וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: "יש מי שרצו לנצח בפוליטיקה במקום בקורונה"; לפיד: "אתה מושחת"

21.4.2020 / 20:49

בהצהרה ראשונה מאז חתימת ההסכם להקמת ממשלה עם נתניהו, יו"ר כחול לבן אמר כי "יש מי שרצו להמשיך להתגלגל לעוד מערכות בחירות ולהרגיש צודקים". שותפו לשעבר לפיד תקף: "לא הייתה הונאה כזו מקום המדינה". הוא אף התנצל בפני המצביעים שאותם שכנע להצביע לכחול לבן

הצהרת לפיד בעקבות הקמת ממשלת נתניהו - גנץ/מערכת וואלה! NEWS

יממה לאחר חתימת ההסכם להקמת ממשלה, יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר הערב (שלישי) כי "יש מי שרצה לנצח בפוליטיקה - אנחנו בחרנו להילחם בקורונה ולשמור על הדמוקרטיה". במקביל, יו"ר יש עתיד-תל"ם, ח"כ יאיר לפיד, מסר הצהרה נפרדת שבה הוא תקף בחריפות את שותפו הפוליטי לשעבר, ואמר כי "בשחיתות לא נלחמים מבפנים. אם אתה בפנים, אתה חלק ממנה, ואתה מושחת".

על רקע משבר הקורונה והפלונטר הפוליטי בשלוש מערכות הבחירות האחרונות, הסביר גנץ כי "בשעה זו יושבים מיליוני אזרחים בביתם, אזרחים טובים שקמו בוקר אחד וגילו שמקום העבודה שלהם נסגר או פשט את הרגל. אחרים הוצאו לחל"ת. עצמאיים קורסים, חברות גדולות סוגרות את שעריהן, ורופאים ואחיות מנהלים קרב יומיומי על חיי אדם. אנו עומדים מול המשבר הרפואי, הכלכלי והחברתי הגדול ביותר שידענו בעשרות השנים האחרונות, והמשבר הזה נחת עלינו בזמן שאנחנו מתמודדים עם המשבר הפוליטי הקשה והארוך ביותר שידעה מדינת ישראל. שלוש מערכות בחירות נטולות הכרעה עם שיסוי חסר תקדים שבהם אף צד לא ממש הכריע. מדינה שלמה נמצאת מזה שנתיים בשיתוק תחת ממשלת מעבר וכנסת מעבר".

במתקפה על שותפיו הפוליטיים לשעבר, גנץ אמר כי "יש מי שרצו להמשיך להתגלגל לעוד מערכות בחירות ולהרגיש צודקים. יש מי שהעדיפו לנצח בפוליטיקה מאשר לנצח בהתמודדות עם הקורונה. אני וחבריי לא יכולנו לעמוד מנגד. בחרנו לשמור על הדמוקרטיה ולהילחם בקורונה ובהשלכותיה. חשבנו שעדיף לנצח את הקורונה מאשר לנצח ברשתות החברתיות".

בני גנץ יו"ר כחול לבן, 21 באפריל 2020. אלעד מלכה
"חשבנו שעדיף לנצח את הקורונה מאשר לנצח ברשתות החברתיות". גנץ/אלעד מלכה

יו"ר כחול לבן הוסיף כי "ללכת לבחירות בזמן שלמעלה ממיליון ישראלים מובטלים - זו הפקרות". לדבריו, "עבורי, הידיעה שהמנהיגים חושבים קודם כל על האזרחים ושמים את טובת הכלל לפני טובתם האישית, לעולם לא תשתנה. זה מה שהניע אותי להיכנס לשדה הפוליטי וזה מה שהוביל את ההחלטה לחתור לממשלת חירום-אחדות. סיכון פוליטי, גדול ככל שיהיה, לא יסיט אותי מהמטרה שקבעתי לעצמי - להיות משרת ציבור נאמן של אזרחי ישראל ומדינת ישראל. אזרחי המדינה חשובים ממנהיגיה".

גנץ הוסיף כי הסיכומים שאליו הגיע עם נתניהו, אחרי עשרות שעות שבהן הם נפגשו בשבועות האחרונים, "יחזירו אותנו לממשל מתפקד, שיאפשר ניהול משותף ואחראי של משבר הקורונה, תוך העברת תקציבים כנדרש. סיכומים שיאפשרו לנו לוודא שמערכת המשפט פועלת באופן תקין וחופשי ושלטון החוק נשמר. יש לנו אתגרי ענק בשיקום האמון של אזרחי ישראל במנהיגות. כל אזרחי ישראל משוועים שנעבוד ביחד בשבילם בייחוד בעת הזו. אני מצפה גם משותפים נוספים להירתם ולקחת חלק במאמץ הזה".

חלוקת התיקים בממשלה החדשה בין כחול לבן לליכוד. ללא, עיבוד תמונה
חלוקת התיקים בממשלה החדשה בין כחול לבן לליכוד/עיבוד תמונה, ללא

בסיום דבריו הוא אמר כי "אזרחי ישראל צריכים אחדות, צריכים ממשלה מתפקדת, מערכת חוק מאוזנת ויציבה, ואני לא מתכוון לאכזב אותם". הוא הודה לכל "השותפים שאפשרו להגיע למהלך הזה" וגם לנתניהו בעצמו. "ראש הממשלה נתניהו עשה מהלך משמעותי מבחינתו ברמה הציבורית והאישית. גם הוא שילם וישלם מחירים עבור הצעד הזה. גם הוא, כמוני, היה צריך להפוך יריב פוליטי לשותף בהובלה הלאומית. אני יודע כמה היה לו קשה לעשות את המהלך הזה".

לפיד נגד גנץ: "הכיסא לפני הכול"

בהצהרה ראשונה מאז החתימה על ההסכם, לפיד אמר כי הוא "מתנצל בפני כל מי ששכנעתי אותו להצביע לבני גנץ וכחול לבן, לא האמנתי שיגנבו את הקול שלכם ואיתו יקימו את ממשלת נתניהו החמישית". לפיד אף הוסיף כי "לא הייתה הונאה כזו מקום המדינה. במקום ישראל לפני הכול - הכיסא לפני הכול".

ההסכם שנחתם אתמול, שמביא אל תומו את המשבר הפוליטי, כולל בין היתר את המתווה המדיני, חלוקת התיקים וועדות הכנסת והוועדה למינוי שופטים. במתקפה על פרטי ההסכם, אמר לפיד כי "הממשלה שהוקמה אתמול קברה את פרשת הצוללות. הם קברו את חוק הגיוס. אם אתם חילוניים או מסורתיים - אז תדעו שאף הבטחה שקיבלתם לא תקוים. הם נכנעו כניעה ללא תנאי. אם הדמוקרטיה חשובה לכם, תדעו בממשלה הזו מירי רגב תבחר את המפכ"ל כדי שיקבור את פרשת המניות. נתניהו יבחר פרקליט מדינה, יבחר יועמ"ש, יבחר את השופטים שבפניהם יעמוד לדין. הם ריסקו את הכנסת, לקחו את כלי הפיקוח והבקרה. כל המוסדות שאמורים להגן על הדמוקרטיה הועברו לשליטתו של נאשם בפלילים".

"יהיה סיפוח חד-צדדי, יבטלו את הסכם השלום עם ירדן, ייגרם נזק בלתי הפיך ליחסים שלנו עם המפלגה הדמוקרטית ועם הקהילות היהודית בארצות הברית", הוא המשיך. "אם אתם אחד ממיליון המובטלים, תדעו שבשיא המשבר שלכם הוקמה הממשלה הגדולה והבזבזנית ביותר בתולדות המדינה - 52 שרים וסגני שרים. מפלצת דמוקרטית בלתי ניתנת לניהול. הכול על חשבונכם בשעתכם הקשה".

יו"ר יש עתיד-תל״ם, יאיר לפיד, 21 באפריל 2020. אלעד גוטמן, אתר רשמי
"בשחיתות לא נלחמים מבפנים". לפיד/אתר רשמי, אלעד גוטמן

בנוסף לכך, לפיד התנער מהגדרתה של הממשלה כ"ממשלת חירום". לדבריו, "גנץ ואשכנזי אפילו לא העמידו פנים שאכפת להם מהקורונה. הם לא ביקשו את משרד הבריאות, לא ביקשו את האוצר, ויתרו על ועדת הכספים, הכלכלה והקורונה. הם התמקדו רק במה שחשוב להם באמת - הג'ובים שלהם. אין שום קשר בין הממשלה הזו לבין המילה חירום. שלושה שבועות ניהלו משא ומתן, דיברו רק על רוטציה, על תפקידים, על הקמת מעון רשמי בכספי משלם המסים".

הוא התייחס להצעות שהוא וחברי יש עתיד-תל"ם קיבלו, לטענתו, ואמר כי "יכולתי להיות שר החוץ, בוגי היה יכול להיות חבר בקבינט. כל החברים ביש עתיד הציעו להם את השמים. מעולם לא הייתי גאה כל כך בחברים שלי, שלא איבדו את המצפן המוסרי ושמרו על הערכים שלהם".

לפיד אף ניבא שהממשלה שצפויה לקום תתפרק. "כשמשהו בנוי עקום - הוא יתפרק, מוקדם יותר ממה שאתם חושבים. אני מכיר אותם, הם לא ישרדו אחד את השני, וטוב שכך, כי למדינת ישראל מגיע יותר ממשלה מושחתת שגנבה את קולות הבוחרים. מעולם לא הייתי נחוש יותר, בכל ימי חיי. יש לנו מדינה להציל, אין לנו שום כוונה לוותר".

ראש הממשלה, נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך חתימתם על ממשלת אחדות 20 באפריל 2020. -, אתר רשמי
גנץ ונתניהו ברגע חתימת ההסכם, אתמול/אתר רשמי, -

בליכוד השיבו לדברי לפיד כי "במקום לגלות אחריות ולהיכנס לממשלת חירום לאומית שפועלת להצלת חייהם ופרנסתם של אזרחי ישראל, יאיר לפיד העדיף להישאר באופוזיציה, לנסות לגרור את ישראל לבחירות רביעיות, ולהטיף מהיציע. זמנו עבר".

על פי ההסכם שנחתם אמש, נתניהו יכהן כראש הממשלה לאחר השבעת הממשלה, וכעבור שנה וחצי, באוקטובר 2021, יחל גנץ את כהונתו. הממשלה תהיה שוויונית ותושבע לאחר השלמת הליך חקיקה שיסדיר את מעמד ממלא-מקום ראש הממשלה ואת קיום הסכם הרוטציה. הצדדים סיכמו כי לגנץ יהיה מעמד של ראש ממשלה מיועד ולא ניתן להעלות שום נושא לסדר היום ללא אישורו. כמו כן, הממשלה תוגדר כממשלת חירום לאומית במשך חצי שנה, ובמסגרת זאת לא תועלה חקיקה שאינה קשורה למאבק בנגיף הקורונה ללא הסכמת הצדדים.

לאחר החתימה על ההסכם אמר נתניהו: "הבטחתי למדינת ישראל ממשלת חירום לאומית שתפעל להצלת חייהם ופרנסתם של אזרחי ישראל. אמשיך לעשות הכל למענכם, אזרחי ישראל". דקות קודם לכן צייץ גנץ: "‏מנענו בחירות רביעיות. נשמור על הדמוקרטיה. נלחם בקורונה ונדאג לכל אזרחי ישראל. יש ממשלת חירום לאומית".

(עדכון ראשון: 19:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully