וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם נגיף הקורונה יכול לשרוד גם את הקיץ?

מחקר שנערך בצרפת בחן את ההישרדות של נגיף הקורונה בטמפרטורות מאוד גבוהות. הממצאים הראו כי על אף מה שכולנו חושבים ומקווים - הוא ככל הנראה לא יעלם לגמרי בקיץ. אבל יש גם חדשות אופטימיות מארה"ב

צילום: רויטרס, משטרת שראל עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

רבים מחכים בציפייה לימים חמים יותר, שאולי יצליחו להעלים את וירוס הקורונה שמשבש את החיים שלנו ללא הכר בחודשים האחרונים, אבל יכול להיות שהם מחכים לשווא. מחקר חדש מגלה שווירוס הקורונה עשוי להיות חזק דיו בכדי לעמוד בטמפרטורות גבוהות יותר שלא יביאו לחיסולו.

בעבר, קיוו מומחים כי החודשים החמים הקרובים יותר של הקיץ יכולים לעזור לחסל את SARS-CoV-2, הנגיף מאחורי המגיפה הנוכחית. בהתבסס על מגיפות דומות קודמות והמחזור האופייני לעונת השפעת השנתית, התקוות שלהם הייתה הגיונית מכיוון שנגיפים אלו בדרך כלל מתחילים להדביק אנשים במחצית האחרונה של החורף ומתפוגגים בבוא הקיץ.

מכיוון שכך, המומחים קיוו כי גם אם הקיץ לא יהרוג את הנגיף החדש לחלוטין, הוא לפחות יאט את התפשטותו, לפחות עד שיפותח חיסון. למרבה הצער, מחקר חדש מגלה כי הנגיף עשוי להיות חזק דיו בכדי לעמוד בטמפרטורות הגבוהות יותר של הקיץ.

זו המסקנה שאליה הגיעו החוקרים מאוניברסיטת אקס-מרסיי בצרפת לאחר שביצעו מחקר במהלכו שמו תאי כליה של קופים מודבקים בנגיף הקורונה, בחדר בטמפרטורה של 60 מעלות צלזיוס.

וושינגטון סקוור פארק בניו יורק בצל הקורונה, 19 באפריל 2020. רויטרס
האם השמש תציל אותנו? כנראה שלא. וושינגטון סקוור פארק בניו יורק/רויטרס

על פי החוקרים, המחקר שלהם נערך בתנאי מעבדה נקיים וגם במה שקרוי "סביבה מלוכלכת". בשני התרחישים, החוקרים ראו את הנגיף מתרבה אפילו כשהוא נחשף לחום במשך שעה בטמפרטורה של 60 מעלות. למעשה, נדרשו 15 דקות חשיפה לטמפרטורה של 90 מעלות צלזיוס כדי להרוג את הנגיף.

עם זאת, הצוות שעומד מאחורי המחקר הבהיר כי לרוב החולים הללו יש עומסים ויראליים נמוכים משמעותית ממה שבחנו בניסוי, מה שמצביע על כך שרמת חום נמוכה יותר עשויה להיות יעילה בהריגת הנגיף.

במקביל למחקר הנוכחי, תוצאות ראשוניות מניסויים סודייים במעבדה ממשלתית בארה"ב שנחשפו באתר יאהו דווקא מראות כי נגיף הקורונה אינו שורד זמן רב בטמפרטורות גבוהות ובלחות גבוהה, והוא נהרס במהירות על ידי אור השמש. לדברי עורכי הדוח רוב הסיכויים שעונת הקיץ תעכב את התפשטות הנגיף, אך הזהירו כי היא לא תעלים אותו.

מה הקשר למזג האוויר?

מדענים אינם יודעים לומר בדיוק למה וירוסים רבים - בהם גם וירוסים ממשפחת הקורונה שאליה משתייך הנגיף הנוכחי - מתפקדים טוב יותר בסביבה שבה מזג האוויר קר. אבל ידוע שהמערכת החיסונית של בני האדם חלשה יותר בחורף. מזג אוויר קר ויבש מייבש את הנזלת באף שלנו, שמהווה את קו ההגנה הראשון נגד פולשים זרים ועויינים. וירוסים נשימתיים לרוב חודרים דרך דרכי הנשימה באף. ועובדה רלוונטית נוספת, היא שפגוציטים, סוג מסויים של תאי חיסון, נוטים להיות פעילים פחות בגוף בטמפרטורות נמוכות, ומשמעות הדבר שהם פחות יעילים בזיהוי והשמדה של וירוסים מזיקים שחודרים לגוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully