וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הדרך לבג"ץ: זה מה שבאמת מונע הסכם בין נתניהו לגנץ

12.4.2020 / 21:29

סירוב הנשיא להאריך את המנדט של יו"ר כחול לבן קטע רצף של חילופי האשמות בפרק נוסף של המשחק הפוליטי. מסתמן שבחירות רביעיות עשויות להיות בדרך, אלא שמוקד המחלוקת בין הצדדים מכסה על המוקש האמיתי - החשש של נתניהו מפסיקת בג"ץ שתמנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

למשך קצת יותר משבועיים, השמיים הפוליטיים נראו ורודים והיה נדמה שהקמת ממשלה יציבה היא עניין של ימים. ההפוגה הקצרה הזו הסתיימה היום (ראשון), עם הודעת הנשיא ראובן ריבלין על סירובו להאריך את המנדט של יו"ר כחול לבן, בני גנץ. באותה נשימה, הנשיא הכתיב גם לוחות זמנים נוקשים, שאמורים להלחיץ את השחקנים הפוליטיים ולדחוף אותם לפשרות: הוא הקציב לגנץ ולראש הממשלה בנימין נתניהו 24 שעות להגיע להסכם, ואם לא - אותת שהוא לא מתכוון לתת לנתניהו את המנדט, אלא להעביר אותו בחזרה לכנסת. כך, תתחיל ספירה לאחור של 21 ימים שבסופם, אם לא תקום ממשלה בתמיכת 61 ח"כים, הכנסת תתפזר באופן אוטומטי.

בחסות הקורונה, הליכוד וכחול לבן דווקא ניהלו בשבועות האחרונים מגעים אינטנסיביים, אך הם לא שינו את הסיטואציה הפוליטית הבסיסית, שבה לא לגנץ ולא לנתניהו יש רוב להקמת ממשלה לבד, ובשלב זה - הם לא מצליחים להקים ממשלה ביחד. בוקר טוב, הפלונטר שלנו חזר: אם גנץ ונתניהו לא יצליחו לשלב ידיים או לגייס עריקים מהצד השני - המדינה תיגרר לבחירות רביעיות.

פגישת נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, ויו"ר כחול לבן בנימין גנץ, המתקיימת בבית הנשיא 15 במרץ 2020. רועי אברהם, לע"מ, אתר רשמי
24 שעות להגיע להסכם. גנץ, ריבלין ונתניהו/אתר רשמי, רועי אברהם, לע"מ

ההודעה של הנשיא ריבלין קטעה רצף של חילופי האשמות בין הליכוד לכחול לבן על מי האחריות לקיפאון ולקריסת המגעים להקמת ממשלה, בפרק המי יודע כמה של משחק ההאשמות הידוע לשמצה שמסמן שבחירות אכן עשויות להיות בדרך. תקציר הפרק, סיבוב ג': אחרי שנתניהו שב והפציר בגנץ לפרק את כחול לבן ולהצטרף אליו מתחת לאלונקה כדי לשאת ביחד את משא הקורונה, הם הצליחו להתגבר על חוסר האמון ולנהל משא ומתן משמעותי על ממשלה משותפת, שהוביל להסכם, כמעט גמור, עם הבנות והסכמות על כל הפרטים הקטנים. רק שהשטן, כידוע, נמצא בפרטים הקטנים, ולכן הדגש במשפט הקודם צריך להיות על ה"כמעט".

עוד בוואלה!

בחלוף גל הקורונה הראשון אפשר לומר: אסור לספק לנתניהו תירוץ לשלטון

לכתבה המלאה

המסך שמכסה על המוקש האמיתי

על פניו, במוקד הוויכוח שהוביל לפיצוץ בשיחות בשבוע שעבר עומדת אי הסכמה על הוועדה למינוי שופטים, כשבכחול לבן מסרבים לדרישות שונות של הליכוד לקבל שליטה והשפעה על הוועדה וסדר יומה, ובליכוד מאשימים אותם בנסיגה מהבנות יסוד במו"מ, לפיהן כל המינויים בממשלה המשותפת יהיו בהסכמה. עם זאת, משיחות עם שורה של גורמים שמעורבים במגעים, נראה שהמחלוקת על הוועדה למינוי שופטים היא סוג של מסך עשן שמכסה על המוקש האמיתי: החשש של נתניהו מפסיקה של בג"ץ שתקבע שנאשם בפלילים אינו יכול להרכיב ממשלה. לפי החוק, ראש ממשלה מכהן שמואשם בפלילים יכול להמשיך בתפקיד עד פסק דין חלוט, אך השאלה לגבי הטלת המנדט להרכבת ממשלה חדשה נותרה פתוחה.

היום הוגשה מחדש לבג"ץ עתירה מטעם אזרחים מתחומי ההייטק, הביטחון והאקדמיה בדרישה למנוע את העברת המנדט לנתניהו. עד כה, בג"ץ דחה את כל העתירות בנושא בטענה שהן הקדימו את זמנן - וכך גם את העתירה האחרונה, אבל אם תוקם ממשלה בראשות נתניהו, גם אם היא ביחד עם גנץ, זמנן יגיע גם יגיע.

דיון בבג"ץ נגד השבתת הכנסת 22 במרץ 2020. אמיל סלמן, אתר רשמי
נתניהו חושש מפסיקה שתקבע שנאשם בפלילים אינו יכול להרכיב ממשלה. דיון בבג"ץ/אתר רשמי, אמיל סלמן

מבחינת נתניהו, מדובר בסיכון אמיתי שהוא לוקח במסגרת ההסכם, כי אם בג"ץ יפסול אותו, גנץ יהפוך אוטומטית לראש הממשלה ואילו הוא יגיע לסוף דרכו הפוליטית. לכן, בליכוד ביקשו להוסיף בימים האחרונים ערובות וביטחונות למצב שבו תהיה מניעה משפטית שתמנע מנתניהו לכהן. בין היתר, הציעו להוסיף להסכם בין המפלגות סעיף שיקבע שבמקרה של פסיקת בג"ץ או מניעה משפטית, הצדדים יתחייבו לחוקק פסקת התגברות בנושא. המשמעות, מבחינת כחול לבן, היא עיגון מפורש בחקיקה של המשך כהונה של ראש ממשלה תחת כתב אישום, גם אם בג"ץ יפסוק אחרת.

הצעה נוספת שעלתה היא שכחול לבן תתחייב להשיב ביחד עם הליכוד במידה ותוגש עתירה לבג"ץ נגד הסכם הרוטציה. גם זו נפסלה על הסף. גנץ ידע היטב עם מי הוא מתיישב סביב שולחן המו"מ, אבל ההגנות והערובות שנתניהו מבקש יקשו עליו מאוד להמשיך למכור נרטיב של הגנה על הדמוקרטיה כאמתלה לכניסתו לממשלה.

אורלי לוי אבקסיס בישיבת סיעת העבודה גשר מרצ, תל אביב 20 בינואר 2020. ראובן קסטרו
גוש הימין עלה ל-59 ח"כים עם הצטרפותה. לוי-אבקסיס/ראובן קסטרו

הדילמה הזו תרחף ב-24 השעות הקרובות, עד לסוף האולטימטום הראשון של הנשיא, במהלכן הליכוד וכחול לבן ינסו אולי בכל זאת להגיע להסכמות, ואם לא - היא תיגרר ל-21 יום הקרובים, שיהיו מרוץ נגד הזמן בניסיון למנוע בחירות. ההחלטה של ריבלין לא לתת לנתניהו את המנדט משאירה בידי כחול לבן את הוועדה המסדרת ואת השליטה בכנסת, ותאפשר לגנץ, לפחות תאורטית, לנופף בחקיקה שתמנע מנתניהו התמודדות עתידית כאיום או קלף מיקוח במשא ומתן. אבל זה קלף חלש מאוד, בהתחשב בעובדה שבמסגרת המו"מ עם נתניהו הוא כבר נתן לו לגיטימציה להמשיך לכהן בתפקיד והסכים לחקיקה שתאפשר לעקוף את הלכת דרעי פנחסי ולהמשיך לכהן כממלא מקום למרות כתב האישום.

אחרי פירוק כחול לבן והפניית הגב לישראל ביתנו ולרשימה המשותפת, גנץ עשוי להתקשות בגיבוש מחדש של חזית מאוחדת מול נתניהו. בליכוד, מצד שני, צפויים לנצל את שלושת השבועות הקרובים כדי לנסות לייצר מסלול עוקף גנץ - ולתור אחר עריקים בגוש הנגדי כדי לגייס רוב של 61 לממשלה צרה, בתקווה שזה גם יוריד לכחול לבן את המחיר. גוש ה-58 של נתניהו כבר הפך היום לגוש ה-59 עם הצטרפותה של אורלי לוי-אבקסיס, מה שאומר שרק שני קולות מפרידים בינו לבין היעד הנכסף.

שני צמדים מככבים במעייניהם של בכירי הליכוד והימין: האוזר-הנדל ופרץ-שמולי, וגם ח"כ פנינה תמנו שאטה, שעזבה את יש עתיד לטובת כניסה לממשלה עם גנץ, צפויה לקבל תשומת לב אגרסיבית. בקציבת לוחות הזמנים ריבלין בסך הכול קיצר תהליכים אבל הכניס מחדש את הפלונטר לסחרחרה; בשלושת השבועות הקרובים, הכול אפשרי, ואם לא - אז בחירות רביעיות.

(עדכון ראשון: 19:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully