלך של פרץ ושמולי, שנשמעות גם מתוך המפלגה, בולטת התנגדותה של ח"כ מרב מיכאלי, המנסה לגייס רוב של צירים בוועידה כדי לסכל את המהלך. באופן מסורתי, ועידת מפלגת העבודה נוהגת לאשר הצעות החלטה של העומד בראשה, ובמיוחד כשמדובר בכניסה לממשלה. אך מאחר והוועידה תתכנס באופן דיגיטלי בשל מגבלות הקורונה, ייתכן שיחסי הכוחות המסורתיים בין הצירים המאורגנים והחופשיים יהיו מעט שונים.

מיכאלי מתחה ביקורת חריפה על ההסכם וכתבה כי הוא "‏הפקרה של שלטון החוק, של מערכת המשפט, של הוועדה למינוי שופטים, אור ירוק לסיפוח הרסני. לא חירום, לא סיוע כלכלי, לא טיפול במשבר. אפס מהבטחות מפלגת העבודה בבחירות. ממשלה מנופחת שכולה גלגל הצלה לנתניהו". עוד הוסיפה כי "עכשיו אנחנו חייבות לוודא שמפלגת העבודה לא לוקחת חלק בחרפה המושחתת והמסוכנת הזאת".

מרב מיכאלי במהלך כינוס ועידת מפלגת העבודה, מרכז הכנסים "לאגו", ראשון לציון 25 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
"לא סיוע כלכלי, לא טיפול במשבר. ממשלה מנופחת שכולה גלגל הצלה לנתניהו". מיכאלי/ראובן קסטרו

נתניהו וגנץ חתמו על הסכם להקמת ממשלה ביום שני האחרון, ובכך הגיע לסיומו המשבר הפוליטי. לאחר החתימה על ההסכם אמר נתניהו כי "הבטחתי למדינת ישראל ממשלת חירום לאומית שתפעל להצלת חייהם ופרנסתם של אזרחי ישראל. אמשיך לעשות הכל למענכם, אזרחי ישראל". גנץ מסר כי "‏מנענו בחירות רביעיות. נשמור על הדמוקרטיה. נלחם בקורונה ונדאג לכל אזרחי ישראל. יש ממשלת חירום לאומית".

לפי ההסכם, תוקם ממשלה שוויונית כאשר נתניהו יכהן כראש ממשלה במשך שנה וחצי, וגנץ ימונה באוקטובר 2021. הממשלה תורכב מ-32 שרים, כולל ראש הממשלה וממלא מקומו, ובהמשך תתרחב ל-36 שרים. בימין יחזיקו בתיקי האוצר, הבריאות, ביטחון הפנים, שיכון ובינוי, התחבורה והחינוך. כחול לבן ושותפיה יקבלו את תיקי הביטחון, המשפטים, התקשורת, התרבות והכלכלה. משרד החוץ יחולק במהלך הקדנציה, כך שגבי אשכנזי (כחול לבן) יכהן כשר חוץ בשנה וחצי הראשונות ולאחר מכן התיק יעבור לידי הליכוד.

המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, צפויות לשמור על כוחן בממשלה הבאה. תיק הפנים והדתות יישאר אצל ש"ס, ותיק הבריאות וראשות ועדת הכספים בידי ראשי יהדות התורה - יעקב ליצמן ומשה גפני. עם זאת, גורמים בימינה אמרו כי "נתניהו מראה לנו את הדרך החוצה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully