וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם באמת צריך כל כך הרבה מכונות הנשמה?

השאלה של אסטרטגיית היציאה תפסה את מקומו של השיח על מכונות ההנשמה. אם עד לפני שבוע כולנו היינו מבוהלים שמא הן לא יספיקו לכולנו, מומחים היום מבהירים כי יש סיכוי שרופאים משתמשים בהן ביתר קלות במקום אמצעים אחרים, פולשניים פחות

רויטרס

השיח שהתקיים פה בשבועות שחלפו ובמרכזו המחסור במכונות ההנשמה בישראל, גרם ללא מעט בהלה ואפילו הביא להתערבות של המוסד בהבאת מאות מכונות לארץ. כיום, השיח הזה כבר נראה פחות רלוונטי, אבל בארה"ב ובאיטליה הוא עדיין נוכח. כעת, חלק מהרופאים המטפלים בחולי COVID-19 מטילים ספק בשאלה האם יש לשנות את הקריטריונים לשימוש של חולים במכונת הנשמה, שכן על פי הנתונים פחות ממחצית מהחולים שמחוברים אליהן שורדים את המחלה.

מכונות הנשמה מעבירות חמצן לריאות דרך צינור המונח בפה וחודר אל קנה הנשימה, אך לטענת מומחים השימוש בהן עלול דווקא לפגוע בריאות. לטענתם ניתן להשתמש במכשירים פחות פולשניים כמו מסכות חמצן המטפלות במצבים כמו דום נשימה בשינה על מנת לטפל בחלק מהחולים ב- COVID-19, בוודאי בהתחלה, וגם בהמשך הטיפול.

המכשירים הלא פולשניים הללו מציעים יתרונות מסוימים בהשוואה למכונות ההנשמה. לדוגמה, תהליך אינטובציה של חולים - החדרת צינור לדרכי הנשימה שלהם - כדי לחבר אותם למכונת ההנשמה דורש מהרופאים להרדים חולים למשך תקופה ארוכה, כך שהמכונה תוכל להחליף את עבודת הנשימה, מבלי שיגרם סבל מיותר לחולה. בנוסף, תהליך הגמילה מהמכונה אינו פשוט, ואף יכול להשאיר חולים שתלויים בה.

לעומת זאת, מכשירי תמיכה לנשימה שאינם פולשניים ומעבירים חמצן דרך האף או הפה, אינם "דורשים הרגעה או מתן תרופות, והמטופל [נותר בהכרה] ואף יכול לקחת חלק בטיפול שלו עצמו", הסביר ד"ר גרג מרטין, רופא בטיפול נמרץ בבית הספר לרפואה באוניברסיטת אמורי באטלנטה. לדבריו, "אם בעיות הנשימה של אותו אדם ממשיכות להידרדר, הרופאים יכולים להעביר אותו למכונת הנשמה".

מטופל בטיפול נמרץ. ShutterStock
חולה מונשם בטיפול נמרץ/ShutterStock

כל זה לא אומר שמכונות הנשמה אינן נחוצות במשבר הנוכחי, או שבתי החולים טועים בכך שהם חוששים כי אין מספיק מהן. אך ככל שרופאים לומדים יותר על הטיפול במחלה ומטילים ספק בפרוטוקולים שמסתמכים על רמות החמצן בדם והצורך במכונות הנשמה, יתכן שהם יוכלו להחליף אותן במכשירים פשוטים וזמינים יותר.

לטענת חלק מהמומחים, אפילו אם חולים אכן מפתחים מצוקה נשימתית חריפה, הם עשויים לצאת נפסדים משימוש במכונת הנשמה. הנוזל הסמיך הסותם את הריאות "מגביל את העברת החמצן מהריאות לדם, אפילו כשמכונה שואבת חמצן", אמרה ד"ר מוריאל גיליק, רופאה גריאטרית מבית הספר לרפואה של הרווארד. במקרה זה, החיבור מטופל למכונת הנשמה עלולה לפגוע בריאות על ידי החדרת לחץ יתר לאיבר", אמרה.

יתרה מזאת, דיווחים שמגיעים מהעיר ווהאן שבסין, שם החלה המחלה להתפשט, וכן מערים בארה"ב ובאיטליה מציעים כעת כי שימוש במכונות הנשמה עשוי שלא לשפר משמעותית את סיכוייהם של החולים להחלמה, ואף עלול לפגוע בה. לטענתם, "בניגוד לרושם שאם חולים קשים ביותר עם COVID-19 מטופלים במכונות הנשמה הם יחיו ואם הם לא, הם ימותו, המציאות שונה בהרבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully