וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה חולי קורונה מאבדים את חוש הטעם והריח?

לא מעט מהחולים שנדבקו בנגיף מדווחים על פגיעה בחוש הריח והטעם, גם בהיעדר תסמינים מוכרים יותר של המחלה - למה זה קורה והאם זה עובר באיזשהו שלב?

שיטה לשחרור אף סתום בתוך שניות/בימוי והגשה: ליאור נאור עריכה: אביב אירגז

בסרטון: שיטה לפתוח אף סתום בתוך שניות

התסמינים המוכרים ביותר (וגם המדאיגים יותר) של קורונה הם חום וקשיי נשימה, אולם גם פגיעה או אובדן של חוש הטעם והריח הם מתסמיני מחלת ה-Covid-19 והם פחות ידועים, אך מאוד מסקרנים. בהודעה רשמית של האגודה הבריטית של רופאי אף אוזן גרון נמסר כי אובדן חוש טעם וריח דווחו כתסמינים במספר לא מבוטל של חולים, שלא הציגו תסמינים אחרים של הנגיף.

בהודעה משותפת של פרופ' קלייר הופקינס, נשיאת איגוד הרינולוגים הבריטיים ופרופ' נירמל קומאר נשיא האגודה הבריטית לרופאי אא"ג טענו הרופאים כי לאחרונה חלה "עלייה פתאומית במקרים מבודדים של אנוסמיה (אובדן מוחלט או פגיעה חלקית בחוש הריח) - בבריטניה, ארה"ב, צרפת וצפון איטליה. אנו סבורים כי חלק מהחולים הללו הם מה שמכונה נשאים שקטים של הנגיף שסייעו להתפשטות המהירה של Covid-19", נכתב. "למרבה הצער, אנשים שסובלים רק מאובדן חוש הריח עדיין לא עומדים בקריטריונים הנחוצים לצורך בדיקת קורונה או להחלת בידוד", כתבו הרופאים.

כמה דמויות ציבוריות שאובחנו כחולות מאומתות בנגיף סיפרו שחלק מהתסמינים שחוו כללו פגיעה בחוש הטעם והריח, ביניהן שרת הבריאות הבריטית נדין דוריס. "אחת מתופעות הלוואי של נגיף הקורונה אצלי היתה אובדן (100%) של חוש הטעם והריח. ממש אפס משניהם. כל כך מוזר. אני מסוגלת להבחין רק אם מה שאני שותה ואוכלת הוא חם או קר. אין טעם למשל לשים תיון במים החמים" - היא כתבה בציוץ שפרסמה בטוויטר ב-19 במרץ.

עוד בוואלה!

איך הקורונה פוגעת בנו ומתי מחליטים שאדם החלים?

לכתבה המלאה
מתחם בדיקות קורונה באבו דאבי. רויטרס
הנגיף מצטבר בריכוזים גדולים בתוך רקמת האף. מתחם בדיקות קורונה באבו דאבי/רויטרס

למה קורונה פוגעת בחוש הטעם והריח?
בהודעתם המשותפת של הפרופסורים הופקינס וקומאר נכתב שיש מספרים משמעותיים של חולים בעולם שסבלו מאנוסמיה או היפוסמיה - אובדן מוחלט או פגיעה חלקית ביכולת להבחין בריחות. לדבריהם, אובדן חוש הריח לאחר מחלה ויראלית הוא "אחת הסיבות המובילות לפגיעה בחוש הריח בקרב מבוגרים", וכי תופעות לוואי של מחלות ויראליות הנגרמות על ידי מגוון של וירוסים אחראיות לכ-40 אחוזים מהמקרים של פגיעה בחוש הריח.

"וירוסים שגורמים למחלות צינון למיניהן ידועים כגורמים לפגיעה בחוש הריח וישנם למעלה מ-200 וירוסים ידועים שגורמים לזיהומים בדרכי הנשימה העליונות", הסבירו צמד המומחים. לדבריהם, "וירוסים מוכרים ממשפחת הקורונה אחראיים ל-10 עד 15 אחוזים מהמקרים הללו, ולכן זה לא באמת צריך להפתיע אותנו שגם וירוס הקורונה החדש גורם לאנוסמיה בקרב נדבקים".

אישה מנגבת את האף. ShutterStock
וירוסים שגורמים למחלות צינון ידועים בכך שהם פוגעים בחוש הריח לזמן מוגבל. אישה מצוננת/ShutterStock

פרופ' קרל פילפוט, מנהל התחום הרפואי והמחקר בארגון הצדקה Fifth Sense, אמר בראיון לאתר האינדיפנדנט הבריטי כי וירוסים של הצטננות גורמים לגודש באף שעלול להתפתח ל'אובדן חוש ריח פוסט ויראלי'. "אם תסתכלו ברקמה מקרוב בעזרת מיקרוסקופ תראו שהקצוות דמויי הזיפים העדינים של תאי הקולטנים באף נשרו, ולכן התאים הללו כבר לא מסוגלים להבחין במולקולות של ריח", הסביר המומחה.

הוא הוסיף כי נגיף הקורונה החדש נוטה להצטבר בריכוזים גדולים במיוחד באף, ומכיוון שרוב הדיווחים מתארים חולים שסבלו מפגיעה או אובדן של חוש הריח למשך שבוע-שבועיים "סביר יותר להניח שהווירוס גורם לסוג של דלקת בעצבי הריח, מאשר שהוא גורם לאיזשהו נזק מבני של הקולטנים".

בחורה בבדיקה של הלשון שלה. ShutterStock
היכולת להרגיש טעמים בלשון אינה נפגעת, אבל לחוש הריח חלק גדול באופן שבו אנו חווים טעמים. אישה מוציאה לשון בבדיקה/ShutterStock

גם במרפאת הטעם והריח שממוקמת בוושינגטון הבירה בארה"ב הדגישו כי זה די נפוץ לחוות פגיעה בחוש הריח לאחר מחלה ויראלית. "בשלבים החמורים של זיהום ויראלי שגורם למחלות צינון החולים חווים גודש באף שנגרם על ידי חסימה של מערות האף עקב בצקת בריריות האף והפרשה מוגברת של נזלת", מסבירים באתר המרפאה. "גודש זה עלול לגרום לאובדן זמני של חוש הריח והטעם. אולם, עם ההחלמה מהצינון התסמינים הללו נעלמים מעצמם, הנשימה מהאף הופכת אפשרית שוב וחוש הריח והטעם לרוב חוזרים לתפקד כפי שהיו לפני המחלה". על פי המידע באתר המרפאה, בכאחוז אחד מהמקרים, אנשים סובלים מאובדן מתמשך של חוש הטעם והריח.

הטעם לא באמת נפגע

עוד נקודה חשובה להתייחסות היא העובדה שחוש הטעם כשלעצמו לא נפגע כאן. לדברי פרופ' פילפוט מה שאנשים חווים כפגיעה בחוש הטעם שלהם הוא למעשה חלק מהפגיעה בחוש הריח - שלו חלק גדול ביכולת להבחין בטעמים. "הסיפור של אובדן חוש הטעם הוא בסופו של דבר סוגיה של שפה וקונספט. בגלל שכולם חווים ריח וטעם יחד כמקשה אחת, רוב האנשים לא יודעים להבחין בין שני המנגנונים הללו", הוא הסביר. "מלוח, מתוק, חמוץ ומר - כולם טעמים שמורגשים על ידי הלשון, שאנחנו לא סבורים שמושפעת מהזיהום הוויראלי. אנשים חושבים שהם לא מרגישים טעם משום שחלק גדול מהאופן שבו הם חווים טעמים תלוי ביכולת ההרחה שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully